Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2012, 15:24   #41
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
We zullen nog eens over een paar jaar spreken als brandstof 5 Euro/liter kost.

1/ Eerst waren er de voertuigen aangedreven door verbrandingsmotor.

2/ Toen kwamen er de hybride voertuigen die zowel zijn uitgerust met een elektromotor als een verbrandingsmotor. Deze zijn erg interessant omdat ze in het stadsverkeer 0 uitstoot hebben, i.t.t. andere voertuigen die bij korte afstanden met hun koude dieselmotor voor erg veel vervuiling zorgen.

3/ En daarna kwamen de elektrische wagens.

Kortom we zitten nu in fase 2 en uiteindelijk zullen we in fase 3 terrechtkomen.

Allemaal mooi en wel, de energie moet nog steeds aangemaakt worden. De gouden regel is en zal nog altijd blijven om autogebruik zoveel mogelijk te mijden door vb de fiets te nemen voor korte verplaatsingen waar mogelijk.

Nothing can beat the bike. Cheap, no pollution, quiet and healthy for everyone!
brandstof zal nooit duurder kosten dan 3euro per liter.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2012, 16:08   #42
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
De elektrische wagen: buiten een nieuw speeltje voor de 'ecosnobs'
ecosnobs, wat een woord, daarmee wordt het kind met badwater weggegooid proficiat
Citaat:
zie ik daar op dit moment weinig nut van in. Ten eerste is het peperduur
in feite kost een conversie van gelijk welke auto naar een 'pluginhybride' 5000euro consumentenprijs, en 2000euro kostpijrs
Citaat:
, wie betaalt er nu 30.000 euro om met een kleine wagen te rijden? Het bereik is vaak belachelijk laag (200 kilometer ?), ga maar eens op daguitstap naar de Ardennen ! Verder ben je de helft van de kofferbak kwijt en gaat het laden van de batterijen hemeltergend traag.
wel als je elke dag naar brussel rijdt en dan is de Belg die het verst van brussel woont ongeveer 150km van brussel verwijderd. Dus di ekan moeiteloos snachts volgooien aan nachttarief, toekomen op het werk en volgooien gratis op zijn werk...ik weet niet waarover de mensenaltijd zitten te zeveren, maar als pendelwagen is een elektrische wagen voor Belgie perfect !
Citaat:
Als je tenminste al een oplaadpaal vindt, want die zijn in ons landje even zeldzaam als een verloren gelopen wolf.

Bovendien is ook rijden op elektriciteit niet milieuvriendelijk,
daar kun je nog een aardig boekje over schrijven, in principe als je met kerncentrales CO2 vrije energie zou maken is losje het probleem perfect op/ UIteraard mag je niet verstrikt geraken in dogama's in dones and not dones e-en redeneren vanuit historische perspectieven, maar gewoon vooruit kijken naar de toekomst
Citaat:
als je oplaadt met niet-groene stroom kom je aan een uitstootequivalent van 85 gram CO².
IN feite kan dat niet ?? Want een STEG centrale is 60% efficient en motor in een wagen 30%. Dus zelfs bij alle conversieverliezen is de uitstoot nog altijd lager dan wat je hier nu aan het schrijven bent. Toegegeven de kWh elektrisch vermogen heeft ongeveer het dubbele nodig in fossiele input
Citaat:
Je kan evengoed een bescheiden traditionele wagen kopen.

De ecosnobs waren allicht hun zonnepaneeltjes
ze kunnen toch perfect hun zonnepaneeltjes gebruiken om hun wagentjes op te laden ???
Citaat:
en bakfietsen beu en moeten nu uitpakken met hun elektrische speeltjes. Als ze zo'n wagens aan het grote publiek willen slijten, zullen ze de prijzen minstens moeten halveren.
Oud 23 januari 2012, 19:50   #43
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Says who?
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2012, 22:35   #44
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat je het over bepaalde traagdraaiende dieselmotoren hebt, niet diegene in moderne personenwagens die soms meer PK´s/koppel geven als vergelijkbare benzinemotoren.

Dat deze moderne dieselmotoren -die ook tot 5000 t/min draaien- langer meegaan of minder onderhoud nodig hebben als benzinemotoren is te kort door de bocht (moest je dat bedoelen)

Het onderhoud van de dieselpw thuis is hoger als onze benzinepw.
Onze benzinewagens halen vlot 300.000 km.

Ook de risicokost bij een diesel is hoger.

Volgens mij ligt het omslagpunt nu voor diesel<>benzinepersonenwagens bij 25.000 km/jaar, in 2009* toen de diesel nog 30 cent goedkoper was (nu ~ 12-14 cent) was dat al 15.000 km (minder met CO2-premie 15 %, die CO2 premies vallen in 2012 weg).

*
De diesel van BMW zullen inderdaad niet goedkoper zijn in onderhoud dan een benzine en zeker geen 300.000km halen.
Ook de 1600 diesel van Volkswagen zullen dat niet halen.
Maar de degelijke Mercedes, Opel, Renault en Ford diesels doen dit zonder problemen.
Nu de kostprijs van de brandstof heb ik niet in rekening gebracht, gewoon omdat die voor sommige mensen onbestaande is.
Maar ook omdat die nog al verschilt van plaats tot plaats, afhankelijk van waar je tankt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2012, 22:36   #45
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel, enkel wij oudere zullen dat niet meer meemaken.
Oud 24 januari 2012, 10:09   #46
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik ben toch ontgoocheld wat de dure huidige plug-in hybrides kunnen, een moderne diesel verbruikt zelfs minder als men het totaal rijbereik neemt van een tank. Enkel de puur electrisch gereden km (~ 70 km, ideale omstandigheden) is interessant. Na de eerste 100 km heeft hij al 12,2 kWh én 1,4 l/100 km verbruik, vanaf dan (accu op minimum) neemt de benzinemotor als extender alles over. (vb Opel Ampera)

En "groen" is hij al helemaal niet:
- een gemiddeld verbruik van 5,5 liter/100 km benzine als de extendermotor moet inspringen.
- men rekent (gemiddeld testverbruik) enkel 102 g/km CO2-uitstoot totaal (incl stroom omgerekend).

Concurrerende - meer als de helft goedkopere- diesels doen zelfs daar al beter, en dat natuurlijk ook in eigen huis. Zie testcijfers Astra onderaan

De plug-in hybride zou de tussenstap moeten zijn...

Wat me wel opvalt is dat Opel voor zijn accu´s zelfs 8 jaar/ 160.000 garantie geeft, mss is ook daarom de prijs zo hoog (in BE vanaf 44.500 €: http://www.opel.be/nl/Showroom/Ampera/Files.aspx )

Hier een test van de Astra 95 PK diesel in de praktijk:
Hybride-modellen met benzinemotor zijn zeer geschikt voor een verplaatsingsmodel waarvoor benzinemotoren zeer geschikt zijn;
en hybride-modellen met dieselmotor zijn zeer geschikt ... je hebt het al door.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 10:10   #47
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijt gij van plan te sterven voor 2015 ?

Afspraak op 31 december 2015, of eventueel vroeger ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 24 januari 2012, 15:07   #48
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De diesel van BMW zullen inderdaad niet goedkoper zijn in onderhoud dan een benzine en zeker geen 300.000km halen.
Ook de 1600 diesel van Volkswagen zullen dat niet halen.
Maar de degelijke Mercedes, Opel, Renault en Ford diesels doen dit zonder problemen.
Nu de kostprijs van de brandstof heb ik niet in rekening gebracht, gewoon omdat die voor sommige mensen onbestaande is.
Maar ook omdat die nog al verschilt van plaats tot plaats, afhankelijk van waar je tankt.
Ik zou niet graag verplicht worden om de tanken van de golf-dieseltjes 1600 cc met meer dan 300.000 km op de teller op mijn kosten eens vol te gooien.

.

Oud 24 januari 2012, 17:48   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hybride-modellen met benzinemotor zijn zeer geschikt voor een verplaatsingsmodel waarvoor benzinemotoren zeer geschikt zijn;
en hybride-modellen met dieselmotor zijn zeer geschikt ... je hebt het al door.
.
En ecofuel- ttz aardgas-modellen zijn nog beter geschikt als beide hybride-modellen en doorgaans milieuvriendelijker.

Kies maar:
http://www.erdgasfahren.ch/230.html

en meestal de goedkoopste ook nog (keuze in overvloed, ook LPG-versie):
http://www.adac.de/_mmm/pdf/g-b-d-vgl_47097.pdf

En the winner is:
http://www.unitednetworker.com/2012/...ur-volkswagen/
http://www.ngvjournal.dreamhosters.c...ow-angel-award

Waarom dan niet aardgas-hybrides ?
http://www.elektroauto-fahren.com/erdgas-hybrid.html

De aardgas-hybride auto´s worden idd uitgeprobeerd:
http://www.autobild.de/artikel/opel-...id-874039.html

Laatst gewijzigd door Micele : 24 januari 2012 om 18:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 17:52   #50
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Says who?
Dat kan dus niet, en je kunt dat economisch beredeneren.
je moet redeneren in communicerende vaten en in substitutie van het ene product door het andere product.

Vroeger, we spreken voor het steenkooltijdperk was hout duurder dan steenkool. Vraag die ik stel: is hout nog altijd zo'n dure grondstof ? antwoord: nee hout is zelfs nu aangeprezen als groene brandstof ???

Dus als je mijn gedacht wil: de dag dat aardolie te duur wordt zeg maar 3euro per liter, zullen we zonder moeite met bioolie, met bioethanol, met zonnenergie volgooien. Reken maar uit Wat kost de kwh zonder subsidies met zonnepanelen ?

IN feite snap ik zelf sonze manie niet om afhankelijk te zijn van die petroleum.

Stel dat we nu eens zorgen dat 25% op aardolie rijdt, 25% elektrisch, 25% op aardgas en 25% op biogas/bioethanol/bioolie rijdt.
Stel dat we een model maken waar we altijd kunnen switchen. DUs is er tekort aan bioolie rijden we elektrisch, is er tekort aan biogas rijden we op echt gas, is er tekort aan aardolie switchen we naar bioolie en elektrisch etc.

Laatst gewijzigd door brother paul : 24 januari 2012 om 17:59.
Oud 24 januari 2012, 18:16   #51
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
je moet redeneren in communicerende vaten en in substitutie van het ene product door het andere product.

Vroeger, we spreken voor het steenkooltijdperk was hout duurder dan steenkool. Vraag die ik stel: is hout nog altijd zo'n dure grondstof ? antwoord: nee hout is zelfs nu aangeprezen als groene brandstof ???

Dus als je mijn gedacht wil: de dag dat aardolie te duur wordt zeg maar 3euro per liter, zullen we zonder moeite met bioolie, met bioethanol, met zonnenergie volgooien. Reken maar uit Wat kost de kwh zonder subsidies met zonnepanelen ?

IN feite snap ik zelf sonze manie niet om afhankelijk te zijn van die petroleum.

Stel dat we nu eens zorgen dat 25% op aardolie rijdt, 25% elektrisch, 25% op aardgas en 25% op biogas/bioethanol/bioolie rijdt.
Stel dat we een model maken waar we altijd kunnen switchen. DUs is er tekort aan bioolie rijden we elektrisch, is er tekort aan biogas rijden we op echt gas, is er tekort aan aardolie switchen we naar bioolie en elektrisch etc.
je vergeet precies dat er momenteel geen enkele energiebron/brandstof bestaat die momenteel nog maar ééntiende van de huidige capaciteit van fossiele brandstoffen kan opvangen..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 18:33   #52
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
je vergeet precies dat er momenteel geen enkele energiebron/brandstof bestaat die momenteel nog maar ééntiende van de huidige capaciteit van fossiele brandstoffen kan opvangen..
Niet overdrijven hé ?
Gas kan rustig alles overnemen tot 2100
Kernenergie kan alles overnemen tot 2800
Zonnenergie kan rustig 1/3 leveren van wat we nodig hebben
Windenergie rustig 1/3 van wat we nodig hebben
Wat blijft er nog over biomassa, daar kunnen we ook rustig 1/3 mee ophoesten.

Je moet zo geen doemdenkerij zaaien, je moet eerst een de getallekes bestuderen en dan spreken.
Oud 24 januari 2012, 21:11   #53
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Kan allemaal wel zijn, maar ik zie de prijs nog vlotjes doorstijgen hoor...
Kijk maar eens naar die gigantische mensenmassa in China en India die zich aan het motoriseren is waardoor de vraag enorm zal stijgen (en snel). Er worden minder olievelden gevonden en onginning wordt duurder doordat men op zee moet gaan boren.
Ik denk niet dat je er een maximum prijs op kan plakken. Men past zich aan; stijgt brandstof naar 3 Euro, dan maken ze gewoon wagens die een stuk zuiniger zijn dan nu zodat de meerprijs min of meer gecompenseerd wordt (kleinere motoren, lichter, hybride enz).
Mensen kunnen ook hun rijgedrag aanpassen door minder rond te rijden ...

Nu is het crisis ... maar wacht maar tot over een dik 1.5 jaar als de economie opnieuw begint aan te zwengelen ... je zal de olieprijs nogal de lucht zien inschieten. Weet dan waar je dat eerst gelezen hebt!
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 21:41   #54
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zou niet graag verplicht worden om de tanken van de golf-dieseltjes 1600 cc met meer dan 300.000 km op de teller op mijn kosten eens vol te gooien.

.
Mijn ma haar 1.8 diesel (VW Vento) had veeeeel meer als 300 000 km op de teller en het was de carroserie die ons genoodzaakt heeft om het ding weg te doen Te veel paaltjes geraakt en niet voldoende gerepareerd/onderhouden in de tijd.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 07:17   #55
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gas kan rustig alles overnemen tot 2100
Kernenergie kan alles overnemen tot 2800
Zonnenergie kan rustig 1/3 leveren van wat we nodig hebben
Windenergie rustig 1/3 van wat we nodig hebben
Wat blijft er nog over biomassa, daar kunnen we ook rustig 1/3 mee ophoesten.
Uw naïviteit is ontroerend.
Oud 25 januari 2012, 07:22   #56
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Uw naïviteit is ontroerend.
En uw studiemateriaal om het tegendeel te bewijzen?
Oud 25 januari 2012, 08:25   #57
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

lees eens dat artikeltje alboreto, t'is wat anders dan met oogkleppen oplopen natuurlijk

http://www.bloomberg.com/news/2012-0...er-energy.html
Oud 25 januari 2012, 10:03   #58
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, hout is duur. Houtpellets kosten al rap tot 250 euro/ton drooggewicht voor de particulier. Grootverbruikers (houtgestookte elektriciteitscentrales) zullen allicht iets meer dan 100 euro/ton betalen (voor houtchips). Vergelijk dit met de steenkoolprijs, van zo'n 80 euro per ton (import uit Z-Afrika).

Bovendien bevat steenkool, per gewichtseenheid, iets meer dan 2 keer zoveel energie (stookwaarde) dan droog hout. Dan pas besef je dat steenkool per energiehoeveelheid rap 4-5 keer goedkoper is. De reden voor de hoge houtprijs zijn uiteraard kunstmatige ingrepen zoals subsidiëring en het GSC-systeem.

Let maar op: steenkool zal aan populariteit inwinnen, ook als transportbrandstof...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 09:58   #59
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Ja, hout is duur. Houtpellets kosten al rap tot 250 euro/ton drooggewicht voor de particulier. Grootverbruikers (houtgestookte elektriciteitscentrales) zullen allicht iets meer dan 100 euro/ton betalen (voor houtchips). Vergelijk dit met de steenkoolprijs, van zo'n 80 euro per ton (import uit Z-Afrika).

Bovendien bevat steenkool, per gewichtseenheid, iets meer dan 2 keer zoveel energie (stookwaarde) dan droog hout. Dan pas besef je dat steenkool per energiehoeveelheid rap 4-5 keer goedkoper is. De reden voor de hoge houtprijs zijn uiteraard kunstmatige ingrepen zoals subsidiëring en het GSC-systeem.

Let maar op: steenkool zal aan populariteit inwinnen, ook als transportbrandstof...
IK redeneer over PELLETS. De pellets worden aangeprezen tov de aardolie of aardgas. We moeten de prijs per kilowatth gaan uitdrukken

Citaat:
1 kWh aardgas = 0,048 �* 0,034 €/kWh (1/10/2011)

1 kWh elektriciteit aan dagtarief (22/6/2011) ( all in) = 0,25569 €/kWh

1 kWh elektriciteit aan nachttarief (22/6/2011) (all in) = 0,15427 €/kWh

1 kWh stookolie zonder condensatie (1/10/2011) = 0,07993 €/kWh (Bulkaankoop op 1/10/2011 van 2000 Liter)

Aardgas is duurder/goedkoper dan stookolie? Opgelet : de prijs van aardgas heeft altijd een vertraging van 6 maand t.o.v. de stookolieprijs

Elektriciteit aan dagtarief is 3,19 keer duurder dan stookolie

Zelfs met een rendement van 50% is warmwaterproductie met stookolie of aardgas in de zomer nog goedkoper dan elektrisch op nachttarief.

Benzine aan de pomp (0,1403 €/kWh btw inbegrepen) is goedkoper dan elektriciteit aan dagtarief (0,25569 €/kWh btw inbegrepen). En elektrische auto's dan?
Dan pellets kostprijs per kwh

http://documentatie.leefmilieubrusse...07_part_NL.PDF

0.04€/kWh

versus aardgas
1 kWh aardgas = 0,048 �* 0,034 €/kWh

en hier een lesje geschiedenis....
http://www.lowtechmagazine.be/2011/1...ële-tijd.html

onze gouden eeuw is gesteund geworden door een 'ontvening' van onze ondergrond en die veengrond werd gebruikt als soort biobrandstof om onze huizen te verwarmen, ipv steenkool in een soort overgangsfaze.

Goederen die schaars worden, neigen dus duurder te worden dan hun alternatieven, terwijl de alternatieven dus hout vroeger de duurste brandstof was die we dan vervangen hebben door steenkool en dan door aardolie.

Dus sowieso eindigen we telkens opnieuw met die communicerende vaten en te moeten investeren in nieuwe installatie en moeten we inderdaad speculeren op switchinstaallaties die vlot van de ene bron naar de andere overschakelen.

We zijn nu echter in een faze gekomen dat voor de zuiderse landen zonneneergie goedkoper wordt dan fossiele energie. Wait and See... wat zal er gebeuren denk nu eens hard na ?

Die landen zullen
- netto exporteur worden
- volledig defossiliseren
- goedkoper worden dan wij
- energetisch competitief voordeel halen
- de driving force worden voor de opschaling van de pv productie
- energie exporteren
- syngas of kunstmatig methaan maken met CO2 en waterstof

Laatst gewijzigd door brother paul : 26 januari 2012 om 10:04.
Oud 26 januari 2012, 11:29   #60
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Brother paul is blijkbaar goed bij de les.

En hoewel het voor vele westerlingen, zeker deze uit de rijke landen zoals Vlaanderen en Nederland, bijna onbegrijpelijk en onmogelijk lijkt, zullen landen als Marocco en Congo zeer belangrijk worden in de energiewinning.

Ook de kleinschaligheid van de energiewinning zal steeds belangrijker worden.

Brother paul heeft dus gelijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be