Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2013, 16:49   #41
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Als Westvlaamse Westhoeker zijn de enige territoriale nivo's waarvoor ik iets voel de (staats- en taalgrensoverschrijdende) Westhoek, West-Vlaanderen (als tussennivo tussen Westhoek en Europese Unie) en de Europese Unie (vanwege de nabijheid van de Fransvlaamse Westhoek in een ander EU-land). Zowel met Vlaanderen als met België heb ik geen emotionele band. Die kunnen mij allebei gestolen worden en mogen voor mij allebei binnen de EU verdampen. Voor mij liggen Antwerpen en Brussel even ver weg van mij en ligt Rijsel stukken dichter. Als ik dan toch een groter tussennivo tussen West-Vlaanderen en de Europese Unie moet aanvaarden, dan enkel de BeNeLux omdat daar vanuit schaalstandpunt binnen de EU nog iets voor te zeggen valt.
Hoe verklaar jij het succes van de Vlaams-nationalistische partij in West-Vlaanderen?
Oud 25 maart 2013, 04:13   #42
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Hoe verklaar jij het succes van de Vlaams-nationalistische partij in West-Vlaanderen?
In West-Vlaanderen en Limburg is het sukses van de N-VA relatief. In tegenstelling tot Antwerpen, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen, is N-VA er nog altijd niet de grootste partij, maar moet ze nog altijd CD&V vooraf laten gaan. Voor veel West-Vlamingen en Limburgers liggen Brussel en Antwerepn mentaal even ver van hun bed. Hun buren net over de grens zijn voor hen nabijer.

Wat de Westhoek betreft heb ik er vroeger al eens gewezen hoe plaatselijke beleidsmakers in de Westhoek zelf over de identiteiten van de Westhoek denken.
http://forum.politics.be/showpost.ph...04&postcount=1

Deze beleidsmakers van Westhoekse gemeenten vinden de provincie West-Vlaanderen en de Europese Unie blijkbaar belangrijker dan Vlaanderen en België. Niet moeilijk, want zowel België als Vlaanderen behandelen de "boerkes" in de uithoek van hun rijk erg stiefmoederlijk, terwijl de provincie West-Vlaanderen en de Europese Unie de plaatselijke streekontwikkeling en grensoverschrijdende samenwerking wél ernstig nemen.

Westhoekers blijken ook een centrumfobie te hebben omdat ze in het verleden altijd stiefmoederlijk werden behandeld door verre heersers en omdat de Westhoek in om het even welke staatsstruktuur (BeNeLux, België, Vlaanderen, West-Vlaanderen,...) in een uithoek ligt. Om die reden vinden ze grensoverschrijdende samenwerking met hun buren in Rijsel en de Fransvlaamse Westhoek ook belangrijk : zonder die grenzen behoren ze niet meer tot een uithoek die afhankelijk is van het humeur van heersers in verre hoofdsteden, maar tot een bloeiende grensoverschrijdende Europese regio.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 25 maart 2013 om 04:27.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2013, 08:39   #43
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Is dat dan zo'n probleem op zich? Oostenrijk telt 10 regeringen voor 8 miljoen mensen.
Zwitserland telt er 6000...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2013, 17:31   #44
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

6.000 regeringen in Zwitserland? Wat kraam je nu uit?
Oud 23 april 2013, 17:02   #45
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Brussel zal uit deinen tot aan de uiterste grenzen van België. Weg Vlaanderen, weg Wallonië, weg België. Staat lage landen wordt stadstaat Broekzele.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2013, 04:02   #46
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard Dit land kent inderdaad teveel overheden:

Laat staan, dit land:

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 mei 2013 om 04:09.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2013, 19:02   #47
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht

Laat staan, dit land:

Ik geef onze droom nooit op!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 mei 2013 om 19:02.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2013, 19:42   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik heb een alternatief voorstel dat de bekommernissen van De Roover tegemoetkomt: het federalisme op basis van de provincies organiseren.
En vanuit en omwille welke grondbeginselen kiest u dan voor de huidige provinciale indelingen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2013, 19:48   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Alleen in West-Vlaanderen en Limburg bestaat er nog een provinciaal gevoel (ook niet bij alle inwoners); maar ook daar is er geen enkele politieke partij die ijvert voor meer bevoegdheden voor de provincies.

Jouw voorbeelden zijn trouwens slecht gekozen. De Gazet van Antwerpen wordt ook gelezen in het noorden van Vlaams-Brabant en in het Waasland en de Denderstreek (Oost-Vlaanderen) en alleen West-Vlaanderen en Limburg hebben een provinciale zender.
In West-Vlaanderen bestonden er ook twee zenders, maar die gingen, omwille van financiële redenen, in elkaar op. Alleen valt het op dat WTV een vrij sterke Kortrijkse stempel draagt. Er is bijvoorbeeld vrij veel aandacht voor wat er over de grens gebeurt alsook wat er gaande is in het naburige Henegouwen.

Daarnaast mogen we niet vergeten dat West-Vlaanderen een vrij heterogene provincie is, dit in tegenstelling tot wat veel niet-West-Vlamingen denken. De Westhoek valt niet samen met het Brugse of het Kortrijkse. Om dan nog maar te zwijgen van een hele reeks gemeenten nabij de Oost-Vlaamse grens die niet alleen naar dialect meer gemeen hebben met de Oost-Vlaamse buren maar ook sociologisch er sterk mee verbonden zijn.
Oud 26 mei 2013, 19:49   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Bovendien zal de politieke realiteit zich aanpassen aan de nieuwe gegevens: partijen zullen zich organiseren om op provinciaal niveau actief te kunnen zijn.
U schuift de geschiedenis dan aan de kant. Die leert ons immers dat er eerst taalgebonden bewegingen waren vooraleer de structuren werden aangepast. Niet omgekeerd.
Oud 26 mei 2013, 19:50   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Ik denk dat het belangrijk is om De Roover zijn opiniestukken met een flinke korrel zout te nemen. Hij is een koning in het poneren van stellingen die niet gefundeerd zijn.
En uw stelling lijkt me juist een mooi voorbeeld te zijn van wat u anderen verwijt, nl. "niet gefundeerd".
Oud 26 mei 2013, 19:50   #52
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U schuift de geschiedenis dan aan de kant. Die leert ons immers dat er eerst taalgebonden bewegingen waren vooraleer de structuren werden aangepast. Niet omgekeerd.
Terug van weggeweest, Jan? Sorry nogal off-topic. Maar welkom terug
Oud 26 mei 2013, 19:54   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht
Het bestaaan van grenzen is een overblijfsel uit het feodalisme ...
Lang voor de middeleeuwen bestonden er al grenzen. Kortom, uw verwijzing naar het feodalisme is pure prietpraat.
Oud 26 mei 2013, 19:57   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De taken van België en Nederland kunnen beter worden overgenomen door de BeNeLux, en de taken van Vlaanderen en Wallonië beter door de provincies, gemeenten, distrikten en buurtwerkingen (wijken, dorpen, gehuchten).
Uw gedachtespinsels staan ver van de werkelijkheid. Of weet u niet dat Nederland hoe langer hoe meer de Benelux als een nutteloze structuur beschouwt?

In onze tijd van stijgende verantwoordelijkheden is niet het vanzelfsprekend het plaatselijke niveau verder te belasten. Nu al kreunen heel veel gemeenten onder een heel zware last. Fusies dringen zich op. Dat betekent natuurlijk niet dat bepaalde zaken niet naar onderliggende niveaus gebracht kunnen worden, maar het is in ieder geval een beetje realistischer dan uw nietszeggend "gooi alles naar beneden".
Oud 26 mei 2013, 20:01   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als Westvlaamse Westhoeker zijn de enige territoriale nivo's waarvoor ik iets voel de (staats- en taalgrensoverschrijdende) Westhoek, West-Vlaanderen (als tussennivo tussen Westhoek en Europese Unie) en de Europese Unie (vanwege de nabijheid van de Fransvlaamse Westhoek in een ander EU-land). Zowel met Vlaanderen als met België heb ik geen emotionele band. Die kunnen mij allebei gestolen worden en mogen voor mij allebei binnen de EU verdampen. Voor mij liggen Antwerpen en Brussel even ver weg van mij en ligt Rijsel stukken dichter. Als ik dan toch een groter tussennivo tussen West-Vlaanderen en de Europese Unie moet aanvaarden, dan enkel de BeNeLux omdat daar vanuit schaalstandpunt binnen de EU nog iets voor te zeggen valt.
Heeft u dan een emotionele band met ons, Waregemnaren? Wat deelt u dan met ons? Eenzelfde dialect? Neen, dat zeker niet. Dezelfde mentaliteit? Neen, uit ervaring weet ik dat de mentaliteit van de Westhoek niet de onze is. Wij zijn veel openener dan de vrij typische geslotenheid van het Westhoekse platteland. Wat dan wel eigenlijk?

Uw pleidooi voor een Benelux botst dan met die stelling van u waarin u ponteert dat u "geen emotionele band hebt" met de rest van Vlaanderen. Als u er niets mee op hebt, waarom dan toch banden aanknopen. Dan nog met Nederland of Luxemburg, die nog veel verder liggen dan Antwerpen en Brussel? Niet echt logisch, hoor.
Oud 26 mei 2013, 20:16   #56
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of weet u niet dat Nederland hoe langer hoe meer de Benelux als een nutteloze structuur beschouwt?
En terecht.

Tijdje vastgezeten Jan?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2013, 21:48   #57
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Tijdje vastgezeten Jan?
Na een relatief succesvolle ontwenning lijkt hij echter weer vervallen in de oude verslaving....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 mei 2013 om 21:49.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2013, 07:47   #58
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En vanuit en omwille welke grondbeginselen kiest u dan voor de huidige provinciale indelingen?
Je moet wel ergens beginnen, hè. Dus waarom niet met grenzen die al meer dan twee eeuwen oud zijn?
Oud 27 mei 2013, 07:51   #59
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bah, het is een keer gebeurt, en het is nogal specifiek aan België. Eens de structuren aangepast, zullen de partijen rekening moeten houden met de nieuwe realiteit. Geschiedenis hoeft zich niet noodzakelijk te herhalen.

Het idee is trouwens absoluut niet nieuw, en werd reeds geopperd in een tijd dat de structuren nog unitair waren, en het nog decennialang zouden blijven.
Oud 27 mei 2013, 11:31   #60
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Of weet u niet dat Nederland hoe langer hoe meer de Benelux als een nutteloze structuur beschouwt?
Een nutteloze instelling. Kost bakken geld, terwijl het nauwelijks wat oplevert
Per vergaderjaar besteedt de 2e kamer er bij ons slechts ongeveer een half uur aan.
De 2e kamer wil ervan af. Timmermans, buitenlandse zaken, wil er niet aan

Kamer stemt voor opheffen Beneluxparlement

Quote: (Novum) - De Tweede Kamer wil het Beneluxparlement opheffen. De regering moet het verdrag met België en Luxemburg uit
1955 over het parlement niet verlengen, staat in een motie van de VVD en SP waarmee de Kamer dinsdag heeft ingestemd.
Tijdens het debat over de Benelux werd al duidelijk dat een meerderheid van de Kamer het parlement wil opheffen.
De zaken kunnen ook via de nationale parlementen of via de bilaterale betrekkingen worden geregeld, vindt een meerderheid van VVD,
SP, PVV, SGP, ChristenUnie en 50Plus. Deze partijen zijn goed voor 81 zetels.

Quote: De Tweede Kamer heeft ook een motie aangenomen van VVD'er Mark Verheijen die het kabinet oproept om een forse bezuiniging
door te voeren op het secretariaat van de Benelux.
Ook hier verzette Timmermans zich tegen. ?Dan kun je maar beter de hele Benelux opdoeken.?

De coalitie is verdeeld over de kwestie. Michiel Servaes (PvdA) diende nog een motie in om het verdrag niet op te zeggen, maar die
haalde geen meerderheid.
https://www.nieuws.nl/binnenland/201...neluxparlement
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be