Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2003, 20:47   #41
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Misschien zijn de West-Vlamingen dan ook een volk? Ik kan hen immers niet verstaan, laat staan hun taal spreken!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2003, 20:49   #42
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Als Brabander versta ik beter Frans dan Oost- en Westvlaams, niet dat ik moeite heb om met mijn Oost- en West-Vlaamse vrienden in één natie samen te leven. Ik maak geen programmapunt van taal.
Omdat u nu eenmaal de Franse standaardtaal hebt geleerd. Maar zult u met deze kennis ook het Luikerwaals verstaan? Dat betwijfel ik...

"In één natie"? De Vlamingen zijn een volk, en moeten dan ook niet gedwongen worden "in één natie" samen te leven.

Ga maar eens naar Hongarije. Eens kijken of taal voor u nog steeds bijzaak zal zijn...
Meneer van den Berghe,

ik wil niet respectloos klinken of zo, maar u begint mij stierlijk te vervelen.

U gebruikt steeds hetzelfde argument 'de vlamingen zijn een volk'
Bent u gebeten door het saaiheid-insect?
Verander af en toe eens van plaatje, want anders blijft iedere discutie toch steken op het woordje Volk...
Oud 28 januari 2003, 20:54   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Misschien zijn de West-Vlamingen dan ook een volk? Ik kan hen immers niet verstaan, laat staan hun taal spreken!
Probleem: de Bourbonnais spreken een Frans dialect dat de Parijzenaars niet begrijpen. Zouden die mensen dan een ander volk zijn?

En in Charentais spreken de Fransen daar iets dat ze in Parijs met de beste wil van de wereld niet begrijpen... O sorry, die mensen in de Charentais zijn volgens "Patriot" ongetwijfeld geen Fransen...

Wat maken de belgicisten zich toch hopeloos belachelijk, zodra men hun redeneringen eens toepast op toestanden over de grenzen. Blijkbaar hebben de belgicisten een heel korte neus, want verder dan de landsgrenzen kijken ze blijkbaar nooit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2003, 20:56   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nello
U gebruikt steeds hetzelfde argument 'de vlamingen zijn een volk'.
Dat is geen argument, beste vriend, dat is een vaststelling.

Graag had ik van de belgicisten nog steeds een antwoord gekregen op de vraag: hoe definieert u dan de Bretoenen, Basken of Catalanen? Allemaal volkeren die geen eigen staat hebben. Bestaan ze dan volgens de belgicisten niet?
Oud 28 januari 2003, 20:57   #45
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En in Charentais spreken de Fransen daar iets dat ze in Parijs met de beste wil van de wereld niet begrijpen... O sorry, die mensen in de Charentais zijn volgens "Patriot" ongetwijfeld geen Fransen...
Natuurlijk wel. Net zoals de West-Vlamingen Belgen zijn.
Zoals de Walen dat zijn, en de mensen van de Duitstalige Gemeenschap, en de 'Vlamingen'.
Ook al spreken ze allen hun eigen taal.

Idd, je geraakt echt niet verder dan het woordje 'Volk'.
Oud 28 januari 2003, 21:15   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals de Walen dat zijn, en de mensen van de Duitstalige Gemeenschap, en de 'Vlamingen'.

Moeten we dan verder geraken? Is het volk dan niet voldoende?

West-Vlamingen zijn natuurlijk door hun volksverbondenheid in de eerste plaats Vlamingen; slechts door hun staatsaanhorigheid zijn ze Belgen. Zo zijn er ook Vlamingen met een Franse identiteitskaart, nl. van Duinkerke tot Belle.

De mensen van Charentais zijn echter door hun volksverbondenheid Fransen, en hebben nu eenmaal het geluk dat hun volksverbondenheid samenvalt met hun staatsaanhorigheid. Maar een Bretoen heeft dat geluk niet: op zijn identiteitskaart prijkt "Fransman", terwijl hij een Bretoen is naar volksverbondenheid. Of ontkent u dat?

"Mensen van de Duitstalige Gemeenschap"... Wat een omschrijving! Hoor je al iemand uit Eupen antwoorden op de vraag wat hij eigenlijk is: "Wel, ik ben een mens van de Duitstalige Gemeenschap." Deze mensen zijn gewoon Duitsers met een Belgische identeitskaart, Duitsers die men gedwongen heeft binnen de grenzen van dit land te wonen. Hier heeft het staatsnationalisme van België zijn "mooiste zijde" getoond: eerst die gebieden inlijven, daarna een verfransingspolitiek op hen loslaten en pas veel later hun een zekere mate van culturele zelfstandigheid geven maar hun tegelijkertijd opschepen met algemene faciliteiten voor Franstaligen. En ook daar, net als in de Rand, gedragen de Franstaligen zich al ware kolonisators die hun taal aan andere opdringen. Bij twee gelegenheden heb ik dat mooie staaltjes van dergelijke arrogantie in Eupen gezien en vooral gehoord.
Oud 28 januari 2003, 22:42   #47
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Als Brabander versta ik beter Frans dan Oost- en Westvlaams, niet dat ik moeite heb om met mijn Oost- en West-Vlaamse vrienden in één natie samen te leven. Ik maak geen programmapunt van taal.
Omdat u nu eenmaal de Franse standaardtaal hebt geleerd. Maar zult u met deze kennis ook het Luikerwaals verstaan? Dat betwijfel ik...

"In één natie"? De Vlamingen zijn een volk, en moeten dan ook niet gedwongen worden "in één natie" samen te leven.

Ga maar eens naar Hongarije. Eens kijken of taal voor u nog steeds bijzaak zal zijn...
Meneer van den Berghe,

ik wil niet respectloos klinken of zo, maar u begint mij stierlijk te vervelen.

U gebruikt steeds hetzelfde argument 'de vlamingen zijn een volk'
Bent u gebeten door het saaiheid-insect?
Verander af en toe eens van plaatje, want anders blijft iedere discutie toch steken op het woordje Volk...
Onze Nello heeft een manier gevonden om toch praat te verkopen zonder te moeten onderbouwen: Nu mag je een argument blijkbaar al niet meer geven als het naar jouw mening teveel voorkomt.
Jan Van den Berghe onderbouwt zijn postings steeds stevig (wat van weinig gezegd kan worden hier) en dat kan iedereen hier bevestigen. Jij bent op een paar threads gaan lopen omdat er "harde feiten" werden gevraagd, geschiedkundige feiten dan nog...

Ik denk dus niet dat het aan u is om een andere lesjes in debatteren te gaan geven, pseudo-historicus.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 10:19   #48
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
U gebruikt steeds hetzelfde argument 'de vlamingen zijn een volk'.
Dat is geen argument, beste vriend, dat is een vaststelling.

Graag had ik van de belgicisten nog steeds een antwoord gekregen op de vraag: hoe definieert u dan de Bretoenen, Basken of Catalanen? Allemaal volkeren die geen eigen staat hebben. Bestaan ze dan volgens de belgicisten niet?
Kan u mij één citaat geven waar ik zou hebben tegengesproken dat de Bretoenen etc bestaan?
Dragers van cultuur, sprekers van een taal en identiteit is zeker niet gelijk, dat zal u ook wel weten.

Even een reactie op Zorroaster
Citaat:
Jij bent op een paar threads gaan lopen omdat er "harde feiten" werden gevraagd, geschiedkundige feiten dan nog...
De reden dat ik op een paar threads weg was, is omdat ik korte tijd niet meer op het forum ben geweest.
Ik moet evenwel toegeven dat op dit forum meer wordt gediscuteerd als elders, maar je kan elke thread over België nagaan, iedere discutie valt over dezelfde zaken, en dan blijven we in een rondje draaien, naar technische 'foutjes' tot zelfs schrijffoutjes zoeken.
Ik denk dat iedereen moet toegeven dat dit op de duur saai wordt, en zelfs meneer VDB's mooi onderbouwde stellingen komen steeds weer op hetzelfde neer, hoe mooi hij ook kan schrijven.
En ik verbied niemand zijn mening, in tegendeel, ik ben voorstander van artikel 10 van het europees verdrag vd rechten van de mens!!
Verandering van spijs doet echter wel eten...
Stelt u uw vragen gerust nog eens, of nee, nog beter, mail ze mij door, dan beantwoord ik ze zeker en mooi uitgebreid...
Oud 29 januari 2003, 10:28   #49
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Moeten we dan verder geraken? Is het volk dan niet voldoende?
Tuurlijk is het Volk belangrijk, maar bij jullie blijft het om het woordje 'volk' draaien, En als vlaanderen uiteindelijk dan onafhankelijk zou worden (waar u niet op moet rekenen), op wie worden de separatisten dan jaloers? op de minder goede economische delen van de Vlaamse Republiek (het zal draaien onder FDW)? hoera voor mij, want Antwerpen is en blijft de levensader van Vlaanderen, ik ga dan ook maar actie ondernemen om van het Antwerpse republiekje een belastingsparadijs maken.
Daarna kan de rest van uw Vlaamse Republiek misschien zeer progressief een feodale staat of als verschillende stadstaten terug keren naar het Europa van morgen, en zelfs dan zullen de separatisten niet genoeg hebben, want o jee, de overbuur heeft een mooiere auto, ik wil mijn kant van de straat onafhankelijk...
Oud 29 januari 2003, 13:18   #50
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

De confederalisering van de wijkwen en buurten wordt inderdaad onderwerp van menige nachtelijke rondetafelconferentie
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 13:24   #51
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maar als we alles gaan splitsen... dan zit ik nog met een probleem...
Ik ben dan wel van mijn buur vanaf, maar soms heb ik zin om Frans te spreken, en soms om Nederlands te spreken. Duidelijk een cultuurverschil tussen mijzelf en... mijzelf.
En er zijn zeker mensen die wel eens van mening veranderen.
Laten we alle mensen ook nog eens splitsen.

Celdeling!!!!
Oud 29 januari 2003, 15:05   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan u mij één citaat geven waar ik zou hebben tegengesproken dat de Bretoenen etc bestaan?
Dragers van cultuur, sprekers van een taal en identiteit is zeker niet gelijk, dat zal u ook wel weten.
Natuurlijk hebt u dit niet beweerd; u hebt immers nog niet ingegaan op de vraag naar de definiëring van de Bretoense identiteit.

Daarom herneem ik nogmaals - ondertussen ben ik de tel kwijtgeraakt - de vraag: hoe definieert u het Bretoense, Catalaanse of Baskische volk?
Oud 29 januari 2003, 15:26   #53
MicaBoss
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Maar als we alles gaan splitsen... dan zit ik nog met een probleem...
Ik ben dan wel van mijn buur vanaf, maar soms heb ik zin om Frans te spreken, en soms om Nederlands te spreken. Duidelijk een cultuurverschil tussen mijzelf en... mijzelf.
En er zijn zeker mensen die wel eens van mening veranderen.
Laten we alle mensen ook nog eens splitsen.

Celdeling!!!!

Verdorie zeg, jij kan er nogal op los 'lullen'.............

Iemand als jij brengt de eendracht binnen Belgie enkel nog verder in het gedrang !
MicaBoss is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 15:53   #54
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maar de Vlaams-nationalen kunnen we kwa gelul toch niet overtreffen

En de eendracht in België is enkel in de Wetstraat in gevaar
Oud 29 januari 2003, 16:12   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de eendracht in België is enkel in de Wetstraat in gevaar
Dan moet u maar zorgen dat er belgicistische politici aan de macht komen. Maar dat zie ik, met de beste wil van de wereld, niet meer gebeuren. De tijd van het unitaire "Belgique de papa" is definitief en voor altijd voorbij. Gelukkig.
Oud 29 januari 2003, 17:08   #56
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En het tijdperk van het Nieuwe Unitaire België is aangebroken!
Oud 29 januari 2003, 17:15   #57
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juicht Belgen, juicht in brede vol' akkoorden
Van Haspengouw tot aan het Vlaamse strand,
Van Noord tot Zuid, langs Maas- en Scheldeboorden,
Juicht, Belgen juicht, door gans het Vaderland.

Toch prachtig he
Oud 29 januari 2003, 17:15   #58
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En het tijdperk van het Nieuwe Unitaire België is aangebroken!
Er staat u een schitterende carrière als humorist te wachten!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 17:18   #59
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zeno, je moet toch toegeven dat een écht Unitair België, met evenredige vertegenwoordiging voor alle Belgen, Unitaire partijen en een gezond Belgisch patriottisme met een grote fierheid op het Belgische Vaderland als op de Vlaamse Gemeenschap, héél wat beter zou zijn voor de Vlamingen dan dit federale wangedrocht.
Oud 29 januari 2003, 17:26   #60
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zeno, je moet toch toegeven dat een écht Unitair België, met evenredige vertegenwoordiging voor alle Belgen, Unitaire partijen en een gezond Belgisch patriottisme met een grote fierheid op het Belgische Vaderland als op de Vlaamse Gemeenschap, héél wat beter zou zijn voor de Vlamingen dan dit federale wangedrocht.
Beste Patriot, we zitten inderdaad met een federaal wangedrocht: een kluwen van bevoegdheden, dikwijls zelfs nog overlappend! (Hebben we geen 3 ministers van verkeer? Stevaert, Durant, en een Waalse?) Vreselijk! Dat moet dus veranderen.

En als we de politieke evolutie des lands eens bekijken, dan moet zelfs de hardnekkigste belgicist toegeven dat het er voor hem slecht uitziet: we kennen in Belgie namelijk de evolutie van het regionaliseren. Staatshervorming na staatshervorming wordt het federale niveau uitgekleed. En ik zie absoluut geen kentering in deze evolutie; wel integendeel: de volgende staatshervorming is op komst.

De rol van Belgie is weldra uitgespeeld. Belgie heeft eigenlijk geen NUT meer; niet voor de Vlamingen, niet voor de Walen. En dit besef groeit langs beide kanten van de taalgrens!

Dit is de realiteit. De tijden van een unitair Belgie liggen definitief achter ons. Dat komt nooit meer terug. Ik herhaal: Dat komt nooit meer terug.

Wordt het niet eens tijd om jullie daarbij neer te leggen?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be