Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2013, 16:53   #41
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krohn Bekijk bericht
Bloed-en-bodem was een begrip helemaal nieuw voor mij, 't is waar, toen ik in België aankwam en op het eerste die uitdrukking ontmoette, als ik het Nederlands begon te leren: het eerbiedigen van het geboorteland en van de eigen afstamming, "in casu" die van de Basken, als leidmotief van een soort litteratuur of litteraire genre, zo heb ik het altijd begrepen. Die was precies, m.i., het geval met Agustin Chaho, die van de Basken de Oervolk maakte (of zoiets), als amper een variant van de Aryaanse mythus van de Germanen.

Bloed-en-bodem litteratuur, als ik het gooed begreep, was die van een Oost-Vlaamse romanschrijver, perfekt apolitiek, als Stijn Streuvels; en zo, werd hem als dusdanig hulde gebracht in Duitsland onder de Derde Rijk, door Goebbels persoonlijk zelfs. Terwijl van een van zijn romans -De Vlasschaard"- een (Duitse) film met succès werd gemaakt.

Dus, ik wil helemaal niet bloed-en-bodem litteratuur met nazismus identificeren, maar wel met een culturele stroming die deel uit maakte van de zo genoemde Conservatieve Revolutie welke door sommige als voedingsbodem wordt beschouwd van het Nazi Régime, en die nochtans, een belangrijke stroming inspireerde van de anti-Nazi weerstand.

In feit, het was pas een ingrediënt van de Duitse en Germaanse cultuur sind het ontstaan van het romantiusmus, begin negentiende eeuw. Dus, Chaho als een bloem-en-bloed schrijver te beschrijven draagt geen pejoratieve betekenis voor mij. Trouwens, ik ken maar over Chaho wat ik van hem in de boeken van Jon Juaristi verneem.

Wat Jon Mirande betreft, ik schreef al dat hij niets te maken had met het ETA terrorisme, maar wel dat de ETA en de uiterst-radicale stromingen van het baskische-nationalisme na zijn dood slaagden erin, zich hem eigen te maken. Niet waar?

Sallutkes (sorry maar ik kan het niet vertalen naar het Ouzbeek)
Ah, bedankt voor de verduidelijking over "bloed-en-bodem". In dat opzicht: ja, inderdaad, dan is Xaho er ook zo één. Evenwel is Arana's "bloed-en-bodem" toch eerder een politieke opvatting dan een literaire.
Maar ik kan volgen.

Wat Mirande betreft: geen idee. Ik heb nog nooit van die man gehoord. Daarom vroeg ik het net. Ach, zo belangrijk is het allemaal evenwel niet.

Agur bero bat
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be