![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Opvallend vond ik de geringe belangstelling voor elektrische auto's en plug ins op het salon. Daar stond geen kat bij.
Eerste was de Toyota Prius plug in. Een gewone Prius kost 29.000€ (basisprijs), wat al echt veel is, maar de plug in kost 44.000€: 15000€ meer, die nooit terugverdienbaar zijn. De volgende is de Renault Fluence ZE voor 27.000€. Lijkt redelijk maar dat is zonder batterij waar je minimum 80€ per maand moet voor bijbetalen. En bovendien heeft die Fluence geen koffer: die wordt voor het grootste gedeelte ingenomen door de batterij. En door zijn beperkte autonomie alleen bruikbaar als tweede gezinswagen. Dan de Opel Ampera. 47.000€: een gigantisch bedrag voor een soort Astra waar je maximaal met 4 in kan want tussen de beide achterzetels steekt de batterij. Dan de Volvo V60 plug in voor 57.000€ die eind van het jaar leverbaar wordt. Onwaarschijnlijk duur want 28.000€ duurder dan de 1.6 diesel. Tenslotte de Nissan Leaf voor 37.000€ die je door zijn beperkte autonomie ook alleen kan gebruiken als tweede gezinswagen en die moet concurreren met compacte auto's zoals vb een Citroen C3 of een Renault Clio die je al voor een 13.000€ in je garage hebt staan. Conclusie voor mij: Veel te duur, dat wordt niets. Geen wonder dat de belangstelling zo laag was. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
|
![]() Citaat:
Men houdt die wagens kunstmatig duur en beperkt hun actieradius bewust omdat men nog steeds de fossiele brandstof moet blijven verkopen. Omdat daar nog een paar dinosaurussen, enkele aasgieren en parasieten hun geld met moeten of willen verdienen. Tenslotte het beeld dat men heeft van dit soort wagens en de verstoktheid van de mens aan het traditionele en zijn indoctrinatie helpt ook niet veel. Moet onderhand duidelijk zijn dacht ik. Net zoals de hele bio- en hernieuwbare energie bubbel is dit ook weer van zelfde laken een broek; houd het kunstmatig hoog, verkoop het duurder dan het is en win er nog meer op dan voordien. Geen grotere rem voor innovatie en vooruitgang dan economische (lees kapitalistische) motieven.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
|
![]() De enige electrice auto die interessant is, is de Tesla.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.458
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Er worden gigantische kapitalen geïnvesteerd in de zoektocht naar betere batterijen maar ze zijn er vandaag gewoon niet. Iets anders moet je daar niet achter zoeken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
|
![]() Citaat:
origineel (D): http://www.kit.edu/besuchen/pi_2011_8281.php Nederlands: Citaat:
Wie weet wordt deze grafiek nog (totaal) overbodig: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 21 januari 2012 om 17:54. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 1.256
|
![]() Voor de geïnteresseerden EOS special autosalon met elek auto deel.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Een vergelijking tussen diesel en Li-ion batterijen: Energie per kg: - diesel: 44800kJ/kg - Li-ion: 576kJ/kg Diesel is dus ongeveer 80 keer zo energierijk per kg. Rekening houdend met het lagere rendement van een verbrandingsmotor (33%) kom je nog altijd uit op een verschil van een factor 25. Maw: je moet 25 keer zoveel massa aan Li-ion batterijen aan boord hebben om gelijkwaardig te zijn qua energie-inhoud met een simpele dieseltank. Een tank van 50l diesel (= 42kg diesel) moet je dus vervangen door een Li-ion-batterij van 1080kg. Energie per l: - diesel: 37632kJ/l - Li-ion: 972kJ/l Diesel is dus ongeveer 40 keer zo energierijk per l. Rekening houdend met het lagere rendement van een verbrandingsmotor (33%) kom je nog altijd uit op een verschil van een factor 13. Maw: je moet 13 keer zoveel volume aan Li-ion batterijen aan boord hebben om gelijkwaardig te zijn qua energie-inhoud met een simpele dieseltank. Een tank van 50l diesel moet je dus vervangen door een Li-ion-batterij van 640l, meer dan een halve kuub. En dan de prijs. Aan 800$/kWh = 222$/MJ = 172€/MJ (0.7751€/$) Een aan 50l diesel gelijkwaardige Li-ion batterij en rekening houdend met het rendement van een dieselmotor zou dan vandaag 107.000€ kosten. Dus met 107.000€ aan batterijen aan boord, die bijna 1100kg wegen en meer dan een halve kuub aan ruimte in beslag nemen heb je nog altijd geen voertuig waarmee je in 1 dag meer dan pakweg 800 �* 1000km kan rijden. Zelfs met de bodemprijs die ik inschat op 350$/kWh is het nog altijd 47.000€ alleen aan batterijen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
|
![]() Citaat:
En neem best de veelversprekendste Li_ions van 9000 kJ/kg : Citaat:
En volgens mijn eerste link is de wetenschap op weg naar 6000 Wh/kg of 21600 kj/kg of ~ 48 % van diesel: 44800kJ/kg . Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 21 januari 2012 om 20:08. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
|
![]() vervolg,
ik denk dat jouw kostenberekening (huidige Li-ions) toch wat overdreven is, want hoe kan dat de Tesla S dan zo goedkoop aan de man gebracht kan worden ? vanaf 57.400 (42.750 Euro)(42 kWh) tot 77.400 US-Dollar (85 kWh) ? Volgens mij wordt er serieus wat gespaard op wat een E-car helemaal niet nodig heeft (zie vorige post); dat hij (veel) zwaarder weegt als een klassieke auto OK, maar ook dat kan men compenseren door dure lichte materialen (vb Tesla Roadster, Lightning GT; is dus een kwestie van prijs) Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 21 januari 2012 om 20:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 1.256
|
![]() Even tussendoor :
- Geen overbrenging scheelt wel wat in gewicht? - De mééste ritjes zijn ruim onder de 50km. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
|
![]() Citaat:
En btw gewicht: een Tesla Model S of een limousine van 5 meter en 2 kofferruimtes weegt... 1735 kg met het kleinste battery pack van 42 kWh. Ik nodig iedereen uit een limousine met zware dieselmotor met dezelfde afmetingen te vinden die lichter weegt; aja de prestaties hoeven niet zo goed te zijn. ![]() Overigens de prijs zou ca 45000 Euro + xxx voor BE zijn, trek daar wel nog de "ecopremie" op 100%-electroauto´s af, hoeveel is die nu weer ? Ik dacht 30% van de nieuwprijs met een max van 9190 Euro*. Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 21 januari 2012 om 21:19. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Maakt niet echt uit. In plaats van iets meer dan een ton is het iets minder dan een ton. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
|
![]() Citaat:
![]() Heb je ergens al rekening gehouden met de 9190 euro die je terugkrijgt van de Staat ? Ik lees dat nergens in je starttopic bij puur electro-auto´s.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 21 januari 2012 om 21:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 21 januari 2012 om 21:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
42kWh is dan 26000€ aan batterij met een verkoopprijs van 42.750€. 85kWh is dan 52000€ aan batterij met een verkoopprijs van 60.000€. Niet direct onwaarschijnlijk zal de batterijprijs per kWh wellicht afnemen met de grootte van de batterij. Met bijvoorbeeld de formule batterijprijs=718€-2.5€/kWh kom je op het zelfde resterende bedrag uit na aftrek van de batterijprijs. In beide gevallen een 17.000€. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() |
![]() |
![]() |