Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2012, 22:03   #41
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
welke oen koopt dan eerst een roze zak en doet nadien zijn folie en toestanden zèlf naar het containerpark?
staat er daar op de containers iets als :

"container voor folie en plastiek film, enkel in roze zakskes "?

ge meent dat toch nie?
Jawel. Ik meen dat. In Mechelen gaat plastiek waarvan volume minder dan 10 liter in een roze zak. Die roze, te koop op containerpark per rol van 10, kost evenveel al de blauwe pmd. Die roze zakken worden niet opgehaald. Zelf naar het containerpark te brengen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 22:11   #42
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil hier even toch wel duidelijk maken dat - gezien mijn Agalev verleden - ik werkelijk een overtuigd recycleringspersoon ben hoor. ik heb daar niks op tegen.

maar als ikdus omwille van één potteke om te beginnen al TWEE zakken moet verspillen en dan nog zien dat de afval verbrand wordt en niet gerecycleerd, dan lijkt het me dat het doel voorbij wordt geschoten;

ik ga zeker geen tetrabriks tussen mijn papier frommelen: ik ga ze écht gewoon samenpersen: goed voor één jaar in één blauwe zak!

die dure grijze zak moet eruitkomen hoor.
Toch opletten. Want als die blauwe pmd zak te veel weegt dan vetrouwen die vuinismannen dat niet, en blijft de zak voor de deur staan.
Tenzij je met de kerstdagen zo'n jaarkalender koopt, uiteraard.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 22:44   #43
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil hier even toch wel duidelijk maken dat - gezien mijn Agalev verleden - ik werkelijk een overtuigd recycleringspersoon ben hoor. ik heb daar niks op tegen.

maar als ikdus omwille van één potteke om te beginnen al TWEE zakken moet verspillen en dan nog zien dat de afval verbrand wordt en niet gerecycleerd, dan lijkt het me dat het doel voorbij wordt geschoten;

ik ga zeker geen tetrabriks tussen mijn papier frommelen: ik ga ze écht gewoon samenpersen: goed voor één jaar in één blauwe zak!

die dure grijze zak moet eruitkomen hoor.
Maak u geen zorgen, ik eens zoveel.

En voor de rest, alles wat in het gat van de glascontainer past smijt ik erin.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 23:10   #44
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Toch opletten. Want als die blauwe pmd zak te veel weegt dan vetrouwen die vuinismannen dat niet, en blijft de zak voor de deur staan.
Tenzij je met de kerstdagen zo'n jaarkalender koopt, uiteraard.
Klopt. Met nieuwjaar een flinke fooi en je staat op de goede lijst.
Die anderen met een slechte of geen fooi...andere lijst.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 23:30   #45
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Klopt. Met nieuwjaar een flinke fooi en je staat op de goede lijst.
Die anderen met een slechte of geen fooi...andere lijst.
De vuilkarmaffia.
Oud 23 augustus 2012, 23:48   #46
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar had ik een tijd geleden een verkeerd potje in mijn PMD zak geduwd, waardoor hij lekker aan de deur bleef staan met een rode sticker erop.

Gelukkig zat het foutieve plastiek bovenaan, dus haal ik het eruit en plaats de zak (na twee weken in de blakke zon) terug aan de deur bij de volgende ophaling.

Wat blijkt? ONDERAAN schijnt ook nog zo'n foutief potje te zitten (zo eentje van aardbeien), dus wéér een rode sticker.
Nu heb ik echt geen zin om heel die stinkende zak even leeg te kieperen, daar onderaan het foutieve potje uit te halen en heel de stinkende hoop terug in de zak te stoppen.

Ik heb dus netjes een grijze zak over de blauwe zak getrokken en laat nu heel de boel naar de verbrandingsoven brengen zonder ook maar iets te recycleren.

Is dat nu werkelijk de bedoeling?
dus het is de schuld van anderen dat jij na 10 jaar nog steeds niet weet wat er in een PMD-zak thuishoort en wat niet ?

de PET wordt overigens wel degelijk gerycleerd: de korrels worden gesmolten en nadien in allerhande producten verwerkt. O.a. in fleecekes. Zie ook deze video.
Oud 24 augustus 2012, 00:27   #47
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jawel. Ik meen dat. In Mechelen gaat plastiek waarvan volume minder dan 10 liter in een roze zak. Die roze, te koop op containerpark per rol van 10, kost evenveel al de blauwe pmd. Die roze zakken worden niet opgehaald. Zelf naar het containerpark te brengen.
Dat klopt,en die zakken zijn zo goed ,dat als je er iets insteekt het er los door valt...

En de kapo's komen controleren...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 00:31   #48
Восход-1
Banneling

Standaard

Zakken die niet worden opgehaald voor slechte redenen (gescheud en opgelapt, "weegt teveel", terwijl ik steeds correct sorteer, sluikstort ik gewoon. In de school hiernaast. Voor wat hoort wat.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 05:10   #49
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
dus het is de schuld van anderen dat jij na 10 jaar nog steeds niet weet wat er in een PMD-zak thuishoort en wat niet ?

de PET wordt overigens wel degelijk gerycleerd: de korrels worden gesmolten en nadien in allerhande producten verwerkt. O.a. in fleecekes. Zie ook deze video.
natuurlijk wordt de PET gerecycleerd, maar niet de zak die een rode sticker kreeg omdat er onderaan een potje van aardbeien verkeerdelijk was ingegooid. Heel de zak is dus in een grijze zak gestopt en werd dus niet gerecycleerd.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 06:25   #50
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ziekelijke opmerking.
duffe opmerking.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 13:14   #51
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Zakken die niet worden opgehaald voor slechte redenen (gescheud en opgelapt, "weegt teveel", terwijl ik steeds correct sorteer, sluikstort ik gewoon. In de school hiernaast. Voor wat hoort wat.
*Half Vlaanderen in koor: dat mag niet!
Oud 24 augustus 2012, 15:47   #52
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Amai, dat is knap, hoe weet jij dat ik in de Seefhoek woon? Verander je beter je naam niet in "Groot licht?"
Gewoon, een gokske

Seefhoek = sluikstortkampioenen die voor ons allemaal de prijs opdrijven met hun lui- en gierigheid , of toch als ik het VB-gazetje mag geloven.

Citaat:
Jij komt zeker uit één van de betere buurten zoals Brasschaat?
Neh, zuid-Zuid (tegen Kiel)

Laatst gewijzigd door Klein Licht : 24 augustus 2012 om 15:48.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 15:54   #53
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
dus het is de schuld van anderen dat jij na 10 jaar nog steeds niet weet wat er in een PMD-zak thuishoort en wat niet?
Zeker en vast. Het probleem is ook dat de ophalingen georganiseerd worden door de gemeentes. Sommige gemeentes hebben een hele goeie 'sorteergids', andere hebben er quasi geen (voor kleine gemeentes is dit niet altijd makkelijk).

http://www.betersorteren.be/print-sorteergids-pmd/

Maar wie heeft zo'n gidsje bij zijn vuilbakken hangen? Aan de andere kant is het nu ook niet zo dat het nut van gescheiden sortering volledig wegvalt als er eens iets verkeerds tussen zit, vandaar dat ze met een boetesysteem werken. Als ik het me goed herinner was de hoeveelheid foute fractie nu ook niet verwaarloosbaar, maar het exacte percentage ben ik vergeten.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 17:59   #54
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Gewoon ervoor zorgen dat er geen foute fractie meer kan zijn. Veel gemakkelijker.
Oud 25 augustus 2012, 09:18   #55
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Hier moeten wij in het containerpark de PMD sorteren; minstens zes verschillende zakken voor flessen,( kleurloze, groenachtige, blauwachtige, niet doorschijnende, ......) conservenblikken en metalen deksels apart en dan nog eens de drinkverpakkingen apart.

Een hele klus, daar waar ik vroeger gewoon mijn PMD-zak leegmaakte in de container.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2012, 13:15   #56
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Hier moeten wij in het containerpark de PMD sorteren; minstens zes verschillende zakken voor flessen,( kleurloze, groenachtige, blauwachtige, niet doorschijnende, ......) conservenblikken en metalen deksels apart en dan nog eens de drinkverpakkingen apart.

Een hele klus, daar waar ik vroeger gewoon mijn PMD-zak leegmaakte in de container.
die wordt dan niet meer opgehaald? Dus het is beter voor het milieu dat je dan je auto neemt om naar het containerpark te rijden?
Moet je dan wel nog een blauwe zak kopen of mag je het thuis voorsorteren in eigen plastic bakken?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 25 augustus 2012 om 13:16.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2012, 14:02   #57
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Blijkbaar zijn al die regels sterk afhankelijk van regio. Hier mag je plastiek folie gratis in de daarvoor bestemde bak op het containerpark smijten.

Vuilniszakken worden hier al jaren niet meer gebruikt, dat zijn hier verrolbare bakken die bij ophaling gewogen worden (€0.2 per kg).
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2012, 16:26   #58
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de reden is blijkbaar dat loshangende plastiekfilm de machines laat verstroppen. Waarschijnlijk wordt de zak eerst machinaal verwijderd, waarbij die tweede zak misschien mee met het afval op de band gaat?

Maar ze overdrijven langs alle kanten:
Ooit zag ik in het containerpark in de glasbak een pracht van een vaas liggen, niks beschadigd, dus wat doe ik? ik haal die er gewoon uit om mee te nemen. MAGNIE!
Hier zie ik echt het nut niet van in, zelf doe ik de moeite om zoveel mogelijk naar de kringloopwinkel te brengen, maar zo nog een paar akkefietjes met Ibogem en ik kieper alles gewoon in hun containerbakken.
het afval en recyclage beleid in de wereld is een klucht, een geld klopperij zoals alles in het leven.

in IKEA gooien ze ganse nieuwe (oude stock) meubels gewoon in de hout container omdat niemand ze kocht maar ze gratis eruit halen mag niet dan krijg je een boete.

als een oogst van appelen of tomaten goed is worden containers goed eetbaar fruit en groente vernietigd omdat de prijs anders te laag is op de veiling maar is de oogst slecht dan moeten we als consument bij betalen en de overheid subsidies geven dus ook betaald door ons.

sorteer je afval en ga je naar het containerpark mag je voor alles en nog wat betalen, terwijl het in een vuilniszak kiepen veel makkelijker is en echt veel verlies maak je hier niet mee als je uw vuil goed perst.

- ik pleit om containerparken gratis te maken voor alle producten op voorwaarde dat men ze wel duidelijk gescheiden aanbied. dus wie moeite doet om zijn rommel te scheiden kan serieus voordeel halen.

- ook moet men alle verpakkingen in de winkel een label geven. bv. met een groene sticker, de consumenten zal dit ook zien op zijn kastickets en deze kan men dan indienen om een lagere bijdrage te moeten betalen van milieu en recyclage taks. zo worden consumenten aangemoedigd om producten te kopen met een goede verpakking en zullen bedrijven investeren in verpakkingen die goed zijn voor het milieu zonder de prijs te verhogen
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2012, 19:29   #59
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil hier even toch wel duidelijk maken dat - gezien mijn Agalev verleden -
[offtopic]
De Duitse SA had als bijnaam biefstukken: bruin van buiten, rood van binnen.
De groenen noemt men watermeloenen, groen van buiten, rood van binnen.
Hoe noem je eigenlijk een ecologisch VB'er?
[/offtopic]
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2012, 19:50   #60
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ga nu niet beweren dat ik een heilige ben op vlak van sorteren van afval en dies meer.

Maar ik tracht daar toch constructief aan mee te werken.

Het is dus nog niet zo slecht dat de mensen af en toe gecontroleerd worden of ze de regeltjes, die uiteindelijk ecologisch nuttig zijn èn legaal gestemd in uw gemeenteraad, nageleefd worden.

Met de technologische vooruitgang zal het wel gemakkelijker worden. Tot voor een paar jaar moesten we (nou ja, moeten ...) glas apart sorteren naargelang het wit, groen of bruin was (of vergis ik me even van een kleurtje?).
Eén gekleurde glasfles in de container van wit glas, en de recyclage-mogelijkheden daalden spectaculair.
Nu schijnt dat feilloos door een combinatie van scanning.

Allez dus, wees allemaal niet zo pisnijdig en doe simpelweg een klein beetje je best. En als ze er al eens mee rammelen, dan rammel je even terug, maar niet teveel en niet te lang.

We zijn toch propere Vlamingen niet ?

.
Zo is dat.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be