Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2012, 11:21   #41
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wat in TunesiË enorm opviel was de genetische verscheidenheid van de bevolking. In het zuiden zag ik sommige dorpen met een bijna zwarte bevolking, dorpen met hoge concentraties zwarte slaven in de 19de eeuw toen slavernij afgeschaft werd en de slaven zich met de Tunesiërs gingen vermengen. Anderzijds, vooral in het noorden op het platteland, veel Tunesiërs met blauwe ogen die perfect voor Europeaan zouden kunnen doorgaan.
De vroegere Vandalen. Genserik. En daarna de Romeinen

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 november 2012 om 11:22.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 11:24   #42
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Je weet toch dat er ook blanke slaven waren?
ja, klopt, tot de 18de eeuw. Geroofd in Zuid-Europese dorpen door de Saracenen of van de Turken gekochte slaven uit Rusland. Misschien verklaart dat ook wel het hoge aantal Europees uitziende Tunesiërs. Tunesië kende in de loop van de moderne geschiedenis, net als Egypte, een grote Griekse, Turkse en Albanese migratie.

Laatst gewijzigd door tomm : 28 november 2012 om 11:30.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 11:28   #43
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De vroegere Vandalen. Genserik. En daarna de Romeinen
Overal zie je grote Romeinse ruïnes, nog meer dan Italië zelf. Volgens de gidsen woonden daar echter vooral geromaniseerde berbers en Carthagers. Daarna kwamen de Vandalen, zullen ook wel hun genetisch steentje bijgedragen hebben.
Oud 28 november 2012, 11:49   #44
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Egyptenaar is een nationaliteit en Arabisch is een taal.
Nee, het is niet zomaar een taal. Het is een identiteit. Egypte heeft zo ook deel uitgemaakt van een Arabische republiek met Syrië.
Citaat:
De Koptische Kerk is een religie en islam is ook een religie. Je hebt Egyptenaren van verschillende religies: je hebt zelfs Joodse Egyptenaren als Alain Gresh, auteur ook van een mooi boek samen met Tariq Ramadan.
Er zijn ook Kopten die niet tot de Koptische Kerk behoren, namelijk katholieken en protestanten. Kopten zijn ook meer dan een religie.

Citaat:
Onder de Fatimiden hadden Joden en Christenen juist belangrijke posten in de administratie.
Soms, ja. Maar de ergste vervolgingen zijn ook onder hen gebeurd.
Citaat:
En de huidige Egyptisch moslims zijn bijna allemaal Soennitisch, zeer verschillend dus van het Ismaëlisme van de Fatimiden.
Kopten blijven echter tweederangsburgers.
Citaat:
Het is een louter liturgische taal, die inderdaad afstamt van het oude Egyptisch. Het is het erfgoed van �*lle Egyptenaren, niet alleen van één religie.
Tot in de dertiende eeuw was het Koptisch een bloeiende literaire taal. Ze is zoals vele talen onderdrukt, ten voordele van het Arabisch. Dat ze nu slechts een liturgische taal is, dat is slechts te wijten aan het Arabische taalimperialisme.

Citaat:
Men heeft dat erfgoed al bij al bewaard. Het is pas toen de Fransen en Britten kwamen dat dit erfgoed massaal werd geplunderd en versleept naar Parijs en Londen.
Het hoort natuurlijk thuis in Egypte, maar sinds de plunderingen tijdens de 'revolutie' ben ik van mening dat het in Parijs en Londen veiliger is.

Citaat:
Het Egyptische erfgoed hoort tot de Egyptenaren, ongeacht hun religie en ongeacht de taal die ze spreken.
Zoals de Al-Aqsa de Israelieten toebehoort.

Salafisten en andere extremistische moslims willen het Egyptisch erfgoed vernielen. Als het hen dan ook toebehoort...

Citaat:
Of is het Etruskische erfgoed plots niet meer van de Italianen omdat die geen Etruskisch meer spreken?
Indien één of andere radicaal-katholieke het wil afbreken, nee, dan niet aan hen. En indien de Italianen de laatste groep Etrusken onderdrukken, niet aan hen.

Citaat:
Wat een onzin lees je hier soms toch...
Zelfkennis, ze komt boven! De dunne laag beschaving smelt weg en toont de extremistische kern!
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 12:24   #45
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Nee, het is niet zomaar een taal. Het is een identiteit. Egypte heeft zo ook deel uitgemaakt van een Arabische republiek met Syrië.
Een taal heeft natuurlijk te maken met identiteit. Ben je daar zelf op gekomen?

De Verenigde Arabische Republiek heeft niet lang stand gehouden en was gelinkt aan een bepaald anti-imperialistisch, bevrijdingsnationalistisch politiek project, een project dat nu voorbijgestreefd is.

Citaat:
Er zijn ook Kopten die niet tot de Koptische Kerk behoren, namelijk katholieken en protestanten. Kopten zijn ook meer dan een religie.
Ook de Egyptische moslims stammen veelal van oude Egyptenaren af. Mythes over een "Koptische" resp. "Fenicische" identiteit versus een "Arabische" vind je inderdaad in bepaalde extreem-rechtse Libanese middens. Mijn christelijke Libanese vrienden waarschuwden me er altijd voor. Eén van hen zij b.v. "Dat Fenicisch gedoe is absolute onzin. Mijn familie komt uit Jemen."

Citaat:
Tot in de dertiende eeuw was het Koptisch een bloeiende literaire taal. Ze is zoals vele talen onderdrukt, ten voordele van het Arabisch. Dat ze nu slechts een liturgische taal is, dat is slechts te wijten aan het Arabische taalimperialisme.
Dat is een heel partijdige en ook anachronistische lezing van een complexe, premoderne geschiedenis.

Dit artikel geeft een genuanceerder beeld:
Citaat:
It is difficult to give a completepicture of the situation of the Copts under the Fatimid dynasty (972-1171). Generally speaking the caliphs were very tolerant toward them, except during two very tense periods that even brought persecution: under al-HAKIM (996-1021) and during the reign of
the last caliph, al-‘Adid.
http://ccdl.libraries.claremont.edu/...e/id/844/rec/5

Citaat:
Het hoort natuurlijk thuis in Egypte, maar sinds de plunderingen tijdens de 'revolutie' ben ik van mening dat het in Parijs en Londen veiliger is.
Het is duidelijk dat het door Londen en Parijs gesteunde Moebarak-regime verantwoordelijk is voor die plunderingen.

Citaat:
Die analogie gaat niet op, aangezien dat gebied slechts in 1967 veroverd werd door het Israëlisch leger. Op dezelfde manier als de Fransen en Britten het Egyptische erfgoed bemachtigd hebben.

Citaat:
Salafisten en andere extremistische moslims willen het Egyptisch erfgoed vernielen. Als het hen dan ook toebehoort...
Egypte is al veertien eeuwen een islamitisch land. De moslims hebben het Egyptisch erfgoed bewaard. Brits-Franse invallers die zichzelf Christelijk noemden hebben het geplunderd en geroofd. Dat zijn de feiten die belangrijk zijn, niet wat een grapjas met baard op Youtube zegt.

Citaat:
Indien één of andere radicaal-katholieke het wil afbreken, nee, dan niet aan hen. En indien de Italianen de laatste groep Etrusken onderdrukken, niet aan hen.
Het Etruskisch is reeds professioneel uitgeroeid door de voorvaderen van de huidige Italianen. Toch behoort het Etruskisch erfgoed tot Italië en meer algemeen tot de mensheid.

Citaat:
Zelfkennis, ze komt boven! De dunne laag beschaving smelt weg en toont de extremistische kern!
Drink een glas water en bedaar.

de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 12:24   #46
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Een taal heeft natuurlijk te maken met identiteit. Ben je daar zelf op gekomen?

De Verenigde Arabische Republiek heeft niet lang stand gehouden en was gelinkt aan een bepaald anti-imperialistisch, bevrijdingsnationalistisch politiek project, een project dat nu voorbijgestreefd is.

Citaat:
Ook de Egyptische moslims stammen veelal van oude Egyptenaren af. Mythes over een "Koptische" resp. "Fenicische" identiteit versus een "Arabische" vind je inderdaad in bepaalde extreem-rechtse Libanese middens. Mijn christelijke Libanese vrienden waarschuwden me er altijd voor. Eén van hen zij b.v. "Dat Fenicisch gedoe is absolute onzin. Mijn familie komt uit Jemen."

Citaat:
Dat is een heel partijdige en ook anachronistische lezing van een complexe, premoderne geschiedenis.

Dit artikel geeft een genuanceerder beeld:
Citaat:
It is difficult to give a completepicture of the situation of the Copts under the Fatimid dynasty (972-1171). Generally speaking the caliphs were very tolerant toward them, except during two very tense periods that even brought persecution: under al-HAKIM (996-1021) and during the reign of
the last caliph, al-‘Adid.
http://ccdl.libraries.claremont.edu/...e/id/844/rec/5

Citaat:
Het is duidelijk dat het door Londen en Parijs gesteunde Moebarak-regime verantwoordelijk is voor die plunderingen.

Citaat:
Die analogie gaat niet op, aangezien dat gebied slechts in 1967 veroverd werd door het Israëlisch leger. Op dezelfde manier als de Fransen en Britten het Egyptische erfgoed bemachtigd hebben.

Citaat:
Egypte is al veertien eeuwen een islamitisch land. De moslims hebben het Egyptisch erfgoed bewaard. Brits-Franse invallers die zichzelf Christelijk noemden hebben het geplunderd en geroofd. Dat zijn de feiten die belangrijk zijn, niet wat een grapjas met baard op Youtube zegt.

Citaat:
Het Etruskisch is reeds professioneel uitgeroeid door de voorvaderen van de huidige Italianen. Toch behoort het Etruskisch erfgoed tot Italië en meer algemeen tot de mensheid.

Citaat:
Drink een glas water en bedaar.

de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 28 november 2012, 12:39   #47
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

[quote=Kallikles;6435264]

Citaat:
Anderzijds zie je toch dat elk Arabischsprekend land erg anders is. Je kunt Libanezen echt niet vergelijken met Marokkanen of Jemenieten. Libanon staat cultureel ongeveer even ver van Jemen als Noorwegen van Turkije.

Citaat:
Talen worden niet altijd uitgeroeid, de meeste talen verdwijnen natuurlijk omdat mensen vrijwillig overgaan op een andere taal die hen een sterkere socio-economische status geeft. Zo is het ook gegaan met het Waals en talloze andere talen.
Oud 28 november 2012, 13:01   #48
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Talen worden niet altijd uitgeroeid, de meeste talen verdwijnen natuurlijk omdat mensen vrijwillig overgaan op een andere taal die hen een sterkere socio-economische status geeft. Zo is het ook gegaan met het Waals en talloze andere talen.
Maar niet met het Vlaams
Oud 28 november 2012, 14:17   #49
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Anderzijds zie je toch dat elk Arabischsprekend land erg anders is. Je kunt Libanezen echt niet vergelijken met Marokkanen of Jemenieten. Libanon staat cultureel ongeveer even ver van Jemen als Noorwegen van Turkije.
Inderdaad. Taal is maar één aspect van identiteit. En ook de Arabische taal is pluraal en divers. Het darija in de Margheb bevat zoveel elementen uit andere talen.

Omgekeerd hebben Ieren, Schotten of, for that matter, African Americans een eigen identiteit, ook als ze eentalig Engelssprekend zijn.

Citaat:
Inderdaad. Al kun je dat natuurlijk betreuren en je de vraag stellen waarom taalverdwijning door socio-economische druk zoveel "vrijer" is dan taalverdwijning door politieke druk.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 28 november 2012, 14:18   #50
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar niet met het Vlaams
Ook in Vlaanderen speelde dit element mee. De FDF-ers zijn b.v. meestal verfranste Vlamingen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 29 november 2012, 13:43   #51
eno2
Banneling

Standaard

Ze gaan nu snel snel een grondwet uitdraaien nog voor het grondwet-comité ontbonden wordt...door de rechters

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 november 2012 om 13:43.
Oud 29 november 2012, 15:32   #52
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Inderdaad. Taal is maar één aspect van identiteit. En ook de Arabische taal is pluraal en divers. Het darija in de Margheb bevat zoveel elementen uit andere talen.

Omgekeerd hebben Ieren, Schotten of, for that matter, African Americans een eigen identiteit, ook als ze eentalig Engelssprekend zijn.

Inderdaad. Al kun je dat natuurlijk betreuren en je de vraag stellen waarom taalverdwijning door socio-economische druk zoveel "vrijer" is dan taalverdwijning door politieke druk.
Kan ik het mee eens zijn. Ik heb in mijn paardentijd redelijk wat Egyptenaren ontmoet.
De beschaafde bovenlaag met veel geld die grotendeels in Londen/Parijs huizen, daar valt goed mee te praten.
Maar met Mursi is het kwaad kersen eten. De man heeft feitelijk een staatsgreep gepleegd en Egypte zal door een ongelooflijk diep dal gaan.
Oud 29 november 2012, 18:18   #53
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Kan ik het mee eens zijn. Ik heb in mijn paardentijd redelijk wat Egyptenaren ontmoet.
De beschaafde bovenlaag met veel geld die grotendeels in Londen/Parijs huizen, daar valt goed mee te praten.
Maar met Mursi is het kwaad kersen eten. De man heeft feitelijk een staatsgreep gepleegd en Egypte zal door een ongelooflijk diep dal gaan.
Het hangt helemaal af van zijn bedoelingen
Oud 29 november 2012, 20:15   #54
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Aan de reacties van een groot aantal Egyptenaren te zien wordt daar sterk aan getwijfeld.

Het toerisme waar toch een niet onaanzienlijk deel van de bevolking een extraatje aan verdient is nagenoeg weggezakt.

Intelligentie kun je afstoppen, domheid niet.
Oud 29 november 2012, 20:42   #55
eno2
Banneling

Standaard

Het ziet er slecht uit voor de grondwet. De sharia zal de basis zijn. En aan de artikelen van Mubarak wordt niet veel veranderd. Er wordt momenteel gestemd.

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 november 2012 om 20:42.
Oud 30 november 2012, 02:04   #56
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ziet er slecht uit voor de grondwet. De sharia zal de basis zijn. En aan de artikelen van Mubarak wordt niet veel veranderd. Er wordt momenteel gestemd.
Had U dan iets anders verwacht ?

In mijn glazen bol flitsen reeds lang de letters Sharia voor Egypte hoor, misschien zijn de batterijtjes in die van U aan vervanging toe.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 02:23   #57
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Had U dan iets anders verwacht ?

In mijn glazen bol flitsen reeds lang de letters Sharia voor Egypte hoor, misschien zijn de batterijtjes in die van U aan vervanging toe.
Ik ben geen Egypte-specialist
Oud 30 november 2012, 11:09   #58
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Nieuwsblad:
De leden van de Moslimbroederschap hebben een ontwerpgrondwet goedgekeurd zonder dat de liberale en christelijke panelleden daar aan te pas kwamen. Dat gebeurde vrijdagochtend. De partij wilde zo voorkomen dat het panel door justitie ontbonden werd

In een marathonsessie van meer dan zestien uur stemde de door conservatieve moslims gedomineerde grondwetscommissie over meer dan 230 wetsartikelen.

Het ontwerp bevat een clausule die volgens juridische deskundigen islamitische geestelijken de controle geeft over wetgeving en de vrijheid van meningsuiting, vrouwenrechten en andere vrijheden verder aan banden legt.

De ontwerpgrondwet moet binnen dertig dagen per referendum aan de bevolking worden voorgelegd. President en moslimbroeder Mohammed Morsi liet donderdag weten dat dat ‘binnenkort’ zal gebeuren.
Oud 30 november 2012, 11:11   #59
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Maar die islamofoben die ervoor waarschuwden .... ho maar! d�*t zijn de echte racisten en fascistische neo-nazi's hoor.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 11:44   #60
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.
Arm Egypte.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be