![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dus terug on topic; Er is een stijging van de jeugdcriminaliteit en dit ligt niet aan het feit dat er een stijging van het aantal aangiftes is! Waar ligt het dan wel aan; voor het overgrote deel ervan, nl de alloctoonse jeugd is dit een gevolg van hun opvoeding die hun geen respect opbrengt voor de autochtoonse inwoners en hun cultuur. Voor de de autochtoonse jeugd kan men de reeds van oudsher bekende factoren naar voern brengen ( sociale achtegrond, drugs,...) maar ook een vervaging van het normenbesef onder invloed van een steeds individualistischere maatschappij! Kunne we hierover een inhoudelijke discussie over houden aub, griffin en co? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want als je het beter weet dan de jeugdrechters zelf, dan moet je vast over info beschikken die zij duidelijk niet hebben. Misschien geen slecht idee om hen die info even te geven, dacht je niet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ook het feit dat een deel mensen elkaar in het openbare leven niet durven aanspreken op storende zaken, dat ze elkaar niet te hulp schieten als iemand in moeilijkheden verkeert, draagt hier toe bij. En de berichtgeving als zou misdaad lonen, en politie nooit daders vinden en rechters maar uiterst lichte straffen uitspreken, lijkt mij ook een aanmoediging in die richting. Het hebben van een strafblad wordt blijkbaar door een deel van de jeugd onderschat.
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is de vraag nu echt te moeilijk? Jij beweert dat er helemaal niet meer aangiftes of opsporingen zijn. Ik vraag je gewoon om aan te tonen dat er 20% meer jeugdcriminaliteit was in 2003, vergeleken met 2001 in het arrondissement Tongeren, en 48% meer in het arrondissement Hasselt. Toch logisch dat ik je even vraag waar je die info vandaan haalt? Ik ben namelijk zéér geïnteresseerd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister
|
![]() Volgens mij wordt het belang van opvoeding toch wat overschat in deze topic.
Persoonlijk geloof ik in een wisselwerking tussen een aangeboren persoonlijkheid en een veelheid aan ervaringen. Dat de opvoeding hierin een belangrijk onderdeel is maar slechts één van zeer vele is m.i. duidelijk. Onderschat ook niet de ervaringen met vrienden, leraars, media, pastoors, dokters, noem maar op : zelfs eenmalige ontmoetingen met vreemden op straat kunnen mee de persoonlijkheid bepalen. Een goede opvoeding is dus uiteraard belangrijk maar is zeker geen foolproof manier om een perfect sociaal aangepaste medemens te creëren. Er spelen zoveel factoren meer mee dan dat. En tenslotte is er nog dat aangeboren karakter, het raamwerk waarin alle ervaringen verwerkt en beoordeeld worden. De kern die niet of zeer moeilijk te veranderen is. Enfin, dat denk ik toch. Maar ik ben zot.
I'm still standing, better than I ever did, Looking like a true survivor, feeling like a little kid. __________________ But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay, I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() j/k ![]() Ik weet niet of éénmalige ontmoetingen echt zoveel invloed kunnen hebben op iemand, tenzij het zeer traumatische zaken zou betreffen... Het hangt natuurlijk niet alleen van opvoeding af, maar ook van hoe men tegenover de buitenwereld staat en hoe die buitenwereld reageert op zijn/haar daden.
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Opvoeding begint niet als je kind 14 is. Opvoeding begint als je kind een uur oud is (en eigenlijk daarvoor al). Let op: er is een duidelijk verschil tussen een gedragsstoornis en criminele feiten plegen. Een jongere kan criminele feiten plegen zonder een gedragsstoornis te hebben, en een jongere kan een gedragsstoornis hebben en toch binnen de lijnen van de wet blijven. Maar uit onderzoek blijkt dat het vooral de kinderen zijn die al van jongsaf (vanaf de kleuterleeftijd) gedragsproblemen hebben die op latere leeftijd zware criminele feiten plegen (met 'zware' wordt hier verstaan: feiten waarbij er een rechtstreeks contact is tussen dader en slachtoffer en/of waarbij geweld gebruikt wordt). Deze kinderen en jongeren plegen later op volwassen leeftijd veel vaker criminele feiten dan andere kinderen die géén gedragsproblemen hadden van op zeer jonge leeftijd, ook veel vaker dan de jongeren die gedragsproblemen stellen vanaf de adolescentieleeftijd. Een samenspel van genetische (bijv. ADHD hebben), sociale (armoede, slechte buurt,..) en ouderlijke factoren spelen een rol bij het onstaan van die vroege gedragsstoornissen. Ouderlijke factoren zijn zaken als monitoring (weten waar je kind uithangt, wat het doet, wie het kent), duidelijke regels stellen en consequent optreden bij het overtreden ervan, samen met je kind nagaan hoe het prblemen kan oplossen, je kind belonen wanneer het iets goed gedaan heeft, en samen dingen doen die het kind leuk vindt. Deze 5 (van de onderzoeksgroep van Patterson - de belangrijkste naam uit dit veld) blijken telkens uit onderzoek de belangrijkste factoren te zijn van een 'geslaagde' opvoeding. Daarnaast beschouwt men ook 4 opvoedingsstijlen, die gekarakteriseerd worden door een uniek combinatie van warmte (luisterend oor, samen dingen doen, betrokkenheid) en regelgeving (duidelijk regels + consequent opvolgen). Permissieve opvoeding: veel warmte, weinig regelgeving (zeer gezellige gezinnen maar iedereen loopt er hopeloos in verloren) Autoritaire opvoeding: weinig warmte, veel regelgeving (de 'waarom daarom' gezinnen waar meer gestraft wordt dan fun gemaakt, en waar kinderen ook bang zijn van hun ouders) Autoritatieve gezinnen: veel warmte, veel regelgeving Verwaarlozende gezinnen: weinig warmte, weinig regelgeving Nu blijkt dat de autoritaire opvoeding vaak leidt tot angststoornissen en depressie (ook nie goe), de permissieve en verwaarlozende tot gedragsproblemen. De kinderen uit autoritatieve gezinnen komen er het best van af. Dit zijn gezinnen waarin kinderen heel wat vrijheid krijgen om zichzelf te ontwikkelen, eens fouten mogen maken, maar waarbij de regels wel duidelijk vast liggen, en waarbij op een regelovertreding consequent gereageerd wordt op een redelijke en aangepaste wijze, en waarbij ook duidelijk gesteld wordt w�*t het kind precies heeft misdaan, waarom dat niet kan, en wat er wel van hem verwacht wordt. Als ik de praktijk bekijk, dan zie ik veel ouders die het evenwicht tussen permissie en autoriteit niet vinden, en omklappen naar één van de twee. Of er ook nog een vreemde combo van maken: het ene moment zijn ze zeer permissief, het andere moment beginnen ze te roepen en te schelden en vallen er ook nog eens klappen. Zeer verwarrend allemaal voor de kinderen. Hopende u hiermee van dienst te zijn geweest.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote]
Citaat:
Er zal ook wel een stijging zijn van de jeugdcriminaliteit, dat ga ik niet proberen betwisten. Waar Jan Hyoens echter geen rekening mee lijkt te houden, is dat jeugdrechters zich niét enkel bezig houden met jeugdcriminaliteit, maar ook met problematische opvoedingssituaties. En ik denk dat het vooral deze zijn die stijgen, meer en sneller dan de jeugdcriminaliteit. De cijfers die gegeven worden maken echter geen onderscheid tussen de als misdrijf omschreven feiten (MOF) en problematische opvoedingssituaties (POS), dus helaas kunnen we op basis van die cijfers daar nix zinnigs over zeggen. |
|
![]() |
![]() |