Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2012, 15:23   #41
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Voila. Zoals ik schreef. Zij moesten zich aan u aanpassen anders verstond ge ze niet. Of beter gezegd: de kinderen van deze familie had zich aangepast aan de nieuwkomers door zelfs hun hun eigen moedertaal niet meer te leren. Dat is hetzelfde zoals de Vlamingen in Brussel die hun kinderen in Frans opgevoed hebben omdat ze van mening waren dat dit voordeliger was voor hun toekomst.
En ja meer en meer kinderen en kleinkinderen begrijpen de streektaal niet meer. Zoals de kinderen en kleinkinderen van vele Brusselse Vlamingen hun grootouders niet meer begrijpen als die hun moedertaal spreken.

Als gij vindt dat dit een karikatuur is, dan is dat 10-punten ding van Bourgeois ook een karikatuur. Het blijft een feit dat hier in de streek in het verenigingsleven de streektaal nog primeert. Wie deze niet beheerst zal nooit helemaal geïntegreerd zijn. En zal dikwijls totaal niet weten waarover men het heeft. Zoals ge zelf aangeeft had ge geen problemen van zodra de familie zich aan u aanpaste. Dat is nu net wat Bourgeois wil tegenwerken.

PS wijzelf en onze kinderen gingen ook in het Nederlands naar school, maar thuis spreken wij onze moedertaal. Tenzij wij gasten hebben die onze taal niet begrijpen, dan schakelen wij tussen streektaal en AN.
Wij mochten thuis geen streektaal spreken van onze vader (schoolmeester). Hij geloofde in ABN.
Ergens heeft het ervoor gezorgd dat ik me nooit voluit heb kunnen integreren op één plek. En ik betreur heel erg zijn opvoeding op dat vlak.
Ik heb mijn kinderen anders opgevoed en ik heb een warm hart voor alle streektalen. Ze zijn fascinerend, enorm rijk niet alleen qua woordenschat, maar ook qua alle denkbare stijlvormen.

Ik kan geen streektaal spreken en vind dit heel jammer. Als ik het hoor, geniet ik ervan. En ik versta zo goed als alles.

In de jaren zestig waren er die vijf minuten 'ABN' voor het nieuws. Aan de school stonden de moeders met elkaar hun streektaal te bezigen, en tegen hun kindjes die uit de school kwamen, probeerden ze ABN te spreken.

Allemaal goed en wel, maar ik heb de indruk dat ze te veel kind met het badwater hebben weggegooid.

Wat Bourgeois nu eigenlijk wilt, is me nog steeds niet duidelijk.
Uit ervaring weet ik dat sommige anderstalige mensen helemaal niet gemotiveerd zijn om Nederlands te leren.
Bij die mensen doe ik geen moeite meer om Frans te spreken, Nederlands trager te spreken of goed te articuleren. Tegen betaling wil het nog wel doen. Uiteindelijk spreek ik nog zoals ik wil in mijn privé-leven.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2012, 15:25   #42
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
We moeten in Vlaanderen echt dringend iets doen aan het het belang dat men aan een accent toekent. Mensen die volkomen begrijpbaar en correct Nederlands spreken maar met een vreemd (incl. Noord-Nederlands) accent, worden maar al te vaak daarop afgerekend. Britten, Duitsers en Nederlanders gaan daar veel gemakkelijker mee om.
Wat is dat triestig als mensen mensen gaan afrekenen op hun streektaalaccent.
Oud 9 november 2012, 15:34   #43
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
De meeste anderstaligen volgen NT2, Nederlands voor anderstalige. In deze cursussen ondervinden de docenten met de meeste cursisten weinig problemen, behalve met Franstalige die van de RVA of OCMW verplicht worden Nederlands te volgen.
Dat is al een infrastructuur die om een ernstige motivatie vraagt vanwege de duur van de lessen, de testen, enz.

Gemotiveerde mensen vind je o.a. in de praatcafé's waar autochtonen vrijwillig een uurtje of zo gaan praten met anderstaligen. Dat publiek is grotendeels gemotiveerd vanwege een te beginnen zaak, of vanwege een autochtone partner. Of gewoon om de isolatie te verbreken. Vaak zitten er daar zeer geschoolde mensen.

Een groot verschil met anderstalige mensen die moeten om te voldoen aan het één of het ander.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 9 november 2012 om 15:35.
Oud 9 november 2012, 15:37   #44
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
De eigenheid van het grote Vlaamse volk mag verdwijnen van dat grote Vlaamse volk.
Niets is mooier dan en getuigt meer van integratie, dan een buitenlander die het dialect net zo goed spreekt als jijzelf.
Zo ken ik er hier in Belgisch en Nederlands Limburg hopen.
En met datzelfde dialect kan hij zich verstaanbaar maken van Letzeburg tot in Grefrath in Duitsland.

Waarom denk je dat het voor Limburgers zo gemakkelijk is Duits te spreken. Als je dan nog bedenkt dat het Limburgs dialect, ook nog doorspekt is met Franse woorden, heb je al een pak minder moeite met het aanleren van 2 andere talen.
Ik raad dus iedereen aan, spreek dialect met je kinderen.
²
Oud 9 november 2012, 15:40   #45
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Wie dialect spreekt met zijn kinderen legt een zware hypotheek op hun toekomst. Ik woon in Oost-Vlaanderen. In een straal van 5 kilometer rond mijn gemeente zijn de dialecten onderling al verschillend. Nog gezwegen van het het pedagogisch aspect. Kinderen die in het dialect opgevoed worden hebben hebben een grote leerachterstand i.v.m. kinderen die in een beschaafde taal opgevoed worden, het algemeen Nederlands dus. Dit heeft grote invloed op hun later beroepsleven. Begin maar even te solliciteren in een belabberd Nederlands, doorspekt met dialectwoorden. Je maakt geen enkele kans i.v.m. kandidaten die het A.N. feilloos beheersen.

Je stelling in dus niet alleen stupide, ze is ook nog misdadig. T.o.v. je kinderen dan. Als je er tenminste hebt.
Maar niets sluit uit dat je naast je streektaal ook standaard Nederlands spreekt?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be