Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2012, 21:40   #41
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 mei 2012 om 21:52.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2012, 22:26   #42
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht

Nord Pas de Calais is toch een wangedrocht van een naam! Een naam die hun Zuid-Nederlandse roots miskent. Chti is een spotnaam gegeven door de Fransen aan voor hen 'kultuurlozen'. Wie haat wie kan men zich afvragen.

Wat ik zie is broederlijkheid met de buren. Toen we reeds in de auto zaten en wilden vertrekken tikte een Frans-Vlaminge, die mijn Belgische nummerplaat had opgemerkt, op mijn ruiten om me te bedanken dat we er waren. Zowaar een ontroerend moment....

Haat komt van het Franse staatsnationalisme, zie hierboven wat Jan beschreef. Hoe kunt ge nu begod de kaart trekken van een staatsnationalistisch en kultuurimperialistisch regime dat dat binnen zijn grenzen Kulturele Volkerenmoorden aanrichtte.
Frankrijk is immers een verzameling van geannexeerde volkeren die allemaal het slachtoffer werden van een centralistische staat. In geen enkel ander land werd zo een kulturele genocide gepleegd als in Frankrijk.
U mag fier zijn op La Grande Patrie! La douce France, wiens legers eeuwen en eeuwenlang de Vlamingen in die grensstreek hebben geterroriseerd.

Een beetje begrip voor de reaktie als die dan komt zou best op zijn plaats zijn.....
Ik ben inderdaad fier op Frankrijk, waar ik opgevoed ben, waar mijn familie en ik jarenlang succesvol geïnvesteerd in hebben, op haar veelzijdige cultuur, op haar vaak fantastische inwoners, op haar bloemrijke taal, op haar prachtige natuur en landschappen, ... enz
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2012, 23:12   #43
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Ik ben inderdaad fier op Frankrijk, waar ik opgevoed ben, waar mijn familie en ik jarenlang succesvol geïnvesteerd in hebben, op haar veelzijdige cultuur, op haar vaak fantastische inwoners, op haar bloemrijke taal, op haar prachtige natuur en landschappen, ... enz
Maar als een Vlaming fier is op Vlaanderen en het Nederlands, is hij een nationalist en een racist?
Oud 7 mei 2012, 11:24   #44
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Wat uiteraard niet ter diskussie stond.

Waarom fiets ge mooi omheen mijn punt met betrekking tot dan andere Frankrijk ?
Oud 10 mei 2012, 11:48   #45
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als die oude man niet weet dat de voertaal in Frankrijk het Frans is, heeft hij serieuse problemen. Maar bon, uw mar is meer iets folklorischs dat iets anders.
Zo'n commentaar van de spreekbuis van het Franse (taal)imperialisme is zeer voorspelbaar.

Ook dat is folklore.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 12:39   #46
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Op zaterdag 28 april jl. werd tussen de Frans-Vlaamse dorpjes Noord- en Zuyd-Peene de jaarlijkse Mars aan de Peene gehouden ter herdenking van de Slag aan de Peene in 1677.

Toen de deelnemers bij de gedenknaald aankwamen, stond er een oudere man die met zijn Vlaamse vlag de menigte opwachtte. Hem werd door de voorzitter van het organiserende comité verzocht het monument te verlaten en zich te voegen bij de menigte op de dijk. De voorzitter was namelijk voornemens een in het Frans opgestelde verklaring voor te lezen. De Vlaming weigerde iedere medewerking, toonde zich onverzettelijk en vroeg op luide toon respect voor het Nederlands en dat het Nederlands zou gebruikt worden voor de toespraak. Het leidde tot ordinair duw- en trekwerk en meewarig gemompel vanuit de menigte op de dijk.

De voorzitter: "En neerlandais? Pas de possible, monsieur. Ici est la France!"
De Vlaming: "In het Nederlands, godverdomme! Gij hebt sinds 1946 de tijd gehad om Nederlands te leren en nog hebt gij het lef het Frans te gebruiken!"

Het kwam mij als aanwezige bij de Mars aan de Peene voor dat het incident voor de nodige tweespalt heeft geleid. Ik hoorde mensen om mij heen mompelen dat 'de man' een punt had, maar verder de ceremonie geweld aandeed. Wat is uw mening hierover?
Het bewuste moment waar zich de taalstrijd afspeelde ...

NB: De foto is van mijzelf en ik heb rekening gehouden met privacy van betrokkenen.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  DSC00728 (439x800).jpg‎
Bekeken: 129
Grootte:  272,4 KB
ID: 85690  

Oud 10 mei 2012, 12:42   #47
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nou, dat is inderdaad een ware veldslag
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 12:49   #48
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nord Pas de Calais is toch een wangedrocht van een naam! Een naam die hun Zuid-Nederlandse roots miskent. Chti is een spotnaam gegeven door de Fransen aan voor hen 'kultuurlozen'. Wie haat wie kan men zich afvragen.
De naam Artesië (Artois) is simpelweg verkracht door de nietsontziende nieuwlichterij in het Franse, revolutionaire denken, waarin geen plaats (meer) is voor historische namen van hertogdommen, graafschappen en andere vorstendommen.

Wees er trots op, DucDEnghien.
Oud 10 mei 2012, 12:51   #49
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
nou, dat is inderdaad een ware veldslag
Die is netjes 'weggeknipt'. De rest van de 'veldslag' vond plaats boven aan de dijk.

De foto is dus zwaar gecensureerd.
Oud 10 mei 2012, 14:05   #50
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De naam Artesië (Artois) is simpelweg verkracht door de nietsontziende nieuwlichterij in het Franse, revolutionaire denken, waarin geen plaats (meer) is voor historische namen van hertogdommen, graafschappen en andere vorstendommen.

Wees er trots op, DucDEnghien.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hoe zou u reageren indien in 'het mooiste dorp van Vlaanderen' tijdens een herdenking een Duitser met de Duitse vlag zou staan zwaaien en de herdenking ostentatief storen omdat de toespraak in het Nederlands zou gehouden worden? Die gemeente (vroeger graafschap) behoorde tot 1795 (dat is dus meer dan honderd jaar later dan slag van Peene) tot de Nederrijns-Westfaalse Kreits. Hetgeen nog zeer goed te horen is in de streektaal.
De historische naam van het rijksgraafschap Reckheim is ook verdwenen en heet nu Rekem. In Vlaanderen is dus ook geen plaats voor de historische namen van graafschappen....

Het is goed eerst voor eigen deur te keren.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 14:15   #51
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Daar mag voor mij dus nog een gedenknaald voor de vlagman naast worden gezet dit jaar.

Vlamingen die zich verzetten....daar moeten we zuinig op zijn.
Misschien kunnen de Vlaams-nationalisten zich eens met Zuid-Vlaanderen gaan bemoeien. Dan doen ze eens iets nuttigs.
Oud 10 mei 2012, 15:03   #52
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De historische naam van het rijksgraafschap Reckheim is ook verdwenen en heet nu Rekem. In Vlaanderen is dus ook geen plaats voor de historische namen van graafschappen....

Uw vergelijkingen lopen een beetje mank:
1. Elke NL-talige plaatsnaam eindigend om -em gaat etimologisch terug op het suffix 'heim' wat nadien -em werd. Dat heeft eerder te maken met hetgeen men kan onderbrengen bij 'spellingsaanpassingen' of aanpassingen aan de geevolueerde uitspraak.
Van de 'Zuidelijke Nederlanden' , 'Vlaanderen', 'Artois' en 'Henegouwen', Nord-Pas de Calais maken is echter van een totaal andere orde!
Dat is niet taalkundig maar politiek geïnspireerd.
Men miskent in elk geval de roots van die streken.

2. Fr.-Vl. werd militair geannexeerd door Frankrijk. Gebeurde hetzelfde met Limburg door de Nederlanden of diegenen die er toen heersten?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 mei 2012 om 15:09.
Oud 10 mei 2012, 15:48   #53
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2. Fr.-Vl. werd militair geannexeerd door Frankrijk. Gebeurde hetzelfde met Limburg door de Nederlanden of diegenen die er toen heersten?
Pas op, nu komt Het Oosten/System met zijn riedeltje over grote boze Willem I deel 6843...
Oud 10 mei 2012, 16:41   #54
pajoske

Standaard

Citaat:
1. Elke NL-talige plaatsnaam eindigend om -em gaat etimologisch terug op het suffix 'heim' wat nadien -em werd. Dat heeft eerder te maken met hetgeen men kan onderbrengen bij 'spellingsaanpassingen' of aanpassingen aan de geevolueerde uitspraak.
Van de 'Zuidelijke Nederlanden' , 'Vlaanderen', 'Artois' en 'Henegouwen', Nord-Pas de Calais maken is echter van een totaal andere orde!
Dat is niet taalkundig maar politiek geïnspireerd.
Men miskent in elk geval de roots van die streken.
Wie is 'land van Loon' 'Limburg' gaan noemen? Wat zijn de roots van het land van Loon?
In het trouwboekje van mijn grootvader staat zijn geboorteplaats Reckheim als officiële benaming. Dat die naam veranderd is was dus een politieke beslissing. Geen sspellingsaanpassing zoals elders in Vlaanderen. Niet vergeten dat je het over een plaats hebt die tot aan de Franse inval Duits grondgebied was, In Duitsland wordt ook nog altijd '-heim' geschreven.

2. Fr.-Vl. werd militair geannexeerd door Frankrijk. Gebeurde hetzelfde met Limburg door de Nederlanden of diegenen die er toen heersten?[/quote]

Welke historische rechten hadden 'de Nederlanden' op het land van Loon?

Ik ben akkoord dat gedurende de eeuwen er verandering zijn in staatsbestellen. Dat alles evolueert. Het wordt tijd dat de flaminganten dat ook gaan beseffen. Maar neen zij hebben altijd hun eigen waarheid. Zelfs als je hen een spiegel voorhoudt blijven ze draaien en keren de gekste redenen aanhalen om het eigen gelijk te bewijzen.

Citaat:
Tijdens het Congres van Wenen in 1815 werd min of meer beslist tot het afstaan van de Zuidelijke Nederlanden (België en Luxemburg) door Frankrijk.

Onder andere over de toekomst van de rechteroever van de Maas waren er meningsverschillen, maar vorst Willem kreeg op 11 februari 1814 de linkeroever van de Maas definitief toebedeeld. Hierna maakte hij nog aanspraak op het gebied tussen Maas en Rijn.

Uiteindelijk zou hij het grondgebied verkrijgen van de Oostenrijkse Nederlanden volgens de grenzen uit 1789 (dus zonder Frans-Vlaanderen), de oude Republiek, en het Land van Luik, met enkele correcties. Willem poogde vergeefs ook Givet, Quesnoy, Maubeuge, Valenciennes en Condé toegewezen te krijgen. Sittard wilde Duits blijven maar kwam bij het verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Herzogenrath wilde Nederlands blijven maar kwam toch bij de Duitse Bond.

Ik zie op die kaart bv het rijksgraafschap Reckheim wit gekleurd.

Als Frans Vlaanderen geen deel meer uitmaakt van Vlaanderen is dat een gevolg van het congres van Wenen, en niet van een militaire verovering. Zelfde reden warom Luik en Loon nu in België liggen. Net als Sittard, Reckheim en andere gebieden niet meer bij Duitsland horen.

Leg gij mij nu eens uit waar mijn vergelijking nog mank loopt.

Laatst gewijzigd door pajoske : 10 mei 2012 om 16:41.
Oud 10 mei 2012, 17:03   #55
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Pas op, nu komt Het Oosten/System met zijn riedeltje over grote boze Willem I deel 6843...
Als ge denkt anderen belachelijk te maken: de slag van Peene had plaats 150 jaar voor dat Limburg Nederlands grondgebied werd. En Limburg maakt pas deel uit van Vlaanderen sinds de staatshervorming van einde vorige eeuw.
Wie stelt zich dan het meest belachelijke aan? Volgens mij een pipo die in het buitenland meent met een vlagske en veel lawaai de huidige bevolking te moeten provoceren met iets dat meer dan 300 jaar geleden is voorgevallen.
En dat zijn nu diegenen die menen dat men zonder boe of ba de spons moet vegen over de wandaden van mensen die hun eigen (groot-)ouders zijn.

Hoe valt dat mee zo in de spiegel kijken naar uw eigen gebreken?
Oud 10 mei 2012, 17:13   #56
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

NB: De foto is van mijzelf en ik heb rekening gehouden met privacy van betrokkenen.
Is men de vlomse vlag aan het begraven ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 19:29   #57
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Quatsch.

Rekem is een vernederlandsing van Reckheim, maar dat snapt u ook wel.

Ten tijde van de Franse revolutie moesten ook de namen van de vorstendommen in de Nederlanden plaatsmaken voor 'revolutionaire' namen, zoals in Frankrijk het geval was. Allereerst heetten de gebieden geen provincies meer, maar departementen en zij kregen namen van de rivieren, zoals:

Gelderland => Departement du Rhin en
Overijssel => Departement du Issel.

Maar ook uw geliefde Limburg ontkwam niet aan de Franse verdwazing en werd, volledig in stijl, herdoopt in Departement du Meuse.

Dus, als de Fransen waren gebleven, dan had u niet in de provincie Limburg (of in Reckheim voor mijn part) gewoond, maar in het departement van de Maas.

Het is maar dat u het weet.
Oud 10 mei 2012, 19:58   #58
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als ge denkt anderen belachelijk te maken: de slag van Peene had plaats 150 jaar voor dat Limburg Nederlands grondgebied werd. En Limburg maakt pas deel uit van Vlaanderen sinds de staatshervorming van einde vorige eeuw.
Neen, het zijn de Fransen die Loon 'integreerden' in de Zuidelijke Nederlanden en met het prinsbisdom Luik gedaan maakten. Bij die moet ge dus gaan janken. Ja, weeeral de Fransen, dus.

En voordat ik antwoord op uw vorige post en ge mijn antwoord weeral negeert, had ik graag dat ge eerst hierop antwoordt:
http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=21541
én hierop:
http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=84

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 mei 2012 om 20:08.
Oud 10 mei 2012, 20:22   #59
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Is men de vlomse vlag aan het begraven ?
Neen, het Franse imperialisme.
Oud 10 mei 2012, 20:49   #60
pajoske

Standaard

Spartel, spartel, zever, zever.
EN maar blijven vasthouden aan hun zelf gefantaseerde geschiedenis.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be