![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien zijn de West-Vlamingen dan ook een volk? Ik kan hen immers niet verstaan, laat staan hun taal spreken!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
ik wil niet respectloos klinken of zo, maar u begint mij stierlijk te vervelen. U gebruikt steeds hetzelfde argument 'de vlamingen zijn een volk' Bent u gebeten door het saaiheid-insect? Verander af en toe eens van plaatje, want anders blijft iedere discutie toch steken op het woordje Volk...
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En in Charentais spreken de Fransen daar iets dat ze in Parijs met de beste wil van de wereld niet begrijpen... O sorry, die mensen in de Charentais zijn volgens "Patriot" ongetwijfeld geen Fransen... Wat maken de belgicisten zich toch hopeloos belachelijk, zodra men hun redeneringen eens toepast op toestanden over de grenzen. Blijkbaar hebben de belgicisten een heel korte neus, want verder dan de landsgrenzen kijken ze blijkbaar nooit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Graag had ik van de belgicisten nog steeds een antwoord gekregen op de vraag: hoe definieert u dan de Bretoenen, Basken of Catalanen? Allemaal volkeren die geen eigen staat hebben. Bestaan ze dan volgens de belgicisten niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals de Walen dat zijn, en de mensen van de Duitstalige Gemeenschap, en de 'Vlamingen'. Ook al spreken ze allen hun eigen taal. Idd, je geraakt echt niet verder dan het woordje 'Volk'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
West-Vlamingen zijn natuurlijk door hun volksverbondenheid in de eerste plaats Vlamingen; slechts door hun staatsaanhorigheid zijn ze Belgen. Zo zijn er ook Vlamingen met een Franse identiteitskaart, nl. van Duinkerke tot Belle. De mensen van Charentais zijn echter door hun volksverbondenheid Fransen, en hebben nu eenmaal het geluk dat hun volksverbondenheid samenvalt met hun staatsaanhorigheid. Maar een Bretoen heeft dat geluk niet: op zijn identiteitskaart prijkt "Fransman", terwijl hij een Bretoen is naar volksverbondenheid. Of ontkent u dat? "Mensen van de Duitstalige Gemeenschap"... Wat een omschrijving! Hoor je al iemand uit Eupen antwoorden op de vraag wat hij eigenlijk is: "Wel, ik ben een mens van de Duitstalige Gemeenschap." Deze mensen zijn gewoon Duitsers met een Belgische identeitskaart, Duitsers die men gedwongen heeft binnen de grenzen van dit land te wonen. Hier heeft het staatsnationalisme van België zijn "mooiste zijde" getoond: eerst die gebieden inlijven, daarna een verfransingspolitiek op hen loslaten en pas veel later hun een zekere mate van culturele zelfstandigheid geven maar hun tegelijkertijd opschepen met algemene faciliteiten voor Franstaligen. En ook daar, net als in de Rand, gedragen de Franstaligen zich al ware kolonisators die hun taal aan andere opdringen. Bij twee gelegenheden heb ik dat mooie staaltjes van dergelijke arrogantie in Eupen gezien en vooral gehoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Jan Van den Berghe onderbouwt zijn postings steeds stevig (wat van weinig gezegd kan worden hier) en dat kan iedereen hier bevestigen. Jij bent op een paar threads gaan lopen omdat er "harde feiten" werden gevraagd, geschiedkundige feiten dan nog... Ik denk dus niet dat het aan u is om een andere lesjes in debatteren te gaan geven, pseudo-historicus. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Dragers van cultuur, sprekers van een taal en identiteit is zeker niet gelijk, dat zal u ook wel weten. Even een reactie op Zorroaster Citaat:
Ik moet evenwel toegeven dat op dit forum meer wordt gediscuteerd als elders, maar je kan elke thread over België nagaan, iedere discutie valt over dezelfde zaken, en dan blijven we in een rondje draaien, naar technische 'foutjes' tot zelfs schrijffoutjes zoeken. Ik denk dat iedereen moet toegeven dat dit op de duur saai wordt, en zelfs meneer VDB's mooi onderbouwde stellingen komen steeds weer op hetzelfde neer, hoe mooi hij ook kan schrijven. En ik verbied niemand zijn mening, in tegendeel, ik ben voorstander van artikel 10 van het europees verdrag vd rechten van de mens!! Verandering van spijs doet echter wel eten... Stelt u uw vragen gerust nog eens, of nee, nog beter, mail ze mij door, dan beantwoord ik ze zeker en mooi uitgebreid...
![]() |
![]() |
#49 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Daarna kan de rest van uw Vlaamse Republiek misschien zeer progressief een feodale staat of als verschillende stadstaten terug keren naar het Europa van morgen, en zelfs dan zullen de separatisten niet genoeg hebben, want o jee, de overbuur heeft een mooiere auto, ik wil mijn kant van de straat onafhankelijk...
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() De confederalisering van de wijkwen en buurten wordt inderdaad onderwerp van menige nachtelijke rondetafelconferentie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar als we alles gaan splitsen... dan zit ik nog met een probleem...
Ik ben dan wel van mijn buur vanaf, maar soms heb ik zin om Frans te spreken, en soms om Nederlands te spreken. Duidelijk een cultuurverschil tussen mijzelf en... mijzelf. En er zijn zeker mensen die wel eens van mening veranderen. Laten we alle mensen ook nog eens splitsen. Celdeling!!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom herneem ik nogmaals - ondertussen ben ik de tel kwijtgeraakt - de vraag: hoe definieert u het Bretoense, Catalaanse of Baskische volk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Verdorie zeg, jij kan er nogal op los 'lullen'............. Iemand als jij brengt de eendracht binnen Belgie enkel nog verder in het gedrang ! ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Maar de Vlaams-nationalen kunnen we kwa gelul toch niet overtreffen ![]() ![]() En de eendracht in België is enkel in de Wetstraat in gevaar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En het tijdperk van het Nieuwe Unitaire België is aangebroken!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Toch prachtig he ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeno, je moet toch toegeven dat een écht Unitair België, met evenredige vertegenwoordiging voor alle Belgen, Unitaire partijen en een gezond Belgisch patriottisme met een grote fierheid op het Belgische Vaderland als op de Vlaamse Gemeenschap, héél wat beter zou zijn voor de Vlamingen dan dit federale wangedrocht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En als we de politieke evolutie des lands eens bekijken, dan moet zelfs de hardnekkigste belgicist toegeven dat het er voor hem slecht uitziet: we kennen in Belgie namelijk de evolutie van het regionaliseren. Staatshervorming na staatshervorming wordt het federale niveau uitgekleed. En ik zie absoluut geen kentering in deze evolutie; wel integendeel: de volgende staatshervorming is op komst. De rol van Belgie is weldra uitgespeeld. Belgie heeft eigenlijk geen NUT meer; niet voor de Vlamingen, niet voor de Walen. En dit besef groeit langs beide kanten van de taalgrens! Dit is de realiteit. De tijden van een unitair Belgie liggen definitief achter ons. Dat komt nooit meer terug. Ik herhaal: Dat komt nooit meer terug. Wordt het niet eens tijd om jullie daarbij neer te leggen? |
|
![]() |
![]() |