![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Slavernij is: | |||
Goed |
![]() ![]() ![]() |
4 | 28,57% |
Slecht |
![]() ![]() ![]() |
10 | 71,43% |
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De eeuwigheid is niet statisch, maar dynamisch. Dus je geeft een verkeerde voorstelling van zaken. En dit komt omdat de oude Bijbel hier als grondslag genomen wordt in plaats van de nieuwe bijbel van harriechristus. Citaat:
Want het absolute is de grondslag van het relatieve. Denk maar aan Einstein bij wie de lichtsnelheid absoluut is. De absolute moraliteit is het oneindige systeem van de eenheid van goed en kwaad als heiligheid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Immers: beiden werken voor het geld en niet omwille van werkelijke vrije arbeidsvreugde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De eeuwigheid der ethiek is de heiligheid als eenheid van goed en kwaad, zo dat in het kwade ook altijd iets goeds steekt en in het goede ook het kwade is. Zo kan er geen vrijheid zijn zonder slavernij en andersom, net zoals er geen licht kan zijn zonder duisternis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het kan aan mij liggen, maar ik denk niet dat iemand een touw vast kan knopen aan wat je net geschreven hebt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet dat de goddelijke moraal voor de mensen te hoog gegrepen is. Maar door herhaaldelijk overlezen en nadenken kun je er wel iets van vatten. Deze is een eeuwig en oneindig systeem, en wat wij als verandering ervaren is het doorlopen daarvan in de tijd. Maar alles daarvan is in principe al gegeven in alle eeuwigheid. Het is al met het leren van de wiskunde: eerst komt het tellen en dan de rekenkunde en dan de meetkunde en algebra. Dat is een ontwikkeling in de tijd. Maar de hele wiskunde is een eeuwig en oneindig en onveranderlijk systeem. Oftewel: de verandering is slechts schijn. Of zoals men ook wel zegt: de tijd bestaat niet: alles is er al. Vroeger dacht men dat de slavernij goed is en nu slecht. Beiden zijn waar, want alles heeft zijn goede kant en zijn duistere zijde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Staatssecretaris
|
![]() Ok, je wil zeggen dat wat we nu als tegenstellingen zien (slavernij vroeger geen probleem, vandaag not done) eigenlijk aspecten zijn van éénzelfde moraliteit waarin slavernij gewoon is, en zijn plaats heeft in de wereld, zonder een oordeel aan vast te knopen?
Een soort objectivisme dus? |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben heel erg voor het bepalen van de eigen moraal door ieder indivu. Socrates wist al dat een slaaf op dat gebied evenveel te zeggen had als zijn meester. Citaat:
Argumentvormen uit deze link zijn uit den boze. de historische figuur Jezus Christus Laatst gewijzigd door Effect : 30 mei 2012 om 21:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Slavernij is nooit weggeweest. Iedereen op dit forum is een slaaf van het grootkapitaal. Alleen weten sommigen dat niet.
En deze slavernij is veel onderdrukkender dan die ten tijde van de katoenteelt in de Verenigde Staten. De hedendaagse slavernij werkt zelfs onbewust in op onze genen. De epigenetica toont immers dat de door kapitalisten gewilde obesitas-pandemie de genen van miljarden mensen aan't veranderen is. Vroeger was de slavernij goed gefocust, beperkt en expliciet (pluk mijn katoen en ge krijgt eten en een bed). Vandaag is de slavernij veralgemeend en werkt ze subtiel, zelfs onbewust. De vraag blijft dezelfde: is slavernij goed of slecht? het antwoord voor mij is ja: want dat houdt het debiele zoogdier dat de mens toch is, enigszins onder controle.
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De Bijbel is simpelweg één van de belangrijkste werken uit onze geschiedenis. Een collectie van boeken, sommigen van hogere literaire of geschiedkundige waarde als anderen. Het is ook niet meer dan dat. Er is één ding dat ik erger vind dan méér waarde te hechten aan de Bijbel dan nodig is, en dat is het totaal ontkennen van enige waarde. Als ik bijbelcitaten aanhaal, dan zal ik daar wel een erg goede reden voor hebben. Geef me de berichten in kwestie en ik zal die heel goede reden ook willen delen, mogelijk in privébericht. Ik construeer hier op dit forum natuurlijk een zeker beeld, en dat vind ik bijzonder amusant. Daarbij heb ik meermaals gelogen, bedrogen en verbogen. Maar weet dit, als er één ideologie is waar ik mij het meeste bij aansluit, dan is dat wel het positivisme. Ik adviseer je, als vrijdenker, om een andere tactiek aan te nemen ten opzichte van religieuzen. Ik wil die ook uitleggen per privébericht, omdat mijn motieven misschien minder mooi zijn dan sommigen denken. Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 30 mei 2012 om 21:12. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Minister-President
|
![]() Oh schrijf ik ook nog een kanjer van een dt fout in de titel :/ mea culpa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De moderne slavernij werkt veel geniepiger, want onbewust. De moderne mens wordt door knappe psychologen gemanipuleerd om de mensen te laten geloven dat ze werkelijk vrij zouden zijn. Maar in wezen worden ze constant gehersenspoeld. Laatst gewijzigd door harriechristus : 31 mei 2012 om 09:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Daarin heerst de strijd tussen goed en kwaad en is daarom ook zelf aan kwaad onderhevig. Deze openbaart zich in de verhouding meester en slaaf, zoals ook tussen God en Mens, omdat de verhouding nog primitief en ondoorzichtig is. Citaat:
Het ware boek is de nieuwe Bijbel waarin de Heilige Geest wordt geopenbaard als eenheid van God en Mens in Waarheid en in Vrijheid. Hegel: de Vrijheid is het doel van de Mens om in eenheid met zichzelf en met God te leven. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Banneling
|
![]() Voor een normale mens , is slavernij zoals we het menen te aanschouwen , totaal verwerpelijk en slecht .
Maar als diegene die elke job weigerd omdat hij elke normale job als slavernij aanziet omdat hij even veel poen zou willen verdienen als de patron zelf , tewijl hij zelf met tegenzin amper 7.5 uurtjes per dag ongemotiveerd en zonder verantwoordelijheid en zonder inzet aanwezig is , dan is het begrip " slavernij " een zeer breed interpreteerbaar begrip . |
![]() |
![]() |