Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2012, 13:50   #41
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Er is dus nergens ter wereld vrije meningsuiting?
Is dat goed/slecht?
Durf je een waardeoordeel aan?
Ik spreek over Belgie, waar men voor zijn mening gevangenisstraf kan krijgen.

Oproepen tot geweld is geen mening, het gaat over gestraft worden om zijn mening.

Als men gestraft wordt om zijn mening, dan bestaat er geen vrijemeningsuiting.

Het lijkt me duidelijk genoeg voor eenieder die Nederlands begrijpt.
Oud 11 februari 2012, 13:55   #42
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Oproepen tot geweld is geen mening, het gaat over gestraft worden om zijn mening.

Als men gestraft wordt om zijn mening, dan bestaat er geen vrijemeningsuiting.

Het lijkt me duidelijk genoeg voor eenieder die Nederlands begrijpt.
Nu ben ik wat in de war... is aanzetten tot geweld een mening? Is negationisme een mening? Is racisme een mening? Zo ja waar ter wereld zijn die dingen toegelaten? En waarin zou België daarin "anders zijn dan de rest"? En weeral is dat slecht of niet? Als het overal ter wereld zo is (in Uw denkwereld "er is nergens ter wereld vrije meningsuiting") en dat je het niet slecht vindt dan is er toch geen enkel probleem lijkt me?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 13:58   #43
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:

.
waar lees jij dan dat crimineel Belkacem zou gestraft worden voor het uiten van zijn mening?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 14:01   #44
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
waar lees jij dan dat crimineel Belkacem zou gestraft worden voor het uiten van zijn mening?
Misschien wou HAMC gewoon laten weten dat er in België geen vrije meningsuiting is. Niks te zien met dit proces... gewoon een algemeen "weetje". zoals "kijk vandaag vriest het...".

Ik snap er ook helemaal niks van... In den bak heeft HAMC misschien zo vrienden gemaakt en was hij gekend als "de man met de weetjes". Wie weet...
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
Oud 11 februari 2012, 14:04   #45
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu ben ik wat in de war... is aanzetten tot geweld een mening? Is negationisme een mening? Is racisme een mening? Zo ja waar ter wereld zijn die dingen toegelaten? En waarin zou België daarin "anders zijn dan de rest"? En weeral is dat slecht of niet? Als het overal ter wereld zo is (in Uw denkwereld "er is nergens ter wereld vrije meningsuiting") en dat je het niet slecht vindt dan is er toch geen enkel probleem lijkt me?
Aanzetten tot het plegen van misdrijven (bv. geweld) is geen mening. Evenmin woorden die op directe wijze schade berokenen (bv. laster en eerroof).

Negationisme en de meeste (vermeende) uitingen van racisme zijn een mening. Of het goed of slecht is, is een vraag van een heel andere orde. Het is niiet de bedoeling van de strafwet om ethische geboden af te dwingen.
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 14:07   #46
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
Aanzetten tot het plegen van misdrijven (bv. geweld) is geen mening. Evenmin woorden die op directe wijze schade berokenen (bv. laster en eerroof).
Ok maar hoe kader ik dan de tussenkomst van HAMC. Gaat het hier om iemand die werd veroordeeld voor het spuien van haat of voor een mening?
Citaat:
Negationisme en de meeste (vermeende) uitingen van racisme zijn een mening.
Nu breekt m'n klomp
Het ontkennen van de holocaust is een mening? Je beseft toch wel dat die holocaust echt gebeurd is? Hoe is dat dan een mening?
Ik zal op dit forum echte alle soorten rommel gelezen hebben.
Citaat:
Of het goed of slecht is, is een vraag van een heel andere orde. Het is niiet de bedoeling van de strafwet om ethische geboden af te dwingen.
Ik probeerde daarmee de tussenkomst van HAMC wat te snappen... ik snap het nog steeds niet.
Citaat:
Oud 11 februari 2012, 14:19   #47
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien wou HAMC gewoon laten weten dat er in België geen vrije meningsuiting is. Niks te zien met dit proces... gewoon een algemeen "weetje". zoals "kijk vandaag vriest het...".

Ik snap er ook helemaal niks van... In den bak heeft HAMC misschien zo vrienden gemaakt en was hij gekend als "de man met de weetjes". Wie weet...
Yussuf van het CGKR heeft het uitgelegd:
Citaat:
(....)artikel 22 van de Antidiscriminatiewet bestraft woorden die aanzetten tot haat, geweld en discriminatie tegenover een individu of een groep op basis van één van de wettelijk beschermde criteria. Daaronder valt alle verbale of non-verbale communicatie die aanspoort, opstookt, aanleiding geeft tot of oproept tot bepaalde reacties. De ‘dader’ wil dus niet louter ideeën of informatie verspreiden maar voedt de intentie en de hoop dat diegenen tot wie ze zich richten zich op hun beurt een discriminatoire, haat- of gewelddadige houding aanmeten, ook al geven zij er geen gevolg aan
ik kan hieruit enkel besluiten dat het citeren of uitgeven van een boek zoals de koran vierkant indruist tegen artikel 22 van de Antidiscriminatiewet.

hier wordt het verduidelijkt:

Citaat:
Zo verklaart Sharia4Belgium dat "hun waarden superieur zijn" en dat niet-moslims "apen en varkens zijn", ook de omgang met alcohol werd bekritiseerd.

Deze uitspraken kunnen mogelijk gekwalificeerd worden als aanzetten tot discriminatie of geweld volgens de bepalingen in de Antidiscriminatiewet van 10 mei 2007, meer specifiek op basis van artikel 22 die uitspraken bestraft die aanzetten tot haat, geweld of discriminatie op basis van de religieuze motieven
bijgevolg heeft mijnheer wilders gelijk als hij stelt dat de helft van de koran moet worden verwijderd wegens overtreding van de antidiscriminatiewetten.
--------------

Onze PC media focussen zich natuurlijk op het schandalige van zijn uitlatingen over MRM, maar het belangrijkste van deze uitspraak ligt hem eerder in het feit dat hier duidelijk werd gesteld dat de koran NIET in overeenstemming is met de AD wetten art. 22!!!!!!
(al iets gehoord daarover bij de Pravda? nee hé).

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 11 februari 2012 om 14:25.
Oud 11 februari 2012, 15:51   #48
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Begrijp je echt het verschil niet tussen aanzetten tot, en een mening hebben over?

Ben ik dan de enige normale hier op het forum?
Oud 11 februari 2012, 15:53   #49
largo_w

Standaard

Citaat:
Begrijp je echt het verschil niet tussen aanzetten tot, en een mening hebben over?

Ben ik dan de enige normale hier op het forum?
Je bent de enige die al in de cel heeft mogen vertoeven... misschien komt het daardoor dat je de enige "normale" bent?

Je antwoord weer niet op de vragen trouwens...
Citaat:
Oud 11 februari 2012, 15:58   #50
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik reageerde op Largo, die tot in het absurde blijft beweren dat er vrijemeningsuiting bestaat in Belgie terwijl er op het uiten van bepaalde meningen gevangenisstraf staat.

Hij schijnt het begrip vrijemeningsuiting niet te begrijpen. Ik bedoel maar, het kleinste kind weet als iets verboden is dat het dan niet vrij is.

En zijn pogingen om het debat te winnen door te pas en te onpas te roepen dat HAMC een crimineel is zijn pathetisch.

Iedereen weet dat ik een crimineel geweest ben, de eerste die daarvoor uitkomt ben ikzelf. Maar dat is van geen enkele invloed op de situatie in Belgie waar bepaalde meningen niet geuit mogen worden op straffe van gevangenis.
Oud 11 februari 2012, 16:19   #51
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
De Winter? dit is nieuw voor me.
Neen, niet De Winter.
Gaat dit topic over De Winter? Is hij de woordvoerder van sharia4belgium?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 16:21   #52
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Je schijnt het begrip "vrijemeningsuiting" niet helemaal te (willen) begrijpen.

Vrij wil zeggen dat je je mening mag uiten zonder dat je er voor opgesloten kan worden. Vermits er in België gevangenisstraffen staan op sommige meningen bestaat er ook geen vrijemeningsuiting in België.

Het is nochtans niet moeilijk te begrijpen dus ik denk dat je eerder van kwade wil bent en er een onnozel spelletje van maakt.
Er staan geen gevangenisstraffen op sommige meningen.
Er staan gevangenisstraffen op aanzetten tot haat en tot geweld.
(En ook op laster)
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 16:25   #53
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Neen, niet De Winter.
Gaat dit topic over De Winter? Is hij de woordvoerder van sharia4belgium?
ik antwoordde op uw repliek :

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Deckers
Het detail zit hem in het feit dat Dewinter nog nooit doodsbedreigingen heeft geuit. Geen klein detail me dunkt.

Eerlijk gezegd, beledigen valt onder de vrijheid van meningsuiting. Mijn gedacht nauurlijk
.

Hij werd veroordeeld voor aanzetten tot haat en aanzetten tot geweld.
Ik noteer dat je het hier dus niet over de repliek van Deckers hebt maar over de crimineel Belkacem.
Oud 11 februari 2012, 16:34   #54
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
(En ook op laster)
De scheidingslijn tussen zijn mening uiten, en aanzetten tot haat is dan wel filterdun, en de interpretatie is afhankelijk van rechter tot rechter.
Alleen daarom al is het strafbaar maken van aanzetten tot haat een beknotting van de vrije meningsuiting.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 17:35   #55
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Noorderlicht Bekijk bericht
ik stel me hier toch wel wat vragen bij. deze flikker krijgt een celstraf maar DeWinter, de grootste hater en provocateur loopt op vrije voeten. ofwel steek je beide flikkers in de bak en houdt het daar op met de vrijheid van meningsuiting ofwel steek je niemand in de bak en verkondigt iedereen de mening die hem het meest zint. alleen maar in vlaanderen dit.
Ik denk dat je hier twee dingen door elkaar haalt. Hij kreeg een veroordeling voor het aanzetten tot haat en geweld. En dat is in ons rechtsbestel inderdaad strafbaar.
Als Philip Dewiinter morgen een filmpje op youtube zou zetten waar hij in vergelijkbare woorden bv zijn hoop zou uitdrukken dat Fouad en zijn kameraadjes door Jezeke vanuit den hemel zal gestraft worden en dat hij hoopt dat Fouad kanker zal krijgen en zijn straf niet zal ontlopen dan zal het niet lang duren voordat hij ook een proces aan zijn broek heeft.

Die idioot van sharia4belgium kreeg geen veroordeling voor zijn gedachtengoed, net zoals Philip daar nooit een veroordeling voor zal krijgen.

En als je er even over nadenkt, dan besef je dat dat maar goed is ook.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 17:38   #56
born2bewild
Banneling

Standaard

krijgt hij nu geen plaats op de lijst aangeboden ergens?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 17:57   #57
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
(En ook op laster)
Ah ok, men mag de holocaust dus ongestraft ontkennen volgens u.
Oud 11 februari 2012, 18:00   #58
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ah ok, men mag de holocaust dus ongestraft ontkennen volgens u.
neen natuurlijk. Maar die rekenen we dan weer wel bij de mentale anders-validen.
Oud 11 februari 2012, 18:03   #59
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
neen natuurlijk. Maar die rekenen we dan weer wel bij de mentale anders-validen.
Ja, noem ze maar hoe je wil, zolang we het maar eens zijn dat ze hun mening daarover niet mogen uiten.
Oud 11 februari 2012, 18:05   #60
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, noem ze maar hoe je wil, zolang we het maar eens zijn dat ze hun mening daarover niet mogen uiten.
dat klopt, zit vervat in de wet op negationisme.

Maar als je je openlijk belachelijk wil maken kan je steeds naar de VS gaan en daar je "mening" verkondigen over de holocaust. Niemand die je iets zal aansmeren. Daar zijn ze gewoon om met mentale anders-validen om te gaan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be