Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

Discussietools
Oud 13 september 2012, 23:29   #41
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Niet overdrijven hé.

.
Ha , wat gebeurt er dan mee ?

als het op zetels aan komt , krijgt de grootste partij de blanco stemmen .

de betekenis van een blanco stem houd in dat je u aansluit bij de meerderheid .

en niet gewoon foert zoals velen denken .
Klarekijk is offline  
Oud 13 september 2012, 23:34   #42
Robrecht de Fries
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door air Bekijk bericht
Allez Robrecht. Komt ge nu nog steeds met die stadslegende af. Blanco/ongeldige stemmen worden NIET verdeelt over de andere partijen, en ook niet over de grootste partij. Is een kwakkel die blijkbaar van vader op zoon wordt doorgegeven. Blanco stemmen worden geteld. En worden officieel gerapporteerd in de verkiezingsuitslagen. Door deze blanco stemmen te claimen als een 'referendum' tegen de provinciebesturen kunnen ze wel degelijk een krachtig politiek signaal afgeven. Normaal zijn 5 �* 6% vd stemmen blanco/ongeldig. Laten we dat verdubbelen naar 10 �* 12% (voor de provincieraden alleen hé) en dan kan het debat ECHT gaan beginnen over zin/onzin provinciebesturen. Dat snap je toch, niet?
Allez Air, u gaat toch niet beweren dat u het kunt hard maken om alle blancostemmen te claimen voor één opzet, i.c. het afschaffen van de provincies. Er worden om honderden redenen blancostemmen uitgebracht.
Blanco stemmen vallen weg bij de zetelverdeling en veranderen dus niets aan de uitslag, dus kunt u ze beschouwen alsof ze verdeeld worden zoals de echte kiezers bepaald hebben. In verhouding dus tot de werkelijk uitgebrachte stemmen. Ze hebben geen invloed op het resultaat enzijnbijgevolg het zelfde alsof die mensen nooit mogen stemmen hebben. Blancostemmen zijn nutteloos.

Laatst gewijzigd door Robrecht de Fries : 13 september 2012 om 23:35.
Robrecht de Fries is offline  
Oud 13 september 2012, 23:35   #43
air
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht

Klarekijk heeft eerder een troebele kijk op dit onderwerp. Blanco/ongeldige stemmen gaan NIET/NOOIT naar de grootste partij. Blanco/ongeldige stemmen worden geteld en officieel gerapporteerd in de verkiezingsuitslagen. De zetels worden verdeelt op basis van de geldige (niet blanco/ongeldige) uitgebrachte stemmen. In dit geval, door de blanco stemmen te claimen als een referendum tegen de overbodige provinciebesturen, kunnen ze wel degelijk een krachtig politiek signaal vormen. Denk er 's over na.
air is offline  
Oud 13 september 2012, 23:36   #44
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht

Of, juister geformuleerd: blanco stemmen is inderdaad geen manier om te kunnen foert stemmen; het is je akkoord verklaren met de keuzes van diegenen die wel een voorkeur aangeven.

Je hebt de gevormde meerderheid niet veroorzaakt, je hebt ze ook niet tegengehouden. Je hebt getolereerd dat ze er kwam.
Robinus V is offline  
Oud 13 september 2012, 23:38   #45
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Klarekijk heeft eerder een troebele kijk op dit onderwerp. Blanco/ongeldige stemmen gaan NIET/NOOIT naar de grootste partij. Blanco/ongeldige stemmen worden geteld en officieel gerapporteerd in de verkiezingsuitslagen. De zetels worden verdeelt op basis van de geldige (niet blanco/ongeldige) uitgebrachte stemmen. In dit geval, door de blanco stemmen te claimen als een referendum tegen de overbodige provinciebesturen, kunnen ze wel degelijk een krachtig politiek signaal vormen. Denk er 's over na.
Hoe ga je dan de blanco stemmers die dat specifieke signaal willen geven onderscheiden van de overige blanco stemmers?

Het is een absurd voorstel. Het was verstandiger om wél voor de verkiezingen op te komen, doch met slechts één standpunt: het forceren van de afschaffing van het niveau, desnoods onder een andere naam en in samenwerking met niet-LDD'ers.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 13 september 2012 om 23:40.
Robinus V is offline  
Oud 13 september 2012, 23:41   #46
air
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robrecht de Fries Bekijk bericht
Allez Air, u gaat toch niet beweren dat u het kunt hard maken om alle blancostemmen te claimen voor één opzet, i.c. het afschaffen van de provincies. Er worden om honderden redenen blancostemmen uitgebracht.
Blanco stemmen vallen weg bij de zetelverdeling en veranderen dus niets aan de uitslag, dus kunt u ze beschouwen alsof ze verdeeld worden zoals de echte kiezers bepaald hebben. In verhouding dus tot de werkelijk uitgebrachte stemmen. Ze hebben geen invloed op het resultaat enzijnbijgevolg het zelfde alsof die mensen nooit mogen stemmen hebben. Blancostemmen zijn nutteloos.
Je begrijpt het niet denk ik maar dat is niet erg. Ik leg het nog 's uit: een paar % verschuivingen in de stemmen worden bij verkiezingen rot geanalyseerd door partijen en politicologen. Als de blanco's van historisch steeds 5 �* 6 % naar pakweg 10% gaan dan wordt dat een debat. Doel bereikt. Tenzij je natuurlijk voorstander bent om vrolijk het provinciebestuurscarrouselleke te laten ronddraaien. We weten toch allemaal waarvoor provinciebesturen nog dienen: partijfinanciering (het gaat om stevig wat geld) en plaatsen van partijgenoten die ergens een mandaat verloren hebben.

Laatst gewijzigd door air : 13 september 2012 om 23:49.
air is offline  
Oud 13 september 2012, 23:44   #47
air
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Hoe ga je dan de blanco stemmers die dat specifieke signaal willen geven onderscheiden van de overige blanco stemmers?

Het is een absurd voorstel. Het was verstandiger om wél voor de verkiezingen op te komen, doch met slechts één standpunt: het forceren van de afschaffing van het niveau, desnoods onder een andere naam en in samenwerking met niet-LDD'ers.
Blanco stemmers zijn bij alle verkiezingen ongeveer 5 �* 6% vd stemmen. Als je nu voor de provincieraadsverkiezing dat kan opkrikken naar 8 �* 10% dan is het toch duidelijk wat daarvoor gezorgd heeft.
air is offline  
Oud 13 september 2012, 23:45   #48
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als de balnco's van historisch steeds 5 �* 6 % naar pakweg 10% gaan dan wordt dat een debat. Doel bereikt.
Oké. Er is inderdaad een kans dat er een debat door ontstaat als het aanslaat.

Ik vind het echter strategisch geen goed idee om mijn stem op te offeren om 'heel misschien een klein debatje te krijgen'.
Robinus V is offline  
Oud 13 september 2012, 23:47   #49
Robrecht de Fries
Banneling

Standaard

Citaat:
Je begrijpt het niet denk ik maar dat is niet erg. Ik leg het nog 's uit: een paar % verschuivingen in de stemmen worden bij verkiezingen rot geanalyseerd door partijen en politicologen. Als de balnco's van historisch steeds 5 �* 6 % naar pakweg 10% gaan dan wordt dat een debat. Doel bereikt. Tenzij je natuurlijk voorstander bent om vrolijk het provinciebestuurscarrouselleke te laten ronddraaien. We weten toch allemaal waarvoor provinciebesturen nog dienen: partijfinanciering (het gaat om stevig wat geld) en plaatsen van partijgenoten die ergens een mandaat verloren hebben.
Begrijp me niet verkeerd: ik vind de provincie ook een geldverslindend en overbodig niveau.
Ik begrijp de oproep van LDD ook: ze hebben geen provincielijsten. De oproep via die blancostemmen is dus de enige manier om zich te laten horen.
Robrecht de Fries is offline  
Oud 13 september 2012, 23:47   #50
air
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Oké. Er is inderdaad een kans dat er een debat door ontstaat als het aanslaat.

Ik vind het echter strategisch geen goed idee om mijn stem op te offeren om 'heel misschien een klein debatje te krijgen'.
ok, jij vindt het dus verstandiger om te zeggen: doe lekker verder in de compleet overbodige en nutteloze provinciebesturen heren politiekers. Mijn stem krijgen jullie toch. Heb jij ooit in een bedrijf een manager zichzelf zien wegsaneren?

Laatst gewijzigd door air : 13 september 2012 om 23:49.
air is offline  
Oud 14 september 2012, 01:55   #51
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ok, jij vindt het dus verstandiger om te zeggen: doe lekker verder in de compleet overbodige en nutteloze provinciebesturen heren politiekers. Mijn stem krijgen jullie toch. Heb jij ooit in een bedrijf een manager zichzelf zien wegsaneren?
Ze gaan zich inderdaad niet wegsaneren, ook niet met 10% blancostemmers. En na een debatje –verwacht er niet te veel van– zal dat ook nog steeds niet gebeuren.

Strategisch is het om de anderen blanco te laten stemmen, terwijl ikzelf op het volgens mij minst slechte stem, zodat de weinige beslissingen die er wél genomen worden naar mijn zin zullen zijn.

En verder ben ik ook nog steeds van mening dat een lijst met als enige programmapunt de afschaffing van de provincies veel effectiever is. Die verkozenen kunnen dan effectief de zaken blokkeren, en dan komen er pas echt stevige debatten. Voor zo'n lijst zou ik nog overwegen mijn stem op te offeren, moesten ze het goed doen in de peilingen.
Robinus V is offline  
Oud 14 september 2012, 09:17   #52
BruFFy
Vreemdeling

Standaard

Aan diegene die de provincies afgeschaft willen zien maar toch niet blanco stemmen:
Denk je nu echt dat je stem op een partij die opkomt gaat helpen om de boel af te schaffen?
@Robinus V welke beslissingen zullen naar je zin zijn met jouw stem?
Blanco stem is mijns inziens de enige mogelijkheid als je niet akkoord gaat met een van de opkomende partijen. Als je wel stemt dan zeg je eigenlijk dat je voor de provincies bent.
Jouw en andere stemmen valideren nu net het bestaan van de provincies!

Schaf die boel af!

Laatst gewijzigd door BruFFy : 14 september 2012 om 09:28.
BruFFy is offline  
Oud 14 september 2012, 13:34   #53
air
Vreemdeling

Standaard

Wow. Die reageren zoals door een wesp gestoken: http://www.vlaamseprovincies.be/nl/d...p-je-provincie
Ben benieuwd naar het budget dat er tegenaan wordt gekwakt.
air is offline  
Oud 15 september 2012, 11:56   #54
Libert
Vreemdeling

Standaard

Het blanco stemmen gaat inderdaad om het signaal. Niemand die blanco stemt heeft de illusie dat er op korte termijn iets verandert. Maar voor één van de traditionele partijen stemmen, dan verandert er ook op lange termijn gegarandeerd niks. De weinige bevoegdheden van de provincies zijn technisch, niet politiek. Of de provincieraad nu vol Vlaams-Belangers of communisten zit: dat verandert hooguit de afkomst van de bestuurder van de grastractor die in het provinciaal park van Huizingen de pelouse onderhoudt. Maar ze moeten samen met het hele politieke apparaat wel financieel onderhouden worden. En dat moet gedaan zijn.
Libert is offline  
Oud 15 september 2012, 12:41   #55
air
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libert Bekijk bericht
Of de provincieraad nu vol Vlaams-Belangers of communisten zit: dat verandert hooguit de afkomst van de bestuurder van de grastractor die in het provinciaal park van Huizingen de pelouse onderhoudt.
Dat moet er voor mij ook uit. Het gras moet afgereden worden door de best biedende en hardwerkende zelfstandige tuinaannemer. Nu is het quasi zeker de neef van de nicht van ...
Idem voor alle andere overheidspostjes, op welk niveau dan ook. Maximaal uitbesteden en wat echt best door een overheid gedaan moet worden: echt selecteren, permanent evalueren en afscheid nemen indien niet voldoende. Voor sociale gevallen werd het OCMW uitgevonden.
Waarmee ik absoluut niet beweer dat het gros van het overheidsapparaat luierikken, soci
air is offline  
Oud 15 september 2012, 12:45   #56
air
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libert Bekijk bericht
Of de provincieraad nu vol Vlaams-Belangers of communisten zit: dat verandert hooguit de afkomst van de bestuurder van de grastractor die in het provinciaal park van Huizingen de pelouse onderhoudt.
Dat moet er voor mij ook uit. Het gras moet afgereden worden door de best biedende en hardwerkende zelfstandige tuinaannemer. Nu is het quasi zeker de neef van de nicht van ...
Idem voor alle andere overheidspostjes, op welk niveau dan ook. Maximaal uitbesteden en wat echt best door een overheid gedaan moet worden: echt selecteren, permanent evalueren en afscheid nemen indien niet voldoende. Tja, wishful thinking zeker. Wat we Wallonië essentieel verwijten passen we zelf ook op grote schaal toe. Het enige verschil is de onderliggende basis structuur van de economie.
air is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be