Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2004, 08:53   #41
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel

Sorry, ik wist niet dat je de Flaminganten aan een psychologisch onderzoek had onderworpen en aldus een meerderwaardigheidscomplex had vastgesteld. Bovendien had je blijkbaar ook nog eens alle Flaminganten geïnterviewd, want je hebt op een of andere manier kunnen constateren dat de meesten van hen ervan uitgaan dat Brussel voor ons zal kiezen.

Of anders gezegd, met uw woorden: Waarom zit je hier als je niet serieus kan argumenteren?
ik gaf een voorbeeld van wat ik als symptomatisch voor een meerderwaardigheids ervaar, wat je natuurlijk handig vergat
ik kan er nog geven als je wil (walen = luieriken, migraten = crimineel gespuis, etc)
waarom hoor je dat vooral uit de mond van mensen die ook een onafhankelijk vlaanderen willen?
Neen hoor, je pootte daar een lekker veralgemenend antwoord neer.
En de uitspraken walen = luierikken, migranten = crimineel gespuis, etc hoor je gelukkig slechts bij een minderheid. Geen reden dus om te gaan veralgemenen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2004, 09:09   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat is nu juist zo opvallend: wat ze anderen verwijten en in hun schoenen willen schuiven, doen ze zelf. Dan worden volgens hen alle Vlaamsgezinden mensen met een superioriteitsgevoel... Merkwaardig voor iemand die juist veralgemeenheden aanklaagt...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2004, 09:22   #43
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Waarom doen die Vlaams-nationalisten eigenlijk altijd zo denigrerend en persoonlijk? Lijden jullie aan collectieve frustratie ofzo?
meerderwaardigheidscomplex
zo gaan de meesten er zomaar van uit dat brussel voor hen zal kiezen

Dat denken de meeste nationalisten niet.

Omdat de onafhankelijkheid van Vlaanderen met de dag nader en nader komt vinden er op dit ogenblik grote debatten plaats of het dan ook niet zonder Brussel kan. Dit standpunt vindt meer en meer aanhang.

De Vlaamse nationalisten van de oude stempel kunnen dit moeilijk slikken.
Zoals mijzelf. Trouwens ben ik ook een Brusselaar en ik zou het rampzalig vinden moest Brussel niet de hoofdstad van Vlaanderen zijn.

Ik denk dat Brussel inderdaad niet bij Vlaanderen zal willen aansluiten en
dat dit ook in een referendum besloten zal worden.

Wat de economische gevolgen voor Brussel zullen zijn als Vlaanderen al zijn instellingen onttrekt en ook zijn subsidies laat ik alleen maar aan de verbeelding over.

Wij zullen dan moeten toezien dat wij het beste uit de onderhandelingen
krijgen voor de 150000 Vlaamse Brusselaars. En ook zullen wij bereid
moeten zijn om veel geld, d.i. zeer veel geld, in de Vlaamse gemeenschap in Brussel in te pompen.

Vlaanderen kan niet langer wachten. Belgie is een onstaat die ons reeds te veel op alle gebieden gekost heeft. Daarom dan ook zonder Brussel als het moet.

Ik zeg nu al ja tegen zo een scenario.
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Willem Elsschot (In Bormsgedicht)
muishond is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2004, 09:48   #44
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

ik gaf een voorbeeld van wat ik als symptomatisch voor een meerderwaardigheids ervaar, wat je natuurlijk handig vergat
ik kan er nog geven als je wil (walen = luieriken, migraten = crimineel gespuis, etc)
waarom hoor je dat vooral uit de mond van mensen die ook een onafhankelijk vlaanderen willen?
En de uitspraken walen = luierikken, migranten = crimineel gespuis, etc hoor je gelukkig slechts bij een minderheid. Geen reden dus om te gaan veralgemenen.
een minderheid? neen hoor
een minderheid van de vlamingen ja (aangezien flaminganten maar een kleine minderheid zijn), maar een meederheid van de flaminganten? absoluut niet
Oud 11 juli 2004, 09:50   #45
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muishond
Citaat:

meerderwaardigheidscomplex
zo gaan de meesten er zomaar van uit dat brussel voor hen zal kiezen

Dat denken de meeste nationalisten niet.

Omdat de onafhankelijkheid van Vlaanderen met de dag nader en nader komt vinden er op dit ogenblik grote debatten plaats of het dan ook niet zonder Brussel kan. Dit standpunt vindt meer en meer aanhang.

De Vlaamse nationalisten van de oude stempel kunnen dit moeilijk slikken.
Zoals mijzelf. Trouwens ben ik ook een Brusselaar en ik zou het rampzalig vinden moest Brussel niet de hoofdstad van Vlaanderen zijn.

Ik denk dat Brussel inderdaad niet bij Vlaanderen zal willen aansluiten en
dat dit ook in een referendum besloten zal worden.

Wat de economische gevolgen voor Brussel zullen zijn als Vlaanderen al zijn instellingen onttrekt en ook zijn subsidies laat ik alleen maar aan de verbeelding over.

Wij zullen dan moeten toezien dat wij het beste uit de onderhandelingen
krijgen voor de 150000 Vlaamse Brusselaars. En ook zullen wij bereid
moeten zijn om veel geld, d.i. zeer veel geld, in de Vlaamse gemeenschap in Brussel in te pompen.

Vlaanderen kan niet langer wachten. Belgie is een onstaat die ons reeds te veel op alle gebieden gekost heeft. Daarom dan ook zonder Brussel als het moet.

Ik zeg nu al ja tegen zo een scenario.
vanuit welke houding motiveer je je conclusie dat brussel vlaams geld zal nodig hebben? zou het toch kunnen? misschien, ja?

een onafhankelijk brussel heeft geen vlaams geld nodig, integendeel, vlaanderen zal nogal snel ondervinden waar al dat extra geld vandaan kwam
Oud 11 juli 2004, 10:00   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een minderheid van de vlamingen ja (aangezien flaminganten maar een kleine minderheid zijn), maar een meederheid van de flaminganten? absoluut niet
Ondertussen is wel duidelijk geworden dat uw specialiteit erin bestaat allerlei uitspraken te doen (liefst zo kort mogelijk en in slecht Nederlands) maar die nooit te onderbouwen.

Waaruit mag blijken dat "een meerderheid van de flaminganten" een superioriteitsgevoel heeft?
Oud 11 juli 2004, 10:02   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een onafhankelijk brussel heeft geen vlaams geld nodig, integendeel, vlaanderen zal nogal snel ondervinden waar al dat extra geld vandaan kwam
Dan moet u mij eens verklaren waarom burgemeester Tielemans van Brussel ervoor gepleit heeft om de personenbelasting voortaan te heffen bij de bron en niet langer in de plaats van domiciliëring? En dat diezelfde Tielemans al jaren klaagt over de verdere verpaupering waarmee Brussel zich geconfronteerd ziet...

Heeft u trouwens cijfermateriaal dat uw stelling kan onderbouwen dat Brussel de financiële gangmaker is van Vlaanderen?
Oud 11 juli 2004, 11:33   #48
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Fenomenaal. Blijkbaar ken jij enorm veel Flaminganten, of heb jij op zijn minst een meerderheid van de Flaminganten al dergelijke uitspraken horen doen. Goh, ik wou dat mijn kennissenkring even groot was.

* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 11 juli 2004, 11:33   #49
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

8) Het Vaticaan weigerde een vertegenwoordiger te sturen omdat het alleen handelt met het Koninkrijk België. 8)

8) JVDB zal tevreden zijn 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2004, 11:42   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
8) Het Vaticaan weigerde een vertegenwoordiger te sturen omdat het alleen handelt met het Koninkrijk België. 8)

8) JVDB zal tevreden zijn 8)
Waarom zou ik niet tevreden zijn? Een nuntius is nu eenmaal hetzelfde als een ambassadeur (en heeft trouwens dezelfde voorrechten e.d.). Het is nu eenmaal niet de gewoonte dat landen ambassadeurs en/of vertegenwoordigers naar deelregeringen sturen op permanente basis. Het Vatikaan volgt daarin gewoon de regel.
Oud 12 juli 2004, 15:28   #51
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Citaat:

lees jij wel eens een franstalige krant? aan je antwoord te zien helemaal niet
als ze exclusief die zouden lezen, zouden ze zeker niet de indruk hebben dat belgie een puur franstalig land is
Ten eerste lees ik dagelijks Franstalige kranten en volg ik ook dagelijks Franstalige media.
Mijn punt is dat de Franstalige media een zeer vertekend en negatief beeld van Vlaanderen verspreiden en dat dit door veel Nederlandsonkundige diplomaten overgenomen wordt.
Overigens kom ik geregeld in contact met buitenlandse diplomaten en hun kennis over Belgische binnenlandse zaken is over het algemeen zeer klein tot onbestaande. Een voorbeeld van een goede uitzondering is de délégation générale van Quebec, maar die mensen doen dan ook de moeite om Nederlands te leren.
Van daar ook dat ze de politieke structuur niet leuk vinden. Niet dat ze tegen Vlaanderen zijn, maar gewoon vaak niet goed weten bij wie ze moeten zijn voor wat, want dat wordt hen, behalve uit Nederlandstalige bron, niet goed uit de doeken gedaan.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2004, 09:55   #52
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Voila zie, weer een reden om een unitair België na te streven... eenvoud en eenduidigheid en duidelijkheid...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2004, 10:05   #53
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Voila zie, weer een reden om een unitair België na te streven... eenvoud en eenduidigheid en duidelijkheid...
Is in die zin een unitaire wereldrepubliek ook streven naar eenvoud en duidelijkheid? Met andere woorden is groter altijd beter?
Oud 13 juli 2004, 10:06   #54
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar vond men het unitaire België destijds zo eenvoudig en eenduidig dat men is beginnen splitsen.
Oud 13 juli 2004, 17:44   #55
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, DE reden die veel dictaturen kennen.
Oud 13 juli 2004, 19:37   #56
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fribre
Citaat:
Is in die zin een unitaire wereldrepubliek ook streven naar eenvoud en duidelijkheid? Met andere woorden is groter altijd beter?
Zou toch mooi zijn? Alle mensen verenigd. Maar dat mag niet van de taalracisten, natuurlijk.

Een verenigd België is een eerste stap naar een verenigde wereld.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2004, 19:38   #57
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Blijkbaar vond men het unitaire België destijds zo eenvoudig en eenduidig dat men is beginnen splitsen.
Daarvoor moet je dan wel een superidioot zijn.

Gauw die staatshervormingen opruimen, zou ik zeggen, door België weer unitair te maken.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2004, 19:57   #58
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Citaat:

Daarvoor moet je dan wel een superidioot zijn.

Gauw die staatshervormingen opruimen, zou ik zeggen, door België weer unitair te maken.
Dus die 'superidioot' ligt aan de basis van het onstaan van de BUB dan?
Cyperken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2004, 12:38   #59
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik ben toch eens benieuwd hoe die andere landen hun interne problemen aanpakken. Welke landen zijn dat eigenlijk? Staatsterroristisch Spanje dat de basken onderdrukt? Dictatoriaal China dat Tibet onderdrukt? Turkije dat de Koerden onderdrukt? Het Vaticaan dat als 't kon zowat iedereen onderdrukt?
Oud 15 juli 2004, 13:18   #60
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
...zoals in het unitaire nazi-Duitsland

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be