Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2012, 18:20   #41
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
Dat is het nu juist; dat doen ze niet. Ik heb vroeger al eens met een muziekgroep geprobeerd een lijst in handen te krijgen van nummers die bij SABAM geregistreerd staan. Ze willen die lijst gewoon niet geven, want dan kunnen ze hun mafia praktijken niet meer verderzetten...
Als ze dat niet doen, heb jij ook geen verplichtingen. De bewijslast ligt bij Sabam.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 18:21   #42
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Prietpraat. Ze kunnen die lijst niet geven want er zijn miljoenen nummers geregistreerd bij SABAM. Denk je misschien dat alleen het belgisch repertoire bekend is bij SABAM? Verkeerd gedacht. SABAM heeft toegang tot het volledig repertoire "worldwide" en vertegenwoordigt bij middel van wederkerigheidscontracten met de diverse auteursmaatschappijen iedere componist en auteur die in België gespeeld wordt. De maffiapraktijken waarover jij het hebt zijn totaal verzonnen.
Totaal naast de kwestie.
Sabam moet met de bewijslast afkomen. Als ze dat niet doen om eender welke reden dan is dat pech voor hen.
Oud 14 maart 2012, 18:28   #43
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Prietpraat. Ze kunnen die lijst niet geven want er zijn miljoenen nummers geregistreerd bij SABAM. Denk je misschien dat alleen het belgisch repertoire bekend is bij SABAM? Verkeerd gedacht. SABAM heeft toegang tot het volledig repertoire "worldwide" en vertegenwoordigt bij middel van wederkerigheidscontracten met de diverse auteursmaatschappijen iedere componist en auteur die in België gespeeld wordt. De maffiapraktijken waarover jij het hebt zijn totaal verzonnen.
Zij hebben alleen "worldwide" rechten op artiesten die effectief aangesloten zijn bij bepaalde partijen. Niet op alles. De maffiapraktijken zijn niet verzonnen. Suzi Wan was NIET aangesloten en men heeft toch geforceerd te betalen terwijl zij dat recht niet hadden (cfr uitspraak rechtbank van gent waarbij men geoordeeld heeft dat SABAM bewijs moet voorleggen voor men probeert een som af te dwingen).
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 19:56   #44
fantoom
Banneling

Standaard

Een echte democratie duldt geen organisatie zoals Sabam.
fantoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 21:13   #45
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

wij zijn geen democratie
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 08:45   #46
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Zij hebben alleen "worldwide" rechten op artiesten die effectief aangesloten zijn bij bepaalde partijen. Niet op alles. De maffiapraktijken zijn niet verzonnen. Suzi Wan was NIET aangesloten en men heeft toch geforceerd te betalen terwijl zij dat recht niet hadden (cfr uitspraak rechtbank van gent waarbij men geoordeeld heeft dat SABAM bewijs moet voorleggen voor men probeert een som af te dwingen).
Inderdaad we hebben ooit eens een concert georganiseerd met klassieke componisten, allen al langer dan 70 jaar dood. Ook in dat geval moet je volgens de SABAM regels een aanmelding doen maar zouden ze eigenlijk geen auteursrechten mogen aanrekenen. En toch kregen we een factuur.

En het is echt een leeuwenbeding dat ze doorvoeren: ze willen immers x percent van de volledige inkomsten (dus niet een deel van de winst maar van de inkomsten!): drankverkoop, ticketverkoop, verkoop van programmaboekjes, sponsering incluis.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 09:39   #47
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
wij zijn geen democratie
Toch een schijndemocratie?
Oud 15 maart 2012, 09:40   #48
fantoom
Banneling

Standaard

Waarom eens geen anti-Sabam mars op Brussel organiseren?
Oud 15 maart 2012, 15:52   #49
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja hoor, het geld wordt doorgestort naar de artisten...

Cheb Mami krijgt dat schoon op z'n bankrekening na hij te horen is geweest in een Marokkaanse kapperszaak.

Laatst gewijzigd door Mam : 15 maart 2012 om 15:53.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2012, 12:02   #50
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
niks te prietpraat. Ze sturen je een factuur op. En daarna checken ze of die nummers bij hen ingeschreven staan. Indien niet, dan krijg je je geld teruggestort (meestal na een hééél lange periode). Ondertussen hebben ze dan wel de interesten op je geld geïnd. EN jij noemt dat geen maffiapraktijken?

En ze kunnen mij de lijst niet sturen omdat er teveel nummertjes instaan? Lal, ik moet ze niet uitgeprint hebben he; digitaal is ook goed Hoe kan je nu verwachten dat zo'n dienst 'eerlijk' werkt als je niet eens het repertoire aan ingeschreven nummers kan inkijken?

-> kijk anders nog eens naar de BASTA aflevering omtrent SABAM; mij schijnt dat u niks afweet van deze mafia
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 16 maart 2012 om 12:05.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2012, 12:09   #51
fantoom
Banneling

Standaard

Een normale democratie pikt de werking van zo'n organisatie niet.

Daarmee basta.
Oud 17 maart 2012, 14:58   #52
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Ja hoor, het geld wordt doorgestort naar de artisten...

Cheb Mami krijgt dat schoon op z'n bankrekening na hij te horen is geweest in een Marokkaanse kapperszaak.
Iedere kapperszaak of ander etablissement waar achtergrondmuziek wordt gespeeld betaalt een klein bedrag aan SABAM. Het betreft hier een forfaitair bedrag. Auteursrechten kunnen niet uitbetaald worden omdat de gespeelde muziek natuurlijk niet bekend is. De door jou vermelde Cheb Mami kan alleen auteursrechten krijgen wanneer hij aangesloten is bij een auteursmaatschappij en gespeeld wordt op de radio, TV of een openbaar concert, dit laatste op voorwaarde dat een playlist ingevuld wordt. Voor radio en TV is dit niet nodig, de zenders bezorgen aan SABAM de lijst van de gespeelde nummers.

Verdwijnt het geld dat de kapperszaak in de zakken van SABAM? Neen, dergelijke inkomsten worden toegevoegd aan de rubriek "Mechanische Muziek" en verhogen aldus de zogenaamde "puntwaarde" van deze rubriek.
SABAM zelf mag geen winst maken, alle inkomsten worden uitbetaald na aftrek van de algemene onkosten zoals vergoeding voor personeel enz...

Diegenen die SABAM bestempelen als een maffiabende kennen zelfs de basisprincipes van een auteursmaatschappij niet. Zo gaat dat meestal. Wie er het minste van kent zt de grootste bek op.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2012, 15:06   #53
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Nog steeds totaal naast de kwestie. Sabam moet met de bewijslast afkomen. Als ze dat niet doen om eender welke reden dan is dat pech voor hen.
Oud 17 maart 2012, 15:25   #54
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
niks te prietpraat. Ze sturen je een factuur op. En daarna checken ze of die nummers bij hen ingeschreven staan. Indien niet, dan krijg je je geld teruggestort (meestal na een hééél lange periode). Ondertussen hebben ze dan wel de interesten op je geld geïnd. EN jij noemt dat geen maffiapraktijken?

En ze kunnen mij de lijst niet sturen omdat er teveel nummertjes instaan? Lal, ik moet ze niet uitgeprint hebben he; digitaal is ook goed Hoe kan je nu verwachten dat zo'n dienst 'eerlijk' werkt als je niet eens het repertoire aan ingeschreven nummers kan inkijken?

-> kijk anders nog eens naar de BASTA aflevering omtrent SABAM; mij schijnt dat u niks afweet van deze mafia
Je moet een beetje slimmer zijn en de factuur niet betalen vooraleer je de beschermde nummers kent. De lijst wordt trouwens alle dagen aangevuld met nieuwe nummers. Welke muziek wordt er trouwens bij jullie geprogrammeerd? Alleen obscure groepjes waarvan niemand ooit gehoord heeft? Ik denk het niet.

Je zegt ook dat ik niks ken van auteursrechten. Alhoewel het in feite jouw zaken niet zijn wil ik je toch meegeven dat ik vertrouwd ben sinds 1958 met deze materie. Wat ken jij trouwens van auteursrechten? Buiten wat gewauwel over maffiabende, zoals de meesten hier, absoluut niets.
Oud 17 maart 2012, 15:45   #55
fantoom
Banneling

Standaard

Sabam... ppppppppppppppffffffffffffffffffffffffffffffffffff fffffff....
Oud 17 maart 2012, 16:08   #56
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je moet een beetje slimmer zijn en de factuur niet betalen vooraleer je de beschermde nummers kent. De lijst wordt trouwens alle dagen aangevuld met nieuwe nummers. Welke muziek wordt er trouwens bij jullie geprogrammeerd? Alleen obscure groepjes waarvan niemand ooit gehoord heeft? Ik denk het niet.

Je zegt ook dat ik niks ken van auteursrechten. Alhoewel het in feite jouw zaken niet zijn wil ik je toch meegeven dat ik vertrouwd ben sinds 1958 met deze materie. Wat ken jij trouwens van auteursrechten? Buiten wat gewauwel over maffiabende, zoals de meesten hier, absoluut niets.
1) ik zeg niet dat u niks kent van auteursrechten; ik suggereerde dat u niks afwist van hun 'praktijken'. U loopt hier inderdaad sabam op te hemelen dat ik eerder het omgekeerde dacht (aka u werkt voor SABAM)...
2) en nee, ik ken niks van auteursrechten nee. Maar betekent dit dan dat wat ik zeg gelogen is? Ik zeg u dat u NOOIT die lijst zal krijgen van SABAM. Ik heb er toen (enkele jaren terug) naar gevraagd en ze wouden die niet leveren. De lijst is ook online NIET te raadplegen. Nochtans zou dit toch gemakkelijk te doen zijn om de lijst digitaal aan te bieden en te indexeren zodat mensen gemakkelijk nummers kunnen opzoeken. Indien u de lijst online weet staan en mij kan doorsturen, zal ik u hier eeuwig voor dankbaar zijn

Echter, u weet ook dat de reden waarom ze dit niet doen, enkel is om geld te incasseren voor nummers die niet op die lijst staan... je kan het immers toch niet controleren.
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 17 maart 2012 om 16:11.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2012, 16:14   #57
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Als ze die lijst niet willen geven moet je ook niets betalen eh, zo simpel is dat.

"There is no such thing as Margaret Thatcher."
- Society
Oud 17 maart 2012, 19:56   #58
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
1) ik zeg niet dat u niks kent van auteursrechten; ik suggereerde dat u niks afwist van hun 'praktijken'. U loopt hier inderdaad sabam op te hemelen dat ik eerder het omgekeerde dacht (aka u werkt voor SABAM)...
2) en nee, ik ken niks van auteursrechten nee. Maar betekent dit dan dat wat ik zeg gelogen is? Ik zeg u dat u NOOIT die lijst zal krijgen van SABAM. Ik heb er toen (enkele jaren terug) naar gevraagd en ze wouden die niet leveren. De lijst is ook online NIET te raadplegen. Nochtans zou dit toch gemakkelijk te doen zijn om de lijst digitaal aan te bieden en te indexeren zodat mensen gemakkelijk nummers kunnen opzoeken. Indien u de lijst online weet staan en mij kan doorsturen, zal ik u hier eeuwig voor dankbaar zijn

Echter, u weet ook dat de reden waarom ze dit niet doen, enkel is om geld te incasseren voor nummers die niet op die lijst staan... je kan het immers toch niet controleren.
Ik ben al 17 jaar gepensionneerd waarvan een deel brugpensioen, maar voor de rest kom je aardig in de buurt.

Kijk, ik zal niet ontkennen dat er bij SABAM soms onnozele beslissingen genomen worden, maar daarvoor SABAM totaal demoniseren is er ver over.

Wat mij betreft is deze discussie gesloten. We gaan hier niet uitgeraken. Het is woord tegen woord.

Laatst gewijzigd door robert t : 17 maart 2012 om 19:57.
Oud 17 maart 2012, 20:00   #59
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Als ze die lijst niet willen geven moet je ook niets betalen eh, zo simpel is dat.
Dit is de derde maal dat je dit zegt. Ik weet het zo zoetjesaan, bolleke trol.
Oud 17 maart 2012, 20:48   #60
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Iedere kapperszaak of ander etablissement waar achtergrondmuziek wordt gespeeld betaalt een klein bedrag aan SABAM. Het betreft hier een forfaitair bedrag. Auteursrechten kunnen niet uitbetaald worden omdat de gespeelde muziek natuurlijk niet bekend is. De door jou vermelde Cheb Mami kan alleen auteursrechten krijgen wanneer hij aangesloten is bij een auteursmaatschappij en gespeeld wordt op de radio, TV of een openbaar concert, dit laatste op voorwaarde dat een playlist ingevuld wordt. Voor radio en TV is dit niet nodig, de zenders bezorgen aan SABAM de lijst van de gespeelde nummers.

Verdwijnt het geld dat de kapperszaak in de zakken van SABAM? Neen, dergelijke inkomsten worden toegevoegd aan de rubriek "Mechanische Muziek" en verhogen aldus de zogenaamde "puntwaarde" van deze rubriek.
SABAM zelf mag geen winst maken, alle inkomsten worden uitbetaald na aftrek van de algemene onkosten zoals vergoeding voor personeel enz...

Diegenen die SABAM bestempelen als een maffiabende kennen zelfs de basisprincipes van een auteursmaatschappij niet. Zo gaat dat meestal. Wie er het minste van kent zt de grootste bek op.
Forfaitair bedrag of geen forfaitair bedrag, auteursrecht is het recht van de maker/rechtverkrijgende en niet van Sabam. Met welk recht int Sabam nu "auteursrechten" die niet eens naar de auteur worden gestort?! Hier hangt zeer zeker een groot vuil luchtje aan!

Sabam dient veel strenger gecontroleerd te worden voor hun maffia-praktijken.

Laatst gewijzigd door Mam : 17 maart 2012 om 20:49.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be