![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog begon Duitsland dus meer en meer op zichzelf terug te plooien. Laatst gewijzigd door captain jack : 3 oktober 2012 om 14:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Curieus dat noch Zwitserland noch Noorwegen ten oorlog trekken met hun buurlanden.
Uw uitleg => onzin. Weerlegd met twee praktijkvoorbeelden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De oorlog was ook niet het gevolg, maar juist de oorzaak van de verminderde handelsbetrekkingen tussen Duitsland en zijn buren. Die economische zelfstandigheid werd juist doorgevoerd met het oog op een toekomstige oorlog, die er voor de nazi's hoe dan ook zou komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik zeg niet dat oorlog altijd volgt uit verminderde handelsbetrekkingen. Ik zeg enkel dat oorlog erdoor gefaciliteerd wordt. Oorlog kan over het algemeen niet verklaard worden omwille van één enkele factor, anders zou het perfect te voorspellen zijn. Laatst gewijzigd door captain jack : 3 oktober 2012 om 17:35. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als je een stelling poneert dan moet je die ook kunnen beargumenteren.
Je stelling was dat de economische interdepentie de voornaamste reden was voor de afwezigheid van oorlog. De vraag is echter: wat heeft dat met de EU zelf te maken, want noch Noorwegen, noch Zwitserland noch IJsland zijn in een oorlog betrokken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Er op of eronder, 'alleen een federatie kan Europa nog redden'. Dat is de boodschap van het boek van Guy Verhofstadt en Daniël Cohn-Bendit.
Zij stellen dat niet de EU maar de lidstaten de huidige crisis van de Euromunt hebben veroorzaakt. Dat is niet juist. Zo gemakkelijk kan de EU de verantwoordelijkheid niet afschuiven. De EU is te kort geschoten in het bewaken van de economische stabiliteit en zekerheid van de lidstaten. Griekenland is toegelaten terwijl duidelijk was dat het niet competent was. Italië had als ik mij niet vergis reeds een kritieke staatsschuld bij toetreding. Een Duitse bank en Engelse banken investeerden miljarden Euro's in Ierse bouwactiviteiten. De spectaculaire stijging van de waarde van vastgoed en de ongebreidelde investeringen in vastgoed in Nederland, Ierland en Spanje werd een tijdbom onder de stabiliteit van de Euro. De lonen in Spanje stegen spectaculair en zo verloren ze de auto-industrie. De staatsbanken zijn tekortgeschoten in hun toezicht, de nationale politiek is tekortgeschoten in haar controlerende taak. De EU beschikt niet over mechanismen om deze zaken te bewaken en bij te sturen. Er was onvoldoende kennis van zaken en overzicht op de ontwikkelingen. Een federatief Europa is helemaal niet de enige oplossing voor de crisis. Het is eerder een ramp. Want het verdeelt Europa voorgoed in een federatief deel en een niet-federatief deel met o.a. Groot-Brittannië en Denemarken. Maar er zijn nog Eurolanden die daaraan niet mee willen doen en die uit de Euro zullen stappen, zoals Nederland. Een federatief Europa op korte termijn is een sprong in het duister. Want 26 natiën moeten dan hun soevereiniteit overdragen aan wie en aan wat? De enige oplossing van de crisis is om de huidige voorwaarden voor de euromunt te handhaven en landen die niet voldoen aan die voorwaarden uit de muntunie te verwijderen. Dat is logisch en consequent en dat had allang moeten gebeuren. De euro vereist voorzichtige en betrouwbare partners. Voor oplichters en bedriegers is er geen pardon. Met hun boek hebben Verhofstadt en Cohn-Bandit het huidige Europa bankroet verklaard. In plaats van hun ontslag in te dienen hebben ze echter de revolutie uitgeroepen. Het zijn gevaarlijke gekken die meteen verwijderd moeten worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een citaat: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Waarom je er Zwitserland, Noorwegen en Ijsland weer bijsleept is mij een raadsel. Ik zei toch zonet dat ik niet geloof dat er altijd maar één oorzaak is voor een oorlog. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Waarom je er Zwitserland, Noorwegen en Ijsland weer bijsleept is mij een raadsel. Ik zei toch zonet dat ik niet geloof dat er altijd maar één oorzaak is voor een oorlog. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar natuurlijk moet je bij het aanzwengelen van drukpersen bij een vrij-te-drukken-fiat-munt wel ergens een vorm van eenheid over degene die aan de persen mag draaien (en vooral, degene die als eerste de vers-gedrukte briefjes mag opdoen) hebben, en krijg je daar dikwijls hommeles over. Zoveel is duidelijk ![]()
![]() |
![]() |
#54 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In je voorbeeld zou sociale zekerheid bij de nationale staten moeten blijven. Het lijkt me daarentegen een goede zaak dat op Europees niveau over de pensioenleeftijd wordt beslist. Dat niet steeds de druk van regeringen op de werknemers in de verschillende lidstaten bestaat om in te stemmen met verslechteringen van hun positie. Alleen omdat dan een zekere lidstaat een concurrentievoordeel ten opzichte van andere lidstaten kan bekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
Daarnaast blijft de concurrentie met landen buiten Europa onveranderd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
|
![]() Maar is die niet statutair gekoppeld van bijvoorbeeld de dollar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik redeneer vanuit de werknemer. Als de pensioenleeftijd niet op Europees niveau wordt geregeld, zal er steeds door regeringen met vooral een rechtse signatuur druk op de werknemer worden uitgeoefend. Die heeft dan de keus om daarmee al dan niet in te stemmen en door instemming eventueel op korte termiijn een relatief gunstigere arbeidsmarkt te verkrijgen. Maar een dergelijk proces is een voorbeeld van een 'race to the bottom' - of misschien beter 'race to the sky' - wat betreft de pensioenleeftijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Door verhogen van de pensioenleeftijd kan de schade beperkt worden, maar dit is lang niet toereikend. Als de economie krimpt dan volgen de pensioenen automatisch want ze zijn gekoppeld aan de opbrengsten en de waarden van bedrijven. Een omslagstelsel heeft daar ook last van. Momenteel is banksparen - belastingvrij - een alternatief, maar ook niet zonder risico. Want wat moet de bank met al dat geld aanvangen? Dus toch maar goud kopen of geld in de brandkast opbergen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Europees Commissaris
|
![]() Waar ze mee bezig zijn? Ondanks wat ideologische verschillen zijn beide heren overtuigd Europeaan, als ik het boek in Nederland kan vinden (lastiger dan een paar jaar geleden
![]() |
![]() |
![]() |