![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ergens heeft het ervoor gezorgd dat ik me nooit voluit heb kunnen integreren op één plek. En ik betreur heel erg zijn opvoeding op dat vlak. Ik heb mijn kinderen anders opgevoed en ik heb een warm hart voor alle streektalen. Ze zijn fascinerend, enorm rijk niet alleen qua woordenschat, maar ook qua alle denkbare stijlvormen. Ik kan geen streektaal spreken en vind dit heel jammer. Als ik het hoor, geniet ik ervan. En ik versta zo goed als alles. In de jaren zestig waren er die vijf minuten 'ABN' voor het nieuws. Aan de school stonden de moeders met elkaar hun streektaal te bezigen, en tegen hun kindjes die uit de school kwamen, probeerden ze ABN te spreken. Allemaal goed en wel, maar ik heb de indruk dat ze te veel kind met het badwater hebben weggegooid. Wat Bourgeois nu eigenlijk wilt, is me nog steeds niet duidelijk. Uit ervaring weet ik dat sommige anderstalige mensen helemaal niet gemotiveerd zijn om Nederlands te leren. Bij die mensen doe ik geen moeite meer om Frans te spreken, Nederlands trager te spreken of goed te articuleren. Tegen betaling wil het nog wel doen. Uiteindelijk spreek ik nog zoals ik wil in mijn privé-leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gemotiveerde mensen vind je o.a. in de praatcafé's waar autochtonen vrijwillig een uurtje of zo gaan praten met anderstaligen. Dat publiek is grotendeels gemotiveerd vanwege een te beginnen zaak, of vanwege een autochtone partner. Of gewoon om de isolatie te verbreken. Vaak zitten er daar zeer geschoolde mensen. Een groot verschil met anderstalige mensen die moeten om te voldoen aan het één of het ander. Laatst gewijzigd door parsprototem : 9 november 2012 om 15:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |