Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2004, 17:10   #41
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Ik weet natuurlijk niet wat de precieze omstandigheden zijn, maar in mijnen tijd kreeg er elke week wel iemand "slaag" na de schooluren. Die werd dan gepest voor een ziekenkasbrilleke, flaporen of ros haar. Natuurlijk valt dat niet goed te praten, maar als het hier over gelijkaardige pesterijen gaat, dan vind ik het feit dat ze voor de jeugdrechter moeten verschijnen al een serieuze overreactie.
Ge gaat toch geen politieke zaak maken over de koppen van kinderen heen zeker?
Kijk hé Johan.
Je zit naast de kwestie.
Want "men" maakt er wel een politike zaak van.
En deze keer is het niet het VB die de kat de bel aanbind.

Deze 'incidenten' worden tot op het hoogste niveau van onze politieke klasse besproken.
Ja zelfs de eerste minister, voelt zich geroepen om die 'schermutselingen' zoals jij dat beschrijft te veroordelen.

Met stoeretaal heeft men gesproken van HARDE AANPAK.
EN dan komt zo'n jeudrechter zeggen:
Allee ga maar naar huis, en, denk rom je mag het niet meer doen hé.En zeg tegen uwe papa dat hij die boekentas betaalt.

Wel daar krijg ik het van hé.
De politiek schreewt moord en brand, en jusititie lacht het weg.
Men MOET zo'n racistische aanslagen hard aanpakken, zoals die aanval met dat mes op dat Joods jongenje.
Maar gesteld dat het voorbeeld dat jij aanhaalde echt een gewone pesterij was, vind ik niet dat die kinderen daar ineens veel harder dan normaal voor moeten gestraft worden. Dat mag het politieke en maatschappelijke klimaat zijn wat het wil, een rechter moet billijk en rechtvaardig zijn, en zich in zijn oordeel niet laten leiden door exerne factoren. Die pestkopkes kunnen er toch niets aan doen dat er net in die week een hoop groffe aanslagen gebeuren op Joden.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 17:13   #42
Leonardo
Burger

Leonardo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leonardo

idd het is juist die "buiten de huidige gevallen" waarop ik reageer, nogmaals goed geprobeerd
Nu bagatelliseren, uit zijn context trekken, in ander voetlicht zetten kan soms plezant zijn, maar in deze, mmmm ....
Wie is hier eigenlijk de clown aan het uihangen?

Mijn punt is dat als een pesterij onder schoolkinderen niet zo politiek geladen zou zijn, men niet zo overdreven zou reageren.

Ik heb toch in ieder geval geen weet van gewone pesterijen zonder recidivie waarbij de dader voor de jeugdrechter moet verschijnen, uitgezonderd de voornoemde aanvallen op Joodse kinderen (gesteld dat deze aanvallen als 'gewone' pesterijen gecatalogiseerd konden worden).
Voila : "gesteld dat deze aanvallen als 'gewone' pesterijen gecatalogiseerd konden worden".
De context van deze thread: Een 'arabisch' mes werd omwille van racistische reden in de rug van een joodse scholier geplant
Leonardo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 17:28   #43
Leonardo
Burger

Standaard

harde aanpak:

Citaat:
Joden in Antwerpen voorbije week viermaal slachtoffer agressie

ANTWERPEN (belga) - De voorbije dagen hebben zich in Antwerpen verschillende incidenten voorgedaan waarbij joodse burgers het slachtoffer werden van agressie. Dat meldt Dominique Reyniers van het parket van Antwerpen.

Het eerste incident, waarbij een 16-jarige student in de rug werd gestoken, vond donderdag plaats in Wilrijk. Het tweede vond zondag plaats op Linkeroever, het derde eveneens zondag in Wilrijk en een vierde incident deed zich maandagavond in het centrum van Antwerpen voor. Alleen van het incident op Linkeroever konden de minderjarige daders geïdentificeerd worden.

Het eerste incident vond plaats aan de Talmoedhogeschool in Wilrijk. De 16-jarige student werd bij het verlaten van de school om 22.50 uur neergestoken door een groepje Noord-Afrikaanse jongeren. Het parket stelde een onderzoeksrechter aan, maar de daders konden totnogtoe niet opgepakt worden.

Op zondag 27 juni werd een 13-jarige joodse jongen door een drietal jongeren belaagd terwijl hij een bakje friet aan het eten was op Linkeroever. Er werd gescholden en geslagen. De belagers werden opgepakt. Het gaat om drie kinderen van 8, 11 en 16 jaar oud die dinsdag voor de jeugdrechter zijn verschenen wegens opzettelijke slagen en verwondingen met racistisch oogmerk. De jeugdrechter besliste dat de jongeren mochten beschikken, maar gaf hen de opdracht zich bij het slachtoffer te verontschuldigden en de schade te vergoeden.

Nog op zondag werden drie joodse jongeren in Wilrijk belaagd vanuit een voorbijrijdend voertuig. Zij hoorden een knal en zagen een klein projectiel vliegen. Na grondig onderzoek bleek het projectiel zeer waarschijnlijk van een speelgoedwapen afkomstig te zijn.

Een vierde incident deed zich maandagavond voor in het centrum van Antwerpen. Een joodse jongen werd door een groepje allochtone jongeren belaagd. De drie daders vloerden het slachtoffer en gaven hem enkele schoppen. De jongen raakte lichtgewond. Van de belagers ontbreekt voorlopig elk spoor.

Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (VLD) sprak gisteren met een delegatie van het Forum der Joodse Organisaties, het Centraal Israëlitische Consistorie van België en het Coördinatiecomité van Joodse Verenigingen.

Na afloop zei Dewael dat het crisiscentrum van de federale regering beslist heeft, na de verhoogde waakzaamheid van de Antwerpse politie, de waakzaamheid uit te breiden naar alle politiezones in het land waar een joodse gemeenschap aanwezig is. Het gaat onder meer om meer politiecontroles, zowel zichtbare als onzichtbare, en een permanent politiecontactpunt voor de joodse gemeenschap.

Vanmorgen ontvangt premier Guy Verhofstadt een delegatie van het Forum der Joodse Organisaties.

30/06/2004

©Copyright De Standaard
Oud 30 juni 2004, 17:31   #44
dejohan
Minister-President

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Citaat:

Mijn punt is dat als een pesterij onder schoolkinderen niet zo politiek geladen zou zijn, men niet zo overdreven zou reageren.

Ik heb toch in ieder geval geen weet van gewone pesterijen zonder recidivie waarbij de dader voor de jeugdrechter moet verschijnen, uitgezonderd de voornoemde aanvallen op Joodse kinderen (gesteld dat deze aanvallen als 'gewone' pesterijen gecatalogiseerd konden worden).
Voila : "gesteld dat deze aanvallen als 'gewone' pesterijen gecatalogiseerd konden worden".
De context van deze thread: Een 'arabisch' mes werd omwille van racistische reden in de rug van een joodse scholier geplant
Da's duidelijk. Het ging in deze thread helemaal niet over die aanval met dat mes. Lees de openingspost nog eens. Het gaat hier over een ander incident tussen een Joods jongentje en drie andere jongeren, waarvan twee Vlamingen. M.i. zou het afgaande op de krantencommentaren best mogelijk zijn dat het hier om een simpele pesterij gaat.
Oud 30 juni 2004, 17:39   #45
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

Trouwens, als je denkt dat je serieus genomen gaat worden door zo kort mogelijke posts te maken met zo weinig mogelijk info, en dan nog hele vage, you're not.
Oud 30 juni 2004, 17:40   #46
Leonardo
Burger

Standaard

Citaat:
Da's duidelijk. Het ging in deze thread helemaal niet over die aanval met dat mes. Lees de openingspost nog eens. Het gaat hier over een ander incident tussen een Joods jongentje en drie andere jongeren, waarvan twee Vlamingen. M.i. zou het afgaande op de krantencommentaren best mogelijk zijn dat het hier om een simpele pesterij gaat.
Thread handelt over de aangekondigde "harde aanpak" waarmee de politiek en justitie dergelijke (naar eigen zeggen zeer enstige) racistische misdaden van laatst weekend de kop mee wil indrukken. Het 'frietzak incident' wordt aangerhaald als enigste waarop men nu 'resultaat' heeft in deze.

Nu als jij dat los moet zien van de rest, mij goed.
Oud 30 juni 2004, 17:45   #47
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Thread handelt over de aangekondigde "harde aanpak" waarmee de politiek en justitie dergelijke (naar eigen zeggen zeer enstige) racistische misdaden van laatst weekend de kop mee wil indrukken. Het 'frietzak incident' wordt aangerhaald als enigste waarop men nu 'resultaat' heeft in deze.

'resultaat', misschien omdat het om kinderen ging en de rechtbank snel een oordeel kon vellen, terwijl men in andere gevallen nog geen daders te pakken heeft of de rechters nog geen uitspraak gedaan hebben?
Om dit geval dan uit te vergroten als zou dat de enige straf zijn die racisten te wachten staat, is erg overdreven.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 17:48   #48
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

Op gerechtsgebied moet je de incidenten inderdaad los van elkaar zien. Ik vind niet dat je de pestkopjes van het frioetzak incident ineens veel harder dan normaal moet gaan zitten straffen omdat er toevallig tegelijkertijd iemand anders een groffe aanslag op een andere Jood doet. Dan straf je de pestkopjes voor de misdaad van iemand anders.
Oud 30 juni 2004, 17:57   #49
Leonardo
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
'resultaat', misschien omdat het om kinderen ging en de rechtbank snel een oordeel kon vellen, terwijl men in andere gevallen nog geen daders te pakken heeft of de rechters nog geen uitspraak gedaan hebben?
Om dit geval dan uit te vergroten als zou dat de enige straf zijn die racisten te wachten staat, is erg overdreven.
Als dit de bedoeling geweest zou zijn van de auteur van deze post, ben ik volledig akkoord, doch ik betwijfel dat dat de bedoeling was.

Ik zie het eerder als veel lawaai maken 'we gaan dat probleem hier ne keer aanpakken' waarbij na enkele dagen de 'resultaten' niet erg belovend zijn. Ik hoop echt dat men in deze de daders van de steekpartij kan vatten en zeer streng zal berechten, maar voel toch al nattigheid dat het op niets gaat uitdraaien.
Oud 30 juni 2004, 18:00   #50
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Afgaand op het persbericht, ging het om een racistische daad.

Volgens de huidege wet, valt dit niet onder 'pesterijen'.
De jeugdrechter had op zen minst hier een duidelijk teken kunnen geven, dat deze misdaad, zeer ernstige gevolgen kan hebben tussen de verschillende volksgemeenschappen.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 18:04   #51
Leonardo
Burger

Standaard

Citaat:
Op gerechtsgebied moet je de incidenten inderdaad los van elkaar zien. Ik vind niet dat je de pestkopjes van het frioetzak incident ineens veel harder dan normaal moet gaan zitten straffen omdat er toevallig tegelijkertijd iemand anders een groffe aanslag op een andere Jood doet. Dan straf je de pestkopjes voor de misdaad van iemand anders.
Als het systematisch is denk ik dat je best wat verder kijkt.
Trouwens 'het teveel systematisch aanklagen van vreemdelingen problemen door een politieke partij' is hier in Belgie veroordeeld geweest als racisme.
Kan/mag het gerecht dan niet omgaan met ergere dingen als systematisch effectief racistisch geweld?
Oud 30 juni 2004, 18:10   #52
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Trouwens 'het teveel systematisch aanklagen van vreemdelingen problemen door een politieke partij' is hier in Belgie veroordeeld geweest als racisme.
Kan/mag het gerecht dan niet omgaan met ergere dingen als systematisch effectief racistisch geweld?

Bij het Blok was er sprake van telkens dezelfde verantwoordelijken. Bij de aanslagen op Joden gaat het voor zover we weten telkens om andere daders. Dat een groot verschil.
Oud 30 juni 2004, 18:10   #53
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Die vzw is één en dezelfde rechtspersoonlijkheid, terwijl het hier om verschillende daders gaat die weinig of niks met elkaar te maken hoeven te hebben.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 18:27   #54
Leonardo
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:

Bij het Blok was er sprake van telkens dezelfde verantwoordelijken. Bij de aanslagen op Joden gaat het voor zover we weten telkens om andere daders. Dat een groot verschil.
Verantwoordelijken vinden voor racistische agressie jegens joden in het algemeen en meer specifiek vanuit 'arabische hoek'zal men heel moeilijk vinden. JahJah aanpakken voor het prediken van geweld en agressie?
Het probleem is er! Telkens om andere daders?, 'niets' met elkaar te maken? mmm ... Hoe ga je oplossingen vinden als je de gemeenschappelijke voedingsbodem niet erkent?
Oud 30 juni 2004, 21:04   #55
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogier
Citaat:

Ik neem aan dat je dan genoeg voorbeelden kunt geven van kinderen die bij een eenmalig geval van pesterijen, racistisch of niet, naar de jeugdrechter worden gestuurd. Eénmalig hé, niet een geschiedenis van herhaald pesten.

Ik wacht op uw voorbeelden.
Afkomstig uit Merksem, kan ik vertellen dat daar indertijd minstens twee jeugdbendes actief waren in de tuinwijk. Op een dag hebben ze zelfs de krant gehaald wat heel wat moeite koste. Wekelijks waren er gevechten. Het uitgangsleven werd er door bepaald. Een aantal van die gasten kwam natuurlijk in aanraking met de politie en vanaf zestien hielden ze zich wijselijk rustig, want dan konden ze echt aangepakt worden. Persoonlijk heb ik er nooit last mee gehad. De reden was dat die gasten het onderling voor de lol uitvochten en de rest met rust lieten. In Antwerpen had je ook van die plaatselijke bendes. Al die gasten dachten in termen van wij en de anderen. Niemand zou dat indertijd racistisch genoemd hebben. Ik denk dat het hier meestal om hetzelfde gaat. Omdat de ene er wat anders uitziet noemt men dat plotseling wel racistisch. Vroeger was dat geen nieuws nu maakt men er nieuws van. Men moet alles eens in de juiste verhouding zien.

Mvg. Rogier
Ik heb van de meer dan 40 jaar dat ik in Antwerpen woon NOOIT geweten dat er specifiek Joden geviseerd werden om hun Jood zijn.

Dit soort racisme is er enkel gekomen tesamen met de overspoeling van ons land door de moslims.

Blijkbaar laten linkse autochtonen zich graag verleiden om samen met moslims op Jodenjacht te gaan.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 21:07   #56
The Agitator
Burger

The Agitator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie
geef ze een schouder klopje!! vroeger werd er idd gevochten maar was men ten minste fair ... vroeger werd men ook gestraft met lijfstraffen misschien terug invoeren dan?

Waar staat dat ze een schouderklopje krijgen? Pellen op uw ogen?

Ook vandaag worden er dagelijks kinderen gepest omdat ze ros haar hebben, omdat ze er witter of donkerder uitzien dan normaal,... e.d. Maken ze daar een politieke zaak van, moeten daar de pestkopjes naar de rechter?
Newsflash: het is een politieke zaak...
The Agitator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 21:09   #57
Peace
Europees Commissaris

Peace's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gazet Van Antwerpen Woensdag 30 juni 2004

...

Zondag rond 19.00 uur werd een 13 jarige jood door 3 jongeren lastig gevallen op Linkeroever.Hij werd uitgescholden en kreeg slaag.De drie minderjarige belagers -8, 11 en 16 jaar verschenen dinsdag al voor de jeugdrechter voor opzettelijke slagen en verwondingen met een racistisch oogmerk.
ZE MOCHTEN BESCHIKKEN, MAAR DE JEUDRECHTER GEBOOD, HEN WEL ZICH TE VERONTSCHULDIGEN BIJ HUN SLACHTOFFER EN ZIJN SCHADE TE VERGOEDEN.

Jawadde, dat is dus die "harde aanpak" waarmee de politiek en justitie dergelijke (naar eigen zeggen zeer enstige) misdaden de kop mee wil indrukken.
Wanneer het de eerste keer is dat die jongeren dergelijke feiten plegen, moeten de ouders daar in kennis van worden gesteld en de verplichting opgelegds krijgen dat zij er verantwwordelijk voor zijn indien hun kinderen terug misdaden zouden plegen.

Wanneer bij de gewaarschuwde ouders weer kinderen misdaden zouden plegen, moet het hele gezin onmiddelijk gerepatrieerd worden.

Op deze wijze hebben de ouders een voldoende motivatie om ervoor te zorgen dat hun kroost zich koest houdt.
Oud 30 juni 2004, 21:24   #58
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peace
Citaat:
Gazet Van Antwerpen Woensdag 30 juni 2004

...

Zondag rond 19.00 uur werd een 13 jarige jood door 3 jongeren lastig gevallen op Linkeroever.Hij werd uitgescholden en kreeg slaag.De drie minderjarige belagers -8, 11 en 16 jaar verschenen dinsdag al voor de jeugdrechter voor opzettelijke slagen en verwondingen met een racistisch oogmerk.
ZE MOCHTEN BESCHIKKEN, MAAR DE JEUDRECHTER GEBOOD, HEN WEL ZICH TE VERONTSCHULDIGEN BIJ HUN SLACHTOFFER EN ZIJN SCHADE TE VERGOEDEN.

Jawadde, dat is dus die "harde aanpak" waarmee de politiek en justitie dergelijke (naar eigen zeggen zeer enstige) misdaden de kop mee wil indrukken.
Wanneer het de eerste keer is dat die jongeren dergelijke feiten plegen, moeten de ouders daar in kennis van worden gesteld en de verplichting opgelegds krijgen dat zij er verantwwordelijk voor zijn indien hun kinderen terug misdaden zouden plegen.

Wanneer bij de gewaarschuwde ouders weer kinderen misdaden zouden plegen, moet het hele gezin onmiddelijk gerepatrieerd worden.

Op deze wijze hebben de ouders een voldoende motivatie om ervoor te zorgen dat hun kroost zich koest houdt.
Waar ga je die twee vlaamse jongeren naartoe repatriëren???
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 21:39   #59
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vind dat er op dit forum nogal veel geoordeeld wordt zonder dat men over voldoende informatie beschikt om ook maar iets te kunnen besluiten.

Men gaat er al meteen vanuit dat het hier om een 'racistische' daad gaat.
Ik ben vroeger ook gepest geweest door een marokkaan. Hij heeft me zelfs ooit eens in elkaar geslaan. Was niks racistisch aan. Was gewoon nen idioten klootzak. Mocht het voorval in de krant gekomen zijn, was het wellicht geïnterpreteerd als 'racistisch'.

Ik vraag me trouwens af wat degenen die hier pleiten voor 'de harde aanpak' in petto hebben voor de achtjarige jongen. Misschien kunnen we speciale kindergevangenissen bouwen voor dit type criminelen?

We weten ook niet of deze jongeren al iets op hun kerfstok hadden. Gaan we naar een maatschappij toe waarin iedere jongere die iets misdoet meteen van de eerste keer hard gestraft wordt? Der zullen nie veel jongeren meer 'vrij' rondlopen dan.

Voor de rest weten we niets over wat hier gebeurd is. Misschien ook niet te snel oordelen dan.
Oud 30 juni 2004, 21:40   #60
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peace
Ouders zijn sowieso verantwoordelijk voor het gedrag van hun minderjarige kinderen. Je vertelt dus niets nieuws.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be