Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2004, 22:44   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Hetero-koppels die bewust voor geen kinderen kiezen, zijn dus ook een gevaar ???
Aldus daalt ook het kinderaantal, met alle gevolgen van dien. Meent u dat er echt geen gevaren schuilen in het toenemend aantal alleenstaanden en koppels die bewust kiezen om geen kinderen te hebben?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 22:46   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tigerpants
Ik denk dat de geschiedenisboeken dan verkeerd zullen zijn... :s

In mijn opleiding geschiedenis vond ik uitreksels van het Vaticaan. En jawel hoor, dat stond er weldegelijk tussen... Kmoet dat dringend nog eens van onder t stof halen, dan kan ik u letterlijk citeren, MET bronvermelding en alles...
Ja, dat moet u zeker doen. Dan zult u zien dat de Kerk inderdaad pas nu zou toegegeven hebben dat de aarde rond de zon draait of dat de aarde niet plat is.
Oud 2 juli 2004, 22:48   #43
tigerpants
Burgemeester

Stuur een bericht via MSN naar tigerpants
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyperken
Maar je gaat het dalen van het geboortecijfer toch niet aan de toelating van abortus- en holebi-tollerantie toeschrijven?
Niet uitsluitend, maar het speelt natuurlijk wel een rol. Als men weet dat er duizenden abortussen per jaar gebeuren. Dat er door de promotie van afwijkende vormen als homoseksualiteit vele jonge mensen van het rechte pad afwijken, dan wordt het wel duidelijk dat het een rol speelt. Daarnaast is er natuurlijk ook de steeds groter wordende zelfzucht (waardoor kinderen als een ondraaglijke last worden beschouwd) en het oprukkend materialisme.

Kheb nog nooit zulk iets lachwekkend gehoord als "promotie om holebi te worden"... Komaan he seg, we leven niet meer in de middeleeuwen he!!

Door die promotie wijken die jongen "van het rechte pad af"...

Komaan he seg! U bent zeker de grootste fan van Alexandra Colen?
tigerpants is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 22:50   #44
tigerpants
Burgemeester

Stuur een bericht via MSN naar tigerpants
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tigerpants
Ik denk dat de geschiedenisboeken dan verkeerd zullen zijn... :s

In mijn opleiding geschiedenis vond ik uitreksels van het Vaticaan. En jawel hoor, dat stond er weldegelijk tussen... Kmoet dat dringend nog eens van onder t stof halen, dan kan ik u letterlijk citeren, MET bronvermelding en alles...
Ja, dat moet u zeker doen. Dan zult u zien dat de Kerk inderdaad pas nu zou toegegeven hebben dat de aarde rond de zon draait of dat de aarde niet plat is.

dat is toch wat ik zei...??

Ofwel word ik gewoon te oud... :s Ik ben tenslotte ook al een twintiger...
tigerpants is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 22:51   #45
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Hetero-koppels die bewust voor geen kinderen kiezen, zijn dus ook een gevaar ???
Aldus daalt ook het kinderaantal, met alle gevolgen van dien. Meent u dat er echt geen gevaren schuilen in het toenemend aantal alleenstaanden en koppels die bewust kiezen om geen kinderen te hebben?
Er bestaat nu eenmaal iets als geboorteplanning en geboortebeperking. Vroeger liepen de vrouwen constant met een "dikke buik" tot aan hun veertigste, en waren ze versleten op hun vijftigste. En ik denk niet dat we hier een "taak" hebben, om x-aantal kinderen te kopen. Het kwam de kerk vroeger natuurlijk goed uit, die "kroostrijke" gezinnen (vrouw aan de haard enz...........). Mensen die hun handen vol hadden, met de kinderen, hadden maar weinig tijd, om zich te "manifesteren" . Het was diezelfde kerk, natuurlijk enkel om de "zieltjes" te doen.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 22:53   #46
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Je gaat trouwens een 'beweging' verdedigen die ons als europeaan in de geschiedenis werdt opgedrongen!
Germaanse geloofsovertuigingen en levenswijzen vergeten?? De kerstening van noord europa was een slachtpartij, de spirituele zwarte dood zoals de pest! Het was niet goed meer om man en vrouw als mekaars gelijken te beschouwen, want de vrouw was het werktuig van de duivel zogezegd...heksenverbranding, vrije meningsuiting kende ze trouwens ook niet want het had moord of marteling tot gevolg. Het zijn natuurlijk oude veten maar om nog vertrouwen te schenken in deze beweging zou je de geschiedenis van de kerk moeten ontkennen.
Cyperken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 22:55   #47
perotinus
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Laten we god en zijn kerk er nu eens buiten.
Gewoon vanuit het standpunt van de maatschappij.
De enige essentiële natuurwet is het instandhouden van de soort.
Men kan de holebi's moeilijk aanrekenen dat ze daar hun best voor doen.
Gevolg is zeer simpel: hun houding is tegennatuurlijk en an sich gevaarlijk voor het voortbestaan van die maatschappij.
De vraag is nu of een maatschappij het zich kan veroorloven haar jeugd ter opvoeding toe te vertrouwen aan lieden die in een tegennatuurlijke situatie leven, deze, actief of passief, promoten als natuurlijk en door hun voorbeeldfunctie regelrecht invloed uitoefenen op het toekomstig gedrag van de jongelingen.

Het is toch gewoon pure zelfmoord voor een samenleving.
Wat ik in vetdruk zette slaat vermoedelijk op hetero's die een condoom of een ander anticonceptivum gebruiken?
Oud 2 juli 2004, 22:55   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er bestaat nu eenmaal iets als geboorteplanning en geboortebeperking.
Juist, en men doet zo goed aan geboortebeperking dat men de geboorteplanning vergeet, waardoor het aantal geboorten zo is gedaald dat men zelfs niet meer komt tot de noodzakelijke hernieuwing van de bestaande generaties. Vanaf nu krimpt de inheemse bevolking dus ineen.

Daartegenover staat dat het moslims hier wonend wel veel kinderen hebben. Nu al is duidelijk dat er een bevolkingswissel aankomt: in een aantal Brusselse gemeenten is die veel nabijer dan we ons indenken.
Oud 2 juli 2004, 22:59   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Germaanse geloofsovertuigingen en levenswijzen vergeten?? De kerstening van noord europa was een slachtpartij ...
De kerstening van Vlaanderen gebeurden zonder slachtpartijen. Hier preekte bijvoorbeeld Bonifatius alsook heel veel Ierse heiligen. Juist van de Ieren kan niet gezegd worden dat ze hun toevlucht nemen tot geweld bij de kerstening, wel integendeel.

Geloof werd niet opgedrongen, wel aangeboden. In die tijd was het normaal dat wanneer een stamleider zich bekeerde, de leden van de stam dat ook deden. Misschien wat vreemd voor onze tijd, maar zo waren de zeden toen.

Alles wat aanvaardbaar aan Germaanse gebruiken en levenswijzen was, werd door de christenen behouden. Dat was trouwens een uitdrukkelijke raad een paus uit die missioneringstijd aan de zendelingen mee gaf.
Oud 2 juli 2004, 23:01   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was niet goed meer om man en vrouw als mekaars gelijken te beschouwen, want de vrouw was het werktuig van de duivel zogezegd...
Larie. Dat heeft het christendom niet geleerd, wel allerlei bijgeloof. Ik raad u het boek aan dat nu zelf heb doorgenomen: Dries Vanysacker, Hekserij in Brugge - de magische leefwereld van een stadsbevolking 16e-17e eeuw (vooral het hoofdstukje "het magisch bewustzijn" is daarin verhelderend). Met het christendom had het nauwelijks iets te maken, wel met heel veel bijgeloof dat in meerdere zaken juist terugging op allerlei oud Germaans bijgeloof.
Oud 2 juli 2004, 23:03   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Haast en spoed... Hier de juiste versie:

Citaat:
Ja, dat moet u zeker doen. Dan zult u zien dat de Kerk helemaal niet pas nu zou toegegeven hebben dat de aarde rond de zon draait of dat de aarde niet plat is.
Oud 2 juli 2004, 23:07   #52
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
Germaanse geloofsovertuigingen en levenswijzen vergeten?? De kerstening van noord europa was een slachtpartij ...
Geloof werd niet opgedrongen, wel aangeboden. In die tijd was het normaal dat wanneer een stamleider zich bekeerde, de leden van de stam dat ook deden. Misschien wat vreemd voor onze tijd, maar zo waren de zeden toen.
Het spreekt vanzelf dat een christenen dit gaat ontkennen...ik zou zelfs durven beweren dat bepaalde geschriften werden aangepast bepaalde feiten uit de geschiedenis te verdoezelen. Ik blijf erbij dat het christendom werdt opgedrongen, maar dat is natuurlijk een 'vrije meningsuiting' waar jij alle recht bij hebt om daartegenin te gaan.
Oud 2 juli 2004, 23:14   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het spreekt vanzelf dat een christenen dit gaat ontkennen...ik zou zelfs durven beweren dat bepaalde geschriften werden aangepast bepaalde feiten uit de geschiedenis te verdoezelen. Ik blijf erbij dat het christendom werdt opgedrongen, maar dat is natuurlijk een 'vrije meningsuiting' waar jij alle recht bij hebt om daartegenin te gaan.
Als u "erbij blijft", dan moet u ook uw bewijsgronden kunnen voorleggen. Welnu, de bekering van onze streken is niet door dwang of zo gebeurd. Dat is bijvoorbeeld wel onder de Saksen gebeurd, maar dat was op bevel van Karel de Grote.

In veel andere gebieden werd het christendom in alle vrijheid aangenomen. Ierland is daarbij het mooiste voorbeeld, waar de druïden zich als eerste bekeerden. Ook in Georgië en Armenië kwam de overstap heel vlug en zonder dwang. In het Italische schiereiland gebeurde de verspreiding zelfs ondanks de bloedige vervolging... zo gedwongen zullen de mensen wel niet geweest zijn in dat geval.
Oud 2 juli 2004, 23:17   #54
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Beste jan,

U lijkt mij een héél verstandig en intellectueel persoon en ik weet dat ikzelf niet oud genoeg, noch informele of literaire achtergrond heb om te kunnen blijven antwoorden op uw argumentaties daarbij laat ik het met deze laatste reply nog
Vlaanderen is lang een strikt katholieke gemeeschap geweest, ikzelf kom dan ook uit een strikt katholieke familie, het feit dat ik zelf de keuze kreeg om te beslissen over mijn religieuse overtuiging heb ik aan mijn ouders te danken en hoewel ik nog maar amper 18 jaar oud ben hou ik toch al reeds enkele jaren vol dat de mentaliteit van de katholieke kerk mij niet echt zint, en daar zal in de toekomst ook zeker geen verandering in komen, wat er ook mag gezegd worden...ik zie wel dat de kerk steeds meer lege stoeltjes vertoond en dat proberen we hier juist te achterhalen denk ek.

MVG! - ik denk dat we zelf ver van de topic zijn afgeweken.
Oud 2 juli 2004, 23:24   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik zie wel dat de kerk steeds meer lege stoeltjes vertoond en dat proberen we hier juist te achterhalen denk ek.
De reden is vrij eenvoudig: de Kerk heeft hier in het Westen niet zelden twee heren willen dienen, de wereld en haar Heer. Maar dat kon niet anders dan op een mislukking uitdraaien.
Oud 2 juli 2004, 23:28   #56
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
ik zie wel dat de kerk steeds meer lege stoeltjes vertoond en dat proberen we hier juist te achterhalen denk ek.
De reden is vrij eenvoudig: de Kerk heeft hier in het Westen niet zelden twee heren willen dienen, de wereld en haar Heer. Maar dat kon niet anders dan op een mislukking uitdraaien.
Kunt u mij mss uitleggen dan waarom de katholieke kerk zoveel tegenstanders heeft? Wat mensen zoals mij ertoe dwingt hun haat tegenover dit geloof openbaar te gaan uiten. - en het excuus 'om te stoer over te komen', 'gefrustreerde of verwaarloosde jeugd' kreeg ik al genoeg te horen -
Oud 2 juli 2004, 23:30   #57
perotinus
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:
De reden is vooral dat sinds de ineenstorting van het ancien régime een traaglopende, maar zekere volksontvoogding op gang gekomen is...en de mens beseft dat hij zijn levenszin en verantwoordelijkheid aan zichzelf te danken heeft en niet aan één of andere heer.
Oud 2 juli 2004, 23:31   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kunt u mij mss uitleggen dan waarom de katholieke kerk zoveel tegenstanders heeft? Wat mensen zoals mij ertoe dwingt hun haat tegenover dit geloof openbaar te gaan uiten. - en het excuus 'om te stoer over te komen', 'gefrustreerde of verwaarloosde jeugd' kreeg ik al genoeg te horen -
Als u zo'n haat - uw eigen woorden - voor de Kerk/geloof voelt, dan zult u dat wel kunnen uitleggen, zeker?! Dan moet u wel de eerste zijn die kan achterhalen waarom dat zo is. U neemt die houding aan. Hopelijk kunt u dan ook uw houding verklaren of op z'n minst onderbouwen... anders heeft u wel een probleem, hoor. Dan handelt u immers onbezonnen.
Oud 2 juli 2004, 23:34   #59
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
Als u zo'n haat - uw eigen woorden - voor de Kerk/geloof voelt, dan zult u dat wel kunnen uitleggen, zeker?! Dan moet u wel de eerste zijn die kan achterhalen waarom dat zo is. U neemt die houding aan. Hopelijk kunt u dan ook uw houding verklaren of op z'n minst onderbouwen... anders heeft u wel een probleem, hoor. Dan handelt u immers onbezonnen.
Zelf kan ik dat verklaren natuurlijk anders zou het zinloos zijn om dat gevoel te blijven koesteren...ik wou gewoon een reactie lezen
Oud 2 juli 2004, 23:35   #60
perotinus
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:
Benieuwd te horen of u uw geloof kan verklaren of op z'n minst onderbouwen...zeer benieuwd of u kan waar theologen al 2000 jaar falen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be