Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Ben je arm (geweest)
ik was en ben arm 2 18,18%
ik ben lang arm geweest 2 18,18%
ik ben niet zo lang arm geweest 1 9,09%
ik ben wisselend arm/niet arm geweest 1 9,09%
ik ben arm aan het worden 5 45,45%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2012, 22:50   #41
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Ik bedoel niet de Stijn Streuvels of Cyriel Buysse stijl hongersnood en fabrieksproletariaat armoe. Die is hier gewoon niet meer. De omstandigheden waarin jij verkeerde zouden 'arme' mensen van 100 jaar terug, of vandaag in een hol in Zuid Amerika doen dansen van vreugde.

Maar je ziet om je heen dat iedereen het beter heeft. En in die zin is Knipps betoog over relatief arm zijn wel op zijn plaats.
Armoede is in basisbehoeften tekort komen. Wat basisbehoeften zijn heeft te maken met mensenrechten en persoonlijke rechten. Dat zit verwerkt in de armoedegrens
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2012, 22:51   #42
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Ook mijn verblijf in het buitenland koppel ik nu nog altijd aan een "terug naar de realiteit doop" op een eiland zonder stroom , zonder communicatie tussen de outochtone bevolking en leven met even weinig als zij , en hard werken samen met hen , dat is mijn ultime vakantie . Ok ik heb natuurlijk de middelen om er heen te gaan en na een maandje terug een propere broek aan te trekken .
Dat probeerde ik ook op mijn vakanties. Het stak wel wat af met mijn waterdichte rugzak, afritsbare broek en goretex toestanden, (en gsm met zonnepaneel ladertje en backup visa just in case) . Maar plaatsen zonder stromend water, electriciteit, en winkels, apothekers of wegen die meer waren dan een verlegde rivierbedding zijn steeds mentaal verfrissend . Ik zoek dat ook terug op.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2012, 22:52   #43
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

[quote=eno2;6320434]
Citaat:
Ik kwalificeerde lange tijd op die criteria
Het huis wil ik best geloven, daar heb ik over gelezen. Maar de gezondheidszorg hier is puik en quasi gratis. En kleren in tweedehandszaken kosten een euro of twee voor een deftig hemd.
Oud 10 september 2012, 22:58   #44
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Armoede is in basisbehoeften tekort komen. Wat basisbehoeften zijn heeft te maken met mensenrechten en persoonlijke rechten. Dat zit verwerkt in de armoedegrens
Er is niet iets zoals het mensenrecht op niet-arm zijn. Er is wel iets als het recht op een minimum levensstandaard dat de staat toekent door middel van sociale en financiële voorzieningen. Eén en ander zal zorgen dat de behoeftige hier niet veel tekort zal komen qua basisbehoeften.

Misschien moeten die afgelijnd worden om tot een betere conclusie te komen. Basisbehoeften voor mij zijn; onderdak, warmte, voedsel, kleren. Dat zal overal ter wereld zijn. In België zullen ze daar direct stromend water, electriciteit en scholing en geneeskundige verzorging aan toevoegen. Maar da's relatief denk ik.
Oud 10 september 2012, 23:36   #45
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is niet iets zoals het mensenrecht op niet-arm zijn. Er is wel iets als het recht op een minimum levensstandaard dat de staat toekent door middel van sociale en financiële voorzieningen. Eén en ander zal zorgen dat de behoeftige hier niet veel tekort zal komen qua basisbehoeften.

Misschien moeten die afgelijnd worden om tot een betere conclusie te komen. Basisbehoeften voor mij zijn; onderdak, warmte, voedsel, kleren. Dat zal overal ter wereld zijn. In België zullen ze daar direct stromend water, electriciteit en scholing en geneeskundige verzorging aan toevoegen. Maar da's relatief denk ik.
Akkoord maar wat jijzelf als basisbehoeften beschrijft

dat is niet naar de geest van de grondwet en dat is ook niet wat bedoeld is met de Europees overeengekomen armoedegrens die alle betrokken en geïnteresseerde instellingen hanteren. Daar zit heel wat meer in.
Momenteel draait die rond 950€/maand en bevat ook ontspanning mobiliteit connectiviteit en dergelijke. Eigenlijk alles om geïntegreerd te blijven in de samenleving in plaats van gemarginaliseerd. Natuurlijk hangt dan daar dat soort prijsplaatje aan.

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 september 2012 om 23:48.
Oud 10 september 2012, 23:41   #46
eno2
Banneling

Standaard

[quote=Liederik;6320472]
Citaat:

Het huis wil ik best geloven, daar heb ik over gelezen. Maar de gezondheidszorg hier is puik en quasi gratis. En kleren in tweedehandszaken kosten een euro of twee voor een deftig hemd.
Ik droeg tweedehands

Voor een hersenscan deed ik een goedgekeurde aanvraag bij het OCMW gezien de extra-kost (uiteindelijk ging de scan niet door) Je moet ook niet doen alsof alles 100% terugbetaald wordt. Ik werd toen wel eens geopereerd waardoor ik tijdelijk in financiële moeilijkheden kwam. Maar ik heb ook eens zes jaar lang illegaal in het zuiden geleefd zonder enige medische dekking, gelukkig had ik die in dat geval niet nodig.

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 september 2012 om 23:45.
Oud 11 september 2012, 08:43   #47
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Akkoord maar wat jijzelf als basisbehoeften beschrijft

dat is niet naar de geest van de grondwet en dat is ook niet wat bedoeld is met de Europees overeengekomen armoedegrens die alle betrokken en geïnteresseerde instellingen hanteren. Daar zit heel wat meer in.
Momenteel draait die rond 950€/maand en bevat ook ontspanning mobiliteit connectiviteit en dergelijke. Eigenlijk alles om geïntegreerd te blijven in de samenleving in plaats van gemarginaliseerd. Natuurlijk hangt dan daar dat soort prijsplaatje aan.
Maar we hebben het hier niet over de grondwet (waar ook niks over arm zijn in staat trouwens). We hebben het over wat arm zijn inhoudt.
Connectiviteit, mobiliteit, 950€ per maand en ontspanning als criteria voor armoede vind ik gewoonweg belachelijk. Kijk over de grenzen van Europa heen; gebrek aan ontspanning godbetert; dat zijn pas first world problems. Moeten knokken voor de meest elementaire behoeften, dat is arm zijn.

De gezondheidszorg voor minderbedeelden (da's eigenlijk de term die meest van toepassing is) kost nagenoeg niks. Het RIZIV heeft een ganse nomenclatuur voor geneeskundige verstrekkingen met een bijzonder laag gunsttarief waar je ongetwijfeld recht op had. En voor levensnoodzakelijke zaken waar je tussen twee categoriëen in valt is er het bijzonder solidariteitsfonds. Je moet godbetert niet eens lid zijn van een ziekenfonds; er is de Hulpkas waar je voor niks bij kan.
Oud 11 september 2012, 12:10   #48
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Maar we hebben het hier niet over de grondwet (waar ook niks over arm zijn in staat trouwens). We hebben het over wat arm zijn inhoudt.
Een waardig bestaan, staat erin. Ik zal het artikel toch eens in mijn database moeten opnemen.

Citaat:
Connectiviteit, mobiliteit, 950€ per maand en ontspanning als criteria voor armoede vind ik gewoonweg belachelijk. Kijk over de grenzen van Europa heen; gebrek aan ontspanning godbetert; dat zijn pas first world problems. Moeten knokken voor de meest elementaire behoeften, dat is arm zijn.
Dat is een persoonlijke definitie en dat is de race naar the bottom.

Overigens wordt die 950€ als armoedegrens algemeen gehanteerd binnen Europa en terecht zo.
Het OCMW blijft er 22% onder, dat zal je plezier doen
Citaat:
De gezondheidszorg voor minderbedeelden (da's eigenlijk de term die meest van toepassing is) kost nagenoeg niks. Het RIZIV heeft een ganse nomenclatuur voor geneeskundige verstrekkingen met een bijzonder laag gunsttarief waar je ongetwijfeld recht op had
.
En een resem belangrijke voorzieningen, waar niemand recht op heeft. En waar rijkjes bijkomende verzekeringen voor nemen.

Citaat:
En voor levensnoodzakelijke zaken waar je tussen twee categoriëen in valt is er het bijzonder solidariteitsfonds. Je moet godbetert niet eens lid zijn van een ziekenfonds; er is de Hulpkas waar je voor niks bij kan
Mijn hersenscan kon ik zelf betalen.
De kostprijs van een ziekte en ziekenhuisopname valt niet te berekenen. Ze is alleszins niet onbelangrijk. En iemand onder de armoedegrens kan nul frank extra uitgeven
Van dure ziektes ben ik in mijn armoede gelukkig bespaard gebleven. Ik had ze mij niet kunnen veroorloven. De enige zware rekening die ik had, werd in mijn mijn goeie tijd nog betaald door mijn extra-ziekteverzekering

Het is me hier te doen om andere armen te leren kennen, niet om de hele armoede-discussie, die in talloze andere draden aan de orde komt, aan te zwengelen. Nu ja, ik ging er een stukje in mee...Het bijzonderste heb ik al gezegd.

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 september 2012 om 12:24.
Oud 11 september 2012, 22:55   #49
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

geen 400 euro na aftrek huur, dit ongeveer 12 maanden lang. Leefloon samenwonende terwijl ik alleen was. Dan niets meer.
Dan even gewerkt, maandloon variërend van 100 euro tot 1000 euro. (niet altijd werk beschikbaar en ik natuurlijk te stom of eervol om aan ocmw te smeken tot minimumloon).
Dan even niets meer...
Dan even 1200 euro per maand.
Nu al de tweede maand met 0.

Ervoren kreeg ik 40 euro/week leefgeld van moeder (kotstudent) en studiebeurs. En had iets van spaargeld uit studentenjobs her en der.

Geen reserves meer, nog niets opgebouwd en nog geen diploma.
Vorig jaar maximumfactuur bereikt qua medische kosten, wat al veel zegt allicht. Zeker als je beseft dat apothekerskosten er niet worden bijgerekend. Die bedragen mogelijk evenveel als de MAF-cap.

Holéé ... veelbelovend leven gaan leiden.

Ironisch genoeg weigert het ocmw me een leefloon, laat staan dat voor alleenstaanden waar ik recht op heb.
Daardoor heb ik ook geen toegang tot sociale (iets gaan drinken of gaan eten kost geld, andere mensen uitnodigen en bij mekaar gaan drinken is een oplossing ja maar wordt vrij genant als mensen zelf hun drinken beginnen meebrengen :-/ ), culturele, ... of god weet welke activiteiten (bv hobby's, ontspanning, ...). Dat wordt bij leefloners nochtans terugbetaald.
Ze hebben bovendien ook recht op allerlei kortingen op facturen of voorzieningen (openbaar vervoer, ziekenkas) rekeningen (electrisch apparaat aankopen), pro deo's, etc.

Maar ik heb dus zero inkomen, en krijg zelfs dat niet! LOL �* la belgique?

De lol neemt zeker toe als je in ocmw's gaat zitten als enige belg, en allerlei mensen rond je ziet zitten die blaken van gezondheid maar een verhaal gaan ophangen van ik wil graag winkelbediende worden, maar ik ken geen frans, waarbij ocmw dan maar eventjes voorstelt om jaren aan studies (dat is daar bljkbaar voor noodzakelijk, toch als je uit verwegistan komt aangewaaid) te bekostigen!!
En laten we eerlijk zijn, tenzij het in een typische verwegistan-winkel is of het onderwijs voor een metamorfose kan zorgen (ook qua uiterlijk helaas en daar selecteert men toch op bij mensen die in contact moeten komen met klanten), is de kans dat men aangenomen wordt na die jarenlange studies heel klein. :-/

Maar al de openstaande vacatures invullen voor poetshulpen, thuiszorg, ... ho maar.
Eén ding heb ik geleerd: heb je een kleurtje, dan kruipen de sociaal-assistentes voor je.
Heb je geen kleurtje, dan heb je een probleem (sociaal assistentes sturen je huiswaarts).
Heb je geen kleurtje en word je behandeld door een kleurlinge, dan heb je een heel groot probleem ...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 11 september 2012 om 23:01.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2012, 23:05   #50
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
geen 400 euro na aftrek huur, dit ongeveer 12 maanden lang. Leefloon samenwonende terwijl ik alleen was. Dan niets meer.
Dan even gewerkt, maandloon variërend van 100 euro tot 1000 euro. (niet altijd werk beschikbaar en ik natuurlijk te stom of eervol om aan ocmw te smeken tot minimumloon).
Dan even niets meer...
Dan even 1200 euro per maand.
Nu al de tweede maand met 0.

Ervoren kreeg ik 40 euro/week leefgeld van moeder (kotstudent) en studiebeurs. En had iets van spaargeld uit studentenjobs her en der.

Geen reserves meer, nog niets opgebouwd en nog geen diploma.
Vorig jaar maximumfactuur bereikt qua medische kosten, wat al veel zegt allicht. Zeker als je beseft dat apothekerskosten er niet worden bijgerekend. Die bedragen mogelijk evenveel als de MAF-cap.

Holéé ... veelbelovend leven gaan leiden.

Ironisch genoeg weigert het ocmw me een leefloon, laat staan dat voor alleenstaanden waar ik recht op heb.
Daardoor heb ik ook geen toegang tot sociale (iets gaan drinken of gaan eten kost geld, andere mensen uitnodigen en bij mekaar gaan drinken is een oplossing ja maar wordt vrij genant als mensen zelf hun drinken beginnen meebrengen :-/ ), culturele, ... of god weet welke activiteiten (bv hobby's, ontspanning, ...). Dat wordt bij leefloners nochtans terugbetaald.
Ze hebben bovendien ook recht op allerlei kortingen op facturen of voorzieningen (openbaar vervoer, ziekenkas) rekeningen (electrisch apparaat aankopen), pro deo's, etc.

Maar ik heb dus zero inkomen, en krijg zelfs dat niet! LOL �* la belgique?

De lol neemt zeker toe als je in ocmw's gaat zitten als enige belg, en allerlei mensen rond je ziet zitten die blaken van gezondheid maar een verhaal gaan ophangen van ik wil graag winkelbediende worden, maar ik ken geen frans, waarbij ocmw dan maar eventjes voorstelt om jaren aan studies (dat is daar bljkbaar voor noodzakelijk, toch als je uit verwegistan komt aangewaaid) te bekostigen!!
En laten we eerlijk zijn, tenzij het in een typische verwegistan-winkel is of het onderwijs voor een metamorfose kan zorgen (ook qua uiterlijk helaas en daar selecteert men toch op bij mensen die in contact moeten komen met klanten), is de kans dat men aangenomen wordt na die jarenlange studies heel klein. :-/

Maar al de openstaande vacatures invullen voor poetshulpen, thuiszorg, ... ho maar.
Eén ding heb ik geleerd: heb je een kleurtje, dan kruipen de sociaal-assistentes voor je.
Heb je geen kleurtje, dan heb je een probleem (sociaal assistentes sturen je huiswaarts).
Heb je geen kleurtje en word je behandeld door een kleurlinge, dan heb je een heel groot probleem ...
Klacht indienen wegen discriminatie en er direct voor naar een prodeo advocaat stappen. Wedden dat er dan wel iets beweegt

Ofwel (en dit heb ik uit de mond van een allochtoon)als ge geen scrupules hebt : Ge pikt een TV, komen ze die met de deurwaarder halen dan pikt ge gewoon de volgende enz. Moet ge voor de rechter komen, dan geeft ge uw verhaal en smeekt hem om je in de bak te gooien, zodat je minstens eten hebt. Hij zal je niet opsluiten. Dan doe je gewoon terug hetzelfde

Ofwel (en dit was ook van een allochtoon) : je gaat drugs dealen aan een schoolpoort en als je opgepakt wordt zeg je dat je dit moest doen uit noodzaak omdat het OCMW geld geweigerd heeft...

Laatst gewijzigd door Stingray : 11 september 2012 om 23:10.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2012, 15:16   #51
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Onder welke categorie valt een behoorlijk salaris die de kosten echter niet dekken kan?
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2012, 16:41   #52
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn hersenscan kon ik zelf betalen.
Zo duur zal die ook niet geweest zijn....
Oud 12 september 2012, 16:43   #53
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben arm geweest van 1945 tot 1970 (geboren in armoede -generatiearmoede) en van 1994 tot 2010 (na echtscheiding, ontslag en ziekte)

Van 1989 tot 1994 heb ik onder de armoedegrens gewerkt (maar had ik nog reserves)

Lange perioden dus

Ik raakte uit de armoede door pensioen in 2010

Mijn positionering van arme heeft me op dit forum ∞ veel P.A. opgeleverd

Arm zijn is (voor deze draad):
1 Inkomen onder de armoedegrens
2 plus niet over vermogen (noch eigendom) beschikken

Een beetje persoonlijke info over je armoede-patroon&periodes mag. Hoe je erin kwam en hoe je eruit raakte
En avant, klagen en zagen maar, hoe arm je wel bent.
Als blijkt dat je arm genoeg bent en voldoende kakt op de werkende klasse uit wiens hand je eet, dan mag je automatisch op eno2's 'vriendenlijst'.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 12 september 2012 om 16:43.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2012, 16:47   #54
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben niet arm meer
Heb je een rijke vrouw gevonden ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2012, 17:04   #55
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Zo'n extreme definitie vind ik nogal flauw.

Als je niet op een normale manier kan deelnemen aan het maatschappelijk leven, dan ben je imho arm.

Als je geen rondje kan trakteren aan je vrienden op café. Omdat de huur anders niet betaald raakt.
De vraag is wat op een normale manier deelnemen is aan het sociale leven. In mijn omgeving zie ik een zak mensen die best tevreden zijn met overheidssteun, ze zullen nooit rijk worden, maar ze moeten niet om 6 uur opstaan om te gaan werken, zijn gelukkig als ze samen met soortgenoten blikjes bier uit den Aldi kunnen drinken, lekker gezellig voor de TV.
Mijn kloten. Het leger der armen wordt groter, en electoraal belangrijker.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2012, 18:53   #56
eno2
Banneling

Standaard

edit

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 september 2012 om 18:53.
Oud 12 september 2012, 23:33   #57
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Klacht indienen wegen discriminatie en er direct voor naar een prodeo advocaat stappen. Wedden dat er dan wel iets beweegt

Ofwel (en dit heb ik uit de mond van een allochtoon)als ge geen scrupules hebt : Ge pikt een TV, komen ze die met de deurwaarder halen dan pikt ge gewoon de volgende enz. Moet ge voor de rechter komen, dan geeft ge uw verhaal en smeekt hem om je in de bak te gooien, zodat je minstens eten hebt. Hij zal je niet opsluiten. Dan doe je gewoon terug hetzelfde

Ofwel (en dit was ook van een allochtoon) : je gaat drugs dealen aan een schoolpoort en als je opgepakt wordt zeg je dat je dit moest doen uit noodzaak omdat het OCMW geld geweigerd heeft...
oh mijn god ...

Tja, probleem is dat ik zelfs geen pro deo kan krijgen. Dat is de lol.
Ik heb geen geld, dat kan ik bewijzen. De personen waar ik officieel mee samenwoon ook niet, maar dat kan ik niet bewijzen want hun inkomstgegevens krijg ik niet (slechte relatie).

Gevolg: minder rechten als een crimineel, vreselijke stress over het bestaan e en me al het mogelijke vermaak ontzeggen

Ik ervaar vooral een heel sterk effect op mijn ethisch vermogen bv, als ik hier ga winkelen in de colruyt en ik zie allochtonen dingen kopen of met een vrij volle kar naar de kassa gaan, beseffen dat ik het bv bij het goedkoopste en minder kwaliteitsvolle product moet houden, of gewoon heel veel dingen moet schrappen die ik graag eet wegens veel te duur.
Zwart rijden met de trein ... ik zou het vroeger zelfs niet overwegen en me dood schamen. Ik heb het net gedaan. :-/

Door die hele situatie ben ik echt verrechtst ergens, en geloof ik inderdaad in discriminatie.
Het is zoooooooooooo wrang, wraakroepend cynisch om te weten dat er hier mensen toekomen waarvan de kans groot is dat ze nooit zullen werken en die levenslang blijven doppen en geld krijgen, en al dan niet nog met al hun facturen richting ocmw gaan alsook een sociale woning huren.
(Ik heb dit overigens reeds met een eerste advocate aangeklaagd die ik destijds wel nog pro deo kon krijgen omdat toen het leefloon pas was stopgezet en dit duidelijk niet was omdat ik plots zogenaamd wel vermogend was - plots stopzetten is overigens niet reglementair maar kom, daar stoorde het ocmw zich niet aan. Probleem is dat het ocmw allerlei argumenten uit de hoed getoverd heeft die me voorstelden als een soort randgeval dat een nepinschrijving had gedaan maar die eigenlijk heel het jaar op vakantie was geweest, naar feestjes was gegaan, en god weet wat, op kosten van de samenleving). :-/ En nog veel ergere dingen. Ook mijn fysieke toestand zouden mijn studies onmogelijk maken ... (heb inderdaad een ziekte).
Daar ze - weeral niet conform - hun argumenten niet tijdig hebben doorgegeven kon ik niet bewijzen dat men ongelijk had en stond ik daar mooi te blinken.
(Mijn advocate wou niet meer in verder beroep gaan, ik vermoed dat de ocmw-argumenten haar ook hebben doen twijfelen.)
Maar wat ik eigenlijk wou zeggen is dat, toen ik mijn ware (!!) verhaal uitlegde aan de advocate, ze onbegrip uitte over het feit dat ik plots geen leefloon meer kreeg (normaal is er een schorsing indien ze van oordeel zijn dat je bv afspraken niet nakomt en dat zijn telkens korte perioden bv één maand - best want je krijgt een leefloon toegewezen omdat je géén ander inkomen hebt! ) "dat is wraakroepend" ... "als je ziet wat we hier soms binnenkrijgen (veelbetekenende uitdrukking).
Dat zegt ook genoeg me dunkt...

Dat is overigens toch pure chantage. Waarom zou een allochtoon zonder diploma niet gewoon kunnen werken, men smeekt om arbeidersprofielen dezer dagen!
Oud 12 september 2012, 23:37   #58
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Zo'n extreme definitie vind ik nogal flauw.

Als je niet op een normale manier kan deelnemen aan het maatschappelijk leven, dan ben je imho arm.

Als je geen rondje kan trakteren aan je vrienden op café. Omdat de huur anders niet betaald raakt.

Ik zou het eerder definiëren in termen van schaamte.
Aan familiefeesten verzaken omdat je geen geld hebt voor de kapper of omdat je op schoenen loopt met gaten in de zolen.
( misschien zal niemand het zien, maar jij weet het )

Een juistere vraag zou dus zijn : heb je je ooit al geschaamd omdat je in verhouding tot je directe omgeving arm bent ?
Je bent correct hoor!

In de algemeen aanvaarde definitie van armoede momenteel, heeft men het over "uitsluiting op meerdere levensvlakken" (bv cultureel, sociaal, ...).

Bv voorstellen tot etentjes met vrienden weigeren of "uitstellen", omdat je "nog iets anders moet doen", nooit eens een filmpje kunnen meepikken, doktersbezoeken en medicijnen-aankopen uitstellen of hopen dat het vanzelf betert, gewoon niet buitenkomen en van de voedselrestjes iets deftig proberen in elkaar te steken, zodat er eens even geen geld van je bankrekening verdwijnt, niets gaan drinken omdat die 2 euro echt wel te weinig is, als je ergens gaat steevast voor het goedkoopste op de kaart kiezen, maar ééntje drinken voor de hele avond, etc...
Oud 12 september 2012, 23:50   #59
Kasumi
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
oh mijn god ...

Tja, probleem is dat ik zelfs geen pro deo kan krijgen. Dat is de lol.
Ik heb geen geld, dat kan ik bewijzen. De personen waar ik officieel mee samenwoon ook niet, maar dat kan ik niet bewijzen want hun inkomstgegevens krijg ik niet (slechte relatie).

Gevolg: minder rechten als een crimineel, vreselijke stress over het bestaan e en me al het mogelijke vermaak ontzeggen

Ik ervaar vooral een heel sterk effect op mijn ethisch vermogen bv, als ik hier ga winkelen in de colruyt en ik zie allochtonen dingen kopen of met een vrij volle kar naar de kassa gaan, beseffen dat ik het bv bij het goedkoopste en minder kwaliteitsvolle product moet houden, of gewoon heel veel dingen moet schrappen die ik graag eet wegens veel te duur.
Zwart rijden met de trein ... ik zou het vroeger zelfs niet overwegen en me dood schamen. Ik heb het net gedaan. :-/

Door die hele situatie ben ik echt verrechtst ergens, en geloof ik inderdaad in discriminatie.
Het is zoooooooooooo wrang, wraakroepend cynisch om te weten dat er hier mensen toekomen waarvan de kans groot is dat ze nooit zullen werken en die levenslang blijven doppen en geld krijgen, en al dan niet nog met al hun facturen richting ocmw gaan alsook een sociale woning huren.
(Ik heb dit overigens reeds met een eerste advocate aangeklaagd die ik destijds wel nog pro deo kon krijgen omdat toen het leefloon pas was stopgezet en dit duidelijk niet was omdat ik plots zogenaamd wel vermogend was - plots stopzetten is overigens niet reglementair maar kom, daar stoorde het ocmw zich niet aan. Probleem is dat het ocmw allerlei argumenten uit de hoed getoverd heeft die me voorstelden als een soort randgeval dat een nepinschrijving had gedaan maar die eigenlijk heel het jaar op vakantie was geweest, naar feestjes was gegaan, en god weet wat, op kosten van de samenleving). :-/ En nog veel ergere dingen. Ook mijn fysieke toestand zouden mijn studies onmogelijk maken ... (heb inderdaad een ziekte).
Daar ze - weeral niet conform - hun argumenten niet tijdig hebben doorgegeven kon ik niet bewijzen dat men ongelijk had en stond ik daar mooi te blinken.
(Mijn advocate wou niet meer in verder beroep gaan, ik vermoed dat de ocmw-argumenten haar ook hebben doen twijfelen.)
Maar wat ik eigenlijk wou zeggen is dat, toen ik mijn ware (!!) verhaal uitlegde aan de advocate, ze onbegrip uitte over het feit dat ik plots geen leefloon meer kreeg (normaal is er een schorsing indien ze van oordeel zijn dat je bv afspraken niet nakomt en dat zijn telkens korte perioden bv één maand - best want je krijgt een leefloon toegewezen omdat je géén ander inkomen hebt! ) "dat is wraakroepend" ... "als je ziet wat we hier soms binnenkrijgen (veelbetekenende uitdrukking).
Dat zegt ook genoeg me dunkt...

Dat is overigens toch pure chantage. Waarom zou een allochtoon zonder diploma niet gewoon kunnen werken, men smeekt om arbeidersprofielen dezer dagen!
Djeezes, verman uzelf. Met uw miserie gemakshalve alles op allochtonen proberen te steken, ga je niet ver komen.
Kasumi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2012, 23:58   #60
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kasumi Bekijk bericht
Djeezes, verman uzelf. Met uw miserie gemakshalve alles op allochtonen proberen te steken, ga je niet ver komen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be