Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2012, 10:19   #41
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zever.
Die laatste heeft ook een kleinere winstmarge dan zijn buitenlandse concurrentie. Want die laatste koopt duurder in dan zijn buitenlandse concurrent vanwege de hoge lasten in België.
Waarom denk je dat de overgrote meerderheid van winkelketens in België van Nederlandse origine zijn?
Ik zie gewoon Nederlandse supermarkten die veel beter aan kostenbeheersing doen als hun Belgische tegenhangers.

In NL zal je geen enkele kassierster zien die ouder is als 25 en geen enkele vakkenvullen die niet van het type jobstudent is....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2012, 10:46   #42
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Heb jij daar bewijzen van?
Er is ooit een vergelijking geweest in mijn sector. De uitkomst was dat de winstmarge van de distributie in België lager was dan in Nederland. Maar door de hogere taksen, BTW, minder aftrekmogelijkheden enz. was de consumentenprijs hoger.
Voor de sector waar ik zat heb ik die data ja. De Colruyts, Carrefours, Delhaizes en AH's/C1000 van deze wereld waren me niet vreemd toen. Ga ik die hier plaatsen, uiteraard niet. Da's sensitive info
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2012, 11:47   #43
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik zie gewoon Nederlandse supermarkten die veel beter aan kostenbeheersing doen als hun Belgische tegenhangers.

In NL zal je geen enkele kassierster zien die ouder is als 25 en geen enkele vakkenvullen die niet van het type jobstudent is....
Idd
In MM Village lopen ook heel wat jonge Nederlanders rond.
Ik raad je aan eens met die mensen te praten. Vraag hen eens naar het alternatief dat zij hebben van voor een loon te werken waar een Belg de neus voor ophaalt. Dan wordt veel duidelijk. Of om het duidelijk te stellen: de lonen liggen daar gemiddeld veel lager dan in België waardoor zij rendabeler kunnen werken. ttz meer winst met een lagere verkoopprijs.
PS ik ken de lonen voor winkelbediendes in mijn sector die daar gebruikelijk zijn. Dat is minder dan een Belgische dopper ontvangt als hij/zij thuis in de zetel blijft zitten.

Laatst gewijzigd door pajoske : 3 februari 2012 om 11:50.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2012, 11:58   #44
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd
Ik raad je aan eens met die mensen te praten. Vraag hen eens naar het alternatief dat zij hebben van voor een loon te werken waar een Belg de neus voor ophaalt. Dan wordt veel duidelijk. Of om het duidelijk te stellen: de lonen liggen daar gemiddeld veel lager dan in België waardoor zij rendabeler kunen werken. ttz meer winst met een lagere verkoopprijs.
PS ik ken de lonen voor winkelbediendes in mijn sector die daar gebruikelijk zijn. Dat is minder dan een Belgische dopper ontvangt als hij/zij thuis in de zetel blijft zitten.
Tja, wij hebben natuurlijk een "voorbeeldig", ja zelfs "schitterend" sociaal systeem nietwaar? Waar iemand nog steeds veel te gemakkelijk eeuwig dopper kan zijn en veel te gemakkelijk voor aangeboden werk "de neus ophalen", dus weigeren en in zijn zetel blijven zitten. Het resultaat is er dan ook naar: het regent de laatste weken ontslagen in la Belgique. Véél te hoge loonkost. Niet omdat de werknemer netto teveel verdient, wél omdat ons "voorbeeldig" sociaal systeem verantwoordelijk is voor een dusdanig zwaar pakket ten laste van de werkgever dat de loonkost in la Belgique ons gewoon uit de markt gooit. Tenzij de onderneming zijn productie naar elders verhuist. Vive la Belgique!
Oud 3 februari 2012, 12:26   #45
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
In welk restaurant kan ik een dagschotel van 10 euro krijgen ? Zo ken ik er niet één...
Hoeveel adresjes wilt ge ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2012, 12:29   #46
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Idd
Ik raad je aan eens met die mensen te praten. Vraag hen eens naar het alternatief dat zij hebben van voor een loon te werken waar een Belg de neus voor ophaalt. Dan wordt veel duidelijk. Of om het duidelijk te stellen: de lonen liggen daar gemiddeld veel lager dan in België waardoor zij rendabeler kunnen werken. ttz meer winst met een lagere verkoopprijs.
MM Village is dan ook een schande, want ik weet ook uit goede bron dat de lonen daar zeer maar dan ook zeer laag zijn.

In Nederland is winkelpersoneel dan ook geen regulier personeel, maar bestaat het voor een groot deel uit jobstudenten of bijklussers. Daarom dat de lonen zo laag kunnen zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2012, 12:33   #47
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
De BTW verhogen, is vooral de zwakkeren treffen, ik snap het dus niet van de PS.
Klopt. Dit is een vlaktaks zonder meer. Ik ben een voorstander van een sociale vlaktaks, met een hoge belastingsvrije schijf zodat de zwakkeren niet getroffen worden. Maar BTW betaal je al van de eerste € die je uitgeeft, hier is geen belastingsvrije schijf.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2012, 13:22   #48
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Klopt. Dit is een vlaktaks zonder meer. Ik ben een voorstander van een sociale vlaktaks, met een hoge belastingsvrije schijf zodat de zwakkeren niet getroffen worden. Maar BTW betaal je al van de eerste € die je uitgeeft, hier is geen belastingsvrije schijf.
Prima toch? Geen discriminatie...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2012, 14:08   #49
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja, wij hebben natuurlijk een "voorbeeldig", ja zelfs "schitterend" sociaal systeem nietwaar? Waar iemand nog steeds veel te gemakkelijk eeuwig dopper kan zijn en veel te gemakkelijk voor aangeboden werk "de neus ophalen", dus weigeren en in zijn zetel blijven zitten. Het resultaat is er dan ook naar: het regent de laatste weken ontslagen in la Belgique. Véél te hoge loonkost. Niet omdat de werknemer netto teveel verdient, wél omdat ons "voorbeeldig" sociaal systeem verantwoordelijk is voor een dusdanig zwaar pakket ten laste van de werkgever dat de loonkost in la Belgique ons gewoon uit de markt gooit. Tenzij de onderneming zijn productie naar elders verhuist. Vive la Belgique!
Dat is de kern van het probleem. Alleen haalt u enkel de sociale zekerheid aan als oorzaak. Dat is slecht een deel van het verhaal. Ingewikkelde wetgeving, en ongebreideld aantal regels die dan nog verschillen per gewest. Een zestal regeringen+administratie die moeten betaald worden. Zijn andere oorzaken.
Samen gevat: ons ganse land (voor de slechte verstaander: inclusief Vlaanderen) leeft boven haar stand.
Oud 3 februari 2012, 14:11   #50
pajoske

Standaard

Citaat:
MM Village is dan ook een schande, want ik weet ook uit goede bron dat de lonen daar zeer maar dan ook zeer laag zijn.
Idd. En de grote winsten gaan naar de buitenlandse eigenaars. Je ziet dat de de plaatselijke handelaars die in België belasting betaalden weg geconcurreerd worden. Een wandelingske over de pauwengraaf maakt veel duidelijk.
Oud 3 februari 2012, 14:57   #51
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Als handelaar uit de grensstreek ben ik dus 3x de dupe.

Collega's uit Midden-Limburg hebben daar minder last van.
Tja, wij gaan vanuit Midden-Limburg zelfs in Nederland aankopen.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2012, 16:01   #52
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik ken geen enkel restaurant waar dit gebeurt.
En ik ken nochtans veel restaurants.
'k Moet toegeven, ik ook niet. Wel meeneemtoestanden waar ze korting geven als er cash betaald word.

Citaat:
In welk restaurant kan ik een dagschotel van 10 euro krijgen ? Zo ken ik er niet één...
Zijn er nog verschillende.
Onze Chinees bijvoorbeeld. €8.5 voor een volwassen Noedels met Kip. Natuurlijk sterloos.

Citaat:
In de voedingssector is de zwarte aankoop in elk geval véél kleiner dan het ooit geweest is, en er zijn geen aanwijzingen dat dat terug die kant opgaat. Integendeel...
Wat wil je, de aftrekposten van "materiaal"aankoop zijn lucratiever en minder werk dan het voeren van een zwarte boekhouding.
Oud 3 februari 2012, 16:16   #53
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood Bekijk bericht
Nee besparen op overheidspersoneel, besparen op asiel en migratie, besparen op werkloosheidsuitkeringen, herschrijven van het pensioensbeleid.

Zal al meer opleveren dan btw verhoging. Zie wallonie : 35.000 mensen zijn al meer dan 5 jaar werkloos.

35.000 * 500 * 12 = jaarlijks 210 miljoen euro.
Dan hebben we het nog niet over alle andere voordelen die ze krijgen en is 500 een minimumbedrag.

Reduceren we het naar 1 jaar werkloosheidsuitkering en erna 0 euro, dan hebben we al onze 2 miljard gevonden. Wie wil werken zal wel een job vinden dan. Misschien onder zijn verwachtingen maar niets houdt hem tegen om tegelijk uit te kijken naar een andere job.
Mee eens, op voorwaarde dat de loonlasten dan ook omlaag gaan.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2012, 16:24   #54
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood Bekijk bericht
Zie wallonie : 35.000 mensen zijn al meer dan 5 jaar werkloos.

35.000 * 500 * 12 = jaarlijks 210 miljoen euro.
Dan hebben we het nog niet over alle andere voordelen die ze krijgen en is 500 een minimumbedrag.

Reduceren we het naar 1 jaar werkloosheidsuitkering en erna 0 euro, dan hebben we al onze 2 miljard gevonden. Wie wil werken zal wel een job vinden dan. Misschien onder zijn verwachtingen maar niets houdt hem tegen om tegelijk uit te kijken naar een andere job.
Je gaat dan ook de niet-werkzoekende langdurig werklozen na een jaar hun uitkering afnemen? Ik heb het dan over vb de mensen met een zogezegd prépensioen die eigenlijk een werkloosheidsuitkering krijgen.

Zal nogal een effect geven. Vooral in Vlaanderen.

Voltijds brugpensioen met vrijstelling van inschrijving als werkzoekende:
Vlaanderen: 78.623
Waals gewest: 30.102
Oud 3 februari 2012, 20:43   #55
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Er leeft een hardnekkig misverstand bij zowel zelfstandigen als consumenten dat het de zelfstandigen zijn die BTW moeten betalen. Zij innen die, dat is correct, maar het zijn de consumenten die ze betalen.
Dat hangt af van de prijselasticiteit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tax_incidence
Oud 4 februari 2012, 15:27   #56
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://trends.knack.be/economie/nieu...0039250664.htm

Blijkbaar past de fiscus al lang verhogingen toe die niet noodzakelijkerwijze overeenstemmen met officiele inflatie- en index-cijfers...

Ik vraag nu niet dat dit teruggestort wordt,maar alleen dat men met de vaststelling dat er al lang te veel belastingen betaald worden door diegenen die de fiscus kan bereiken iets doet...

STOPPEN met extra belastingen te bedenken voor hen bijvoorbeeld,ze BESTAAN al.

Ook de parlementaire commissies financien zullen eens uit hun winterslaap mogen komen.....TWINTIG JAAR lang al...verdomme...en het nieuws moet uit een gazet komen in plaats van van op het spreekgestoelte van de volksvertegenwoordiging.

Wat BTW betreft : 30% op goederen gefabriceerd buiten de EU......néh

Laatst gewijzigd door kelt : 4 februari 2012 om 15:28.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2012, 21:51   #57
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je gaat dan ook de niet-werkzoekende langdurig werklozen na een jaar hun uitkering afnemen? Ik heb het dan over vb de mensen met een zogezegd prépensioen die eigenlijk een werkloosheidsuitkering krijgen.

Zal nogal een effect geven. Vooral in Vlaanderen.

Voltijds brugpensioen met vrijstelling van inschrijving als werkzoekende:
Vlaanderen: 78.623
Waals gewest: 30.102
Vergeleken met het aantal werkenden is dit dus weer in het nadeel van Vlaanderen. Maar dat vind ik niet echt relevant, jij wel?
Oud 4 februari 2012, 22:42   #58
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Besparen op wat? Op de ziektekosten en de pensioenen?
Op de pensioenen van de ambtenaren. Ge zegt zoal iets.
Maar als er in Belgie, de rekordhouder van staatsuitgaven, niet kan bespaard worden, dan weet ik het ook niet meer.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2012, 22:44   #59
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De vraag is dan maar wat de vrouwen, ouder dan 25, daar doen ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2012, 22:46   #60
born2bewild
Banneling

Standaard

als we nu alle somaliers eens een audi A6 (prolaterier bak, di rupette heeft dezelfde) beloven, en vervolgens beginnen te kelen dat daar echtenentechig niet op kan teruggekomen worden

dan is de wereld toch gered?
of niet?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be