![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar mijn persoonlijke ervaring in de ambtenarij omtrent de kennis van andere vreemde talen: het is er even bedroevend mee gesteld. (maar ik vind dat ook van de Fransmannen, de Duitsers en de Engelstaligen; zelfs ook van de Spanjaarden; wie een 'wereldtaal' spreekt als native speaker, krijgt niet veel aansporing om de moeite te doen een tweede taal te spreken)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat heeft tot gevolg dat hier vooral bij langdurig warm weer op véél plaatsen een zeer herkenbare zij het weinig verkwikkelijke geur hangt.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 31 maart 2012 om 22:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Steeds méér Brusselaars beheersen naast hun al dan niet Europese, min of meer exotische moedertaal in min of meerdere mate ook Frans, Engels en niet zelden ook Nederlands. Daarom durf ik te beweren dat Brussel heus NIET 'zo goed als helemaal' Franstalig is. Het valt echter niet te ontkennen dat 'Franstalige' politiekers nog steeds met het leeuwenaandeel van de uitgebrachte stemmen aan de haal gaan. Mochten dat nu allemaal erg competente mensen zijn, zou ik dat niet eens zo spijtig vinden. Het moge echter duidelijk zijn dat het aandeel van competente politiekers in het totale aantal politiekers niet erg groot is. Het zou mij zelfs niet verwonderen mocht blijken dat ook dat aandeel blijft afnemen
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Evenwel, wil met twee factoren rekening houden, hoewel ik weet dat dit voor mensen als de Belgen die quasi constant in een soortement "taalstrijd" verwikkeld zijn, erg moeilijk te begrijpen of te aanvaarden is : • Bij ons is de taal bij grondwet het Frans : alles wat officiëel is, gebeurt derhalve in onze eigen Franse taal. Een concreet voorbeeld : in mijn kustgemeente zijn niet enkel de “secrétaire de mairie” maar ook al de bedienden die in contact komen met toeristen minstens tweetalig. Trouwens, ook alle verkozenen zijn meertalig (behoudens één, bij mijn weten). Indien nodig zal derhalve die “andere” taal gebruikt worden in informeel contact met toeristen, maar bij elke “formele” cq. “officiële” handeling zal het Frans gebruikt worden. Ik hoef wellicht niet al te veel moeite te doen om u er van te overtuigen dat bijvoorbeeld ikzelf meertalig ben, en ook een woordje Nederlands aankan. Welnu, als ik u in Vlaanderen zou ontmoeten zal ik Nederlands praten, voor zover u mij mijn Franse tongval kunt vergeven, en dan nog. Maar als u hier in mijn gemeente komt, en zelfs als ik weet dat het Nederlands uw moedertaal is, zult u wellicht nooit weet krijgen van mijn kennis der Nederlands taal vermits ik uitsluitend Frans met u zal praten (tenzij duidelijk blijkt dat u geen woord Frans begrijpt). Het zou dus best kunnen dat u nadien naar uw Vlaanderen terugkeert met de gedachte dat dit kordaat maar niet geheel onvriendelijk Frans madammeke eigenlijk toch maar een stomme ééntalige koe is, zoals alle al dan niet “bekakte” Franse madammekes, uiteraard. Welnu, die misvatting zal mij - net als die andere Franse madammekes - een zorg wezen, want… • Wij zijn een natie, mijnheer, en ondanks onze diversiteit hebben wij iets wat de meeste Belgen niet blijken te hebben : een natiegevoelen. Wat “anderen” er ook mogen over denken, voor ons is onze cultuur en dus ook onze taal belangrijk. Wij zijn hier niet in Nederland of België of in Vlaanderen of in Brussel of in de Vlaamse Rand, maar in Frankrijk : bij ons is de taal het Frans. Dank aan degenen die dit respecteren ; de anderen zullen wij zo nodig en zo mogelijk in hun taal te woord staan, maar voor alles wat “de ambtenarij” aangaat zullen zij moeten aanvaarden dat er geen keuze is : in Frankrijk is de taal het Frans. Het is dus helemaal niet een geval van “niet veel aansporing krijgen om de moeite te doen een tweede taal te spreken”, maar een geval van assertiviteit inzake onze cultuur. Het wordt wel eens verkeerd gezien als “chauvinisme” en zelfs als “gebrek aan kennis van een andere taal”, maar het is louter de uiting van een natiegevoelen. Evenwel, en ik herhaal : ik besef zeer goed dat dit voor Belgen moeilijk in te schatten is. Laatst gewijzigd door Gwylan : 31 maart 2012 om 23:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nu, vermits u het zegt geloof ik u, want u woont er en u kunt het dus weten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook in Frankrijk is de strijd om erkenning van regionale talen niet gedaan.
http://www.europe1.fr/France/Des-def...nales-1015899/
![]() |
#48 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Gwylan : 1 april 2012 om 00:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Gouverneur
|
![]() VU-praat uit de jaren 60 of niet, u heeft mijn 2 vragen niet beantwoord net zoals ik had gesteld, maar een "politiek" antwoord gegeven. Of anders gezegd: rond de pot draaien om niet te moeten antwoorden, de aandacht afleiden…
Dus ter herinnering, mijn 2 vragen: 1) Als alle Belgen bij (grond)wet gelijk zijn, waarom hebben de Walen extra faciliteiten/(grond)wetten nodig rondom Brussel? Ter verduidelijking: bij de regeringsvorming spraken de Walen altijd over de bescherming van de franstalige rechten in en rondom Brussel. Welke rechten, en waarom?? Of is iedereen dan toch niet zo gelijk voor de Belgische (grond)wet... ? 2) Hoe verklaar je de verdere verfransing, want het zal toch niet zijn omdat de Walen Nederlands willen/kunnen spreken... En hoe komt het dat er niets (meer) kan worden veranderd? De fout hoeft niet te worden gezocht bij onze Vlaams nationalistjes -zoals u het stelt-, want zij spreken tenminste nog Nederlands. De Waal heeft zich NIET aangepast en zijn (grond)wettelijke discriminerende en minachtende superioriteit zonder scrupulus arrogant uitgebuit met Vlaams geld. Vlaanderen zou naar het Europees hof moeten gaan wegens discriminatie. De schuld proberen steken op de VU'erkes die dankzij het democratisch cordongedrocht nooit aan de macht komen, en dus geen vorming hebben gegeven aan BE zoals dat er nu voor staat, is inderdaad zeker de oplossing voor u. Dat u zich bij de situatie neerlegt, en dit dus blijkbaar normaal vindt, is uw gerespecteerde keuze -> waarom? Maar dit is niet de keuze van meer en meer anderen. Doorheen de regels meen ik tevens ook nog te lezen dat de Walen zeker tevreden waren toen ze hun (grond)wettelijke superioriteit als minderheid kregen, en nu als "dank" hun meerderheid gebruiken om de Vlaming nog verder te onderdrukken en grond (lees: Brussel) op te eisen -om nog verder zich aan te passen/uit te breiden... Maak ik hieruit op dat een Vlaming die probeert zich uit te drukken in het Frans een idioot is? Zo ja: vandaar dat een Waal geen Nederlands praat, want 'zich aanpassen' is idioot, en het dus 'zich niet aanpassen' superieur. Zo neen: verklaar.
- Stop de renovatieplicht ![]() - slava Ukraini - Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig? - rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog? Laatst gewijzigd door fbpolitics : 9 april 2012 om 14:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
ter info ![]()
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA "Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale" SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011 Tiocfaidh ár lá |
|
![]() |
![]() |