Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2004, 22:51   #41
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2004, 23:15   #42
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
U zou het dus goed vinden dat een bedrijf het amazonewoud platlegt en daarmee de aandeelhouders stinkend rijk maakt ?
Merkwaardige deductie die u daar maakt uit het gegeven dat bedrijven er naar streven om winst te maken en tot doel hebben hun aandeelhouders meer welvaart te bezorgen.

Citaat:
Alleen zit de overheid dan wel zonder geld. Als ze die belasting vervangen door belastingen op het kopen van goederen, dan koopt iedereen meteen online in het buitenland.
Er zijn meerdere redenen waarom dat niet correct is. De belangrijkste zijn dat een hele boel goederen en diensten niet vlot verhandelbaar zijn en dat een groot gedeelte goederen en diensten die wel vlot verhandelbaar zijn niet altijd perfecte substituten zijn. Bovendien negeer je ook factoren als transportkosten en dergelijke meer. Het is ook wel omwille hiervan dat Vivant voor een invoering van dit systeem op Europees niveau pleit.

Citaat:
Bovendien kan het afschaffen van die belasting maar zorgen voor een verlaging van de loonkost als de werknemer niet meer krijgt, maar het bedrijf dat verschil netto-bruto niet meer hoeft te betalen.
Waarom zou een bedrijf zijn werknemers plots meer moeten gaan betalen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
om de rentelast aan maffieuze organisaties als Werelbank, IMF, te betalen.
Legt mij ne keer uit wat er zo 'maffieus' is aan bijvoorbeeld de Wereldbank? Ik probeer het een beetje te begrijpen, maar het lukt me niet echt. De Wereldbank is immers een bank bestaande uit 5 geassocieerde instellingen waarvan de belangrijkste de IBRD en de Ida (Internationale Ontwikkelings Associatie). Die Ida leent enkel en alleen aan de armste landen, met name daar waar het inkomen per hoofd van de bevolking lager is dan €875 dollar/jaar. In die landen is niet enkel het gemiddelde inkomen laag, ook de kredietwaardigheid is dat. Op de gewone kapitaalmarkt maken deze landen dus geen schijn van een kans op een lening. Ida leent dus wel grote bedragen aan ondernemers, overheidsbeambten en projecten in zulke landen. Bovendien verdient de overkoepelende Wereldbank daar nagenoeg niets mee, en dat is ook niet het doel. Waar het wel om gaat zijn lang lopende leningen, gegeven onder uiterst zachte voorwaarden. Voor bijvoorbeeld aidsbestrijding zijn het zelfs regelrechte giften.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 06:51   #43
kangoo
Partijlid

Standaard

Faillissementen van de dag (24/06/2004)
Aantal vandaag: 32
kangoo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 08:30   #44
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
weet u wat het Vivant model zou bereiken, Onnoemelijk veel zwart werk!
Want dit zal de populariteit van belastingontduiking weer doen toe nemen.
Werkelijk, u snapt het nog steeds niet.

Denk eens na : wat is zwartwerk ?

(Tip : ontduiking van belasting op arbeid)
Neen, ook spullen verkopen die zogezegd van de camion zijn gevallen. Bedrijven zullen zeer merkwaardig veel over stocks hebben, die ze dan zogezegd tegen een speciaal (zwart) prijsje zullen van de hand doen.
En als u thuis een loodgieter laat komen, dan consumeert u ook. Dus u laat die ook beter komen in het zwart.
Als u en raam laat steken, dan krijgt u prijs voor het raam + het steken. This dus beter om dat raam een deel in het zwart te kopen hé.

kortweg u creëert onzekere inkomsten voor de staat.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 12:09   #45
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kangoo
Ge blijft dat blijkbaar bijzonder boeiend vinden om ons deze kei interessante informatie dagelijks mee te geven, kunt ge mij dan misschien eindelijk eens ne keer uitleggen waarom dit zo'n interessant gegeven zou zijn? Met andere woorden, leg ne keer uit waarom het op zich slecht zou zijn dat er in onze economie voortdurend ondernemingen verdwijnen? Of wilt ge gewoon uw aantal geplaatste berichten een beetje de lucht in jagen?!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 12:21   #46
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Werkelijk, u snapt het nog steeds niet.

Denk eens na : wat is zwartwerk ?

(Tip : ontduiking van belasting op arbeid)
Neen, ook spullen verkopen die zogezegd van de camion zijn gevallen. Bedrijven zullen zeer merkwaardig veel over stocks hebben, die ze dan zogezegd tegen een speciaal (zwart) prijsje zullen van de hand doen.
En als u thuis een loodgieter laat komen, dan consumeert u ook. Dus u laat die ook beter komen in het zwart.
Als u en raam laat steken, dan krijgt u prijs voor het raam + het steken. This dus beter om dat raam een deel in het zwart te kopen hé.

Tja, maar het legioen fiscusambtenaren kan zich nu UITSLUITEND richten op de BTW-controle. En die aannemer moet toch ook zijn raam ergens bestellen op factuur.

Nog een waterdichte barcode-etikettering en een product (en zijn prijevolutie) is traceerbaar van A tot Z. Er is al een "intelligente" chipmarkering op komst. Niet groter dan een zandkorrel.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 16:14   #47
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Tja, maar het legioen fiscusambtenaren kan zich nu UITSLUITEND richten op de BTW-controle. En die aannemer moet toch ook zijn raam ergens bestellen op factuur.

Nog een waterdichte barcode-etikettering en een product (en zijn prijevolutie) is traceerbaar van A tot Z. Er is al een "intelligente" chipmarkering op komst. Niet groter dan een zandkorrel.
gij hebt nog duidelijk niet veel in fabriekskes geweest hé om te weten hoe de knikker rolt
En wat doet u met de grensstreken. Ik woon op 5 min van frankrijk. Ik denk dat veel winkels hun boel zullen mogen sluiten.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 18:32   #48
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
[gij hebt nog duidelijk niet veel in fabriekskes geweest hé om te weten hoe de knikker rolt
En wat doet u met de grensstreken. Ik woon op 5 min van frankrijk. Ik denk dat veel winkels hun boel zullen mogen sluiten.
Tututut .. ik ben aannemer in de bouw en zit alle dagen in "fabrikskes". Moet mij geen trukskes leren.

Maar wat Vivant voostelt is ALTIJD een verbetering ten opzichte van het huidige systeem. U kiest dus behoudsgezind voor vde erdere aftakeling en inkalving van ons socio-economisch systeem ? Uw recht.

PS : lees toch eens de eerste zinnen van het Vivant-programma : het systeem moet minstens op Europese schaal worden ingevoerd. En let nu op : andere landen gaan ons binnenkort voor zijn. In de US ligt het wetsvoorstel zelfs al op de tafels van het parlement.
Oud 24 juni 2004, 18:44   #49
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
U zou het dus goed vinden dat een bedrijf het amazonewoud platlegt en daarmee de aandeelhouders stinkend rijk maakt ?
Merkwaardige deductie die u daar maakt uit het gegeven dat bedrijven er naar streven om winst te maken en tot doel hebben hun aandeelhouders meer welvaart te bezorgen.
Dat was een reactie op de stelling van een forumgenoot dat stakeholders (waaronder werknemers en milieu) van geen tel mogen zijn. Gelieve die eerst te lezen.

Citaat:
Citaat:
Alleen zit de overheid dan wel zonder geld. Als ze die belasting vervangen door belastingen op het kopen van goederen, dan koopt iedereen meteen online in het buitenland.
Er zijn meerdere redenen waarom dat niet correct is. De belangrijkste zijn dat een hele boel goederen en diensten niet vlot verhandelbaar zijn en dat een groot gedeelte goederen en diensten die wel vlot verhandelbaar zijn niet altijd perfecte substituten zijn. Bovendien negeer je ook factoren als transportkosten en dergelijke meer. Het is ook wel omwille hiervan dat Vivant voor een invoering van dit systeem op Europees niveau pleit.
Om de inkomsbelasting te compenseren als je die afschaft, moet de belasting op goederen wel zeer flink omhoog. Ik denk dat het ronduit goedkoop zou blijven om via het internet een auto bij Daimler-Chrisler of GM in de VS te kopen en die peulschil (in vergelijking met europese BTW) van transportkost te betalen (een transport dat de fabrikant wel even wil bundelen met dat van vele Europese consumenten). Het enige wat je kan doen is werkelijk de grenzen van Europa dan potdicht maken en zien dat er geen enkel goed zonder megatax over de grenzen heen raakt. We kunnen misschien een muurke bouwen ?

Citaat:
Citaat:
Bovendien kan het afschaffen van die belasting maar zorgen voor een verlaging van de loonkost als de werknemer niet meer krijgt, maar het bedrijf dat verschil netto-bruto niet meer hoeft te betalen.
Waarom zou een bedrijf zijn werknemers plots meer moeten gaan betalen?
Die zin was een voorwaarde die ik stelde voor wat ik beweer in de zinnen die daarop volgen. Die voorwaarde was dat de werknemers dus niet meer betaald krijgen dan wat ze nu netto hebben. De rest was dan : hoe kunnen ze daarmee de megahoge BTW betalen ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 20:35   #50
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om de inkomsbelasting te compenseren als je die afschaft, moet de belasting op goederen wel zeer flink omhoog. Ik denk dat het ronduit goedkoop zou blijven om via het internet een auto bij Daimler-Chrisler of GM in de VS te kopen en die peulschil (in vergelijking met europese BTW) van transportkost te betalen (een transport dat de fabrikant wel even wil bundelen met dat van vele Europese consumenten). Het enige wat je kan doen is werkelijk de grenzen van Europa dan potdicht maken en zien dat er geen enkel goed zonder megatax over de grenzen heen raakt. We kunnen misschien een muurke bouwen ?
De productiekost van diezelfde wagen ligt in Europa dan wel een pak lager. (door de veel lagere loonskost). Die nieuwe productiekost + nieuw deel BTW = Overseas productiekost.

Dat is de basisvergelijking van het Vivantmodel, ik dacht dat iedereen dat toch al wist, blijkbaar is het niet zo.

De nadelen van het Vivantmodel liggen elders. Het is gewoon een vestzak/broekzak operatie, maar dan wel van de Belgische vestzak naar de Amerikaanse broekzak. Of denkt u dat Amerikanen het gaan toelaten dat die goedkoper geproduceerde Europese wagens zomaar op hun markt komen? Uiteraard niet, die heffen daar onmiddellijk zware tarieven op.

Eindresultaat: De belasting op arbeid die vroeger in Belgie gehoffen werd, wordt nu door de Amerikaanse staat gehoffen in de vorm van importtarieven.

Toch zijn er merits aan een geleidelijke verschuiving van belasting op arbeid naar die op consumptie, je eindigt nl. met een verbruikersmodel aan belastingen.
Oud 24 juni 2004, 20:38   #51
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Elke keer ik een discussie zie over iets zo simpel als het Vivant systeem, begrijp ik meer en meer waarom de meeste mensen in hun leven nooit iets ondernemen: Ze snappen gewoon de ballen van fiscaliteit en economie. Een groot gat in het anders uitstekende Belgische onderwijs.
Oud 24 juni 2004, 20:51   #52
asperge
Vreemdeling

asperge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elke keer ik een discussie zie over iets zo simpel als het Vivant systeem, begrijp ik meer en meer waarom de meeste mensen in hun leven nooit iets ondernemen: Ze snappen gewoon de ballen van fiscaliteit en economie. Een groot gat in het anders uitstekende Belgische onderwijs.
dat gat moet behouden blijven, hoe gaan ze anders nog aan stemmen geraken

asperge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 20:56   #53
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Toch zijn er merits aan een geleidelijke verschuiving van belasting op arbeid naar die op consumptie, je eindigt nl. met een verbruikersmodel aan belastingen.
Ik zal wel weer niets van economie begrijpen, maar het komt me voor dat zulks systeem (ik ben er niet tegen hoor) wel een consumptie ontmoediging inhoudt. De mensen gaan aangezet worden tot sparen, eerder dan uitgeven. En van wat ik met mijn gezond verstand van economie weet te maken, lijkt het me dat geld dat niet rolt, niets opbrengt voor de economie.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 24 juni 2004, 20:59   #54
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het begin was er niets, wat ontplofte.
...niets en dat ontplofte.

Lees een beetje rond op het internet en je merkt dat ook taalvaardigheid een zware handicap van ons onderwijssysteem is.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 24 juni 2004, 23:22   #55
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo is het. En dus stemmen ze voor degene die belooft hun sleutelgat in de gaten te houden .... het Vlaams Blok.

(wat het VB met het dubbel van hun sleutel doet is hen vandaag een zorg. Maar morgen in het concentratiekamp ... ?????)
Oud 24 juni 2004, 23:33   #56
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Zo is het. En dus stemmen ze voor degene die belooft hun sleutelgat in de gaten te houden .... het Vlaams Blok.

(wat het VB met het dubbel van hun sleutel doet is hen vandaag een zorg. Maar morgen in het concentratiekamp ... ?????)
Wat doet het vlaams blok hier ineens ?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 25 juni 2004, 03:07   #57
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik zal wel weer niets van economie begrijpen, maar het komt me voor dat zulks systeem (ik ben er niet tegen hoor) wel een consumptie ontmoediging inhoudt. De mensen gaan aangezet worden tot sparen, eerder dan uitgeven. En van wat ik met mijn gezond verstand van economie weet te maken, lijkt het me dat geld dat niet rolt, niets opbrengt voor de economie.
Aangezien het model veronderstelt dat het BTW niveau bepaald wordt zodat de prijzen gelijk blijven (bonjour om dat te realizeren, maar such is the model). Onder gelijke prijzen is de aanmoediging tot consumptie dezelfde als nu.
Oud 25 juni 2004, 03:09   #58
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
In het begin was er niets, wat ontplofte.
...niets en dat ontplofte.

Lees een beetje rond op het internet en je merkt dat ook taalvaardigheid een zware handicap van ons onderwijssysteem is.
Ik ga mijn onkunde in de Nederlandse taal verbergen achter de dichterlijke vrijheid.
Oud 25 juni 2004, 08:13   #59
kangoo
Partijlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ge blijft dat blijkbaar bijzonder boeiend vinden om ons deze kei interessante informatie dagelijks mee te geven, kunt ge mij dan misschien eindelijk eens ne keer uitleggen waarom dit zo'n interessant gegeven zou zijn? Met andere woorden, leg ne keer uit waarom het op zich slecht zou zijn dat er in onze economie voortdurend ondernemingen verdwijnen? Of wilt ge gewoon uw aantal geplaatste berichten een beetje de lucht in jagen?!
Leg mij ne keer uit wat er goed is dat er bedrijven failliet gaan? Dat er een deel kapot gaan uit onbekwaamheid daarmee ben ik akkoord, maar het merendeel gaat kapot aan de economische situatie, versterkt door de financiële druk en de onbekwaamheid van diegenen die hier aan het roer zitten.
kangoo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2004, 13:46   #60
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Leg mij ne keer uit wat er goed is dat er bedrijven failliet gaan? Dat er een deel kapot gaan uit onbekwaamheid daarmee ben ik akkoord, maar het merendeel gaat kapot aan de economische situatie, versterkt door de financiële druk en de onbekwaamheid van diegenen die hier aan het roer zitten.
waaruit leid jij dat af, of is dat gewoon weer een pure insiniuatie die moet aantonen hoe "slecht" het economisch beleid is van een regering zonder Blok?? Ik schat de kans dat een bedrijf echt failliet gaan ongeveer 1000 keer meer kans in door mismanegement dan door ook maar iets dat met de regering zou te maken kunnen hebben...
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be