Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2012, 11:12   #41
Anatomehelena
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Iedereen die voldoende stemmen haalt is ten andere verkiesbaar. ik zie dus uw probleem niet echt.
Je weet evengoed als ik dat die man bijna niet kan verkozen worden op dergelijke plaats. Tenzij er een mirakel gebeurt natuurlijk . Als je dit niet begrijpt, ken je weinig van het politieke spel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Bovendien heb ik geen weet van enige dwang tov die man. Hij is dus naar alle waarschijnlijkheid akkoord gegaan met die plaats op de lijst.
Het zou er nog maar aan mankeren dat die man gedwongen zou zijn
Anatomehelena is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 11:16   #42
tschoon verdiep
Burgemeester

tschoon verdiep's schermafbeelding

Standaard

Kris en Yves krijgen een andere betekenis bij de Tjeven
tschoon verdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 11:27   #43
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anatomehelena Bekijk bericht
Je weet evengoed als ik dat die man bijna niet kan verkozen worden op dergelijke plaats. Tenzij er een mirakel gebeurt natuurlijk . Als je dit niet begrijpt, ken je weinig van het politieke spel.
Wat ik weet, en ook begrijp, is dat iedereen die voldoende naamstemmen heeft kan verkozen worden, ongeacht zijn plaats op de lijst. Wat ik ook weet is dat de kopstemmen verdeeld worden onder de mensen op de lijst die niet voldoende naamstemmen hebben, en dit van boven naar beneden. De kans om "opgevist" te worden is dus groter bovenaan de lijst. Maar het princiepe dat elke plaats verkiesbaar is mits voldoende naamstemmen blijft.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 11:30   #44
Anatomehelena
Banneling

Standaard

Dat is de theorie! De praktijk wijst anders uit.
Anatomehelena is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 11:56   #45
Meuh
Provinciaal Gedeputeerde

Meuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken nochtans iemand die vanaf plaats 17-18 verkozen geraakt is en zelfs schepen werd.
Maar in het merendeel van de gevallen heb je natuurlijk gelijk!
Meuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 12:02   #46
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meuh Bekijk bericht
Ik ken nochtans iemand die vanaf plaats 17-18 verkozen geraakt is en zelfs schepen werd.
Maar in het merendeel van de gevallen heb je natuurlijk gelijk!
Die enkeling doet niet ter zake. De X met meeste voorkeursstemmen zouden verkozen moeten zijn. Opvolgers moet men afschaffen, wanneer plaats X een andere post krijgt zou de eerstvolgende met meer stemmen hem moeten vervangen. Dat zou democratisch zijn.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 12:14   #47
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Die enkeling doet niet ter zake. De X met meeste voorkeursstemmen zouden verkozen moeten zijn. Opvolgers moet men afschaffen, wanneer plaats X een andere post krijgt zou de eerstvolgende met meer stemmen hem moeten vervangen. Dat zou democratisch zijn.
Deel één van uw verhaal klopt al in de meeste gevallen hé. Door het serieus verminderen van de invloed van de lijststem, is die pot meestal al leeg na de eerste kandidaat. Al de rest wordt op aantal voorkeurstemmen verkozen.

Bij opvolging beginnen ze idd wel weer bij de eerste niet verkozen kandidaat. En die kan dan weer uit de pot nemen.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 12:15   #48
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bah praktisch gezien is het altijd gemakkelijker om uzelf te verkopen als ge op plaats 3 staat ipv op plaats 23 hé. Gewoon visueel gemakkelijker. De meeste mensen stemmen voor een lijsttrekker en kijken dan een naam of vijf ver. Gans het middenpak laten ze vallen.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 12:36   #49
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Iedereen moet een kans krijgen om zich politiek te engageren. (Idealiter kan je gewoon opkomen bij de verkiezingen, zonder dat een partij je op de lijst moet zetten, maar dat is een andere discussie.)

Als je het geen goed idee vindt dat bepaalde personen verkozen raken, dan stem je er gewoon niet op. (Dat doe ik ook.) Maar als anderen er wel op willen stemmen, dan is dat hun goede democratische recht.

Ongelooflijk laag hoe die bende N-VA'ers hier de CD&V op zoiets wilt afrekenen.

Er zijn hier blijkbaar veel mensen die geen fan zijn van democratie. Dat is het besluit.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 12:41   #50
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Iedereen moet een kans krijgen om zich politiek te engageren. (Idealiter kan je gewoon opkomen bij de verkiezingen, zonder dat een partij je op de lijst moet zetten, maar dat is een andere discussie.)

Als je het geen goed idee vindt dat bepaalde personen verkozen raken, dan stem je er gewoon niet op. (Dat doe ik ook.) Maar als anderen er wel op willen stemmen, dan is dat hun goede democratische recht.

Er zijn hier blijkbaar veel mensen die geen fan zijn van democratie. Dat is het besluit.
We kunnen dus besluiten dat geen enkele partij voorstander is van de democratie aangezien geen enkele partij voorstander is van 5 jarigen stemrecht te geven en ze ook niet op kieslijsten te laten staan.

Of wacht, ik zal wel gewoon besluiten dat je met je denkwijze nog maar eens extreem kort door de bocht gaat.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 12:44   #51
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Nu staat Herman de Croo daar wel te kakken, nu blijkt dat het niet de Vlaams-nationalisten zijn die mentaal gehandicapt zijn

Bijlage 86587

Als volgende stap voor CD&V voorzie ik een ongeneesbare coma-patient op de lijst.
Sommige parlementairen gedragen zich zo in het halfrond.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 12:45   #52
Восход-1
Banneling

Standaard

Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 12:48   #53
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mee eens.

Ik heb de man zonet bezig gehoord op het nieuws. Hij heeft misschien een licht spraakgebrek (nou, hij was alleszins verstaanbaar in vergelijking met boertige dialectsprekende Antwerpenaren en West-Vlamingen) maar voor de rest wist de man maar al te goed waar hij over sprak. Op het eerste zich zou je niet denken dat die man mentaal is.

Er wordt hier weer een stukje overdreven...
Oud 9 juli 2012, 12:48   #54
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
2!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 12:50   #55
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
We kunnen dus besluiten dat geen enkele partij voorstander is van de democratie aangezien geen enkele partij voorstander is van 5 jarigen stemrecht te geven en ze ook niet op kieslijsten te laten staan.

Of wacht, ik zal wel gewoon besluiten dat je met je denkwijze nog maar eens extreem kort door de bocht gaat.
Je bent niet ondemocratisch door iemand niet op een kieslijst te laten staan. Je moet immers altijd keuzes maken tussen kandidaten.

Je bent ook niet ondemocratisch door een minimale leeftijd op stemrecht e.d. te plaatsen, want daardoor wordt niemand op een ander bevoordeeld aangezien dat voor iedereen geldt. (Ook al had ik in 2010, op mijn 17-de, al graag gestemd.)

Maar er kritiek op hebben dat een 18-plusser opkomt bij de verkiezingen, eender wie dat is, getuigt van weinig interesse in echte democratie.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 12:53   #56
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Je bent niet ondemocratisch door iemand niet op een kieslijst te laten staan. Je moet immers altijd keuzes maken tussen kandidaten.

Je bent ook niet ondemocratisch door een minimale leeftijd op stemrecht e.d. te plaatsen, want daardoor wordt niemand op een ander bevoordeeld aangezien dat voor iedereen geldt. (Ook al had ik in 2010, op mijn 17-de, al graag gestemd.)

Maar er kritiek op hebben dat een 18-plusser opkomt bij de verkiezingen, eender wie dat is, getuigt van weinig interesse in echte democratie.
Als je die filosofie doortrekt, schaf dan meteen ook de opkomstplicht af. Dat si pas democratie! Een traditio misschien?

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Oud 9 juli 2012, 12:53   #57
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Incitatus was het toonbeeld van Keizer Augustus Germanicus, beter bekend als Caligula, om aan te tonen dat de Republiek dood en begraven was. Op deze manier wou hij de senatoren, die fungeerden als masker voor de niet-democratische staat, op hun plaats te wijzen.

Als analogie fundamenteel onjuist zolang de meerderheid nog iets te zeggen heeft op vlaams of gemeentelijk niveau. Mochten de klassieke 3 + groen minder dan 50% halen en dan een tsjevenstreek uithalen om aan de macht te blijven, dan is dit beeld meer dan gepast. Helaas dat deze kandidaat niet meer op de senaatslijst kan pronken, want op belgisch niveau is de democratie al lang begraven.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 12:56   #58
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
We hebben al een fysiek gehandicapte met een vlaams spraakgebrek.
Erg flauw om weer op de kap van Muyters te zitten...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 12:56   #59
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

jawel hoor, de 18 jarige wordt bevoordeeld tov de 17 jarige.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 13:04   #60
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Erg flauw om weer op de kap van Muyters te zitten...
We hebben er ook een paar die aan dikkenekkenitis lijden: Kareltje-hoe-kan-ik-nog-op-een-andere-manier-mijn-belastingsplicht-ontlopen-De gucht, Petrickskens-van-Tongeren-spreekt zelfs-met-een-dubbel-tong-als-hem-niet-zat-is-Dewael, Sanderken-ik-lul-maar-wat-op-want-mijn-achterban-is toch-dom-De Croo, Guyken-ik-ben-naar-Europa-om-het-te-redden-maar-ze-nemen-me-niet-aux-sérieux-Verhofstadt, Gwendoke-ik-kal-er-wat-op-los-maar-krijg-nergens-mijn-ei-gelegd-Rutten...

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be