Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2012, 21:11   #41
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het enige probleem komt van die bekrompen Vlaamse directie die duidelijk een probleem met het Frans en met Franstaligen heeft. Franstalige leerlingen uit die school moeten vooral zich niet laten doen en verder in het Frans spreken. Geloof me vrij : als ALLE Franstaligen uit die school er verder in het Frans spreken, zal de directie geen andere mogelijkheid hebben dan stoppen met hun onzin.
Wie verbiedt hen om naar een Franstalige school te gaan als ze toch niet in het Nederlands willen opgevoed worden? Heeft de erbarmelijke staat van het Franstalig onderwijs daar misschien iets mee te maken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2012, 21:15   #42
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik denk niet dat kindjes op het schoolplein daar mee bezig zijn. Ik denk eerder dat het een reflex is zich op het schoolplein in hun eigen taal uit te drukken. Daar is op zich niets mis mee, per se, maar heeft geeft eigenlijk aan dat daar de zwakke plek zit. Het geeft namelijk aan dat die kinderen zich kennelijk niet voldoende gemakkelijk in het Nederlands uitdrukken. Eigenlijk begrijp ik daarom de logica wel dat dáár dus moet worden ingegrepen. Vandaar vermoedelijk de extra taallessen Nederlands, om te voorkomen dat die leerlingen dus achterstand oplopen (waarvan dus al zichtbaar akte). Dat kennelijk sommige rabiate francofonen dat anders uitleggen is hun probleem. Als ze het kennelijk niet de moeite vinden om hun kinderen fatsoenlijk Nederlands te leren kunnen ze ook naar een franstalige school gaan. Anders heeft het er alle schijn van dat ze wél willen profiteren van het kwalitatief goede onderwijs, maar dan met een minimum aan inspanning om ook daadwerkelijk Nederlands te leren.

Voorts gaat dit natuurlijk niet alleen over Franstalige kindjes op het schoolplein. Er zijn natuurlijk ook Marokkaanse kindjes, Berber sprekende kindjes, Turkssprekenden, Poolssprekenden enzovoortsenzoverder. Eigenlijk is het bijzonder stimulerend als die op het schoolplein onderling hun Nederlands gebruiken. Men wil ongetwijfeld voorkomen dat de Poolssprekende kindjes, Turkse kindjes en Berberse kindjes sociaal gedwongen gaan worden op het schoolplein Frans te spreken met de Franstalige kindjes. Want u weet vermoedelijk ook wel dat het daar dan op uit zou draaien. Het lijkt me namelijk niet realistisch er van uit te gaan dat de Franstalige kindjes Pools, Turks of Berber gaan spreken, zeker niet als Nederlands al een brug te ver is. Neen mijnheer, dat werkt in uw land slechts één kant op en dat is die kant waarbij de Francofone ouder zich zo min mogelijk hoeft aan te passen.

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Oud 19 februari 2012, 13:51   #43
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schijnexcuus, vooral dat het in Jette - Brussel dus - gebeurt. Het begint met een speelplein en wat zal de volgende stap zijn? De straat?
Ja, eerst de straat, daarna de krantenwinkel, vervolgens uw voortuintje en tenslotte het kleine kamertje bij u thuis: Frans overal verboden!!!

In het "Athénée Royal" waar ik les geef mogen de leerlingen onderling ook alleen maar in 'beschaafd' Frans communiceren.

Zowel Vlijmscherp als Hollander hebben al aangegeven WAAROM deze regel geldt.

Nu zult u me ongetwijfeld vertellen dat die Franstalige 'brol' belachelijk is?

(Wees maar niet bang: zolang die kinderen zich buiten het terrein van de school bevinden, mogen ze om het even welke taal gebruiken.)

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2012, 16:41   #44
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
En wat valt er dan voor jou te vieren, vlaggenzwaaier? Wat heeft de afscheiding verbeterd voor de Zuidelijke Nederlanden?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2012, 16:46   #45
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Pure science-fiction, dit scenario, en gelukkig maar!
Wallonië is Wallonië en Frankrijk is Frankrijk, punt aan de lijn.
Vind je het niet te veel moeite om deze stelling te onderbouwen?
Oud 19 februari 2012, 17:02   #46
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Verhuis naar Nederland als de situatie in België u niet bevalt!
Waarom zou hij? Jou en de jouwen uit het land wegtreiteren zou zijn probleem beter oplossen.
Oud 20 februari 2012, 12:49   #47
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
Wanneer viert Vlaanderen de scheiding van de Nederlandse gebieden?

De Unie van Atrecht werd op 17 mei 1579 gevolgd door het Traktaat van Atrecht, waarin deze gebieden zich verzoenden met Filips II van Spanje en Alexander Farnese, hertog van Parma. Hiermee werd de scheiding tussen de Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden ingezet.

of de volgende datum?
België ontstond na de Belgische Revolutie in 1830 toen het zich afscheidde van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden.
Beste,

u mag in deze niet uit het oog verliezen dat zowel het graafschap Vlaanderen als het hertogdom Brabant zich aanvankelijk bij de unie van Utrecht vervoegden (het huidige Limburg speelde als Oostenrijks bezit in deze nog geen rol). Deze twee gewesten zouden dus tot de Republiek behoord hebben indien ze niet met militaire slagkracht weer tot de Spaanse orde geroepen werden.
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2012, 13:25   #48
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
Beste,

u mag in deze niet uit het oog verliezen dat zowel het graafschap Vlaanderen als het hertogdom Brabant zich aanvankelijk bij de unie van Utrecht vervoegden (het huidige Limburg speelde als Oostenrijks bezit in deze nog geen rol). Deze twee gewesten zouden dus tot de Republiek behoord hebben indien ze niet met militaire slagkracht weer tot de Spaanse orde geroepen werden.
Correct, maar niet enkel met "militaire slagkracht", maar evenzeer met brutale en meedogenloze onderdrukking van het protestantisme door de Roomse kerk. En dat protestantisme kende in Vlaanderen en Brabant tot 1585 een zeer grote aanhang. Het enorme bestand aan leegstaande woningen in Vlaamse en Brabantse steden na 1585 getuigde daarvan. De bewoners hadden te kiezen: ofwel een geforceerde bekering tot het katholicisme ofwel de brandstapel. Massale uitwijking was het gevolg. En doorgaans ging het om zowel bekwame ambachtslieden als om goed van centen voorziene burgerij. Een fikse aderlating voor de Zuidelijke Nederlanden waarvan de economische én de culturele nasleep zich nog eeuwen zou laten voelen.

Laatst gewijzigd door quercus : 20 februari 2012 om 13:29.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2012, 14:20   #49
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het enige probleem komt van die bekrompen Vlaamse directie die duidelijk een probleem met het Frans en met Franstaligen heeft. Franstalige leerlingen uit die school moeten vooral zich niet laten doen en verder in het Frans spreken. Geloof me vrij : als ALLE Franstaligen uit die school er verder in het Frans spreken, zal de directie geen andere mogelijkheid hebben dan stoppen met hun onzin.
Onzin. Intelligente franstaligen sturen sturen hun kinderen naar Nederlandstalige scholen om Nederlands te leren aangezien het Frans (buiten Brussel) steeds onbelangrijker wordt. Nu kom jij hier vertellen dat de franstaligen vooral Frans moeten praten in Nederlandstalige scholen. Waarom volgen ze dan Nederlandstalig onderwijs? Zie je zelf de tegenspraak van deze stupiede stelling niet in? Ik weet dat je een onverbeterlijke imperialist bent maar wat je hier stelt is ongelooflijk dom.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2012, 15:32   #50
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Onzin. Intelligente franstaligen sturen sturen hun kinderen naar Nederlandstalige scholen om Nederlands te leren aangezien het Frans (buiten Brussel) steeds onbelangrijker wordt. Nu kom jij hier vertellen dat de franstaligen vooral Frans moeten praten in Nederlandstalige scholen. Waarom volgen ze dan Nederlandstalig onderwijs? Zie je zelf de tegenspraak van deze stupiede stelling niet in? Ik weet dat je een onverbeterlijke imperialist bent maar wat je hier stelt is ongelooflijk dom.
2
Oud 20 februari 2012, 21:21   #51
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Correct, maar niet enkel met "militaire slagkracht", maar evenzeer met brutale en meedogenloze onderdrukking van het protestantisme door de Roomse kerk. En dat protestantisme kende in Vlaanderen en Brabant tot 1585 een zeer grote aanhang. Het enorme bestand aan leegstaande woningen in Vlaamse en Brabantse steden na 1585 getuigde daarvan. De bewoners hadden te kiezen: ofwel een geforceerde bekering tot het katholicisme ofwel de brandstapel. Massale uitwijking was het gevolg. En doorgaans ging het om zowel bekwame ambachtslieden als om goed van centen voorziene burgerij. Een fikse aderlating voor de Zuidelijke Nederlanden waarvan de economische én de culturele nasleep zich nog eeuwen zou laten voelen.
Mooi gezegd.
Het noorden stond er bij en keek ernaar.
Vanuit het noorden was er toen onvoldoende besef van de consequenties van het niet tijdig ingrijpen!

Niet 1830 was naar mijn idee het werkelijke afscheid tussen noord en zuid maar 1585.

Oud 21 februari 2012, 00:02   #52
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onbelangrijker? Welke taal spreekt men in Wallonië, Frankrijk? Wat is hun moedertaal? Als het Frans "onbelangrijk" is, wat is dan het Nederlands? Uw stelling is meer een gratis haat tegenover het Frans dan iets anders.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2012, 09:42   #53
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Uiteraard. Wat is het nut om onderwijs te volgen in een andere taal als je die taal niet wenst te spreken? Ik zal je zelfs meer zeggen: ik heb ooit eens een taalbad Frans gevolgd, georganiseerd door de VDAB. Daar was de algemene richtlijn dat iedereen tijdens de lessen en zelfs in de koffiepauzes met elkaar in het Frans diende te communiceren. Wanner je drie keer deze regel overtrad en toch in het Nederlands communiceerde, werd de opleiding onmiddellijk stopgezet. Wat zou Everytime daarvan denken?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2012, 09:46   #54
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Uiteraard. Wat is het nut om onderwijs te volgen in een andere taal als je die taal niet wenst te spreken? Ik zal je zelfs meer zeggen: ik heb ooit eens een taalbad Frans gevolgd, georganiseerd door de VDAB. Daar was de algemene richtlijn dat iedereen tijdens de lessen en zelfs in de koffiepauzes met elkaar in het Frans diende te communiceren. Wanner je drie keer deze regel overtrad en toch in het Nederlands communiceerde, werd de opleiding onmiddellijk stopgezet. Wat zou Everytime daarvan denken?
Denkt Every???

Citaat:
Oud 21 februari 2012, 11:39   #55
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Dikke kwatsj.

Vlamingen vallen in herhaling. Toen ik college liep was er gedurende een zekere periode ook een regel dat tijdens de speeltijd de eigen Limburgse streektaal niet mocht gesproken worden. HEt feit dat de leerkrachten ook hun eigen Limburgse taal bleven spreken zorgde er voor dat er maar weinig straffen uitgedeeld werden.
1 Speeltijd moet ontspanningstijd zijn.
2 verplichting en dwang zorgt alleen voor een antigevoel.
3 Men vangt geen vliegen met azijn. Als je de Nederlandse taal wil promoten doe je dat niet door verplichtingen maar door het gebruik van Nederlands aangenaam te maken. Door een positieve benadering.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2012, 12:07   #56
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onbelangrijker? Welke taal spreekt men in Wallonië, Frankrijk? Wat is hun moedertaal? Als het Frans "onbelangrijk" is, wat is dan het Nederlands? Uw stelling is meer een gratis haat tegenover het Frans dan iets anders.
maar waarom sturen ze hun kinderen dan naar een Nederlandstalige school??

het is op de koer waar ze het meest (af)leren hoor. pedagogisch is dat complete onzin, ze tijdens de pauzes hun eigen taal laten spreken. alles wat je tijdens de uren daarvoor geleerd hebt, is voor een deel weer verloren.

maar wat voor mij het belangrijkste punt blijft, is dat de leerkrachten ten allen tijde de leerlingen moeten kunnen verstaan. Je kan zeggen dat die leerkrachten toch Frans moeten kunnen verstaan, maar ten eerste dat mag geen evidentie zijn en ten tweede, wat met andere talen? wat met Arabisch of Pools?

Als die mensen niet willen dat hun kinderen Nederlands spreken, dat ze dan ergens anders gaan. Zeker in Brussel zijn er genoeg aanvragen om in Nederlandstalige scholen binnen te geraken.
Oud 21 februari 2012, 12:08   #57
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dikke kwatsj.

Vlamingen vallen in herhaling. Toen ik college liep was er gedurende een zekere periode ook een regel dat tijdens de speeltijd de eigen Limburgse streektaal niet mocht gesproken worden. HEt feit dat de leerkrachten ook hun eigen Limburgse taal bleven spreken zorgde er voor dat er maar weinig straffen uitgedeeld werden.
1 Speeltijd moet ontspanningstijd zijn.
2 verplichting en dwang zorgt alleen voor een antigevoel.
3 Men vangt geen vliegen met azijn. Als je de Nederlandse taal wil promoten doe je dat niet door verplichtingen maar door het gebruik van Nederlands aangenaam te maken. Door een positieve benadering.
dus van jou zouden anderstaligen de leerkrachten tijdens de pauze van alles mogen verwijten, zolang het maar "ontspanning" is?
Oud 21 februari 2012, 15:18   #58
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus van jou zouden anderstaligen de leerkrachten tijdens de pauze van alles mogen verwijten, zolang het maar "ontspanning" is?
Wat is dat voor een zever? Dan mogen onze kinderen ook geen streektaal meer spreken op de speelplaats? Niet alle leerkrachten beheersen of begrijpen die taal.
Flaminganten hebben echt wel dictatoriale trekjes.

Laatst gewijzigd door pajoske : 21 februari 2012 om 15:22.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2012, 15:29   #59
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wat is dat voor een zever? Dan mogen onze kinderen ook geen streektaal meer spreken op de speelplaats? Niet alle leerkrachten beheersen of begrijpen die taal.
Flaminganten hebben echt wel dictatoriale trekjes.
Ik ken nu toch wat leerkrachten en in geen enkele school, in binnenland of buitenland, is het toegestaan een andere taal te spreken tijdens de speeltijd hoor. Alleen Franstaligen in België maken daar een probleem van.

En ja, ook teveel streekdialect spreken wordt afgeraden. Zeker in Frankrijk.
Oud 22 februari 2012, 12:01   #60
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je antwoord is naast de kwestie. Bovendien heb ik geen enkele reden om het Frans te haten. Integendeel, Frans is een prachtige taal die ik goed beheers, maar d�*�*r gaat het in deze draad niet over.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be