![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister-President
|
![]() Wees nog blij dat vele Belgische Franstaligen het leren. Bij een - hypothetische - splitsing van België zou dat niet meer het geval zijn.
![]() |
#42 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar wat is "mooi" als spreektaal? Je kunt natuurlijk voortgaan op de verhouding tussen het aantal klinkers t.a.v. het aantal medeklinkers, de lengte van de woorden enz. In dat opzicht is de mooiste taal het Italiaans. Zeer klankrijk en zeer muzikaal. Maar zijn andere talen welke die minder aan die criteria voldoen dan "lelijk"? Nederlands, en nóg meer Duits zijn talen die wat "zwaarder" zijn uitgebouwd met meer medeklinkers en langere woorden. Het Engels is een hybriede taal en beschikt over merkwaardig veel korte woorden. Pools is ook aan de zware kant met woorden die soms beginnen met drie (zelfs vier!) medeklinkers bv. przwalski, zbginiev ...
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geniet van de lichtvoetige Sylwia Grzeszczak met een briljant nummer. Een van de allergrootste hits in Europa. http://www.youtube.com/watch?v=AZDHGqJBVDE Sylwia Grzeszczak - Małe rzeczy (17.800.000 views) 2011 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Walen dienen hun eigen taal te koesteren en dat is niet het Frans.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#48 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het Nederlands van de Vlamingen is echter huilen met de pet op. Een aantal TV-programma's hebben de valse indruk gewekt dat we onze taal even vlot kunnen hanteren als Nederlanders, maar er gaapt in sommige opzichten nog een lichtjaren wijde kloof tussen onze taalbeheersing en de hunne, ja, ook al heeft zelfs dat "Vlaams" wel zijn verdiensten, zo heel af en toe. Wat mij aan Eberhard eigenlijk amuseert, is dat hij een allochtoon is die anders dan vrijwel alle forummers hier, écht Nederlands schrijft. Ik ken overigens ook wel een paar Franstalige Vlamingen die beter Nederlands spreken dan de gemiddelde "Nederlandstalige" Vlaming...
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Dat betekent echter niet dat een Belgische cultuur niet bestaat. Ik ben in beide talen opgevoed en voel me even verbonden met Vlaanderen als met Wallonië. Ik vind het dan ook vrij arrogant van u dat u een Franstalige als mij als Franse Belg bestempeld. Ik ben niet Frans. Ik heb wel heel wat gemeen met Fransen, maar dat heb ik ook met Nederlanders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik wilde nog toevoegen dat je geen oordeel kan vellen over een taal als je ze niet kent of verstaat. Ik vind het Nederlands ook niet de meest welluidende taal (het ABN dan toch niet), maar vind toch dat het een mooie taal is. Een taal is veel meer dan een achtereenvolging van klanken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Omtrent de “Belgische cultuur” die volgens u bestaat : aan diverse goedwillende forumdeelnemers die uw opinie terzake delen heb ik enige tijd geleden reeds gevraagd om mij te willen uiteenzetten wat de “Belgische cultuur” precies inhoudt. Veel verder dan “bier, frites en voetbal” kwamen ze niet. U zou mij werkelijk een genoegen doen indien u een zinnige en klare omschrijving zou willen geven van “Belgische cultuur”. Vanzelfsprekend wel wetend dat cultuur veel ruimer is, interesseren mij toch vooral de cultuurvormen als literatuur, theater, klassieke muziek, etc…, dus in casu graag enige verduidelijking inzake de typisch Belgische literatuur, het Belgisch theater, en de Belgische klassieke muziek die de Vlamingen en de Belgische Franstaligen gemeen hebben en waarmee zij zich evenzeer als hun anderstalige landgenoten verbonden voelen. Wil tevens zo goed zijn mij een verklaring te geven voor het feit dat er in federaal België niet eens een ministerie van Belgische cultuur bestaat, wat toch minstens eigenaardig is mocht bedoelde cultuur wel degelijk bestaan. Dank bij voorbaat. Voor het overige vergist u zich voor wat mijn vermeende kwaadwilligheid cq. arrogantie betreft bij mijn omschrijving van Belgische Franstaligen. Vooreerst : ik had het uiteraard niet om uw specifieke persoon : u bent misschien wel één van de uitzonderingen die de regel bevestigen. Wil evenwel van mij aannemen dat wanneer wij Franstalige Belgen als “Fransen” aanduiden, wij dit veeleer als een compliment bedoelen, en niet als één of andere belediging. Hoe dan ook, misschien is het grootste verschil tussen uw en mijn visie eerder een kwestie van semantiek. Uw nationaliteit en de mijne verschillen, evenals het staatsbestel waarin wij wonen en leven. En grif toegegeven, ik drink nooit bier of alcohol, ik eet zo weinig mogelijk frites (de lijn, weet u wel), en voetbal interesseert mij geen ….bal, dus ook wat dergelijke zaken betreft verschillen wij wellicht. Maar kunt u mij voor de rest uitleggen wat u als Franstalige vanuit cultureel oogpunt meer gemeen hebt met de Vlamingen en de Nederlanders dan met mij en meer algemeen met mijn landgenoten ? Andermaal dank bij voorbaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Neen, alle uitvluchten zijn goed om geen respect te hoeven geven aan de Nederlandse taal blijkbaar. Vanuit uw persoon ontbreekt ze blijkbaar ook, toch fijn dat u ze zich toeeigend en hier ze wel komt afbreken. Dat is zeer fijngevoelig van u. Trouwens waar haalt u de arrogantie vandaan dat men niet fier is op zijn taal hier? Wij zijn dat nog steeds in overgrote meerderheid wel maar het is vaak mensen zoals u die plegen dat het niet zo is. Ook als er dan wel zijn die trots zijn op hun taal gaat u die marginaliseren, tracht dan maar tegen zoveel tegenwind uw taal mooi te vinden en er trots op te zijn. PS: heb bewust geen enkel uit een andere taal afgeleid woord gebruikt hier ![]()
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Franstalige cultuurbeleid is dan ook trotser & doortastender. We zullen dit jaar bij de gemeente verkiezingen de resultaten wel weer zien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() De Belgen zijn weinig chauvinistisch. So what ? Wij moeten geen Eiffeltoren neerpoten opdat heel de wereld naar naar ons nationaal monument komt kijken. Dus stop met Uw gezeik over het feit dat wij geen cultuur hebben: ![]() Who cares anyway ! Wij lachen gewoon met de toeristen die wereldwijd kiekjes komen nemen van wat petieterige stukjes brons !
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je ziet bij de draadjes hier over muziek dat bij de Nederlandstalige producties de haat vrijwel altijd komt van lieden met een VL, leeuw, VB, geelzwarte kleuren of dergelijke annotaties in hun avatar.
De schaarse Franstalgie op dit forum neemt in deze draden veelal een respectvollere houding in (al dan niet uit beleefdheid) Sommigen Franstaligen grijpen een succesvol Nederlands cultuurproduct dan weer aan voor een oproep tot eenheid van Belgie: Ik ben een Franstalige meisje van België en... IK HOUD VAN DEZE MUZIEK <3. Als ik dat beluisteren, hoop ik dat België altijd verenigd zal blijven! Sorry voor m'n nederlands! Ik spreek niet zo good vlaams. Riliaaliciouss 3 days ago 27 likes Het ging hierom. |
![]() |
![]() |