![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Met wie identificeer je je het meest? | |||
Keuze A |
![]() ![]() ![]() |
2 | 25,00% |
Keuze B |
![]() ![]() ![]() |
6 | 75,00% |
Aantal stemmers: 8. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jawel, er kan een immens verschil zijn tussen "identiteit" en "nationaliteit". Een Turkse migrant van de eerste generatie kan dan wel de Belgische nationaliteit hebben, er is een heel grote kans dat de man naar identiteit steeds Turks zal blijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Taal? Er zijn wellicht verschillen in onze manier van schrijven, spreken, ... We kunnen communiceren. Dat kan ik met een Amerikaan ook. Muziek? Zeker dat we dezelfde voorkeuren hebben? Literatuur? Er zijn weinig mensen die exact evenveel lezen en begrijpen, en daar zullen de meesten ook voor verschillende werken kiezen, ook wanneer ze in dezelfde straat wonen. ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het punt is dat nationaliteit het enige is dat burgers van verschillende staten van elkaar kan onderscheiden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Beide Turken qua nationaliteit, maar daar houdt het dan ook veelal mee op.. En dat dat zo is bleek nog niet zolang geleden, toen die twee groepen met elkaar slaags raakten in Amsterdam onder andere. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Wat is cultuur?" Nu spreekt over "cultuuruitingen", daar u het had over "cultuur". Cultuur in deze gaat over de samenlevingsvormen: hoe gaan we met elkaar om, welke conventies hebben om daarmee om te gaan, enz. Ik geef maar een voorbeeld: in Griekenland is het totaal ongebruikelijk om bij je thuis met vrienden af te spreken. Dat hoort niet bij hun cultuur. Wie vrienden wil ontmoeten, gaat naar een "kafeneio", een dancing, een restaurant, een pleintje, maar niet bij je thuis. Dat is immers iets wat gewoonlijk enkel voorbehouden is voor familie. Bij ons is dat heel anders. Daarover gaat niet. Niet over de muziek die u graag beluistert of de literatuur die u wil of niet wil lezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan er ook eentje meegeven over de Nederlanders. Als je in Nederland bij bezoek vraagt "Wil je iets drinken?" en je antwoordt "neen", dan is de zaak voor de Nederlander afgesloten. Jij wil overduidelijk niets, dus haalt hij ook niets uit. Omgekeerd is ook het geval. In Vlaanderen daarentegen bestaat er een soort driestapstechniek: je antwoordt eerst wat ontwijkend, daarna wat schoorvoetend en pas erna zeg je "ja". Dit is voor Nederlanders heel vreemd, want bij hen is dat niet het geval. Nationaliteit onderscheidt ons in wezen niet, daar dit slechts een staatkundig papiertje is. Wel onze culturele patronen. Vandaar ook dat mensen van allochtone afstand (alhoewel ze de Belgische nationaliteit hebben) vaak het bijzonder moeilijk hebben met de culturele patronen in onze maatschappij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En de bewijslast in deze ligt bij u. Wat hebben wij tweeën, of bij uitbreiding alle Vlamingen, met elkaar gemeen dat fundamenteel verschilt met iedereen buiten Vlaanderen? En, nog straffer, waarom moeten we daar staten op baseren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zo is dat duidelijk wanneer je een Griek tegenover een Fin zet. De eerste is over het algemeen vrij uitbundig en los, terwijl de Fin gesloten en weinig praatgraag is. Dit zijn natuurlijk veralgemeningen, maar de uitzonderingen bevestigen in deze de regel. Bewijslast bij mij? U stelde dat u fundamenteel van mij verschilde. Ik niet. U kent me echter niet, dus hoe komt u tot de conclusie dat u op cultureel vlak "fundamenteel" van mij verschilt? Leg het mij maar eens uit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is een goede! Ik ken u niet, dus ik mag niet stellen dat wij van elkaar verschillen. En zelf uitspraken over miljoenen mensen doen zonder ze te kennen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U echter stelt dat u van mij "fundamenteel" verschilt op cultureel vlak. Welnu, ik herhaal bij deze de vraag: toon dat toch maar eens aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Luisteren jullie naar dezelfde muziek? Zijn jullie even religieus? Hebben jullie dezelfde politieke mening? Cultuur is meer dan een enkel taal te delen. Het gaat ook over gebruiken en levensvisies. Cultuur kan tot in het oneindige gerelativeerd worden. Het is nooit moeilijk om te bewijzen dat je 'anders' bent als iemand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Walen, zijn dat die mensen die Frans tegen me spreken op het werk?
Brrr, ik hoop dat het maar geen seriemoordenaars zijn.
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Trouwens, die ongeschreven sociale afspraken, tot in het hoeverre delen een hoogopgeleide upper class miljardair en een laagopgeleide lower class arbeider deze? De ene zal bijvoorbeeld veel belang hechten aan etiquette terwijl de andere dit weinig zal bekoren. De ene zal aan tafel over politieke materies willen spreken terwijl de andere liever de voetbalwedstrijd ter sprake brengt. In welke mate delen al deze mensen een cultuur? Laatst gewijzigd door captain jack : 14 april 2012 om 01:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welneen, dat is niet fundamenteel in een identitair aanvoelen. Of zijn mensen die op Sarkozy zullen stemmen soms Fransen en die op Hollande niet? Twee presidentskandidaten met soms fundamenteel andere visies...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Gouverneur
|
![]() Die 'sociale geplogenheden' zijn waarschijnlijk zo algemeen dat een heleboel mensen ze kunnen onderschrijven. Op die manier bestaat er ook nauwelijks een cultuur. Iedereen deelt toch waarden met elkaar op de ene of de andere manier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dat wordt trouwens vrij gemakkelijk als men volkeren van uiteenlopende culturen gaat vergelijken Fransen versus Chinezen bijvoorbeeld, of Finnen ten opzichte van Italianen. |
|
![]() |
![]() |