Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2004, 22:33   #41
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Goed idee!
Oud 1 augustus 2004, 23:14   #42
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Janssen
Lap, het is weer zover, een stel Waalse klungelaars probeert de krakkemikkige Waalse infrastructuur overeind te houden (met onze centen, wat dacht je) en de boel ontploft in hun gezicht (of beter gezegd, in hun rug, de lafaards).

En de zaak is weer aan het rollen, van overal moet hulp komen - alsof ze daar geen brandweer genoeg hebben, alsook van Vlaanderen uiteraard. Helikopters vlogen naar de plaats van het onheil vanuit Koksijde - waren die niet bedoeld om drenkelingen te redden uit het water? Brandweerlieden rukten aan van overal, tot voorbij Brussel en Moeskroen - Charleroi lag te ver zeker?

Ondertussen hangen ook voor mijn deur aan het vredegerecht de vlaggen halfstok. Waarvoor? Omdat het daar zo intriest gaat? Wat heb ik daar nu mee te maken? Inderdaad zijn het voor mij ook triestige dagen. Om te moeten beseffen dat na al die jaren van miljardenstromen naar de profiterende zuiderburen, er daar nog niks veranderd is. De moderne bedrijven waren er Vlaams, en zijn in rook opgegaan door - hoe kan het ook anders - ontploffing van een pijplijn beheerd door een Belgisch bedrijf.

Ondertussen blijft Wallonië een bodemloze put, vergane industrie, en teert het al honderden jaren op de vruchten van onze noeste arbeid. Ik, rouwen om die onnozelaars? Dat ze het zelf oplossen en van onze hulpdiensten afblijven, het is al erg genoeg dat we betalen voor hun geknoei zonder dat wijzelf ook nog aan capaciteit verliezen. Frankrijk is wat gaarne bereid om te helpen als dat nodig is, zo blijkt.

Vlaanderen onafhankelijk, meer dan ooit!
jij misbruikt de totale miserie van mensen zoals jij en ik om een vlaamse staat te propageren
dat is pervers
Oud 1 augustus 2004, 23:58   #43
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

En dan nog weten dat de leidingen eigendom zijn van een Vlaams bedrijf, die die bewuste dag aan een hogere druk blootgesteld werden (!!!) terwijl men ze net had moeten afsluiten!
Oud 2 augustus 2004, 00:28   #44
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

( Elders al gepost maar 't mag gezegd worden)

De allusie dat dit in Wallonië gebeurd is en enkel een "Franstalig" probleem zou zijn vind ik nogal laag bij de grond.
Om te beginnen ligt die zone niet ver van de taalgrens en zijn er groot aantal Vlamingen die ginds werken omwille van schaarste van gepaste industrieterreinen en soms ook omwille van gewenste tweetaligheid.
Bij de gewonden zijn dan ook enkele Vlamingen en ik dacht dat één van die Diamand-Board slachtoffers ook een Vlaming was.
Ongelukken kunnen elders ook gebeuren en waar er méér bedrijvigheid is is die kans zelfs groter. Er zijn in Vlaanderen bijvoorbeeld meer bedrijfsbranden, simpelweg omdat er meer bedrijven zijn.

Wat ik erg vind is dat het menselijk leed weer eens overkwam aan de werkende mensen. Dus zeker niet de "Waalse profiteur".
Het zijn de brandweerlui die het gaslek ter harte namen die omkwamen. De andere doden en gewonden die waren/zijn ook mensen die daar om den brode moesten zijn. De werkende mens wordt niet alleen te zwaar belast, hij/zij neemt ook de meeste risico's op de werkvloer en onderweg.

En nu is nog de vraag hoeveel doppers er klaarstaan om die "vrijgekomen" jobs in te vullen.
Oud 2 augustus 2004, 23:08   #45
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD

De allusie dat dit in Wallonië gebeurd is en enkel een "Franstalig" probleem zou zijn vind ik nogal laag bij de grond.
Om te beginnen ligt die zone niet ver van de taalgrens en zijn er groot aantal Vlamingen die ginds werken omwille van schaarste van gepaste industrieterreinen en soms ook omwille van gewenste tweetaligheid.
Bij de gewonden zijn dan ook enkele Vlamingen en ik dacht dat één van die Diamand-Board slachtoffers ook een Vlaming was.
Ongelukken kunnen elders ook gebeuren en waar er méér bedrijvigheid is is die kans zelfs groter. Er zijn in Vlaanderen bijvoorbeeld meer bedrijfsbranden, simpelweg omdat er meer bedrijven zijn.

Wat ik erg vind is dat het menselijk leed weer eens overkwam aan de werkende mensen. Dus zeker niet de "Waalse profiteur".
Het zijn de brandweerlui die het gaslek ter harte namen die omkwamen. De andere doden en gewonden die waren/zijn ook mensen die daar om den brode moesten zijn. De werkende mens wordt niet alleen te zwaar belast, hij/zij neemt ook de meeste risico's op de werkvloer en onderweg.

En nu is nog de vraag hoeveel doppers er klaarstaan om die "vrijgekomen" jobs in te vullen.
Dus als de ontploffing zich nabij een stempellokaal had voorgedaan, had u het minder erg gevonden?
Oud 2 augustus 2004, 23:18   #46
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Dat is niet helemaal correct. Het gaat om vlaamse bedrijven die met tonnen subsidies naar wallonië gelokt zijn, de werkgevers geven dat zelf toe.

In die zin heeft janssens gelijk, het is superperfide dat al die transferts blijkbaar o.a. worden ingezet om nog eens onze eigen werkgelegenheid af te pakken. Vlamingen betalen dus aan de walen zodat de walen met dat geld hier de bedrijven kunnen komen weglokken.

Hulp moet je natuurlijk wél bieden bij zo'n rampen, maar verder interesseert me dat geen reet. Wallonië = het buitenland, kon net zo goed ergens in Peru gebeurd zijn wat mij betreft.

En btw al de zeveraars die zitten te zagen dat je geen communautaire opmerkingen mag maken bij zo'n ramp... Als je ziet hoe dit misbruikt wordt tot meerdere eer en glorie van den Belgique, vind ik dat nogal hypocriet. (dag van nationale rouw? Serieus blijven hé, in een doorsnee weekend sterven er meer mensen in het verkeer...)
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2004, 23:39   #47
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Is het dan niet goed dat men werkgelegenheid creëert in Wallonië? En kan je op die "tonnen subsidies" eens een bedrag plakken?

Dat het "buitenland" de Flaminganten over het algemeen niet interesseert is geen nieuws. Vanwaar zouden ze hun wereldvreemdheid anders halen? Vlaanderen in Europa, dat interesseert hen geen reet! Ze durven het alleen niet toegeven, en beweren dan maar het tegendeel.

Uw laatste alinea is ook weer typerend. Geef mij één voorbeeld waar iemand deze ramp aanhaalt ter eer en glorie van "Den Belgique".
Oud 2 augustus 2004, 23:46   #48
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Horus
Gas kan men niet zomaar afsluiten, eens afgesloten, vallen alle veiligheden uit tot bij de eindgebruiker, en moeten eerst al die veiligheden terug worden opgezet eer men terug een vlotte verdeling heeft, een enorm groot werk.

Blijkbaar vonden ze het dus niet eerst nodig het gas af te sluiten.....

Dus die brandweermannen zijn het slachtoffer van een bedrijf dat in de kosten wilde besparen.

De hoofdzetel ligt nog altijd in Vlaanderen...

Daarvoor dienen veiligheden nu eenmaal.
Mensenlevens in gevaar brengen om kosten te sparen vind ik walgelijk.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2004, 23:54   #49
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Is het dan niet goed dat men werkgelegenheid creëert in Wallonië? En kan je op die "tonnen subsidies" eens een bedrag plakken?

Dat het "buitenland" de Flaminganten over het algemeen niet interesseert is geen nieuws. Vanwaar zouden ze hun wereldvreemdheid anders halen? Vlaanderen in Europa, dat interesseert hen geen reet! Ze durven het alleen niet toegeven, en beweren dan maar het tegendeel.

Uw laatste alinea is ook weer typerend. Geef mij één voorbeeld waar iemand deze ramp aanhaalt ter eer en glorie van "Den Belgique".

perfect geformuleerd
Oud 2 augustus 2004, 23:57   #50
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Onrechtstreeks zou het wel eens een Franstalig probleem kunnen zijn.
De VLAREM geldt alleen in Vlaanderen.
Geen wonder dat men minder veilige infrastructuren net over de taalgrens gaat inplanten.
Oud 3 augustus 2004, 01:04   #51
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Uw laatste alinea is ook weer typerend. Geef mij één voorbeeld waar ie, smand deze ramp aanhaalt ter eer en glorie van "Den Belgique".
Ik noem het geen werkgelegenheid creëren als de ene regio van de andere jobs gaat afpakken met geld dat dan nog van die regio komt! Dat is wel bijzonder 'onsolidair' van de walen. Ze zouden vlaamse bedrijven moeten uitsluiten van die subsidies en enkel buitenlandse bedrijven trachten aan te trekken, dan krijg je een positief saldo voor héél belgië. Of beter nog, nieuwe werkgelegenheid creëren. Jobs laten verdwijnen in vlaanderen en naar wallonië transfereren is gewoon geld wegsmijten, zéker vanuit unitair belgisch standpunt bekeken! Maar ja, dat de zogenaamde belgicisten zoals gewoonlijk eigenlijk enkel naar de belangen van de franstaligen zien is niets nieuws...

Dus voor alle duidelijkheid beste Bubbers:

100 jobs in vlaanderen verdwijnen, 100 jobs in wallonië erbij.

resultaat : nul nieuwe jobs voor heel belgië én veel geld weggesmeten want zonder die subsidies zaten die jobs nog altijd gewoon in vlaanderen.

Belgicisten zouden de eersten moeten zijn om daar enorme geldverspilling in te zien. Ik ben benieuwd...

En eeuh nee. Ik heb wel een ruimere blik dan vlaanderen maar met wallonië heb ik evenveel voeling als met pakweg frankrijk. De noord-europese landen boeien me veel meer en ik voel mij ook véél nauwer verwant met bvb de nederlanders dan de walen. Zoals quasi elke vlaming, al beseffen ze het zelf misschien niet altijd. Doe de test: stap op een doorsnee vlaming af en vraag hem 10 bekende nederlanders en 10 bekende walen te noemen, misschien dat uw ogen dan zullen opengaan...

En wat vlaanderen binnen europa betreft. De politieke unie hoeft voor mij inderdaad helemaal niet. (economisch vind ik de eu wél zinvol als vrijhandelszone, niet als subsidieer de landbouw te pletter machine) Maar de politieke unie is een machteloos instrument waar door de veelal tegengestelde belangen toch weinig zinvols gedaan wordt. (en dan hebben we het er nog niet eens over dat het om een bijzonder ondemocratische instelling gaat).

precieze cijfers hou je van me te goed... dat zal ik moeten opzoeken en dat kan effe duren, mijn job is nog niet naar wallonië getransfereerd

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 3 augustus 2004 om 01:08.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2004, 09:20   #52
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Onrechtstreeks zou het wel eens een Franstalig probleem kunnen zijn.
De VLAREM geldt alleen in Vlaanderen.
Geen wonder dat men minder veilige infrastructuren net over de taalgrens gaat inplanten.
wat een vooroordelen
of ken je de concrete situatie in wallonie?
Oud 3 augustus 2004, 09:30   #53
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Ik noem het geen werkgelegenheid creëren als de ene regio van de andere jobs gaat afpakken met geld dat dan nog van die regio komt! Dat is wel bijzonder 'onsolidair' van de walen. Ze zouden vlaamse bedrijven moeten uitsluiten van die subsidies en enkel buitenlandse bedrijven trachten aan te trekken, dan krijg je een positief saldo voor héél belgië. Of beter nog, nieuwe werkgelegenheid creëren. Jobs laten verdwijnen in vlaanderen en naar wallonië transfereren is gewoon geld wegsmijten, zéker vanuit unitair belgisch standpunt bekeken! Maar ja, dat de zogenaamde belgicisten zoals gewoonlijk eigenlijk enkel naar de belangen van de franstaligen zien is niets nieuws...

Dus voor alle duidelijkheid beste Bubbers:

100 jobs in vlaanderen verdwijnen, 100 jobs in wallonië erbij.

resultaat : nul nieuwe jobs voor heel belgië én veel geld weggesmeten want zonder die subsidies zaten die jobs nog altijd gewoon in vlaanderen.
wat een simpele ziel ben jij
alsof het zo'n makkelijk rekensommetje is

Citaat:
En eeuh nee. Ik heb wel een ruimere blik dan vlaanderen maar met wallonië heb ik evenveel voeling als met pakweg frankrijk. De noord-europese landen boeien me veel meer en ik voel mij ook véél nauwer verwant met bvb de nederlanders dan de walen. Zoals quasi elke vlaming, al beseffen ze het zelf misschien niet altijd.

Citaat:
Doe de test: stap op een doorsnee vlaming af en vraag hem 10 bekende nederlanders en 10 bekende walen te noemen, misschien dat uw ogen dan zullen opengaan...
vraag een buitenlander eens om 10 bekende vlamingen op te noemen
het zal pijnlijk worden
Oud 3 augustus 2004, 09:32   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
vraag een buitenlander eens om 10 bekende vlamingen op te noemen
het zal pijnlijk worden
Vraag aan een Nederlander tien bekende Hongaren op te noemen... Het zal pijnlijk worden.
Vraag aan een Fransman tien bekende Duitsers op te noemen... Het zal pijnlijk worden.
Vraag aan een Griek tien bekende Portugezen op te noemen... Het zal pijnlijk worden.
Vraag aan een Portugees tien bekende Denen op te noemen... Het zal pijnlijk worden.
Vraag aan een Italiaan tien bekende Finnen op te noemen... Het zal pijnlijk worden.
Vraag aan een Sloveen tien bekende Ieren op te noemen... Het zal pijnlijk worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2004, 09:34   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wat een vooroordelen
Heel de industriële site te Tubeke lijkt me toch niet zo heel veilig.
Oud 3 augustus 2004, 09:37   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan nog weten dat de leidingen eigendom zijn van een Vlaams bedrijf, die die bewuste dag aan een hogere druk blootgesteld werden (!!!) terwijl men ze net had moeten afsluiten!
Blijkbaar weet u het beter dan de ingenieurs van het bedrijf. Een gasnet kan men niet zomaar afsluiten zoals een elektriciteitsnet. Daarom draait men niet zomaar de kraan dicht, maar gaat men eerst kijken wat er juist aan de hand is. Maar zo te zien ligt de fout eerder bij de communicatie waarbij men het bedrijf maar tamelijk op de hoogte heeft gesteld.

Die bewuste dag? Het is een hogedrukleiding. De druk is altijd hoog bij zulke leidingen.
Oud 3 augustus 2004, 09:40   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hahaha. Hier op dit forum roept nog een van jullie Bubbels "het buitenland interesseert me geen barst" (ik denk dat het Patriot! was). Vlaamsgezinden hebben over het algemeen heel veel contacten met het buitenland. Ik kan daar alvast zelf van getuigen: contacten met Nederlanders, Bretoenen, Frans-Vlamingen, Catalanen, Duitsers, Noren, Grieken, Duitstalige Zwitsers. Niet onmiddellijk beperkt zou ik zo zeggen.
Oud 3 augustus 2004, 09:46   #58
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat een vooroordelen
[font=Times New Roman]Wat heeft het ontbreken van een wetgeving met vooroordelen te maken?[/font]
Oud 3 augustus 2004, 09:47   #59
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Vraag aan een Nederlander tien bekende Hongaren op te noemen... Het zal pijnlijk worden.
Vraag aan een Fransman tien bekende Duitsers op te noemen... Het zal pijnlijk worden.
Vraag aan een Griek tien bekende Portugezen op te noemen... Het zal pijnlijk worden.
Vraag aan een Portugees tien bekende Denen op te noemen... Het zal pijnlijk worden.
Vraag aan een Italiaan tien bekende Finnen op te noemen... Het zal pijnlijk worden.
Vraag aan een Sloveen tien bekende Ieren op te noemen... Het zal pijnlijk worden.
ah mr VDB je bent terug!
ik pik niet in op je reply aangezien hij niks meer te maken heeft met de oorspronkelijke stelling die ik betwistte
Oud 3 augustus 2004, 09:48   #60
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
[font=Times New Roman]Wat heeft het ontbreken van een wetgeving met vooroordelen te maken?[/font]
is dat zo? ik ben helemaal geen specialist (maar ik oordeel dan ook niks of niemand)
jij hebt wel een stevig oordeel, en ik vraag me af hoe je weet dat er niks van wetgeving is

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be