![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://asp.gva.be/dossiers/-k/geldkerk/dossier.asp Zonder rekening te houden met subsidies en andere rotzooi in dit kluwen. Volgens de Humo 1 miljard per jaar maar ik weet niet wat ze daar allemaal voor rekenen http://www.humo.be/humo-archief/2942...-van-de-kerk-1 "Priesters krijgen een wedde van de Federale Overheidsdienst Justitie. Vorig jaar kostte dat de staat 92,2 miljoen euro, vakantiegeld en eindejaarspremies inbegrepen, plus nog eens 35,5 miljoen voor de pensioenen van priesters op rust. Een aartsbisschop verdient 101.594 euro per jaar, de zeven bisschoppen 81.914 euro per kop, de 26 vicarissen-generaal elk 30.340 euro, de 68 kanunniken en 54 secretarissen 25.000 euro en de pastoors, kapelaans, onderpastoors en lekenassistenten een kleine 20.000 euro (nog steeds op jaarbasis). Een pastoor die twee parochies bedient, krijgt daar nog eens 50 procent bovenop. Geestelijken krijgen ook 'haard'- of standplaatstoelages, een kilometervergoeding, een vergoeding voor begrafeniskosten en zelfs kraamgeld en kinderbijslag (de overheid was kennelijk vooruitziend). Bovendien kunnen pastoors en onderpastoors een weddetoeslag krijgen van de kerkfabriek, die daarvoor een beroep doet op de gemeente. Voor de bisschoppen betalen de provincies een kantoor plus reis- en secretariaatskosten." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik snap het probleem niet.
Als je geen lidgeld voor je club betaalt, dan is het normaal dat je niet langer gebruik maakt van de accommodaties, en diensten van diezelfde club. Het systeem hier is veel erger: Ook wie niet wil tot het clubje behoren en aan lezingen en rituelen ervan deelnemen, moet alsnog mee sponsoren.
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kerkfabrieken in België In België zijn de kerkfabrieken onderworpen aan het gezag van de kerkelijke overheid en aan dat van de burgerlijke overheid. Het beheer van de kerkfabriek wordt opgedragen aan de kerkraad. Ontstaansgeschiedenis De oprichting van de kerkfabrieken dateert uit de periode van de Franse Revolutie en het bewind van Napoleon. Tijdens de Franse Revolutie werden alle kerkelijke goederen onteigend en ter beschikking van de natie gesteld, onder het beding "op een behoorlijke wijze te voorzien in de kosten van de eredienst, in het onderhoud van de priesters en in de ondersteuning van de armen". Onder de Convention National en het Directoire werden de kerkelijke goederen echter verkwist, de beoefening van de eredienst afgeschaft en vele geestelijken vervolgd. Door het Concordaat dat Eerste Consul Napoleon Bonaparte op 15 juli 1801 (26 messidor van het jaar IX) afsloot met Paus Pius VII kwam hierin verandering. Op 29 april 1803 werden de bisschoppen gelast tot instelling van de kerkfabrieken en met het opstellen van functioneringsreglementen. De inrichting, werking en bevoegdheid werden bij Keizerlijk decreet van 30 december 1809 geregeld. Het onafhankelijke België nam het decreet over. Het decreet werd hierna nog gewijzigd en aangevuld door de wet van 4 maart 1870 en een decreet van 7 mei 2004. In België is het sinds het Concordaat zo dat de pastoors - later kwamen hier ook andere bedienaren van erkende godsdiensten in aanmerking - een bescheiden wedde ontvangen van het Ministerie van Justitie - departement eredienst, en dat de gemeenten moeten instaan voor een woonplaats voor de pastoor en een vergaderruimte voor de kerkfabriek. De kerkfabriek heeft als taak de eredienst mogelijk te maken. Dit betekent dat zij instaat voor het onderhoud van het kerkgebouw, het orgel, de liturgische kleding en het liturgisch vaatwerk. Ook zorgt ze voor de aankoop van hosties, miswijn, kaarsen en eventueel nieuw linnen of vaatwerk. Verder betaalt zij de casuelen van priester en organist. De kerkfabriek heeft haar inkomsten uit de verkoop van kaarsen, een deel van de collecte, de misintenties, in bijzonder bij uitvaarten en huwelijken. Verder heeft een kerkfabriek vaak gronden, die verpacht worden, of eigendommen die verhuurd worden. Meestal slaagt de kerkfabriek er niet in om een begroting in evenwicht in te dienen bij het gemeentebestuur en de provincie. Deze zijn dan verplicht om de tekorten aan te vullen. Bijzonder zware kostenposten zijn vaak binnen- en buitenrestauratie van het gebouw en de restauratie van het orgel. Doordat hier grote budgetten moeten worden vrijgemaakt, raken deze projecten vaak op de lange baan. Decreet van 7 mei 2004 De wetgeving rond kerkfabrieken in Vlaanderen werd met een decreet van 7 mei 2004 (Decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten) aangepast. Alle kerkraden zullen voortaan uit vijf leden bestaan, daar waar dit vroeger negen of vijf was, naargelang de parochie meer of minder dan 5000 inwoners telde. Daar waar vroeger de pastoor en de burgemeester (of een katholiek schepen of gemeenteraadslid) van rechtswege deel uitmaakten van de kerkraad, zal voortaan enkel één persoon van rechtswege lid zijn, de door de bisschop aangestelde verantwoordelijke van de parochie. In de meeste gevallen zal dit de pastoor zijn, maar de bisschop kan, bijvoorbeeld als er geen residerend pastoor meer is, iemand anders aanduiden. Het nieuwe decreet voorziet ook in een driejaarlijkse gedeeltelijke vernieuwing van de kerkraad, door middel van een herverkiezing door de kerkraad zelf. Hierbij kan iedereen die katholiek is, woonachtig is in de gemeente(s) van de desbetreffende parochie, tussen 18 en 75 jaar oud is en zelf niet bezoldigd wordt door de kerkfabriek, zich kandidaat stellen. Deze kandidaten worden aan de parochiegemeenschap publiek gemaakt. De kerkraad kiest in hun midden een voorzitter, secretaris en penningmeester. In de hervorming van 2004 wordt ook voorzien in de oprichting van een centraal kerkbestuur per gemeente, wanneer er vier of meer parochies zijn. (Uitvoeringsbesluiten nog niet verschenen op 10/05/05.) Dit kerkbestuur wordt de gesprekspartner van het gemeentebestuur. Zij krijgen van de verschillende kerkfabrieken een meerjarenbegroting, waarin zij de prioriteiten bepalen. Zo zou moeten worden voorkomen dat hoogdringende projecten op de lange baan worden geschoven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Extreem lui. Laatst gewijzigd door eno2 : 29 september 2012 om 21:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat zegt hij 'goed'? Niets bij mijn weten, om de eenvoudige reden dat er een verschil is tussen de Kerk en de kerkfabriek. 't Is niet omdat een onwetend lezer tweemaal 'Kerk/kerk' ziet staan, dat het daarom om hetzelfde gaat. Gelden van de kerkfabriek kunnen niet naar de Kerk overgebracht worden. De bevoegdheid, taak en opdracht van de kerkfabriek is geregeld op basis van een wettekst die nog teruggaat op de tijd van Napoleon. Ondertussen zijn er wel al heel wat wijzigingen aangebracht, op federaal als gewestelijk vlak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Minister-President
|
![]() Jan, is dit niet een beetje dom van de Kerk?
Haar taak is toch om zoveel mogelijk mensen in de hemel te krijgen?
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zieltogend vind ik wel heel toepasselijk in deze context ![]() Ook is een restauratie van de kerk wel kerk. En dus hetzelfde: kerk. Laatst gewijzigd door eno2 : 29 september 2012 om 21:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu moet u mij eens vertellen wat er schandalig is aan dit brutoloon, want ook de pastoor betaalt belastingen zoals u en ik. Alleen heeft hij niet onmiddellijk een post voor belastingsvermindering (geen kinderen ten laste bijvoorbeeld). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit gaat bij mijn weten over de taak van de... kerkfabriek. Weten de meesten eigenlijk wel wat een kerkfabriek is en wat de wettelijke bevoegdheid is?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb geen "privé -clubje" (sic). Ik voel me dan ook niet aangesproken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En bovendien interpreteert u naar slechte gewoonte mijn bedoeling schandalig verkeerd, stopop. Ik heb het over schandalig hoge lonen voor een aartsbisschop 80000 bisschop 60000 etc Schandalig En uit de zak van iedereen. Daar moet eens een eind aan komen, aan dat Napoleontische schandaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Banneling
|
![]() Jij verwart zelfs kerk met kerk en Kerk met Kerk, merde, het brengt jullie ook fortuinen op, de verwarring.
Als't van mij afhing, mocht je je privé-clubje zelf betalen, kerk en Kerk incluis. Laatst gewijzigd door eno2 : 29 september 2012 om 21:45. |
![]() |
![]() |