Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2013, 16:00   #41
D.J.G.
Burger

D.J.G.'s schermafbeelding

Standaard

Myofascial pain syndrome
Maar mijn uitleg blijft nu dat ik met mijn blije kalme, lieve, staan voor de foto, precies in mijn onderbewustzijn weet wanneer dat ding flasht en in een fractie van synchroner, erge pijn kan doen voelen, en zelfs spelen met waar de stralen waren en uit centre minder gekwetste plek van plek wordt. De term verklaard ook dat er erge pijnen voor heel tijden hardnekkig kunnen blijven gedaan worden, en weer kan verdwijnen mits het vel vlees wellness krijgt om te relaxen en het vel vlees op andere gedachten te brengen, door stress ook enz. Lees maar eens, het is wel redeluck kort:

http://en.wikipedia.org/wiki/Myofascial_pain_syndrome
D.J.G. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2013, 17:01   #42
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Maddox, ik moet je bijtreden. Ik denk ook niet dat het is uit te sluiten dat bepaalde mensen vreemde dingen kunnen voelen in aanraking met sommige stoffen.
Een vriendin van me heeft overigens een plekje op haar hoofd en voelt het als het gaat regenen... tja... Ook reumapatiënten kennen dat probleem.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wat is uiteindelijk het verschil tussen een NMR-scan en een CT-scan ? Kwalitatief, en ook wat het kostenplaatje betreft.

De topicstarter is blijkbaar niet zo echt geïnteresseerd in het antwoord. Wat is uiteindelijk zijn of haar probleem behalve medisch ?
Een CT-scan zal zo'n 400 euro kosten ... is een ouder apparaat dan de totaal vernieuwde techniek van de nucleaire magnetische resonantie. Het apparaat werkt zoals al uitgebreid gezegd gewoon met veel sterkere röntgenstralen (dus radioactieve stralen) en neemt itt een gewone RX heel veel plaatjes van het lichaam vanuit veel verschillende hoeken (dmv de "ring" rond je, waaronder je gaat liggen, en die over en rond je heen beweegt). De beeldkwaliteit is niet optimaal, verschilt ook sterk van apparaat tot apparaat (vriend van me heeft hier recent een studie rond gedaan).
Het is een ouder en goedkoper apparaat. Door de sterkte van de radioactieve dosis echter kan het best niet te veel gebruikt worden, zeker in sommige patiëntengroepen zou je er eigenlijk bij moeten wegblijven (vrouwen onder de 30: kans dat één van die gescande vrouwen later kanker ontwikkelt tengevolge van één scan is 1/80..., en uiteraard ook kinderen ... de dosis wordt wel aangepast aan het lichaamsgewicht maar er is reeds bewezen dat die dosissen wel eens kunnen verschillen ... en apparaten niet altijd professioneel gebruikt worden...).

De NMR is dus een moderne techniek. Ik kan je die volledig uit de doeken doen. Maar kort gezegd komt het hier op neer: een cel heeft twee polen ... negatief en positief. De zeer sterke magneet in het toestel gaat al de "lijnen" (van waterstof) binnen de cellen op eenzelfde manier schikken. Wanneer de magneet loslaat, komt alles terug in de beginpositie terug te liggen. De snelheid waarmee dat gebeurt, verschilt echter van type weefsel tot weefsel. (en de hoeveelheid waterstof verschilt natuurlijk ook in de verschillende weefseltypes). Zo wordt kort gezegd een beeld opgebouwd.
Ook hier krijgt men allerhande doorsnedes van het lichaam.
De techniek is, zover geweten, compleet veilig.

Behalve indien je andere voorwerpen die kunnen aangetrokken door magneten bij hebt natuurlijk.
Het beeld dat gegenereerd wordt door een NMR is veel beter en helderder, veel verfijnder maw. Maar sommige types van aandoeningen kan men echter toch beter zien met een CT. Of kan men goed genoeg zien bij een CT...
Dan heb je nog een aantal varianten hierop ... (zoals bv bij botscans (scans van het volledig skelet) etc). De dosis is hierbij weer iets lichter, omdat men botten relatief makkelijk in beeld kan brengen en men de scan over het hele lichaam moet laten gaan.

Een NMR kost zeer veel bij aankoop, en bij gebruik betaalt het RIZIV per keer bijna 1000 euro. Er is dus zeer streng toezicht op in België waarvoor ze gebruikt worden... ik vermoed dat er quota zijn.

Zelf heb ik helaas al hopen CT's gehad en volgens mij niet altijd even verantwoord, maar zoals gezegd: dokters worden zeer zwaar onder druk gezet om dit apparaat zo weinig mogelijk extra te belasten. (De wachttijden zijn ook al zeer lang. Ik denk dat er elf of negen van die machines in België staan. Maar ook op het aantal NMR-scans dat mag geplaatst worden in Vlaanderen ligt een moratorium, om de kosten te drukken.

Ik heb het al meegemaakt dat expliciet naar een NMR heb gevraagd, de artsen met me mee gingen in mijn argumentatie (jong, nog kinderen willen krijgen, laag gewicht, ...) en zeiden dat een CT gegeven die omstandigheden inderdaad niet verantwoord was (!!!!). Ik werd naar het apparaat gebracht en wat zag ik voor me? ... Een CT... De meeste patiënten kennen het verschil niet, maar het is vrij duidelijk natuurlijk.
(De NMR is een soort van langere tunnel waar je volledig in geschoven wordt. Eenmaal erin hoor je een kloppend geluid.
De C.T. is gewoon een ring die rond je beweegt, je ligt binnen de ring, maar verder is alles dus gewoon open en kan men bij je, in geval ... Je hoort er niets van. Het enige wat je ziet is dat er een rood lichtje aan is, maar verder ... En soms ervaar je erna dus bijwerkingen (de metaalsmaak en de misselijkheid).

Bovenstaande uitleg is onvolledig, dus pin me er niet op vast. En nogmaals, in sommige gevallen zijn CT-scans gewoon meer aangewezen. En in andere gevallen kunnen ze dan weer geen kwaad (de kans dat een ouder iemand kanker ontwikkelt tengevolge van een CT is veel kleiner, dan de kans dat een jonger iemand dit doet, daar een ouder iemand in se niet lang genoeg meer leeft om die kanker te ontwikkelen. Terwijl iemand onder de 30 bv makkelijk nog een 40 jaar mee kan gaan en dus meer tijd heeft om ... Daarin zit het verschil.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 februari 2013 om 17:05.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2013, 17:38   #43
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Bedankt voor dit uitgebreid antwoord, toch wat de kwaliteit van de scan inclusief medisch onderzoek betreft.
Nu nog uizoeken wat de houding is van de overheid.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2013, 01:54   #44
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Onlangs heeft men de dosis voor RX beeldvorming nog verlaagd.
jogo is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be