Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2012, 15:55   #41
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
ah ok. U had het over 95% toename. Dat moest dus 95% van de toename zijn. Nogal een verschil als je het mij vraagt.

Soit er zijn een kleine 11000 ambtenaren bijgekomen bij de gemeenschappen en gewesten waarvan blijkbaar 7500 politieagenten die van het federale niveau komen. Hoe zit het met de verdeling tussen Vlaanderen-Brussel en Wallonie. Hoeveel extra bevoegdheden hebben die gekregen in tussentijd?
Zoals zo vaak gaat U rats voorbij aan het belangrijkste om U weer te concentreren op het bijkomstige.
U bent een goed partijslaafje geworden...

Wat betreft dat eerste ja ok...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2012, 15:57   #42
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Het inschrijvingsgeld voor hogescholen en universiteiten verhogen is ronduit idioot. Onderwijs en de eventuele innovatie die daar uit voortvloeit is onontbeerlijk om onze economie in stand te houden.

Wat men wel kan doen is het inschrijvingsgeld voor richtingen die naar een diploma leiden waar veel vraag naar is verlagen. Ik denk hierbij direct aan exact-wetenschappelijke richtingen, accountancy & fiscaliteit, verpleegkunde, ...

Het zou ook geen slecht idee zijn om bij bepaalde richtingen waar amper tot geen vraag naar is een limiet in te stellen op het aantal studenten dat zich per jaar mag inschrijven. Of daar dan wél het inschrijfgeld verhogen. Ik denk hierbij spontaan aan communicatiewetenschappen, sociologie, allerlei kunstrichtingen, event & projectmanagement en dergelijke meer.
Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2012, 16:07   #43
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Toelatingsexamens voor IEDEREEN.
Dat is de doeltreffendste oplossing.

Dat lijkt me wat overdreven. Voor veel mensen waaronder mezelf is het eerste jaar hoger onderwijs sowieso een ramp. Ik had veel moeite met mezelf een gepaste leerhouding aan te meten en buisde op bijna alle vakken.

De tweede keer ging het beter. Ik had geleerd hoe ik mijn leerstof moest verwerken en haalde goede cijfers. Uiteindelijk ben ik blij dat ik mocht falen en opnieuw proberen en niet een 'makkelijkere' richting moest volgen omdat een stel oude zeurpieten die al jaren geen aula meer zijn binnen geweest vinden dat dat te veel geld kost, geld dat ze beter aan nieuwe meubels hadden kunnen spenderen of iets dergelijks.

Laatst gewijzigd door Ganzenbordfan : 15 februari 2012 om 16:07.
Oud 15 februari 2012, 16:36   #44
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Het is niet moeilijk als aan de ene kant een overheid dit probeert in toom te houden blijft de andere duchtig nieuwe postjes en overheidsbedrijven creëren? Wanneer eens een algemeen beleid dat bespaart...
Uit een van je eigen links:
de evolutie van het aantal mensen in overheidsjobs. Na correctie voor de 7500 politieagenten die van federaal naar gewesten zijn doorgeschoven, blijkt dat
- het leger zeer goed bespaard heeft
- De gemeenten een pak meer mensen in dienst hebben, voor in principe hetzelfde werk.
- De federale overheid, ondanks minder bevoegdheden, en inderdaad ondanks een poging tot afslanken de laatste 3 jaar, nog is gegroeid
- en vooral, de grote slokop, de gezondheidszorg enorm gegroeid is.

Maar largo_w blijft volhouden dat de federale overheid het goede voorbeeld geeft!
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Untitled.png‎
Bekeken: 96
Grootte:  13,7 KB
ID: 84818  

gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2012, 16:37   #45
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Uit een van je eigen links:
de evolutie van het aantal mensen in overheidsjobs. Na correctie voor de 7500 politieagenten die van federaal naar gewesten zijn doorgeschoven, blijkt dat
- De gemeenten een pak meer mensen in dienst hebben, voor in principe hetzelfde werk.
- De federale overheid, ondanks minder bevoegdheden, en inderdaad ondanks een poging tot afslanken de laatste 3 jaar, nog is gegroeid
- en vooral, de grote slokop, de gezondheidszorg enorm gegroeid is.

Maar largo_w blijft volhouden dat de federale overheid het goede voorbeeld geeft!
Kan je daar een bronnejte bij plaatsen, aub?
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
Oud 15 februari 2012, 16:54   #46
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ganzenbordfan Bekijk bericht
Dat lijkt me wat overdreven. Voor veel mensen waaronder mezelf is het eerste jaar hoger onderwijs sowieso een ramp. Ik had veel moeite met mezelf een gepaste leerhouding aan te meten en buisde op bijna alle vakken.

De tweede keer ging het beter. Ik had geleerd hoe ik mijn leerstof moest verwerken en haalde goede cijfers. Uiteindelijk ben ik blij dat ik mocht falen en opnieuw proberen en niet een 'makkelijkere' richting moest volgen omdat een stel oude zeurpieten die al jaren geen aula meer zijn binnen geweest vinden dat dat te veel geld kost, geld dat ze beter aan nieuwe meubels hadden kunnen spenderen of iets dergelijks.
Jij begrijpt de inhoud van 'toelatingsproef' niet. Dat houdt niet in dat je niet mag falen. Maar wel dat de kandidaten die niet over voldoende capaciteiten beschikken om een redelijke kans op slagen te hebben geen toelating krijgen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2012, 17:02   #47
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Jij begrijpt de inhoud van 'toelatingsproef' niet. Dat houdt niet in dat je niet mag falen. Maar wel dat de kandidaten die niet over voldoende capaciteiten beschikken om een redelijke kans op slagen te hebben geen toelating krijgen.
Het blijft een momentopname. Trouwens, uit wat zou een toelatingsproef moeten bestaan voor een richting als pakweg slavistiek? Sommige richtingen moet je gewoonweg eens 'ervaren' om te weten of je er geschikt voor bent.
Oud 15 februari 2012, 17:07   #48
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ganzenbordfan Bekijk bericht
Sommige richtingen moet je gewoonweg eens 'ervaren' om te weten of je er geschikt voor bent.
Je verwart geschikt (goesting, aanleg) met 'over voldoende capaciteiten beschikken'.
Oud 15 februari 2012, 17:09   #49
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, ik zal het artikel dat JIJ aan het begin van deze thread hebt aangehaald hier nog eens posten:

Citaat:
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=AD3M71L5
BRUSSEL - Ruim 1,3 miljoen Belgen werken rechtstreeks of onrechtstreeks voor een overheid. Dat is een stijging met 13,6 procent in tien jaar. De overheid betaalt nu een derde van alle lonen in dit land.

Laatst gewijzigd door gertc : 15 februari 2012 om 17:10.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2012, 17:09   #50
pajoske

Standaard

Citaat:
Andere bron, andere cijfers:

Citaat:
Het aantal werknemers in overheidsdienst, inclusief het onderwijs, is tussen 1995 en 2009 met 100.000 gestegen. De stijging komt bijna volledig op rekening van regio's en lokale besturen. Dat blijkt uit een studie van het Federaal Planbureau.
Er waren vorig jaar in totaal 828.000 mensen aan de slag in een of andere overheidsdienst, of 18,7 procent van de werkende bevolking.
Het aantal federale ambtenaren is de voorbije vijftien jaar stabiel gebleven. De grootste personeelsstijging was er in steden, gemeenten en provincies, waar net geen 58.000 bijkomende personeelsleden werden aangeworven. Bij de gemeenschappen en gewesten kwamen er in totaal 38.000 personeelsleden bij.

De gegevens staan in schril contrast met het politieke discours van de laatste jaren waarbij wordt opgeroepen om het overheidsapparaat af te bouwen, luidt het in de krant.

Staatshervorming
Minister voor Ondernemen Vincent Van Quickenborne (Open Vld), die de opdracht voor de studie gaf, hoopt dat de staatshervorming waarover op dit moment wordt onderhandeld, niet zal leiden tot meer ambtenaren en departementen. "De bedoeling moet net zijn om het totale aantal overheidsmedewerkers te laten dalen."

De cijfers omvatten de klassieke ambtenaren en het onderwijspersoneel. Werknemers uit de gezondheidszorg werden niet opgenomen
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...aar-tijd.dhtml

bron: http://1.standaardcdn.be/Assets/Imag...lingx-1502.jpg

Laatst gewijzigd door pajoske : 15 februari 2012 om 17:13.
Oud 15 februari 2012, 17:17   #51
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot Bekijk bericht
Ter compensatie van het derde net zullen een+ en canvas+/ketnet+ worden afgevoerd. Zo worden volgens Lieten de kosten gedrukt.

Maar omdat zowel een derde net als die +-zenders in feite onnodig zijn en niemand er om vraagt, had men volgens mij beter zowel de +-zenders afgeschaft als het aantal openbare zenders gereduceert.

In feite is het toch wel opmerkelijk dat in Nederland, een land met een kleine 17 miljoen inwoners, men overweegt om het aantal openbare zenders te verlagen van 3 naar 2, terwijl men in Vlaanderen (6 miljoen inwoners en nog minder belastingbetalers) een derde net gaat invoeren.
Goed uitgelegd en zo is het idd.
Op onze zenders zie je ook niet meer een kritisch programma bedoeld voor consumenten en iedereen die geïnteresseerd is.
Heel breed bekeken is er enkel Ter Zake dat overblijft.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2012, 17:21   #52
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Je verwart geschikt (goesting, aanleg) met 'over voldoende capaciteiten beschikken'.
Er is sprake van partiële synonymie bij die begrippen. Ik heb geen zin in semantische woordspelletjes.
Oud 15 februari 2012, 19:50   #53
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
... Na correctie voor de 7500 politieagenten die van federaal naar gewesten zijn doorgeschoven, blijkt dat
...
Ik denk dat er toch wel écht 'nieuw' werk, en dus ook een flink aantal écht 'nieuwe' jobs zijn bijgekomen, ondermeer in de 'recyclage-centra'/'containerparken'. Wellicht zitten ook de vele, eveneens vrij 'nieuwe' 'stadswachten' en 'straathoekwerkers' in die cijfers. En de mensen van 'ruimtelijke ordening'.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2012, 20:12   #54
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Van mijn part mogen ze die kindpremie en het derde vrt net ook schrappen hoor.

Dat Vlaams energiebedrijf echter, daar dient wel aangewerkt te worden. Er is een VLaams alternatief voor Elektrabel nodig.
Oud 15 februari 2012, 20:33   #55
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Dat Vlaams energiebedrijf echter, daar dient wel aangewerkt te worden. Er is een VLaams alternatief voor Elektrabel nodig.

Citaat:
De ambitie om als concurrent van Electrabel/Suez op te treden, is inmiddels wel afgezwakt. Wel zou het Vlaamse Energiebedrijf werken aan de energie-efficiëntie van Vlaamse gebouwen, aan innovatie en de ontwikkeling van duurzame energie.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...tiek/1.1060608
Citaat:
Oud 15 februari 2012, 20:36   #56
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Goed uitgelegd en zo is het idd.
Op onze zenders zie je ook niet meer een kritisch programma bedoeld voor consumenten en iedereen die geïnteresseerd is.
Heel breed bekeken is er enkel Ter Zake dat overblijft.
100 % akkoord.
Ik kijk uit naar een peiling om na te gaan hoeveel mensen behoefte hebben aan die + zenders en nog meer aan een 3de net !!!

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2012, 20:42   #57
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
100 % akkoord.
Ik kijk uit naar een peiling om na te gaan hoeveel mensen behoefte hebben aan die + zenders en nog meer aan een 3de net !!!

Aaah jaja
Ik weet het... er was OOIT sprake van het ontslaan van 20 managers...
Wie weet dat nog?
Mensen die hun kleren versleten in dure bureaustoelen.
Die hebben dat derde net nodig

Resultaat van uw peiling? Behoefte > 0
Oud 15 februari 2012, 20:48   #58
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Aaah jaja
Ik weet het... er was OOIT sprake van het ontslaan van 20 managers...
Wie weet dat nog?
Mensen die hun kleren versleten in dure bureaustoelen.
Die hebben dat derde net nodig

Resultaat van uw peiling? Behoefte > 0
Die peiling kan bijvoorbeeld georganiseerd worden door OIVO of door Test-Aankoop...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2012, 21:01   #59
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:

Die peiling kan bijvoorbeeld georganiseerd worden door OIVO of door Test-Aankoop...
Juist... maar we zie niks
Maar hun resultaten zijn enkel, in detail dus, beschikbaar voor betalende klanten.
Oud 15 februari 2012, 21:12   #60
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Niet alleen MNM.

'k Vind het persoonlijk zelfs geen taak van de overheid om een eigen tv/radio-station te hebben, maar bon, los daarvan kan je wel meer besparen.

Er is geen nood aan twee VRT-kanalen. Dat kan je gerust reduceren naar 1 kanaal (dat de zoveelste herhaling van de Kampioenen dan moet wijken kan je bezwaarlijk een verlies noemen). Idem voor de radio-kanalen. Er is geen nood aan een radio 1, 2, StuBru, Klara en Donna/Mnm. Smijt die bandbreedtes gerust open voor andere aanbieders.

Ach, ik zag gisteren of maandag denk ik een video op de Standaard die verwees naar een nieuw programma. O Cherso of zoiets... Als dat de televisie is waar België/Vlaanderen op zit te wachten, dan is de toekomst nog heeeeeeeel veraf...
Dat is een discussie waar natuurlijk geen gelijk of ongelijk ik te halen valt. Omdat het over persoonlijke smaak gaat. Radio : voor mij is Radio 1 een must omwille van het nieuws, en programma's zoals Peeters & Pichal. Voor de rest komt dat niet op, de muziek is even saai als behangpapier. StuBru missen ? Dan smijt ik mijn radio buiten. De enige zender die hoofdzakelijk goede muziek draait en geen muzak.
Andere aanbieders ? Na een uurtje Q Music, of radio Nostalgie krijg ik depressieve aanvallen, en de zin om die presentatoren tien jaar op te sluiten in een cel met 24/24 muziek van Koen Wauters of Whitney Houston. (ik weet het... het is gruwelijk, maar noodzakelijk)
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be