![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 15 maart 2013 om 20:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie bepaalt wat kan en wie bepaalt wat moet ?
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() als men het niet verduidelijken wil.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
|
![]() De enige bevoegdheden die nog integraal federaal zijn, zijn de politie en het leger. Dat zegt genoeg.
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Doch blijf ik erbij dat men niet kan spreken van 'confederalisme' indien er geen sprake is van onafhankelijke staten die nadien een nieuw samenwerkingsverband aangaan. In uw uiteenzetting sprak u over 'confederaal federalisme' als een mogelijkheid. Persoonlijk vind ik dat in eerste instantie een linguistieke contradictie en in tweede instantie, als gevolg daarvan, uiterst verwarrend. Ik kan me vergissen, maar volgens mij pleit u meer voor 'samenwerkingsfederalisme', dan wel voor een echte confederale staat. Het lijkt me uiteraard meer dan mogelijk dat de weg naar een confederatie op verschillende manieren kan bereikt worden, maar het eindresultaat is naar mijn mening een onveranderlijk gegeven, zoals reeds gedefinieerd : een samenwerkingsverband tussen immer soeverein blijvende (deel)staten. De verregaande hervormingen, maximale overheveling van bevoegdheden waarover u spreekt, en daar ben ik het roerend mee eens, vinden nog steeds plaats in een federaal België met ee overkoepelende grondwet. Begrijp me niet verkeerd, ik ben daar voorstander van indien dat mogelijk is. Maar ons huidig kisstelsel kennende, en de unitaristische houding van de traditionele partijen en hun franstalige zusterpartijen, hebben reeds meermaals bewezen dat het met hen aan de onderhandelingstafel nooit zover zal kunnen komen. Het is daarom misschien zelfs geen slecht idee om die hele staatshervorming simpelweg af te schaffen en ons land om en ons land om te vormen tot een echte federatie. Met andere woorden, een federaal kiesstelsel installeren opdat belangenconflicten, alarmbelprocedures, 2/3de meerderheden en de gelijkheidswet een rudimentair gegeven worden. Ik moet er u wellicht niet aan herinneren dat het veelvoud aan regeringen in ons land louter en alleen een resultaat zijn van nooit volledig doorgevoerde staatshervormingen, waarbij om erger te voorkomen men maar deelregeringen heeft geïnstalleerd. U mag mij misschien een taalkundige keikop vinden, maar ik blijf erbij dat confederalisme slechts één vaststaande definitie heeft, de weg ernaartoe laat echter verschillende manieren toe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moet de transfert van Vlaanderen naar Wallonië beperkt worden tot 1000 euro per gezin per jaar ? en ik geef je op een briefje: nog voor er in het parlement gestemd wordt over die vraag, komen de francofonen zelf af met een onafhankelijkheidsverklaring. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
|
![]() Zéér juist.
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Onder andere de brief aan koning Albert I van wijlen Jules Destrées in 1912 bewijst dat er in de Belgische geschiedenis maar één deelstaat ijverde voor het separatisme, namelijk Wallonnië. Ze hebben toen nog de befaamde Assemblée opgericht. Zij had als enige taak de administratieve splitsing van België voorbereiden. Helaas heeft het toenmalige staatshoofd gerepliceerd ten aanzien van de Wallingant Jules Destrée, dat een splitsing van het land nog onwenselijker zou zijn dan de toenmalige politieke situatie. Wat de transfers betreft ben ik van mening dat die vandaag de dag enkel dienen om bodemloze putten te vullen. Eerlijke solidariteit kan enkel ontstaan als het van beide kanten komt. In een nog niet zo ver verleden heeft onze huidige premier en toenmalig partijvoorzitter van de PS, Elio Di Rupo, nog gesteld dat de transfers in de toekomst moesten afgebouwd worden. De werkelijkheid is echter dat deze regering de N-Z-transfers nog verlengd heeft in de toekomst en als klap op de vuurpijl nog gebetonneerd heeft in de grondwet. De Belgische geschiedenis leert ons dat solidariteit mooi is tot het geld van de anderen op is. Laatst gewijzigd door Woordenaar : 15 maart 2013 om 22:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
Overigens, het voorstel dat hij in het Waals congres van 1912 indiende aangaande die bestuurlijke scheiding was in feite gestoeld op een verregaande provinciale autonomie. De brief tenslotte is helemaal geen pleidooi voor separatisme (integendeel).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
Als er misbruiken zijn, moeten die overal op dezelfde manier aangepakt worden. Maar hoe kan dit in een systeem waarin de economie grotendeels gesplitst is? Maar vooral: waarom worden steeds twee gewesten vergeleken, waarbij het natuurlijk evident is dat het noorden globaal rijker is dan het zuiden. Waarom vergelijkt men niet Oost- en West-België, de provincies, de arrondissementen, de steden... Is hier een niet-taalnationalistische verklaring voor?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uit de brief: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() Op p. 23 van zijn brief pleit hij voor een België naar Amerikaans of Zwitsers model.
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De federale niveaus van 1912 in Zwitserland en de VS hadden ook maar een fractie van de macht die ze nu hebben. Beide zijn overigens confederaties die zich hebben omgevormd tot federaties.
Laatst gewijzigd door lombas : 15 maart 2013 om 23:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dit gezegd zijnde, is het net omgekeerd: er was eerst een beweging ter verdediging van de Franse taal en daarna pas een identitaire beweging. Destrée zijn voorstel i.v.m. provinciale decentralisatie was maar om te lachen?
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
Uit wat leidt u af dat de VSA en Zwitserland in 1912 maar een fractie van de macht van vandaag hadden? Het waren alleszins federaties.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
de bubbeltjes zijn dus alvast een overbodig geheel stelletje losers die op zoek zijn naar een plaatsje in de politieke schijnwerpers,en uiteraard druk hengelend om hun deel van de riante vergoeding die eraan is verbonden te kunnen opstrijken.... Splitsen dan maar mijn beste Bruno.... ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |