![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Op zich zou ik er geen enkel probleem mee hebben om mijn kind een TSO opleiding te laten volgen, maar het is nu eenmaal wel zo dat er in het TSO veel meer kinderen rondlopen met gedragsproblemen en dat schrikt me af. Het feit is dat je daar grotere kans loopt om slechte vrienden te krijgen en hou ze dan maar eens op het rechte pad. Ik geef grif toe dat dit misschien een beetje bevooroordeeld klinkt, maar het is wel het gevoel waarmee ik zit en ik denk dat voor veel mensen hetzelfde geldt en dat ze daarom hun kinderen kost wat kost in het ASO willen houden.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! Laatst gewijzigd door fox : 4 januari 2012 om 13:06. |
|
|
|
|
|
|
#42 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het ASO kan zich nog steeds permitteren met de meest meegaande leerlingen te werken. Laatst gewijzigd door Rudy : 4 januari 2012 om 14:34. |
|
|
|
|
|
|
#43 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Je kunt toch niet vragen aan het ASO om hun eindtermen naar beneden bij te stellen, om "probleemkinderen" zoals ADHD en zo te kunnen opvangen? Dit krijg je niet verkocht aan andere leerlingen. |
|
|
|
|
|
|
#44 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
Banneling
|
Ik ben meer gebukt gegaan onder zwaar dictatoriaal theocratische opvoeders, die thuis alle religieuze en ideologische steun kregen, ook voor lijfstraffen.
Tegen mijn 18ª liep ik dan ook met zwaar afgezakte schouders van de misère, die ik pas later met veel body-building heb kunnen corrigeren en weer recht krijgen. Laatst gewijzigd door eno2 : 4 januari 2012 om 15:04. |
|
|
|
|
|
#46 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Indien nodig zou een kind een 1 op 1 educatie moeten krijgen tot zelfstandige studie mogelijk wordt; onafgezien van de beperking van de mens.
|
|
|
|
#47 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Of, bedoel je dat een kind best wordt opgevoed door zijn/haar biologische ouder(s) ? Laatst gewijzigd door Rudy : 4 januari 2012 om 18:03. |
|
|
|
|
|
|
#48 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Mijn moeke zegde veertig jaar geleden: "de slimme leven van de domme". Een waarheid als een koe. Ik stel vast dat de kloof tussen slim en dom steeds groter wordt. |
|
|
|
|
|
|
#49 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
neen dat bedoel ik niet, maar ja kwestie van opvoeding gebeurd best door de ouders (bio speelt zo gene rol) wel de nabijheid en betrouwbaarheid van de opvoeder. Wat wij bedoelen is dat educatie in groep niet voor iedereen weggelegd is en wij zouden onze maatschappij toch moeten kunnen indelen dat elk lid een educatie kan ontvangen afgemeten op zijn/haar noden. Met 1 op 1 wordt bedoelt 1 leraar voor 1 kind.
|
|
|
|
#50 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als 'k je probeer te begrijpen dan pleit je voor een stabiele situatie thuis, in die zin dat er ook steeds iemand thuis is. Daar heb ik niets op tegen, maar ik denk dat je moet begrijpen dat niet iedereen zin heeft een loopbaan op te offeren voor een kroost. Wie slikt de meeste antidepressiva: vaders of moeders ? Als je het antwoord weet stel je dan de vraag wie prioriteiten moet stellen. De samenleving is niet ziek. Je hebt je lot in eigen handen. En er zijn een pak tweeverdieners die het goed vinden, ook hun kinderen, neem het van mij aan. Die kinderen willen niet op hun vingers worden gekeken. Vraag. Is de samenleving ziek of nemen we al te vlug antidepressiva omdat ze al even vlug voor handen zijn ? |
|
|
|
|
|
|
#51 |
|
Minister-President
|
Velen zitten anderzijds niet op hun plaats in het ASO maar dienen in eht beroeps of de technische te zitten. Maar in de grond heb je gelijk: de thuissituatie zou niet echt mogen meespelen. De enige oplossing hiervoor is een bindend advies van de klassenraad of het CLB, met het vrijblijvend advies van nu houden vele ouders totaal geen rekening, met alle gevolgen van dien.
|
|
|
|
|
|
#52 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#53 | |
|
Minister
|
Citaat:
Wat is slim en wat is dom zijn? Het is maar welke waarde je plakt aan dit woord, hoe je dat afmeet en interpreteert: slim = diplomatiek, gaar, gis, goochem, knaphandig, listig, piechem, uitgekookt, uitgerekend, bedachtzaam, bijdehand, clever, geslepen, gewiekst, handig, kien, leep, link, listig, loos, pienter, plat, rap, scherpzinnig, sluw, straf, uitgeslapen, verstandig. dom = bête, ezelachtig, simpel, stupide, uilig, verstandeloos, geesteloos, onbezonnen, onnozel, onverstandig, onwetend, stom, stompzinnig, kathedraal. Dus ja als de slimme dan diegene zijn die zonder scrupules of geweten de domme of de onwetende, geesteloze schapen uitbuiten of op hun kap leven dan ben je juist. Er lopen dan ook enorm veel slimme dommeriken rond.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
|
|
|
|
|
#54 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#55 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat ik vooral bedoelde. Wie op 12,13-jarige leeftijd kiest voor een richting binnen het BSO en na een drietal jaren vaststelt dat dit toch niet de juiste keuze was heeft een iets groter probleem dan wie na 6 jaar ASO toch het liefst loodgieter zou willen worden. |
|
|
|
|
|
|
#56 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Min of meer akkoord wat de TSO-richting betreft. Wie opteert voor TSO-handel (bijvoorbeeld) heeft op het eind van de humaniora nog een pak mogelijkheden. Niet akkoord wat het BSO betreft. Daar wordt een determinerende keuze gemaakt op zeer jonge leeftijd. Citaat:
Het CLB is een ander verhaal. Het CLB vind ik goed voor ouders en leerlingen die geen flauw benul hebben van de mogelijkheden binnen het onderwijs, of als het gaat om gedragsproblemen bij de leerling. Hoe de thuissituatie ook is, de ouder kent z'n kind beter dan de pas afgestudeerde assistente van het CLB. |
||
|
|
|
|
|
#57 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het was toen voor kinderen je mond houden en beantwoorden aan wat volwassenen van je willen, discipline, plicht en tucht! Wanneer ik dit met mijn zoon vergelijk; hij beslist zelf wat hij doet met vrije tijd, studeerde wat hij besloten had te doen,hij mag en kan zijn mening zeggen en heeft in vergelijking met mijn vader veel meer mogelijkheden om stress te vermijden. Ik denk dat het verschil zit in opvatting, nu wordt elke vorm van anders gedragen snel geproblematiseerd. Niet kunnen stilzitten is ADHAD en jezelf vervelen een mogelijke depressie. Wat ASO en TSO betreft, ik had een kind in beide richtingen en het verschil is enorm! Waar ASO aanmoedigt tot kritisch denken, onderzoeken, dialoog en uitdaging stimuleert, laat TSO kinderen amper ruimte voor eigen inbreng, kritisch denken is probleemgedrag, luisteren en doen wat gezegd wordt zonder vragen te stellen wordt geapprecieerd. Kortom, een houding die je binnen ASO tot briljante leerling maakt, doet je bij TSO juist als problematisch beschouwd worden en omgekeerd, waar TSO aanmoedigd enkel uit te voeren en geen vragen te stellen, zal dit binnen ASO als zwakkere leerling worden bekeken. Het verschil is dus vooral de houding van leerkrachten tegenover leerlingen, de manier waarop ze leerstof aanbrengen en hun verwachtingen daarbij. Vandaar dat u ook gelijk hebt, ASO vergroot het probleemoplossend denken maar TSO lijkt dit vooral te willen stilleggen en dat heeft gevolgen voor jongeren... |
|
|
|
|
|
|
#58 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het beroep van vader speelde een belangrijke rol. De dokter wilde dat zijn zoon kost wat kost dokter werd, of iets gelijkaardigs, of toch zeker niet iemand die permanent handenarbeid moet uitvoeren. Zo had ik destijds een klasgenoot, twee jaar ouder dan ik maar te lomp om te helpen donderen, maar waarvan vader de veearts absoluut wou dat z'n zoon iets deed in de medische sector. Anderzijds, waren er kinderen hoe intelligent ook die zo snel mogelijk met pa mee moesten gaan werken, kwestie dat iemand de job moest erven. En inderdaad, dit leidt nadien tot stresstoestanden, discussies tussen broers en zussen over wel of niet gekregen kansen. Als je nu probeert je kind te overtuigen iets te doen waar het niet direct veel voor voelt, of het nu gaat om studie of vrije tijd, dan krijg je tegenwind, uit alle richtingen: school, CLB, welzijnswerker .... Iets anders. Ik herinner mij gezinnen waar de ouders nogal afkerig waren als hun zoon of dochter langer op de schoolbanken zou zitten dan zijzelf. |
|
|
|
|
|
|
#59 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Daar zou ik toch niet zo zeker van zijn. na 6 jaar bso, heb je uw 7de, en daarmee ook een A2 en kun je een A1 opleiding aanvatten. Wie 6 jaar aso gevolgd heeft zonder daarbuiten met techniek en/of met zijn handen bezig te zijn geweest die zal het toch echt wel lastig hebben om de loodgieteropleiding aan te vatten.
|
|
|
|
#60 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het zijn niet de ouders die er een probleem van maken. De scholen willen een (zogezegd) probleem of afwijking slechts erkennen en de leerling begeleiden als je als ouder het probleem laat bevestigen door een arts of psycholoog.
|
|
|
|