Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2012, 14:06   #41
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
wat is er nog Brabants aan Waals-Brabant?
Alles.

Citaat:
de naam 'Loon' heeft geen betekenis meer in heel Limburg, Limburg nog wel.
Wat 'betekenis'? Welke betekenis heeft Brabant dan nog in de provincie Antwerpen?
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 15:15   #42
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Alles.
alles? enkel de naam denk ik ...
reeds toen de provincie Brabant nog één geheel was, konden de Nederlandstaligen en Franstaligen moeilijk met elkaar overweg.

Citaat:
Wat 'betekenis'? Welke betekenis heeft Brabant dan nog in de provincie Antwerpen?
de mentaliteit van het vroegere hertogdom is er nog steeds aanwezig, met name 'eigen dorp/stad eerst'.
dat vind je zelfs niet meer terug in Waals-Brabant.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 17 mei 2012 om 15:16.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 15:29   #43
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

1. Het 'Belgische Brabant' is een grap van Napoleon die het Brabant van de Zuidelijk Nederlanden in tweeën splitstte in een Departement van de Twee Netes en een Departement van de Dijle.

Willem I noemde nadien het departement van de Dijle, 'Zuid-Brabant' want in geopolitiek opzicht een veel korrektere banaming was.
De franstalige Belgische staat liet nadien het prefix 'Zuid' vallen; zeer onjuist dus!

Volgens de grondwet bestaat de provincie Brabant niet meer sedert de splitsing in een Vl. en W. Brabant. Toen liet men echter de kans liggen om Vlaams-Brabant met de provincie Antwerpen te fusioneren tot Zuid-Brabant naar analogie met het Nederlandse Noord-Brabant en Waals Brabant de fusioneren met Namen.
Dat had minder postjes en minder politikasters betekent en een besparing, maar neen men heeft per saldo een provincie bijgemaakt in de plaats van er één op te doeken. Twee zelfs want de 19 baronieën hebben ook een provinciegoeverneur...

2. Brabant is waar men Brabants spreekt of sprak. Bij een fusie zoals ik beschreef zou men in dat opzicht tot een Brabants Brabant gekomen zijn.
Waals-Brabant behoort niet tot het Dietse Brabant. Al werden vele gemeenten veroverd door de Francité.

3. Waarom pleit de NVA trouwens niet om de vertaling van de naam Belgique officieel in het Nederlands te vertalen door Zuidelijke-Nederlanden? Merk op dat van jan. tot dec. 1790 de naam van de Zuidelijke-Nederlanden was: De Verenigde Nederlandse Staten of États-Belgiques-Unis. Dat was maar 40 jaartjes voor 1830!
http://www.storme.be/vereenigdeneder...hestaeten.html

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 mei 2012 om 15:55.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 15:36   #44
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het ging net om het totaalplaatje. Ik koester zelf niet echt de gedachte om een "Vlaamse modelstaat" te creëren, het leek me gewoon eens interessant om erover na te denken.
Neen, het ging U erom te trollen....:

Citaat:
Een poging tot een eerste aanzet tot een concretisering van een onafhankelijk Vlaanderen (of misschien nog beter: Zuid-Nederland), niet uit nationalistisch motief, maar de mogelijkheid om een modelstaat te creëren vanuit zeker oogpunt. Dat dit een ideaalsituatie is, of zelfs maar mijn mening absoluut weergeeft wil ik niet beweren. Lekker stout en provocerend, .....
Citaat:
Aha, zoals voorspeld. Kwade flamingantjes.
....nu nog de Belgicisten.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 mei 2012 om 15:44.
Oud 17 mei 2012, 15:45   #45
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
alles? enkel de naam denk ik ...
reeds toen de provincie Brabant nog één geheel was, konden de Nederlandstaligen en Franstaligen moeilijk met elkaar overweg.
Kun je dat ook enigszins staven?
Citaat:
de mentaliteit van het vroegere hertogdom is er nog steeds aanwezig, met name 'eigen dorp/stad eerst'.
dat vind je zelfs niet meer terug in Waals-Brabant.
"Mentaliteit", een erg vage invulling. Ik zie de jeugd hier hun eigen dorp verachten, dagelijks afdruipen naar het dichtstbijzijnde groot dorp of stad. Je denkt in stereotiepen.
Oud 17 mei 2012, 15:46   #46
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Neen, het ging U erom te trollen....:
Nee, helemaal niet. Maar jouw woedende reacties zouden dit wel een geslaagd getrol gemaakt hebben.
Oud 17 mei 2012, 15:49   #47
Shadowke

Standaard

Citaat:
Kun je dat ook enigszins staven?
waarom staven? het verleden heeft het al bewezen.

[/quote]"Mentaliteit", een erg vage invulling. Ik zie de jeugd hier hun eigen dorp verachten, dagelijks afdruipen naar het dichtstbijzijnde groot dorp of stad. Je denkt in stereotiepen.[/quote]

en dat over de jeugd is zo overal want niet elke stad heeft dezelfde voorzieningen voor de jeugd.
wie denkt er nu in stereotiepen?
Oud 17 mei 2012, 15:51   #48
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
1. Het 'Belgische Brabant' is een grap van Napoleon die het Brabant van de Zuidelijk Nederlanden in tweeën splitstte in een Departement van de Twee Netes en een Departement van de Dijle.
Je kent je geschiedenis niet. Toen Napoleon aan de macht kwam was dat al lang gebeurd.
Citaat:
Willem I noemde nadien het departement van de Dijle, 'Zuid-Brabant' want in geopolitiek opzicht een veel korrektere banaming was.
De franstalige Belgische staat liet nadien het prefix 'Zuid' vallen; zeer onjuist dus!
En wat heb ik te maken met de keuzes van de Belgische staat?
Citaat:
Volgens de grondwet bestaat de provincie Brabant niet meer sedert de splitsing in een Vl. en W. Brabant. Toen liet men echter de kans liggen om Vlaams-Brabant met de provincie Antwerpen te fusioneren tot Zuid-Brabant naar analogie met het Nederlandse Noord-Brabant en Waals Brabant de fusioneren met Namen.
Dat had minder postjes en minder politikasters betekent en een besparing, maar neen men heeft een provincie bijgemaakt in de plaats van er één op te doeken.
Ook allemaal irrelevant.

Citaat:
2. Brabant waar men Brabants spreekt of sprak. Bij een fusie zoals ik beschreef zou men in dat opzicht tot een Brabants Brabant gekomen zijn.
Onhistorische projectie op de geschiedenis.
Citaat:
Waals-Brabant behoort niet tot het Dietse Brabant. Al werden vele gemeenten veroverd door de Francité.
Onhistorische projectie op de geschiedenis.

Je beschuldigt jezelf aan presentisme, en aan je eerste opmerking te zien heb je sowieso al weinig kennis van de tijd in kwestie.
Oud 17 mei 2012, 15:53   #49
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
waarom staven? het verleden heeft het al bewezen.
Het verleden bewijs niets. Het verleden gebeurt, en het is aan historici om dat zogoed mogelijk te reconstrueren, hoewel het uitenlijk slechts een benadering zal blijven.

Citaat:
en dat over de jeugd is zo overal want niet elke stad heeft dezelfde voorzieningen voor de jeugd.
wie denkt er nu in stereotiepen?
Ik heb het over de jeugd 'hier', waar ik woon, dus, in die provincie Antwerpen. Trouwens verbreekt de verheerlijking van het leven op kot ook nog eens dat dorpsgevoel.
Oud 17 mei 2012, 15:59   #50
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Trouwens, Shadowke, rekening houdend met de link in jouw onderschrift, zou dit model (minus de provincienamen) zeker en vast getransponeerd kunnen worden naar een Vlaams-Nederlandse vereniging. Wapen zou ik dan wel veranderen naar de generaliteitsleeuw, om de status van republiek te benadrukken. Ik zie niet in waarom je het wapen van Nassau zou willen behouden in een republiek.

De keuze om te zetelen in Den Haag is zeer goed, maar het gebed van het Vaderland zou ik laten vallen. Je kunt beter een nieuw republikeins lied laten schrijven.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 17 mei 2012 om 16:00.
Oud 17 mei 2012, 16:04   #51
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
1. Je kent je geschiedenis niet.
2. Toen Napoleon aan de macht kwam was dat al lang gebeurd.
1. Dat kan best, maar als ik hier iets kan bijleren is mijn tijd tenminste nuttig besteed.
2. Vandaar mijn vraag, sedert wanneer dan wel ?
Oud 17 mei 2012, 16:07   #52
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
1. Dat kan best, maar als ik hier iets kan bijleren is mijn tijd tenminste nuttig besteed.
2. Vandaar mijn vraag, sedert wanneer dan wel ?
Blij dat je zo sportief reageert. Een verademing.

1795, met de anexatie van de Zuidelijke Nederlanden. Een jaar voor Napoleons campagne in Italië, en vier jaar voor zijn machtsgreep.
Oud 17 mei 2012, 16:09   #53
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Van 1799 tot 1804 werd Frankrijk geleid door het Consulaat, drie consuls waaronder Napoleon. Pas in 1804 ontstond het keizerrijk.
Oud 17 mei 2012, 17:00   #54
Shadowke

Standaard

Citaat:
Trouwens, Shadowke, rekening houdend met de link in jouw onderschrift, zou dit model (minus de provincienamen) zeker en vast getransponeerd kunnen worden naar een Vlaams-Nederlandse vereniging. Wapen zou ik dan wel veranderen naar de generaliteitsleeuw, om de status van republiek te benadrukken. Ik zie niet in waarom je het wapen van Nassau zou willen behouden in een republiek.

De keuze om te zetelen in Den Haag is zeer goed, maar het gebed van het Vaderland zou ik laten vallen. Je kunt beter een nieuw republikeins lied laten schrijven.
euhm, ik laat wel de keuze voor een republiek en een koninkrijk.

ik ken het aantal republikeinen en royalisten niet in Nederland en Vlaanderen.
dus laat het volk via een bindend referendum daar over beslissen. dank u.
Oud 17 mei 2012, 17:18   #55
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ging net om het totaalplaatje. Ik koester zelf niet echt de gedachte om een "Vlaamse modelstaat" te creëren, het leek me gewoon eens interessant om erover na te denken.

Trouwens vergeet je in je voorstel Waals-Brabant. Limburg was trouwens historisch gezien Loon.
De idee van De Nederlanden interesseert de Walen (en bijgevolg ook de Waals-Brabanders) geen fluit, ook al waren ze in vroegere tijden daar een onderdeel van. De meeste inwoners van "WalloBrux" zijn véél meer geïnteresseerd aan "la France" waar ze voortdurend naar zitten te staren als konijnen naar een lichtbak. Welke benaming de Limburgers horen te kiezen voor hun deel van De Nederlanden laten we best aan hen over, want ze zijn nogal gevoelig op dat punt.
Oud 17 mei 2012, 17:24   #56
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Blij dat je zo sportief reageert. Een verademing.

1795, met de anexatie van de Zuidelijke Nederlanden. Een jaar voor Napoleons campagne in Italië, en vier jaar voor zijn machtsgreep.
Ik ben namelijk het Oosten niet:
http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=21243
Ik kom hiet niet om een spelletje schaak met argumenten en historische feiten te winnen....

Maar al bij al ook voor mij een verademing want ik zat er blijkbaar maar 4 jaar naast en was wel juist wat het 'tijdvak' betreft.
Ik 'vreesde' dat al dat ge met een bestuurlijke provinciale indeling van in de Oostenrijkse tijd ging voor de dag komen...
Toen waren er dus nog geen provinciegrenzen, hoe zag de bestuurlijke indeling er toenertijd dan uit...?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 mei 2012 om 17:54.
Oud 17 mei 2012, 17:28   #57
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik ben namelijk het Oosten niet:
http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=21243
Ik kom hiet niet om een spelletje schaak met argumenten en historische feiten te winnen....

Maar al bij al ook voor mij een verademing want ik zat er blijkbaar maar 4 jaar naast en was wel juist wat het 'tijdvak' betreft.
Ik 'vreesde' dat al dat ge met een bestuurlijke indeling van de Oostenrijkse tijd ging voor de dag komen...
Toen waren er dus nog geen provinciegrenzen, hoe zag de bestuurlijke indeling er toenertijd dan uit...?
in regio's/gebieden
nl.wikipedia.org/wiki/Oostenrijkse_Nederlanden

wikipedia is jouw vriend

Laatst gewijzigd door Shadowke : 17 mei 2012 om 17:28.
Oud 17 mei 2012, 17:37   #58
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Welke benaming de Limburgers horen te kiezen voor hun deel van De Nederlanden laten we best aan hen over, want ze zijn nogal gevoelig op dat punt.
Terwijl Loon wel heel wat korrekter zou zijn en dus dient de fout van Willem I hersteld te worden ondanks die gevoeligheden die uiteindelijk 'gemaakt' zijn!
Want idd. zo zie je maar dat nationalismen maakbaar en kneedbaar zijn.....althans bij diegenen die geen kennis nemen van de geschiedenis. Zie het Oostduitse/Westduitse nationalisme. EN eigenlijk ook het Vlaamsnationalisme als men de brug naar het Grootnederlandisme niet maakt.
Als door een of ander geopolitiek incident er een Zuidvlaanderen en Noordvlaanderen komt dan zullen er gegarandeerd na verloop van enige tijd Zuidvlaamse en Noordvlaamse nationalisten zijn....hoe onvoorstelbaar dan voor ons momenteel is.
Dan bezondig ik mij maar liever aan presentisme.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 mei 2012 om 17:42.
Oud 17 mei 2012, 17:50   #59
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
in regio's/gebieden
nl.wikipedia.org/wiki/Oostenrijkse_Nederlanden

wikipedia is jouw vriend
1. Maar is dat in dit geval wel een goede vriend, vaststellende dat men bij die gebieden Artois en Rijsels-Vlaanderen vermeldt ?...

2. Als men in de Oostenrijse tijd geen lokale bestuurlijke indeling had op het niveau van de provincies waarom hebben we dat nu dan nog nodig, stel ik mij bovendien de vraag....?
Oud 17 mei 2012, 17:52   #60
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Veel liever zou ik een Vlaamse modelstaat zien naar het voorbeeld van Zwitserland. Aldus een bijzondere nadruk op de uitbouw van het democratisch gehalte van de staat.
Juist, we hoeven het Zwitserse model niet via de omweg Frankrijk over te nemen; dat hebben we overigens al tweemaal gedaan.

Voor wie hierbij de wenkbrauwen fronst: J.J. Rousseau was een Zwitser. Maar zijn geschriften waren minder democratisch dan het Zwitserse bestel.

En eigenlijk is deze surrealistisch gestarte draad weer zoiets waar niet uit op te maken valt dat er ook nog een politieke en economische realiteit bestaat die binnen drie jaar voor hongersnoden in West-Europa zal zorgen. Maar goed, dat laat ik eerst gebeuren, want voordien gelooft toch geen hond dat het eraan komt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be