Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2012, 19:37   #41
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Ze kunnen de familie van de vrouw uitbetalen met het geld dat ze krijgen voor hun baby, als dat ook als een werkongeval gezien wordt dan krijgen ze toch een 5000 euro. Of is een illegaal meer waard dan een kind?
Hoe kan dat nu als werkongeval aanzien worden ?

En voor de rest heb je natuurlijk de burgerlijke partijstelling voor de schadeclaim :
"Eind juni 2009 werd duidelijk dat Van Themsche aan alle burgerlijke partijen samen in totaal ongeveer 325 000 euro schadevergoeding moet betalen"
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2012, 19:38   #42
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrice Bekijk bericht
De ouders van Luna hebben zich daar niet schuldig aan gemaakt. Oulematou is nl. naar België gekomen met een geldig visum dat op het ogenblik van de tragische feiten vervallen was.
Bron?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2012, 19:50   #43
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Het is zeker fout om iemand illegaal tewerk te stellen, ook als nanny.
Maar dat is niet gelijk aan mensenhandel, of koppelbazerij, en evenmin ga je de ouders omwille van de illegale tewerkstelling vervolgen.
Wat wel kan, is een boete, en dat lijkt er wel aan te komen.
Toch wel erg naar,want die mensen verloren zelf hun kind.
Wie vergoed hen daarvoor?
Maar dat staat er dan ook volledig los van.
Men kan net zo goed afkomen dat men het nogal raar of ongepast zou vinden dat de ouders een parkeerboete zouden moeten betalen die in hun brievenbus viel daterende van een overtreding diezelfde dag .... want tenslotte : die mensen verloren wel hun kind die dag

Er is een schadevergoeding van in het totaal € 325000 goedgekeurd voor de drie slachtoffers : Luna Drowart, Oulematou Niangadou en niet te vergeten een Turkse vrouw Songül Koç.
De onderlinge verdeling ken ik niet en men dient uit te gaan van de nogal perverse manier hoe men een leven aan waarde inschat :
"Schade die voortkomt als gevolg van het overlijden van iemand wordt overlijdensschade genoemd. Overlijdensschade kan geclaimd worden door nabestaanden als door het overlijden van de persoon deze niet meer in staat is de nabestaanden te onderhouden en te verzorgen. De nabestaanden kunnen dan schade claimen en een schadevergoeding vragen bij degene die het overlijden van die persoon heeft veroorzaakt....."
Uiteraard is overlijdingsschade niet de enige schade in zo'n claim maar zal er toch een grote hap uit zijn.
Oud 20 november 2012, 19:56   #44
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat is raar, als anderen illegalen naar hier halen dan zijn het mensenhandelaars die streng gestraft dienen te worden, als de ouders van die Lulu of wat was haar naam, hetzelfde doen dan is het allemaal zo erg niet.
Hebben die hier dan naartoe gelokt met het argument dat ze hier nanny kon komen spelen ?

Jij hebt toch enkele nogal zwart-witte rare kronkels in je brein hoor.
De wet voorziet in strenge straffen in de uitwassen of opzetters van een fenomeen dat men wilt indijken.
Beetje zoals prostitutie bv
Op zich is dat niet strafbaar ( zolang je netjes alles aangeeft aan mijnheer de fiscus ) maar het is de mensenhandel, pooierij, aanzet, ed
Oud 20 november 2012, 20:06   #45
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bron?
Dat maakt allemaal niet uit ... het ging je immers over koppelbazen, mensenhandel ed

Btw ze was illegaal te werk ( In 't zwart ... weet ge wel : geen verzekering dus ) gesteld even los van het feit of ze hier nu illegaal verbleef of niet ... voor dezelfde prijs wisten ze dat niet eens ( ? )
Een situatie die dus velen van ons kan overkomen
Oud 20 november 2012, 20:09   #46
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het lijkt me logisch dat het een werkongeval is, enkel het feit dat ze illegaal was, dat ze in het zwart werkte en de moord op een kind van de werkgever maakt alles ingewikkeld en extra dramatisch. Misschien kan dit verhaald worden op de burgelijk aanspraakelijkheids verzekering van de werkgeefster?

Nu, de les is dat je geen illegalen moet tewerk stellen, dat lijkt me duidelijk.
De les die je uit deze situatie dient te trekken is dat je je dient te verzekeren als je iemand te werk stelt. Of deze terwerkgestelde nu voldoet of niet aan de RSZ-verplichtingen of andere verplichtingen, doet zelfs helemaal niet ter zake.

Om het nog even te herhalen :
Citaat:
De basisbegrippen :
De vier essentiële elementen van de arbeidsovereenkomst zijn dus:
1 de overeenkomst
2 de arbeid
3 het loon
4 het gezag van de werkgever (dit is het ondergeschikt verband).

En om dit nog eens extra in de verf te zetten, want oh zo belangrijk ! :
Citaat:
Denk hier even aan als je bvb een gepensioneerde betaalt die af en toe je tuin onderhoudt. Of een buurmeisje betaalt om even op je kinderen te komen passen. Of een zwarte poetsvrouw (zonder dienstencheques) in huis haalt...
Met een goedkope arbeidsongevallenverzekering los je dit makkelijk op en bespaar je jezelf heel wat financieel leed.
Oud 20 november 2012, 20:10   #48
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het lijkt me logisch dat het een werkongeval is, enkel het feit dat ze illegaal was, dat ze in het zwart werkte en de moord op een kind van de werkgever maakt alles ingewikkeld en extra dramatisch. Misschien kan dit verhaald worden op de burgelijk aanspraakelijkheids verzekering van de werkgeefster?

Nu, de les is dat je geen illegalen moet tewerk stellen, dat lijkt me duidelijk.
Welke fout heeft de werkgeefster dan begaan die in oorzakelijk verband staat met het overlijden van de nanny ?????
Oud 20 november 2012, 20:14   #49
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vraag is, wanneer gaat men die mensen eindelijk vervolgen?

ik vind het niet kunnen dat o.a. mensenhandel en koppelbazerij nu blijkbaar aanvaardbaar geacht wordt.
Die mensen zullen ongetwijfeld een serieuze boete krijgen wegens het tewerkstellen van zwartwerkers. En een serieuze boete krijgen wegens het niet afsluiten van een nochtans verplichte Arbeidsongevallenverzekering.
Los van het feit dat alle uitgaven die het Fonds van AO doet aan het slachtoffer, op hen verhaald zullen worden.
Oud 20 november 2012, 20:18   #50
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Dat maakt allemaal niet uit ... het ging je immers over koppelbazen, mensenhandel ed

Btw ze was illegaal te werk ( In 't zwart ... weet ge wel : geen verzekering dus ) gesteld even los van het feit of ze hier nu illegaal verbleef of niet ... voor dezelfde prijs wisten ze dat niet eens ( ? )
- lol -
Oud 20 november 2012, 20:23   #51
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ze was dus illegaal in het land en in het zwart tewerkgesteld. Koppelbazerij dus.
Oud 20 november 2012, 20:33   #52
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
De nanny uit " gone by the wind"
Ik snap wel wat je zegt...maar ik vind het gewoon toch wel erg rot voor die ouders, want ook hun kind stierf.
Hattie Mc Daniels die als eerste kleurlinge een Oscar kreeg voor vrouwelijke bijrol.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 20 november 2012 om 20:34.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2012, 21:35   #53
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
- lol -
Er staat daar bewust een vraagtekenske tussen die haakjes, Xeno ... maw ik weet/wist het niet.

Ik weet niet wat gij Xeno
Maar als ik van plan ben een nanny ( negerin ) in dienst te nemen in het zwart dan doen papieren er niet zo toe tegenover dat ik dat volledig in het wit wil doen.
Als ik niet achter papieren vraag is de kans groot dat ik er geen weet van zal hebben of ze op dat moment legaal of illegaal in het land vertoeft.

Goddank is er Patrice nog hé.... die toont met menig bronmateriaal aan dat de vrouw niet illegaal was vanaf het begin hier en zich niet echt bewust van het feit ... dus weer grotere kans dat een zwartwerk-werkgever daar niet van op de hoogte was

Dit allemaal terzijde om je afleidingsmanoeuvre wat bij te treden ofcourse
Jij had het immers over die ouders net hetzelfde te bestraffen als mensenhandelaars, koppelbazen, ed

Laatst gewijzigd door praha : 20 november 2012 om 21:41.
Oud 20 november 2012, 21:40   #54
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze was dus illegaal in het land en in het zwart tewerkgesteld. Koppelbazerij dus.
helemaal niet
Je bent nog gekker dan ik dacht
Oud 20 november 2012, 21:48   #55
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
helemaal niet
Je bent nog gekker dan ik dacht
Nog gekker dan jij bedoel je?
Oud 20 november 2012, 21:49   #56
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er staat daar bewust een vraagtekenske tussen die haakjes, Xeno ... maw ik weet/wist het niet.

Ik weet niet wat gij Xeno
Maar als ik van plan ben een nanny ( negerin ) in dienst te nemen in het zwart dan doen papieren er niet zo toe tegenover dat ik dat volledig in het wit wil doen.
Als ik niet achter papieren vraag is de kans groot dat ik er geen weet van zal hebben of ze op dat moment legaal of illegaal in het land vertoeft.

Goddank is er Patrice nog hé.... die toont met menig bronmateriaal aan dat de vrouw niet illegaal was vanaf het begin hier en zich niet echt bewust van het feit ... dus weer grotere kans dat een zwartwerk-werkgever daar niet van op de hoogte was

Dit allemaal terzijde om je afleidingsmanoeuvre wat bij te treden ofcourse
Jij had het immers over die ouders net hetzelfde te bestraffen als mensenhandelaars, koppelbazen, ed
Grapjas, dat bronmateriaal bewijst helemaal niets.

ik weet wel, als het op google staat dan is dat volgens menigeen uitmuntend bewijs, maar dan alleen maar in uw hoofd, in de realiteit is dat niets waard.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 20 november 2012 om 21:51.
Oud 20 november 2012, 21:55   #57
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog gekker dan jij bedoel je?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2012, 21:57   #58
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrice Bekijk bericht
De ouders van Luna hebben zich daar niet schuldig aan gemaakt. Oulematou is nl. naar België gekomen met een geldig visum dat op het ogenblik van de tragische feiten vervallen was.
En bijgevolg was ze dus illegaal in het land.
Een misdrijf volgens de wet.

Laatst gewijzigd door daiwa : 20 november 2012 om 21:58.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2012, 22:04   #59
Patrice
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
En bijgevolg was ze dus illegaal in het land.
Een misdrijf volgens de wet.
Het ging over die bewering van mensenhandel.
Patrice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2012, 22:06   #60
Patrice
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Grapjas, dat bronmateriaal bewijst helemaal niets.

ik weet wel, als het op google staat dan is dat volgens menigeen uitmuntend bewijs, maar dan alleen maar in uw hoofd, in de realiteit is dat niets waard.
Ik heb geen enkele link naar Google gegeven. Dat zijn krantenartikels gebaseerd op communicatie van Justitie.
Patrice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be