Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2012, 23:49   #41
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

@ Mam?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2012, 23:54   #42
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Als de hel mijn lotsbestemming is wat heb ik dan aan die hulp? Moeite voor niks?
Dit lijkt me geen lotsbestemming maar een bewuste keuze voor de Hel. (Tenzij God u vergeeft om redenen die enkel Hem bekend zijn, maar er is geen garantie daarop volgens de overleveringen)
U heeft niet eens de moeite gedaan om leiding te vragen aan God, om Zijn Openbaringen te onderzoeken, etc...
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 00:39   #43
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Dit lijkt me geen lotsbestemming maar een bewuste keuze voor de Hel. (Tenzij God u vergeeft om redenen die enkel Hem bekend zijn, maar er is geen garantie daarop volgens de overleveringen)
U heeft niet eens de moeite gedaan om leiding te vragen aan God, om Zijn Openbaringen te onderzoeken, etc...
1. Mis, ik kies niks.

Maar in plaats van over mij te spreken (ik heb immers niks beweerd) laten we terug keren naar uw post waarin u met gezag sprak over sterven en goed en kwaad. Het slot van het verhaal was de hel. Waarom de hel, wat hebben mensen misdaan als ze de hel verdienen?

2. Mis, dat heb ik wel gedaan, maar zonder resultaat.

Maar nu is uw antwoord misschien wel een geschenk uit de hemel! Dus God kan ons vergeven, maar daar is geen garantie op? Waarom niet? Want als iemand op mijn verzoek voor mij werkt en zich inspant en mij vreest, hoef ik dan niet te garanderen dat ik hem zal belonen? Mag ik hem in plaats daarvan ook vreselijk straffen? Als wij God's voorbeeld navolgen krijgen we dan geen geweldige rotzooi op aarde?
Oud 30 januari 2012, 06:35   #44
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ten eerste is er maar één God.
.
Dat wordt wel eens beweerd, ja. Een stelling die helaas niet kan worden hardgemaakt.
Citaat:
Ten tweede is de dood an sich geen straf, want dan zou elke (goede) mens worden gestraft
. Dit klopt uiteraard. De dood an sich is geen straf, louter en alleen een biologisch gegeven.
Citaat:
.Het gaat hierbij op de manier waarop iemand sterft; er is nl. een verschil als men door een zondvloed is gestorven (zie Noach vzmh) of geëxecuteerd diende te worden na het aanbidden van het gouden kalf (zie Mozes vzmh).
In het eerste geval sterft men door een onvermijdelijke natuurramp, in het tweede geval wordt men vermoord door zelfverklaarde aardse vertegenwoordigers van allerhande goden. Blijkbaar is dit simpele gegeven méér dan voldoende rechtvaardiging om te kunnen bepalen wie wél en wie niet mag blijven leven.

Gelet op jouw onderschrift ben jij dezelfde blijkbaar mening toegedaan als Redwasp. Die verklaarde in een andere topic dat alleen God alle antwoorden kent. Hoe Redwasp dat kan weten is mij evenwel een raadsel. Maar goed. Ik ken die cirkelredenering hoe men tot zo'n besluit komt onderhand ook wel.

"Diende geëxecuteerd te worden".

Van "Mijn God kent alle antwoorden" is het blijkbaar maar een piepkleine stap naar "Ik weet wat mijn God wil".
Citaat:
Bij deze twee laatste manieren van sterven wordt men als het ware [i]weggevaagd van of vernietigd op de aarde. Maar de grootste straf moet dan nog pas komen in het Hiernamaals: de Hel als eeuwige bestemming.
Je vertelt terug niks nieuws, hoor. De teneur is nog steeds hetzelfde. Misschien met volgend klein verschil :

"Hóu van mij (én gehoorzaam mijn zelfverklaarde aardse vertegenwoordigers) of wordt vermoord en als toemaatje zal eeuwigdurende verdoemenis jouw deel zijn".

Nog steeds niets verheffends aan te bemerken. Integendeel zelfs.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 30 januari 2012 om 06:56.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 06:55   #45
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een typische reactie van gelovigen allerhande.

Geloof je niet in God? Nou, dat is dan jouw eigen schuld want je hebt je best niet gedaan.

Bijgevolg wacht jou de eeuwigdurende Hel.

Een wraakzuchtige en kleinzielige God.

Evenmin weinig verheffends aan.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 30 januari 2012 om 07:20.
Oud 30 januari 2012, 07:08   #46
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
zelfs indien het zo is. zelfs als onderdrukten midden al hun miserie verhalen verzinnen die hen aansporen om zich tegen dat onrecht te verzetten, dan lijkt me dat geen slechte zaak.
Om zich te verzetten tegen onrecht hoef je écht geen gefingeerde verhalen te verzinnen. Integendeel zelfs. Het is onnodige ballast.

Hoe dan ook, religies allerhande hebben als gemeenschappelijk kenmerk de gelovigen zoveel mogelijk hun lot en hun lijden te laten ondergaan zónder morren, want hun beloning in het hiernamaals zal groot zijn.

Die paar profeten die opstand prediken ten spijt.

Het blijft me verbazen dat een ex-revolutionaire bolsjevist zoiets uit zijn botten kan slaan. Tenzij het de bedoeling is om de huidige bestaande protestbewegingen religieus te recupereren?

Laatst gewijzigd door Esperanza : 30 januari 2012 om 07:30.
Oud 30 januari 2012, 08:06   #47
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ten eerste is er maar één God.
Ten tweede is de dood an sich geen straf, want dan zou elke (goede) mens worden gestraft. Het gaat hierbij op de manier waarop iemand sterft; er is nl. een verschil als men door een zondvloed is gestorven (zie Noach vzmh) of geëxecuteerd diende te worden na het aanbidden van het gouden kalf (zie Mozes vzmh). Bij deze twee laatste manieren van sterven wordt men als het ware [i]weggevaagd van of vernietigd op de aarde. Maar de grootste straf moet dan nog pas komen in het Hiernamaals: de Hel als eeuwige bestemming.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  1320801188064.jpg‎
Bekeken: 105
Grootte:  21,7 KB
ID: 84636  

mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 11:17   #48
zeddie
Banneling

Standaard

"Hell and Heaven are often imaginary states of the soul or rather of the vital which it constructs about it after its passing. What is meant by hell is a painful passage through the vital or lingering there, as for instance, in many cases of suicide where one remains surrounded by the forces of suffering and turmoil created by this unnatural and violent exit. There are, of course, also worlds of mind and vital worlds which are penetrated with joyful or dark experiences. One may pass through these as the result of things formed in the nature which create the necessary affinities, but the idea of reward or retribution is a crude and vulgar conception which is a mere popular error."

GreetzZ
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 16:00   #49
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mam, bent u boos op mij? Hoor ik nog wat?

U meent dus dat ik kan kiezen tussen de hel en iets anders. Dan bepaal ik dus waar ik terecht kom en niemand anders. Allah geeft mij de gelegenheid om niet te kiezen voor de hel. En u heeft ook niet voor de hel gekozen en uw kinderen ook niet. Nou dan moet het wel in orde komen zou ik denken.

Maar wat vindt u van de Korangeleerden die ik hieronder quote? Volgens hen doen wij uiteindelijk wat voor ons is opgeschreven, we kunnen niet kiezen.

Citaat:
Stop niet met het verrichten van goede daden
De boodschapper van Allah s.a.w.s. heeft gezegd: < Zeker, iemand werkt en verricht werkelijk de daden van degenen die voor het Paradijs bestemd zijn, tot de afstand tussen hem en het Paradijs slechts een el is. Toch zorgt hetgeen werd voorgeschreven in zijn lot ervoor dat hij plotseling handelt als iemand die voor de Hel bestemd is en hij zal daar daadwerkelijk belanden! > Overgeleverd door Al-Bukhari, volgens Abu Hurayra.

Einde is onzeker
Sahl Ibn Sa`d As-Sa`idi r.a. heeft overgeleverd dat de boodschapper van Allah s.a.w.s. gezegd heeft < Zeker, een man kan werken en daden verrichten die typisch zijn voor de mensen van de Hel, terwijl hij in werkelijkheid (door de voorbestemming) in het Paradijs zal verblijven! En een man kan werkelijk handelen zoals de mensen die voor het Paradijs bestemd zijn, terwijl hij in werkelijkheid behoort tot de mensen van de Hel! De daden kunnen heel zeker slechts beoordeeld worden volgens hun einde! > Overgeleverd door Al-Bukhari.
Snapt u nu waarom je niet moet stoppen met het doen van goede daden?

Citaat:
Voorbeschikking
Overgeleverd van Anas Ibn Maalik r.a. dat de profeet s.a.w.s. heeft gezegd < Allah (de verhevene) heeft een Engel belast met de baarmoeder die zegt < O mijn Heer, een druppel (heeft U geschapen); o mijn Heer, een vleesklomp. > Als Allah vervolgens wenst dat zijn schepping voltooid wordt, vraagt hij (de Engel) < Ongelukkig of gelukkig? Wat is zijn levensvoorziening? Wat is zijn (levens)termijn? Vervolgens wordt dat opgeschreven in de buik van zijn moeder. > Door Al-Bukhari [318]

Schepping en voorbeschikking
Overgeleverd van `Abdullah Ibn Mas`oed r.a. dat hij heeft gezegd < De Boodschapper van Allah - die de eerlijke en de geloofwaardige is - heeft ons verteld < De schepping van een ieder van jullie wordt in de baarmoeder van zijn moeder veertig dagen verzameld als een (sperma) druppel. Daarna is hij net zo lang als een bloedklonter. Daarna is hij net zo lang als een vleesklomp. Vervolgens zendt Allah een Engel, die vier opdrachten krijgt. Er wordt tegen hem gezegd < Schrijf zijn daden op, zijn levensvoorziening, zijn levenseinde en of hij ongelukkig of gelukkig zal zijn. Vervolgens wordt de levensadem in hem geblazen. Dus een man onder jullie kan (goede) daden verrichten, totdat tussen hem en het paradijs slechts een armlengte (afstand) blijft. Vervolgens wordt hij ingehaald door zijn boek (dat voor hem is verschreven)en verricht de daden van de bewoners van het vuur. Hij kan ook (slechte) daden verrichten, totdat tussen hem en het vuur slechts een armlengte (afstand) blijft. Vervolgens wordt hij ingehaald door zijn boek (dat voor hem is voorgeschreven) en verricht de daden van de bewoners van het paradijs. > Door Al-Bukhari [3208]
Hij zegt dat je goede en slechte daden bij je geboorte door de engel zijn beschreven en ook je geluk en ongeluk. Het vuur kan je niet ontlopen. Is het laatste oordeel dan eigenlijk wel een echt oordeel? Moet Allah dan nog lang nadenken of zegt hij tegen de engel: "wat staat er ook al weer in het boek?" Waarom moet je eerst opstaan en voor de troon verschijnen als er in het boek staat dat je toch in de hel geflikkerd wordt? Kan dat niet beter meteen na de dood gebeuren? Dat bespaart Allah een hoop gedoe met die voorbestemde mislukkelingen.

Citaat:
Zeg niet < had ik het maar anders gedaan >
Overgeleverd van Ebu Hurayra r.a. dat de boodschapper van Allah s.a.w.s. heeft gezegd < In het geval van een gebeurtenis dien je niet < Als ik het zus en zo had gedaan, zou het anders uitgepakt hebben > te zeggen. Zeg daarom < Allah heeft dit zo gewild en zodoende heeft Hij het zo gedaan >, zodat je de satan geen kans geeft om jou te bedriegen. > Door Muslim no. 2664

Het lot is al bepaald, hoef ik nu niets te doen?
Overgeleverd van Ali r.a. < De profeet s.a.w.s. was naar een begrafenis gegaan. Hij nam een stokje in zijn handen en begon het op de grond te slaan. Hij zei < Er is geen enkel persoon wiens plek in de Cennet en Cehennem niet van tevoren is bepaald. > Hierop vroegen de metgezellen < O boodschapper van Allah, dienen wij ons dan niet bij ons lot neer te leggen, Allah te vertrouwen en geen daden meet te verrichten? (want ons lot is toch al bepaald, dus hoeven we niets te doen). > De boodschapper van Allah gaf deze verklaring < Nee, ga verder met het verrichten van daden. Iedereen zal datgene bereiken waar hij voor geschapen is (door er aan te werken). Het volk van het geluk zal slagen om een goed eind te bereiken door het verrichten van goede daden. Het volk van het slechte zal slechte daden verrichten en een slecht eind bereiken. > Door Al-Bukhari
Als Allah het zo gewild heeft dat iemand kwaad doet, wie verdient er dan straf?

Laatst gewijzigd door Piero : 30 januari 2012 om 16:09.
Oud 30 januari 2012, 18:00   #50
E. Migrant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Mam, bent u boos op mij? Hoor ik nog wat?

U meent dus dat ik kan kiezen tussen de hel en iets anders. Dan bepaal ik dus waar ik terecht kom en niemand anders. Allah geeft mij de gelegenheid om niet te kiezen voor de hel. En u heeft ook niet voor de hel gekozen en uw kinderen ook niet. Nou dan moet het wel in orde komen zou ik denken.

Maar wat vindt u van de Korangeleerden die ik hieronder quote? Volgens hen doen wij uiteindelijk wat voor ons is opgeschreven, we kunnen niet kiezen.

Snapt u nu waarom je niet moet stoppen met het doen van goede daden?

Hij zegt dat je goede en slechte daden bij je geboorte door de engel zijn beschreven en ook je geluk en ongeluk. Het vuur kan je niet ontlopen. Is het laatste oordeel dan eigenlijk wel een echt oordeel? Moet Allah dan nog lang nadenken of zegt hij tegen de engel: "wat staat er ook al weer in het boek?" Waarom moet je eerst opstaan en voor de troon verschijnen als er in het boek staat dat je toch in de hel geflikkerd wordt? Kan dat niet beter meteen na de dood gebeuren? Dat bespaart Allah een hoop gedoe met die voorbestemde mislukkelingen.

Als Allah het zo gewild heeft dat iemand kwaad doet, wie verdient er dan straf?
Als je al die God-nonsense lest kan je toch niet anders dan besluiten dat als er zoiets zou zijn als een Allah, dat een enorm verveelde rukker moet zijn die niks anders meer kan bedenken dan wat armzalige schepseltjes die hij mekaar graag het leven zuur ziet maken...
E. Migrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 20:25   #51
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffar Bekijk bericht
Beste groepen ooit ...
Die moeder van dat liedje ziet dat verkeerd.

Citaat:
Ten tweede is de dood an sich geen straf, want dan zou elke (goede) mens worden gestraft.
Oud 31 januari 2012, 19:46   #52
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard Een strategische terugtrekking?

Hebben redwasp en Mam gekozen voor een strategische terugtrekking?

Dan is er weer een islamitisch vredesinitiatief om zeep geholpen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be