![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() [quote]
![]() Probleem in leenwoorden, natuurlijk Citaat:
![]() Over fonetisch schrift hoeven we ons niet te bekommeren hier. Als het aan mij lag, bestond er ALLEEN fonetisch schrift. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is alleen jammer dat we te weinig medeklinkers kunnen afschrijven om op het toetsenbord genoeg ruimte te maken voor nieuwe klinkers zodat iedere klank echt zijn eigen letters heeft. De dubbele klinkers lijken vooralsnog dus een noodzakelijk kwaad. Maar dan moeten we wel OU of AU de deur uit doen.
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ik zou het geen slecht idee vinden. Hoe spreek en schrijf je g-ch q-k dz-ts dzj-tsj etc. in alle talen één? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Binnen één taal zal je misschien wat meer tekens hebben ja. In goeie woordenboeken en in taalwoordenboeken staat de uitspraak trouwens ook al aangegeven Ik kan natuurlijk niet antwoorden op j e vraag, aangezien ik geen fonetisch klavier heb. Laatst gewijzigd door eno2 : 12 januari 2012 om 11:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
een letter minder schrijfwerk prachtige vereenvoudiging Citaat:
prachtige vereenvoudiging Citaat:
snap ik niet Citaat:
maar er zijn al veel lang uitgesproken klinkers die kort geschreven worden, troost je. Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 12 januari 2012 om 11:54. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
alsof ze niet over tien horden springen ![]() ![]() ![]() opdoeken die tussen -n toestanden en regeltjes ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
|
![]() In vroeger tijden kon je gewoon een letter toevoegen aan het alfabet, tegenwoordig zitten we vast aan het standaard toetsenbord. Het is onpraktisch om er letters bij te verzinnen. Zelfs een û of ã kost me al drie toetsaanslagen, tegen 1 voor een normale letter.
Nou wil het alleen zo zijn dat terwijl elke klank die wij als medeklinker gebruiken zo'n beetje een eigen letter heeft de klinkers hun letters moeten delen. Vet, bedacht en geven zijn verschillende klinkers, bijvoorbeeld, en dan heb je ook nog de au's en eu's van deze wereld (waarbij de eu zelf weer twee varianten heeft, Europa lijkt sterk op bedacht, maar niet zozeer op neus). Het zou daarom voor de spelling makkelijker zijn als we zoveel nutteloze medeklinkers konden opdoeken dat we iedere klinker een eigen letter kunnen geven, maar daar hebben we lang niet genoeg letters voor. Er zijn dus drie opties: 1 De klank van een letter blijft afhankelijk van waar deze staat en dus bijzonder lastig te leren, vooral voor niet-moedertaal sprekers. 2 We gebruiken toch maar alle û en ã combinaties die we kunnen bedenken (waarbij dan bijvoorbeeld bedacht/europa/hut, bed en bedelen alle drie varianten zijn op de letter e, maar toch duidelijk verschillen). Dit kost meer werk bij het schrijven en typen dan optie 1. 3 We gebruiken zoveel mogelijk dubbelklanken, au's en oe's en ij's en ie's en allerlei combinaties die we nog niet bedacht hebben. Ongeveer net zo veel werk als optie 2, maar verwarrender. Heeft wel het voordeel dat mensen niet gaan denken dat je Zweeds schrijft of zoiets. 4 Een toetsenbordrevolutie. De komende 5 jaar mogen de oude en nieuwe spelwijze naast elkaar gebruikt worden, daarna moet iedereen de nieuw ontworpen letters voor alle klinkers maar gewoon gaan gebruiken. De regering komt met een generaal pardon voor oude toetsenbord bezitters en stelt een inruilregeling in. ![]() Enfin, dat dus.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 23 januari 2012 om 07:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vrees zelfs, dat ik het ongeveer begrijp Laatst gewijzigd door eno2 : 24 januari 2012 om 00:52. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
|
![]() Het lijkt eigenlijk op beide net niet genoeg. Maar op de manier dat ik het uitspreek lijkt het dichter bij bus en bedacht te zitten dan bij neus. Maar dat kan aan mijn uitspraak liggen.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 24 januari 2012 om 10:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat was pas makkelijk. Ateljee. Krok mesjeu. Apoteker.
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() Thema <=> Tema
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() [quote=Den Duisteren Duikboot;5917264]
Voorts kunnen we ook de wr-woorden missen, dus voortaan: vreed, vraak, vrat, vrongel, etc.[/QU Kan niet de uitspraak is echt verschillend. 'verzwolgen door wrede zee' wordt 'verzwolgen door de vrede zee'. Peter de Wrede wordt Peter de Vrede. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Minister-President
|
![]() Koopt ge dan voortaan ne kilo sitroens bij den Aldi?
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
In elk geval is het hele tussen-n verhaal niet zo simpel nee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Mijn staart intrekken ei blijft ei ij wordt ei (gedaan verwarring ei-ij) ie wordt y (een letter minder) Laatst gewijzigd door eno2 : 29 januari 2012 om 21:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En de clou is, dat je die toegevoegde n NIET EENS UITSPREEKT ![]() |
|
![]() |
![]() |