![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#42 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Turken, Marokkanen... zijn er ook nog. Pleit de aanwezigheid van Poolse inwijkelingen dan tegen het gebruik van een enkele bestuurstaal? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het enige wat u blijkbaar kunt doen, is reageren met "het doet er niet toe". Zo stilaan wordt dus eigenlijk de vraag wat er volgens u wel toe doet... Trouwens, de grootte van minderheden speelt wel een rol in de erkenning van hun taal (naast trouwens ook de historische aanwezigheid). In Italië denkt niemand er aan het Grieks als regionale taal te erkennen: alhoewel er dorpen zijn waar men sedert de vroege Middeleeuwen Grieks spreekt, is het aantal zo sterk achteruit gegaan, dat een erkenning helemaal geen zin meer heeft. In Griekenland denkt niemand aan de erkenning van het Italiaans als minderheidstaal, alhoewel er toch nog enkele Italiaanstaligen op Korfu wonen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#45 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit hebben we toch nooit ontkend of tegengesproken. Me dunkt dat het hier trouwens niet over dat element gaat, maar wel over de vraag hoe er vervolgens bestuurlijk hiermee moet worden omgesprongen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#49 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#50 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
De aanwezigheid van Poolse inwijkelingen en de relatie met de bestuurstaal hangt uiteraard af van de overheid. Wat is trouwens een "historische" minderheid? Hoe rekbaar is dat begrip? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voorbeelden van historische minderheden zijn de Bretoenen in Frankrijk, de Sorben in Duitsland, de Franstaligen in Waasten (maar niet in Hoeilaart bijvoorbeeld : reeds in de Middeleeuwen is er sprake van Franstaligen in Waasten, niet echter in Hoeilaart)... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Wanneer dan in België de post haar website niet in het Duits heeft, en slechts 0.8% van de Belgen zijn Duitstalig, steigeren hier sommigen. Welnu, waarom hebben die Duitstaligen en Franstaligen- die toch beiden een minderheid vormen in ons land- het recht om eigen politieke structuren gelinkt aan taal op poten te zetten? Vanaf wanneer mag een taalgroep- of beter waarom mag een taalgroep- politieke instellingen doen voortvloeien uit het feit dat de meerderheid van een groep mensen op een bepaald stukje grond dezelfde taal spreekt? Waarom zijn tweetalige provincies onmogelijk, of worden ze zo beschouwd, terwijl er in Zwitserland tweetalige kantons (Bern, Wallis, Freibourg) bestaan? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#56 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
![]() Want in uw analyse vergeet u namelijk 1 dingetje: Duits is een erkende taal van België. Het is dan ook maar normaal dat de overheid er gebruik van maakt.
![]() |
![]() |
#59 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#60 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() U maakt er iets van wat ik nooit gesteld heb. Ideale eentalige landen kunnen weldegelijk bestaan, daar taalgroepen die voortvloeien uit recente migraties tot aanpassing worden geroepen. |
||
![]() |
![]() |