Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 november 2012, 14:20   #41
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
In Vlaanderen stemt meer dan 30% op een partij die onafhankelijkheid wilt en daarnaast is er nog zeker 10% voor het VB en ook CD&V en OVLD zijn voor een confederaal model. Maw meer dan 60% van de Vlamingen is voor meer autonomie. Een democratie kan die meerderheid niet blijven negeren.
Niet iedereen stemt voor de N-VA voor communautaire redenen en dat ik weet, wensen CD&V en OVLD geen splitsing van het land.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2012, 14:22   #42
Klarekijk
Banneling

Standaard

Het land is krom onderhandeld .....

Dat Klopt . 30 a 40 jaar geleden al . ten tijde van Eyskens / Martens / Tindemans / en Dehaene . zij hebben ons land verpatst aan een federale systeem , waardoor ,

1 Dat de meerderheid niets meer te zeggen had .en dus een democratie geleid heeft tot ongeveer 8 partijen met elk gemiddeld 12 % van de stemmen en bijgevolg er meerdere partijen nodg waren om te regeren en bijgevolg onbestuurbaar.

2 Een federaal systeem heeft opgezet dat 5 regeringen en een parlement telt dat zo duur en complex is dat het niet meer kan werken en niet meer betaalbaar is .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2012, 15:26   #43
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Het land is krom onderhandeld .....

Dat Klopt . 30 a 40 jaar geleden al . ten tijde van Eyskens / Martens / Tindemans / en Dehaene . zij hebben ons land verpatst aan een federale systeem , waardoor ,

1 Dat de meerderheid niets meer te zeggen had .en dus een democratie geleid heeft tot ongeveer 8 partijen met elk gemiddeld 12 % van de stemmen en bijgevolg er meerdere partijen nodg waren om te regeren en bijgevolg onbestuurbaar.

2 Een federaal systeem heeft opgezet dat 5 regeringen en een parlement telt dat zo duur en complex is dat het niet meer kan werken en niet meer betaalbaar is .
Het meest crapuleuze jaar was wel 1970 toen de Pontifex Maximus Gaston Eyskens de Vlaamse oenen de grendelgrondwet door de strot heeft geramd. Toen hebben de Vlaamse politici laten zien wat een onnozele Belgicistische dwazekloten ze destijds waren. Zolang het Vlaams Parlement de moed niet zal opbrengen om door een eenzijdige plechtige verklaring die grendelgrondwet op te zeggen zullen we een speelbal blijven in handen van de francofonie. Wij moeten daarvan af en dat zal nooit gebeuren door vooraf aan die francofonie gedwee te vragen of dat mag. Vrijheid moet je grijpen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2012, 16:49   #44
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Niet iedereen stemt voor de N-VA voor communautaire redenen en dat ik weet, wensen CD&V en OVLD geen splitsing van het land.
Splitsing hoeft niet, wel grondige hervormingen en meer autonomie. Wat is er mis met het vragen van meer democratie? Met vragen van gelijke rechten?
Oud 24 november 2012, 20:13   #45
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Splitsing hoeft niet, wel grondige hervormingen en meer autonomie. Wat is er mis met het vragen van meer democratie? Met vragen van gelijke rechten?
De splitsing komt er niet omdat de Belgen dat willen ,maar omdat het niet anders kan.
Vlamingen zijn geen helden en Catalanen.
Vlamingen zullen zich wel neerleggen, als Belgie niet meer mogelijk is.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2012, 22:05   #46
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
De splitsing komt er niet omdat de Belgen dat willen ,maar omdat het niet anders kan.
Vlamingen zijn geen helden en Catalanen.
Vlamingen zullen zich wel neerleggen, als Belgie niet meer mogelijk is.
Slaat nergens op, hun geschiedenis eens in verdiepen.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2012, 22:12   #47
Vlanin
Banneling

Standaard

heeft u het gemerkt in de begroting , hun 12 nieuwe kostuums per jaar blijven gegarandeerd als onkosten, daar wordt niet aan geraakt
Vlanin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 07:44   #48
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De meesten in dit land stellen zich geen vragen over België, ze leven erin en hebben iets anders in hun hoofd dan uw communautair brol dat maar een klein deel van de bevolking interesseert. Voelt u zich niet goed in België? Dat is uw probleem. Niet het probleem van de meesten die geen probleem met België hebben.
Je kan het systeem in vraag stelken zonder daarom een probleem te hebben met België, hè...
Oud 26 november 2012, 08:26   #49
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Franstalige Brusselaars als Everytime vertegenwoordigen het ware gezicht van de Belgische staat: deze kan enkel bestaan bij gratie van Vlaamse onderdanigheid en een blijvende democratische scheeftrekking. Vlamingen moeten betalen en zwijgen, en de Franstaligen moeten geen enkele rekening houden met de verzuchtingen van de demografische meederheid van het land. Het discours dat hij hier tegenwoordig voert legt dit alles haarfijn bloot.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 08:53   #50
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Franstalige Brusselaars als Everytime vertegenwoordigen het ware gezicht van de Belgische staat: deze kan enkel bestaan bij gratie van Vlaamse onderdanigheid en een blijvende democratische scheeftrekking. Vlamingen moeten betalen en zwijgen, en de Franstaligen moeten geen enkele rekening houden met de verzuchtingen van de demografische meederheid van het land. Het discours dat hij hier tegenwoordig voert legt dit alles haarfijn bloot.
en dat is een gematigd iemand hé.
Oud 26 november 2012, 09:00   #51
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
en dat is een gematigd iemand hé.
Die gematigdheid is niet meer dan een dun laagje vernis dat afgeworpen wordt eenmaal het moeilijk begint te worden en hun privileges verloren dreigen te gaan. Op dat moment laten dit soort mensen hun ware gezicht zien.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 09:04   #52
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Die gematigdheid is niet meer dan een dun laagje vernis dat afgeworpen wordt eenmaal het moeilijk begint te worden en hun privileges verloren dreigen te gaan. Op dat moment laten dit soort mensen hun ware gezicht zien.
we gaan nog een hoop bagger over ons krijgen tot 2014. de sfeer wordt grimmiger en grimmiger.

Vrijdag stond ik bij iemand die in de Kamer zit en die vertelde dat ook bij de CD&V de haat tov de N-VA enkel maar groeit.
Oud 26 november 2012, 16:41   #53
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

"Vlamingen" bestaan gewoon niet. Ze kunnen dus geen rechten hebben. De Nederlandstaligen of de Brabanders, dat is iets anders.
Oud 26 november 2012, 16:42   #54
Shadowke

Standaard

Citaat:
we gaan nog een hoop bagger over ons krijgen tot 2014. de sfeer wordt grimmiger en grimmiger.

Vrijdag stond ik bij iemand die in de Kamer zit en die vertelde dat ook bij de CD&V de haat tov de N-VA enkel maar groeit.
de meer stemmen voor de N-VA dus
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 17:17   #55
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
Als Frankrijk Wallonie overneemt ,gaat de (con)federatie Brussel-Vlaanderen door, als de opvolger van Belgie.
Zo moeilijk is dat niet.
Iedereen blij:-Frankrijk wordt een stukje groter- de Walen krijgen hun la Patrie-de Vlamingen worden verlost van Belgie en Brussel wordt officieel hoofdstad van Europa.
Dus overal gaan de vlaggen uit.
Lijkt me fantasie allemaal. In feite is er een Brussels-Waalse confederatie. Een waal herinnerde me daaraan overlaatst op een feestje op de 'ambassade'. Hij keek er me meewarig bij aan en zei "Vlaanderen heeft zo iets niet". Die Franstalige entiteit voert zelfs een eigen buitenlands beleid tot in Bolivia.

Het lijkt me bijna een aanfluiting voor Vlaanderen. Brussel, 'mijn' hoofdstad is eigenlijk van een ander zegt die me vanuit de hoogte tussen de regels. Ik ben tweederangsburger.

Vlaanderen praat over confederalisme en onafhankelijkheid...maar het zuiden doet het in de praktijk.

Domme Vlaam. Zo lijkt de Franstalige te denken. Hij kan het amper verbergen.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 november 2012 om 17:19.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 19:01   #56
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Lijkt me fantasie allemaal. In feite is er een Brussels-Waalse confederatie. Een waal herinnerde me daaraan overlaatst op een feestje op de 'ambassade'. Hij keek er me meewarig bij aan en zei "Vlaanderen heeft zo iets niet". Die Franstalige entiteit voert zelfs een eigen buitenlands beleid tot in Bolivia.

Het lijkt me bijna een aanfluiting voor Vlaanderen. Brussel, 'mijn' hoofdstad is eigenlijk van een ander zegt die me vanuit de hoogte tussen de regels. Ik ben tweederangsburger.

Vlaanderen praat over confederalisme en onafhankelijkheid...maar het zuiden doet het in de praktijk.

Domme Vlaam. Zo lijkt de Franstalige te denken. Hij kan het amper verbergen.
1. Het gaat om de Franstalige Gemeenschap die zij voor PR-redenen (ongrondwettelijk) hebben herdoopt als Federation Wallonië-Bruxelles. Een "entiteit" die ook aan Vlaamse kant bestaat : de Vlaamse Gemeenschap, beter bekend als "Vlaanderen".

2. de Gemeenschappen hebben internationale bevoegdheden, ook Vlaanderen dus. Vlaanderen benut die bevoegdheden trouwens voluit.

3. Brussel is de hoofdstad van de Franstalige Gemeenschap, evenals die van Vlaanderen.

Uwe Waal moet eens weten waarover hij praat...
Oud 26 november 2012, 19:16   #57
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
1. Het gaat om de Franstalige Gemeenschap die zij voor PR-redenen (ongrondwettelijk) hebben herdoopt als Federation Wallonië-Bruxelles. Een "entiteit" die ook aan Vlaamse kant bestaat : de Vlaamse Gemeenschap, beter bekend als "Vlaanderen".

2. de Gemeenschappen hebben internationale bevoegdheden, ook Vlaanderen dus. Vlaanderen benut die bevoegdheden trouwens voluit.

3. Brussel is de hoofdstad van de Franstalige Gemeenschap, evenals die van Vlaanderen.

Uwe Waal moet eens weten waarover hij praat...
Is er dan bv. een Vlaamse ontwikkelingssamenwerking waar Brussel aan meedoet? Nee. Het gaat hier om Brussel-Wallonië aan ene kant en Vlaanderen aan de andere kant. Zo zien de Fanstaligen dat blijkbaar met hun Brussels-Waalse federatie. Ik ga me volgende keer niet belachelijk maken door te doen alsof er een gelijkwaardige Brussels-Vlaamse federatie zou zijn.

Tenzij u misschien wat harde feiten kan geven.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 november 2012 om 19:18.
Oud 26 november 2012, 19:38   #58
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is er dan bv. een Vlaamse ontwikkelingssamenwerking waar Brussel aan meedoet? Nee. Het gaat hier om Brussel-Wallonië aan ene kant en Vlaanderen aan de andere kant. Zo zien de Fanstaligen dat blijkbaar met hun Brussels-Waalse federatie. Ik ga me volgende keer niet belachelijk maken door te doen alsof er een gelijkwaardige Brussels-Vlaamse federatie zou zijn.

Tenzij u misschien wat harde feiten kan geven.
Brussel doet ook niet mee aan de projecten van de Franstalige Gemeenschap, enkel de Franstalige Brusselaars kunnen er eventueel aan deelnemen, of de instellingen in Brussel waarvoor de Franstalige Gemeenschap (via de cocof) bevoegd is.

Exact hetzelfde voor Vlaanderen: Nederlandstalige Brusselaars kunnen aan de projecten van de Vlaamse Gemeenschap deelnemen (zie bij voorbeeld : http://www.vais.be/nl/nieuws/succesv...-achter-de-rug), ook de Vlaamse instellingen in Brussel kunnen dit doen (via de vgc dit keer). Voorbeeld : http://www.erfgoeddag.be/2012/index_...fm?pagina=4205
Oud 27 november 2012, 13:48   #59
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Brussel doet ook niet mee aan de projecten van de Franstalige Gemeenschap, enkel de Franstalige Brusselaars kunnen er eventueel aan deelnemen, of de instellingen in Brussel waarvoor de Franstalige Gemeenschap (via de cocof) bevoegd is.

Exact hetzelfde voor Vlaanderen: Nederlandstalige Brusselaars kunnen aan de projecten van de Vlaamse Gemeenschap deelnemen (zie bij voorbeeld : http://www.vais.be/nl/nieuws/succesv...-achter-de-rug), ook de Vlaamse instellingen in Brussel kunnen dit doen (via de vgc dit keer). Voorbeeld : http://www.erfgoeddag.be/2012/index_...fm?pagina=4205
Bedankt voor het antwoord, maar ik zou toch graag een 'second opinion' hebben over deze (voor mij) complexe materie.

Website
Oud 27 november 2012, 19:57   #60
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedankt voor het antwoord, maar ik zou toch graag een 'second opinion' hebben over deze (voor mij) complexe materie.
Grondwettelijk klopt het allemaal wat hij zegt, maar strategisch is de illegaal gekozen naam 'federatie' wel heel goed gekozen.

En men komt er mee weg, vooralsnog.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be