![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een dijk van een typfout maken en vervolgens wat stemmingmakerij verkopen op basis van 1 filmpje met daaring 1 "incidentje".
Ik denk dat deze topic vooral iets zegt over het intellect van een bepaalde forummer.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Minister-President
|
![]() Ik heb deze vraag al eerder gesteld op dit forum, zonder er een duidelijk antwoord op te krijgen : wat beschouwt men in België als “hoog opgeleid” of “hooggeschoold” ?? Dank voor een concreet antwoord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voor het overige, en om concreet op uw vraag te antwoorden : ja, er zijn kiezers van “de ene” partij die dommer zijn dan kiezers van “de andere” partij. En vice-versa. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ken boeren waarvan ik vind dat ze verstandiger zijn dan menig universitair, inclusief mezelf. Ik ken ook boeren die dat met zekerheid niet zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bij het begrip “intelligentie” kan ik mij wel iets voorstellen. Dat zal in België wel niet anders ingevuld worden dan overal elders, mag ik aannemen. Mijn vraag behelst echter de begrippen “hoog opgeleid” of “hooggeschoold” : ik heb geen idee wat men daar precies mee bedoelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister-President
|
![]() Ik ben wat men noemt 'hoogopgeleid'.
Maar, dank zij of ondanks -het is maar hoe je het bekijkt- deze opleiding heb ik steeds een nuchtere kijk blijven hebben op de politiek.
![]() |
#47 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dus als ik het goed begrijp is de meneer die twee seconden na het openen van de motorkap al een uitgebreide – en kennelijk juiste, zoals nadien blijkt – analyse kan maken van de oorzaak van motorpech niet “hoog opgeleid”. Eigenaardig. Mijn twee hersencellen voldoen, zowel apart als gezamenlijk, aan de door u aangegeven maatstaf, maar ik zou in de verste verte niet kunnen wat die meneer kan. Voor mij is de meneer die bijvoorbeeld een douchecel probleemloos kan installeren of een verwarmingsinstallatie kan herstellen “extreem hoog opgeleid” en in elk geval meer dan ik, want ik kan dat niet. Voor mij is de tuinier die mij helemaal in detail uitlegt welke plantjes waar zullen geplant worden om tegen de zomer tot het door mij gewenste resultaat te komen, en die al jaren heeft bewezen dat zijn voorspelling telkens klopt, een bijzonder hooggeschoold mens, want ik kan niet wat hij kan. Voor mij zijn de (Turkse en Portugese) meneren die twee jaar geleden uiterst deskundig de ommuring van ons huis hebben gemetseld erg “hooggeschoold” : dat kan niet anders, want voor mensen van (schat ik) hoogstens dertig jaar oud kan de ervaring nog niet zo uitgebreid zijn dat zij dit met dergelijke kennis van zaken kunnen doen, ergo, het moet aan de scholing liggen. Bent u het met mij eens dat het Belgisch begrip “hoog opgeleid” of “hooggeschoold” in ieder geval niet als synoniem geldt voor “bedreven” of “intelligent”, of “slim” zoals de vraagstelling van de draadstarter impliceert ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ten eerste - welke correlatie is er eigenlijk uberhaupt - en if so wat is oorzaak en gevolg? I.e. de kans dat een 18 jarige linkse voor een opleiding pol & soc kiest ivgm de kans dat een 18 jarige rechtse dat doet lijkt me sowieso al niet gelijk. I.e. bepaalde 'hogere' opleidingen hebben an sich een dergerlijk uitgesproken karakter dat dat sowieso al een preselectie uitvoert. En die richtingen bestaan exclusief in linkse variant. Ik ken geen academische richtingen bekend om hun 'rechtse' politieke inslag. En sommige richtingen zijn - alhoewel ze politiek 'neutraal' zijn - om de reden van jobopportuniteiten later ook aanlokkelijker voor mensen die an sich al vrij links zijn (uit eigenbelang). Wie later liefst in de privé een carrière uitbouwt zal 2 keer nadenken vooraleer bvb een opleiding Germaanse te gaan volgen waarvan je weet dat - als dat echt jouw ding is om te doen - je quasi zeker bij de overheid aan de slag zal moeten gaan. I.e. wat is oorzaak en wat is gevolg. Verder zie ik ook weinig reden om aan te nemen dat hoger opgeleiden fundamenteel betere keuzes maken dan anderen mbt politiek. We leven hier niet in een ontwikkelingsland waar je een kleine elite van hogeropgeleiden hebt en een grote massa van prehistorische analfabeten. Mij lijkt het veel plausibeler dat als er al enige correlatie is tussen hogere opleiding en stemgedrag dat dit dan in eerste instantie een indicatie is van wat er gepercipieerd wordt als 'in het belang zijnde van' die groep mensen en politieke beleid. En dus zeker geen indicatie van 'slimmere mensen stemmen op partij X'. Groen lijkt mij het vooral goed te doen bij: - (jonge) idealisten - overheidspersoneel Zeker mbt die tweede categorie geld dat hun eigenbelang hier sterk speelt. Hun broodwinning hangt er vaak vanaf. En de eerste categorie stemt in eerste plaats uit overtuiging en met het hart - niet met de geest. I.e. verborgen eigenbelang & / of blind voor de realiteit als het niet binnen de idealen past. Nu heb ik er groen uitgelicht maar je kan imo quasi dezelfde analyse maken voor alle andere politieke partijen. Hét grote probleem van onze politiek is niet dat mensen 'te dom zijn om voor de juiste partij' te stemmen. Het grote probleem is in eerste instantie het gebrek aan competentie en eerlijkheid binnen die partijen zelf, maar dieperliggend het ontstellend gebrek aan keuzes die de burger werkelijk van de politiek krijgt. Over de echt fundamentele zaken wordt niet een gedebatteerd. Edit: heb net dat onderzoek eens gelezen. Wat me enorm opvalt is dat ze wel een aparte categorie hebben voor 'hoger kader', en arbeiders opdelen in 'geschoold en ongeschoold', maar alle bedienden en ambtenaren in 1 hoop samengooien? Dat alleen al zegt voor mij voldoende over de waarde van dit soort onderzoek... Dat er belastinggeld wordt uitgegeven aan dit soort zaken is gruwelijk imo. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 18 maart 2012 om 13:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
Er zijn genoeg richtingen in het hoger onderwijs waar je leert hoe planten of een verbrandingsmotor in elkaar zitten, hoor. Ik kan best geloven dat iemand met enkel een TSO-diploma heel goed overweg kan met auto's of wat dan ook. Maar iemand die daarbovenop nog vier jaar industriëel ingenieur heeft gedaan beschouw ik als hoger opgeleid op het vlak van elektromechanica, ja. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Robinus V : 18 maart 2012 om 14:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De draadstarter heeft het in zijn openingspost over “intellectuelen, houders van doctoraten en hoge diploma's”, en koppelt daar, in verband met “de echte achterban” der Vlaams-nationalisten een vraag aan over “domme” kiezers. Ik zie niet in waarom “intellectuelen, houders van doctoraten en hoge diploma's” noodzakelijkerwijs “slimmer” zouden zijn dan de “echte achterban”, en ik zie vooral niet in wat één en ander met kiesgedrag te maken heeft. In mijn wereld is het “dom” om voor een partij te kiezen die reeds uitvoerig bewezen heeft haar kiesbeloften niet na te komen, of voor een partij waarvan men het partijprogramma niet eens kent, bijvoorbeeld. Wat één en ander te maken kan hebben met het al dan niet houder zijn van doctoraten of “hoge diploma’s” ontgaat mij volkomen. Een concreet voorbeeld : mij komt het voor dat men uitermate dom moet zijn om voor de PS te kiezen, vermits reeds tientallen jaren lang duidelijk blijkt dat die partij niet slechts praktijken hanteert die democratisch helemaal niet door de beugel kunnen, maar bovendien een politiek nastreeft en uitvoert die zeer nefast is voor uw land. Niettemin zijn er mensen met een universitair diploma die kennelijk voor die partij stemmen : hun “hoog diploma” heeft hen er dus niet weten van te behoeden om als kiezer “dom” te zijn. Laatst gewijzigd door Gwylan : 18 maart 2012 om 14:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Welcome to the club. PS. Mocht u, net zoals mijnheer patrickve, ook nog een intellectueel zijn, dan is dat zeer toevallig, inderdaad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#60 | |
|
![]() Citaat:
Als je enkel een economisch, monetaire Unie als doel hebt, krijg je het Europa van nu, met interne concurrentie tussen de lidstaten en de mogelijkheid van de rechts liberalen, alle structuren in een neerwaartse spiraal te drukken. Daardoor schep je de mogelijkheid om mensen tegen elkaar op te zetten in de verschillende lidstaten, wat ook hun bedoeling is. Verdeel en heers, was en is hun enige motto, daardoor kunnen ze aan de macht blijven. |
|
![]() |
![]() |