![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
Bekijk resultaten enquête: Wat vindt U van de sneltramverbinding Brussel - Ninove? | |||
Onvoorwaardelijk akkoord |
![]() ![]() ![]() |
7 | 33,33% |
Voorwaardelijk akkoord |
![]() ![]() ![]() |
3 | 14,29% |
Niet akkoord |
![]() ![]() ![]() |
11 | 52,38% |
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat men "de auto" niet voldoende gunt (met enkele uitzonderingen). Het zijn helemaal geen snelwegen meer in de meeste landen. Alhoewel het met grote afstand dé veiligste wegen zijn per voertuigkm#, begrenst men er de snelheid algemeen. Het risico op een autosnelweg in een dodelijk ongeval betrokken te geraken is doorgaans 3 �* 6 maal lager op de snelweg dan op alle wegen per miljard voertuigkilometer, en dan zijn er nog veel ongevallen met vrachtwagenbetrokkenheid (ondanks snelheidbegrenzer) die zich vooral op snelwegen verplaatsen. # snelwegrisico/mrd Veh-km alle landen OECD: http://internationaltransportforum.o...c/pdf/risk.pdf De auto is nog altijd zowat het enige vervoermiddel die werkelijk iets voor de wegverkeersveiligheid van inzittenden en andere betrokkenen doet. Citaat:
![]() Variabele Vmax tot 160 kmh (Oostenrijk A10) hebben bewezen dat maar 15 % er echt gebruik van maakt; tja waarvan hebben die "verkeersministers" eigenlijk schrik ? Dat de snelheidskassa wat verminderd voor het OV ? En bij de veiligheid van het OV -bij bvb sneltrams langs de openbare weg- is het risico op een dodelijk ongeval het allerhoogste volgens Nederlandse studies. Yup laat ze maar sneller rijden...
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 februari 2013 om 13:36. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Voor de veiligheid en de doorstroming is het het beste dat alle voortuigen dezelfde snelheid hebben. 90 kph bijvoorbeeld... Kwa reistijd zal het voor de meeste mensen niet veel uitmaken. Ik heb dat zelf aan den lijve mogen ondervinden toen men alhier eens een tijdje een maximumsnelheid van 80kph op de autosnelweg oplegde.
![]() |
![]() |
#43 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is 15 % die echt de volle 160 kmh benutte op het volledig gemeten traject moest je het verkeerd begrepen hebben. Ik denk dat zowat 50 % op de trajectcontrole sneller reed als de fixe 130 kmh die er voordien was. Je kunt die cijfers opzoeken. Dus pakweg 50 % die meer snelheidsmarge had bij het rijden zonder aan de snelheidskassa te moeten denken als hij eens een voertuig inhaalt en even moet versnellen. ![]() Freie Fahrt für freie Bürger komt je toch bekend voor ? ![]() Citaat:
Auto´s hebben het voordeel dat ze van rijspoor kunnen wisselen en inhalen hoor. ![]() Alle voertuigen ? woeha ? je bedoelt wslk alle auto´s(geen vrachtwagens of sleep) die geschikt zijn die hogere snelheden veilig te halen. Daarbij 2/3 van de tijd is het verkeer meestal zo rustig dat sneller rijden als 120-140 kmh zeker niet onveiliger is. Het was een dynamische Vmax van 160 kmh op de A10, dus naargelang x-parameters kan die naar beneden gaan, zelfs tot 80 kmh# aldaar, ´s nachts was het 110 kmh-max , dus no problemo met enkelingen die slalommen aan onaangepaste snelheid indien er druk verkeer is en-of watergladde weg (of...). Citaat:
Citaat:
![]() Je verwisseld kruissnelheid met max-snelheid. Een dynamische Vmax houdt daar dus allemaal rekening mee, iedereen kan dan voor zichzelf uitmaken aan welke snelheden tot en ONDER die Vmax wil rijden. Citaat:
De meeste krachtige comfortabele auto´s zijn begrenst op 250 kmh, en dat tot meestal 4 passagiers. Ik zie helemaal geen reden waarom men in de 21e eeuw met al hun techniek en informatica te dom is die uitdaging aan te gaan een dynamische Vmax toe te laten. Zoals vb D het op 66 % van hun 13000 km snelwegen toepast sinds 1974. Staan er geen matrixborden - dus in weinig bewoond gebied of ... - is het gewoon een aanbevolen snelheid en geen fixe max. Bij gebeurlijk ongeval - wegens onaangepaste snelheid *boven de aanbevolen snelheid - zijn er immers ook wetten en gerechterlijke uitspraken die tot een deelschuld en zelfs volledige schuld kunnen leiden. Refertes genoeg. Ook van onaangepaste snelheid onder de aanbevolen snelheid of onder een fixe limiet. Citaat:
In fileverkeer heeft 80 kmh max natuurlijk ook geen zin als men bvb maar 10 kmh gemiddeld kan rijden. Matrixborden in NL geven dan bvb 50 kmh aan met de vermelding FILE-FILE- ofzo, je ziet wat alles simpel mogelijk is in de 21e eeuw. Maar -aan snelheid- kasseren is wslk het simpelste waar ze hun techniek voor gebruiken.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 februari 2013 om 17:34. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een paar winters geleden heeft men hier een week lang een maximum snelheid van 80 kph ingevoerd op de autosnelwegen. Dit wegens problemen met wintersmog. Het gevolg was dat de ochtendsspits een stuk relaxer was. Toevallig reed ik toen regelmatig met de auto een van de drukste trajecten in Zwitserland. Weg waren de files. Langer onderweg was je eigenlijk niet. Nee, echt, snelheid wordt overschat. Doorstroming is veel belangrijker. Veel beter constant 80 rijden dan nu eens weer 40 dan weer eens 120...
![]() |
![]() |
#45 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wslk niet. In treintjes of kolonnes rijden met te korte veiligheidsafstanden verhoogt de kans op ongevallen, een snelheidsmax die te laag is werkt dat in de hand, een zeer traag aanvoelende 100-120 kmh gaan vele bestuurders overcompenseren met te weinig veiligheidsafstand (ze denken dat trager veiliger is ![]() Veiligheidsafstand is met stip 1 of 2 bij voornaamste ongevaloorzaak op de snelweg (vind je in alle onderzoeken), dodehoekongevallen gebeuren vooral bij lage snelheidsverschillen bij het inhalen... dus onverwacht lang dodehoekoponthoud. Tegen wie vlot inhaalt (20 kmh verschil en meer) kun je niet meer zijn voorrang nemen als hij al voorbij is; men ziet hem in de spiegel hij komt eraan en hij is voorbij. Maar een inhaaltreuzelaar daarentegen durft men wel eens te vergeten... ![]() Men vraagt zich dan af waar zit die nu weer daarnet was hij nog te zien bij het spiegelen en sommige vergeten wel eens zo´n linkerhoekplakker. Indommelen door eentonig saai monotoon verkeer wordt ook zeer onderschat, statistieken spreken van meer als 20 % ongevaloorzaak bij dodelijke ongevallen. Een vaste lage limiet werkt dat ook in de hand men rijdt voordurend tegen de limiet omdt de limiet te traag aanvoelt, dus limiet wordt monotone kruissnelheid. Te snel rijden boven de limiet is met grote afstand de minste hoofdoorzaak, voor zover men alle oorzaken bij benadering kan registreren, zowat tussen 1 en 2 %. Citaat:
Fijnstofuitstoot is helemaal niet rechtevenredig met verbruik. Citaat:
De spits is maar een klein deel van een 24 h dag, een vaste limiet limiteert 24/24- 7/7. [quote]Toevallig reed ik toen regelmatig met de auto een van de drukste trajecten in Zwitserland. Weg waren de files. Langer onderweg was je eigenlijk niet. Nee, echt, snelheid wordt overschat. Doorstroming is veel belangrijker. Veel beter constant 80 rijden dan nu eens weer 40 dan weer eens 120.../QUOTE] Doorstroming heeft men maar nodig enkele uren per dag en dan juist is een limiet totaal overbodig. De meeste bestuurders weten dan wel dat het sneller naderen van het einde van de file of het traag fileverkeer geen snelheidswinst oplevert. Bestuurders die regelematig op de baan zitten weten dat maar al te goed. Een limiet werkt dat heus niet in de hand hoor, 95 % vd bestuurders doen dat vanzelf (die uitzonderingen bevestigen de regel) Als het redeijk druk is vermijdt ik uit de treintjes te blijven door in de grote rustige verkeersgaten te blijven, die zijn er altijd. Soms wordt men wel door een klein groepje ingehaald of een drukke oprit waar vele plots de snelweg opkomen. Probeen ze gewoon voor te blijven of laat je inhalen en laat hun aansluiten op dat massaal kolonneverkeer. Een bestuurder die zo rijdt komt totaal ontspannen aan, terwijl iemand die voortdurend enkele kms verderop bumper aan bumper in kolonnetjes verkeer meesurft komt me dan zeggen manman was dat druk verkeer vandaag... ![]() Ik spreek van ervaring want ik heb enorm veel weekendverkeer gedaan tijdens spitsuren (van Be naar midden NL(Randstadhoek) en omgekeerd 1 jaar lang (NL-werkcollega´s kennende); en zowat 23 jaar dwars door het Roergebied) in elk geval kan de "modale Duitser" beter defensief en vlotter rijden zonder stress als de "modale Nederlander", naja bij Nederlanders die al meer als 35 jaar te lang limiteerde snelwegen hebben, daar wordt men wat rij-apathisch van kan ik me voorstellen. Maar de Nederlanders die ook vele op de D-autobahn moesten rijden (was ca. de helft van mijn collega´s) wisten direct waarover ik het had. Je ziet, ik ben geen gewone Belgische automobilist. ![]()
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 februari 2013 om 21:53. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() iets vergeten:
80 kmh waar de turbodieselmotor een minder efficientere verbranding heeft... (ref page 10: Citaat:
![]() 80 kmh zelfs tegen smog in CH ? Willen ze dan meer smog in CH ? ![]() Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 februari 2013 om 22:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Minister-President
|
![]() @Zwitser: Ik verkies hoopvol te zijn, maar toegegeven, De Lijn heeft weinig ervaring met snel openbaar vervoer...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Vanuit Heist op den Berg ben je vandaag op een uur in Brussel centraal met de trein. Een tramlijn zal daar niet minder lang over doen. Voor Heist op den Berg biedt de tramlijn alleen nadelen. Vanuit Haacht kan je vandaag al binnen 50 min in het centrum van Brussel staan, met de trein. En dat kan nog een stuk sneller want vandaag moet je overstappen in Mechelen, wat je een kwartier kost, terwijl er vroeger een rechtstreekse verbinding naar Brussel was die gebruik maakte van een shortcut ter hoogte van het domein Planckendael die er nog altijd ligt. Heropen die oude lijn, dat kost nog geen fractie van de prijs van een tramlijn, en je bent in goed een half uur in Brussel. Die tramlijn zal zeker niet sneller zijn. Vanaf Kampenhout ligt er een vrije busbaan tot Brussel. De aanleg ervan heeft jaren geduurd en al die tijd onafzienbare hinder veroorzaakt. Geen wonder dat de gemeente Kampenhout er radicaal tegen is om die busbaan om te vormen tot een tramlijn en weer voor jaren in de miserie te zitten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat een onzin. Integendeel. Hoe minder goed bereikbaar vanuit Brussel, des te meer open ruimte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar daar hebben we al treinen voor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Minister-President
|
![]() En vanuit Heist naar de luchthaven? Van Haacht naar de luchthaven? Het gaat niet alleen maar om pendelaars naar Brussel.
Ik geloof dat je een beetje in de waan leeft dat je de grote stad op afstand kan houden door slecht bereikbaar te zijn. Spijtig genoeg is er bijna geen enkele regio in Vlaanderen slecht genoeg bereikbaar om dat waar te maken, of het zou om Voeren moeten gaan, en dan nog. Met de auto is ieder gat redelijk vlot te bereiken, zelfs alles tussen Brussel en Heist-op-den-Berg. Maar als de auto het enige vlotte vervoersmiddel is, dan houdt niemand de mensen tegen om ergens in een fijn landwegje te gaan bouwen, want het is er toch zo rustig en landelijk...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De voorgestelde tramtracés maken nogal eens gebruik van de schaarse resterende open ruimte. Waar uiteindelijk de tramtracés zullen lopen daarover is het laatste woord nog niet gezegd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Minister-President
|
![]() Nu: een regelmatige busverbinding op eigen busbaan (Bonheiden-Keerbergen-Haacht-Luchthaven) in een goede 20 minuten.
Astemblieft.
![]() |
#55 |
Minister
|
![]() We gaan toch geen fortuin uitgeven enkel om dat handjevol reizigers naar de luchthaven te brengen terwijl er vanuit Mechelen nog maar pas een nieuwe en peperdure rechtstreekse treinverbinding met de luchthaven in gebruik werd genomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En zomaar aan elk fijn landwegje bouwen is er al lang niet meer bij. Om dat te verhinderen geldt voor het grondgebied Vlaanderen het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen, en elke gemeente heeft tegenwoordig een gedetailleerd gemeentelijk structuurplan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Geldt trouwens voor het hele gebied tussen Brussel en Heist op den Berg in de richting van Heist op den Berg 's morgens en in de richting van Brussel 's avonds. Er komen elke dag massa's scholieren met de bus vanuit die richting, tussen Steenokkerzeel en Haacht, naar de scholen in Haacht omdat de verbinding 's morgens en 's avonds zo bijzonder vlot verloopt. Vanuit Steenokkerzeel ben je sneller in Haacht dan in Vilvoorde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Vanuit Heist op den Berg richting Haacht stoot de verbinding op de aaneengesloten band gevormd door de gemeentes Bonheiden, Rijmenam, Keerbergen en Tremelo (van west naar oost) en net ten zuiden daarvan op de Dijle. Het is onmogelijk om daar een tramlijn doorheen te krijgen tenzij: -> dwars door woonwijken met massale onteigeningen tot gevolg -> dwars door de weinige open ruimte die er nog is, wat meestal om meer of nog meer moerassig gebied gaat, wat meteen verklaart waarom het daar open ruimte gebleven is. Alleen met hoge kosten kan je daar een tramspoor doorheen trekken. -> over de bestaande wegenis in gedeelde bedding, wat een absoluut onaanvaardbaar drama voor de verkeersveiligheid met zich zal brengen. Zoals bekend zijn trams extreem gevaarlijke voertuigen indien er contact met andere weggebruikers is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Daarmee zou én het station van Haacht aantrekkelijker en beter bereikbaar worden, én het enige echte verkeersprobleem in de hele regio opgelost worden. Die overweg is vandaag, overdag, bijna de helft van de tijd voor het verkeer gesloten omdat de perrons van het station te dicht bij de overweg liggen. Met als gevolg dat de overweg heel de tijd gesloten blijft zolang de trein zich in het station bevindt. Die plannen werden nu dus in de koelkast gestopt totdat er een definitieve beslissing over de tramlijn genomen is. Dat kan nog jaren duren, en al die tijd blijft die zinloze miserie aan de overweg voortduren. |
|
![]() |
![]() |