![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als men zich absoluut wil opwerpen als een belgicistische partij, moet men ALLE Belgen vertegenwoordigen. En het lijkt me dat respect voor elkaars taal één van de basisbeginselen zou moeten zijn. Nu profileert de BUB zich wederom als een franstalig Brussels clubje, dat inderdaad nog steeds het adagio "Et pour les Flamands la même chose" huldigt. Ik kan me niet van het idee ontdoen dat de BUB nooit een vlaamstalig boek cadeau zou doen aan haar franstalige leden. De kans is trouwens groot dat quasi niemand onder hen het zou begrijpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Langer dan dat ze samen een land vormden.
Laatst gewijzigd door bgf324 : 15 januari 2012 om 12:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Banneling
|
![]() Echte Vlaanderen -> West-Frankische Rijk (~Frankrijk), rest van België -> Duitse Rijk (~Duitsland).
Vlaanderen = Frans, Wallonië en Brabant = Duits ![]() Laatst gewijzigd door Albrecht : 15 januari 2012 om 14:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In Frankrijk had je eerst een staat, en later een cultuurnatie. In Duitsland had je eerst een cultuurnatie, en later een staat. In België heb je een staat gekregen, maar nooit een (cultuur)natie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nederlandse cultuurnatie heeft steeds bestaan. Nederlanders waren een van de eerste volkeren die zich sterk ontwikkelden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah ik snap het. De franstalige leden krijgen natuurlijk een Nederlandstalige versie van het boek toegestuurd, zodat zij zichzelf kultureel kunnen verrijken door het lezen ervan. Ja toch? Zo is het toch, zeg het me!
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kregen de fransozen dan een Nederlandstalig boek opgestuurd?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Parlementslid
|
![]() Beste,
geef ze me gerust. Ik vond niet direct cijfers van een BUB of soortgelijke die voor "het hele rijk" op komt. Zelfs de klein-linkse radicale partijen halen meer stemmen - eveneens zonder enige significante steun van staatswege. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() *Ik zeg dit zonder garantie aangezien ik nog geen deel uitmaak van de "cercle des dieux". ![]()
![]() |
![]() |
#51 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
wat verstaat u onder cultuurnatie? Wat zou Antwerpen meer met Charleroi gemeen hebben dan met Tilburg, Hasselt met Bergen dan met Maastricht, Kortrijk met Luik dan met Rijssel, Aarlen met Gent dan met Luxemburg? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Noem eens op.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verwevenheid van economie? Ik zie haast 2 verschillende economische systemen. En da's niet alleen van de laatste decennia, maar da's al steeds zo geweest. (Vlaamse gastarbeiders in Wallonië).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Minister-President
|
![]() 500 jaar gezamenlijke geschiedenis? Maar pas op. Je opent de doos van pandora, hè. Wat heeft Vlaanderen met Limburg te maken?
![]() |
#55 |
Minister-President
|
![]()
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Minister
|
![]() Er is ongetwijfeld een "bloedband" (minstens 1 op 3 Walen heeft Vlaamse voorvaderen, geloof ik), maar ik zie niet in hoe dat relevant is. We leven nog steeds in twee gescheiden werelden. Je kan ook niet zeggen dat we één economie hebben; de economische kloof tussen de gewesten wordt spijtig genoeg steeds groter. Indien België niet zou bestaan, zou Vlaanderen economisch vooral verwant zijn aan Nederland (wij delen één en dezelfde economische ruimte). Nu is er zogezegd iets als een Belgische economie, maar die bestaat enkel in staatkundige en administratieve zin.
Laatst gewijzigd door respublica : 16 januari 2012 om 21:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Minister
|
![]() De geschiedenis is eigenlijk niet zo relevant, omdat de geschiedenis van de Zuidelijke-Nederlanden toch een chaotische puinhoop is (weliswaar met vele culturele hoogtepunten). Je vraagt wat VL met Limburg gemeen heeft; in Limburg spreekt men dezelfde taal als in de rest van Vlaanderen (namelijk de Vlaamse standaardtaal), leest men dezelfde kranten, bekijkt men dezelfde TV-zenders, stemt men op dezelfde partijen. Ik weet niet wat je nog meer nodig hebt. Het is niet omdat er ook binnen VL regionale verschillen zijn, dan die verschillen automatisch even groot zijn als de Vlaams-Waalse verschillen.
Laatst gewijzigd door respublica : 16 januari 2012 om 21:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de Franstaligen mag het boek uitgegeven worden in één van de twee landstalen, het maakt niet uit in welke, zolang het maar niet in het Nederlands is.
![]() |