Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2013, 21:31   #41
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik denk het niet, zo zot zijn de mensen niet hier die het gebruiksgemak van de auto kennen. En meer betalen voor de onflexibele tram doen ze zeker niet vrijwillig.

Naja in geld verspillen en speculatieve onwaarheden verspreiden zijn ze in Vlaanderen wel heel goed.
Vandaar dat auto's zo populair zijn. Mensen kunnen niet rekenen.
Een auto kost geld. Veel geld. De meeste gezinnen zijn een groot deel van hun budget kwijt aan de auto's die ze bezitten. Je leven zo inrichten datje geen auto nodig hebt levert zoveel geld op dat je makkelijk 10 jaar vroeger met pensioen kan.
Als je eenmaal het gebruiksgemak van goed openbaar vervoer kent dan mis je die auto niet eens meer.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2013, 21:42   #42
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Vandaar dat auto's zo populair zijn. Mensen kunnen niet rekenen.
Een auto kost geld. Veel geld. De meeste gezinnen zijn een groot deel van hun budget kwijt aan de auto's die ze bezitten. Je leven zo inrichten datje geen auto nodig hebt levert zoveel geld op dat je makkelijk 10 jaar vroeger met pensioen kan.
Als je eenmaal het gebruiksgemak van goed openbaar vervoer kent dan mis je die auto niet eens meer.
Zonder auto is er voor veel mensen geen fantsoenlijk leven mogelijk, denk maar eens verder na hoe een (jong) gezin zijn tijd moet indelen zonder auto. Hebben ze dan nog tijd over ?

Gaan ze met twee werken (en dat is meestal zo) hebben gezinnen zelfs 2 auto´s.

Mensen kunnen dan namelijk heel goed rekenen als het om hun tijd gaat.

Je hebt toch al van een gezinswagen gehoord ? (kinderwagen mee, en kind(eren) op kinderzitje(s))
Of van een wagen waar men plots snel overal naartoe kan ?
Of van een wagen waar men snel wat inkopen gaat doen ?

Natuurlijk kunnen bepaalde mensen hun leven zonder auto inrichten. Daarom ook heeft niet iedereen een auto.

Hoe beter het openbaar vervoer is -en bij hun leven past- hoe minder auto...
naagelang land kan men daar geen staat op maken...:
Citaat:
Europa
Het autobezit per 1000 inwoners.
Deze tabel omvat enkel personenauto's.
Land Autobezit Opmerking
Luxemburg 657 2012[1]
IJsland 649 2010[2]
Finland 627 2010[3]
Italië 606 2010[4]
Malta 568 2011[5]
Noorwegen 549 2010[6]
Oostenrijk 528 2010[7]
Slovenië 522 2010[8]
Zwitserland 518 2010[9]
Duitsland 517 2011[10]
Frankrijk 494 2010[11]
Litouwen 479 2010[12]
België 479 2010[13]
Spanje 478 2009[14]
Polen 474 2011[15]
Nederland 467 2011[16]
Zweden 463 2010[17]
Griekenland 454 2009[18]
Verenigd Koninkrijk 437 2009[19]
Ierland 430 2008[20]
Tsjechië 426 2010[21]
Estland 413 2010[22]
Hongarije 413 2010[23]
Portugal 403 2006[24]
Denemarken 389 2011[25]
...
http://www.wegenwiki.nl/Autobezit

Het autobezit is een indicatie van automobiliteit en welvaart in een land. Meestal wordt het autobezit uitgedrukt in aantal personenauto's per 1000 inwoners. Het autobezit is al decennia het hoogste in de Verenigde Staten en Europa, en het laagste in Aziatische en Afrikaanse landen, alhoewel in sommige landen het autobezit snel stijgt.
Het autobezit kan via diverse manieren beïnvloed worden, meestal door belastingen, maar ook door de geografie, zo is het autobezit op kleine eilanden en in stadsstaten meestal lager dan in grotere landen waar de noodzaak voor een auto groter is.
Tiens, Zwitserland voor BE, verwondert mij wel niet.

Die lijst heeft ook wat met het fietsgebruik te doen (DK en NL vlakke landen bij uitstek). Fiets en auto laten zich perfect combineren, gezinnen die met 2 werken hebben dikwijls maar één auto (als woon-werk niet té is ), en sparen dan al serieus wat uit.

Citaat:
Een mooi overzicht van de top 10 landen met de meeste fietsen per inwoner: top10hell.com Deze webpagina geeft volgende cijfers betreffende het aandeel van de fietsers in het totaal aantal verplaatsingen:

Nederland: 27% van het totaal aantal verplaatsingen; de fiets wordt aangewend in 25% van het woon-werkverkeer.
Denemarken: 18% van het totaal aantal verplaatsingen
Zweden: 9% van het totaal aantal verplaatsingen
Duitsland: 9% van het totaal aantal verplaatsingen
Finland: 9% van het totaal aantal verplaatsingen
België: 8% van het totaal aantal verplaatsingen.
Zwitserland: 5% van het totaal aantal verplaatsingen; de fiets wordt gebruikt in 10% van het woon-werkverkeer.
Noorwegen: 4% van het totaal aantal verplaatsingen
...

Laatst gewijzigd door Micele : 3 mei 2013 om 22:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2013, 22:59   #43
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
(...)
Ik rijd regelmatig met een elektrische auto, en dan is het opletten dat je niet te snel gaat.
(...)
Ik dacht dat jij alles met openbaar vervoer doet. Niet dus?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2013, 07:34   #44
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik dacht dat jij alles met openbaar vervoer doet. Niet dus?
misschien zo'n leuke twike ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2013, 08:31   #45
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat hangt af van je noden en gedrag.
As je een stadsmus bent, heb je inderdaad niet echt een eigen auto nodig.

Ik duik bvb. af en toe en het is niet evident om in zeeland aan de oosterschelde te gaan duiken als het hoogtij is om 23u20, en je 50 kg materiaal mee hebt.
Het kan uiteraard met het openbaar vervoer maar dan ben je wel 2 dagen kwijt en je hebt een helper nodig om alles te helpen dragen.

Verbouwingen, brandhout hakken in het bos en naar huis brengen, grotere boodschappen,.... Doe het maar eens.

En telkens een auto of bestelwagen huren is ook niet echt kosteffectief.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2013, 17:20   #46
Zwitser

Standaard

Citaat:
Zonder auto is er voor veel mensen geen fantsoenlijk leven mogelijk, denk maar eens verder na hoe een (jong) gezin zijn tijd moet indelen zonder auto. Hebben ze dan nog tijd over ?
Ik ken verschillende gezinnen zonder auto. En ja, als j voortdurend taxichaufeur voor je kinderen moet spelen houdt je inderdaad veel tijd over

En ja, de meeste mensen rekenen wel degelijk verkeerd als het om autos gaat. Je moet de kost delen door de eventuele tijdswinst. Als dat hoger uitkomt dan je uurloon dan ben je fout bezig.
... repeat ...
Oud 4 mei 2013, 17:20   #47
Zwitser

Standaard

Citaat:
Ik ken verschillende gezinnen zonder auto. En ja, als j voortdurend taxichaufeur voor je kinderen moet spelen houdt je inderdaad veel tijd over

En ja, de meeste mensen rekenen wel degelijk verkeerd als het om autos gaat. Je moet de kost delen door de eventuele tijdswinst. Als dat hoger uitkomt dan je uurloon dan ben je fout bezig.
... repeat ...
Oud 4 mei 2013, 20:02   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je weet goed genoeg wat ik bedoel, dat als... al niet. Heb je anders geen argument ? Laat men dan (zeer) kleine kinderen alleen thuis in CH ? Leuke "familie-uitstap" dan.

Citaat:
En ja, de meeste mensen rekenen wel degelijk verkeerd als het om autos gaat.
En ja, maar heel weinig mensen rekenen verkeerd als het om auto´s gaat, daarvoor is een auto hun te waardevol.
Naargelang aantal en leeftijd van de kinderen is zelfs elke centimeter belangrijk.

Citaat:
Je moet de kost delen door de eventuele tijdswinst.
Echt ?

Citaat:
Als dat hoger uitkomt dan je uurloon dan ben je fout bezig.
Echt ?

Ik krijg echt medelijden met die mensen die op het OV staan te wachten en na een kwartiertje passeer je daar weer met de auto en dezelfde mensen staan er nog. Vooraleer die maar opstappen op "busje komt zo", ben ik wslk al terug thuis. Dat noemt men ook "welvaart".

Het leven is zo al veel te kort om tijd te verspillen.

N.B. ik heb het OV al uitgeprobeerd hoor, de volgende keer neem ik de fiets dat verspil ik veel minder tijd. Ja, zelfs in landelijke gebieden is hier de fiets sneller als de bus. En toen ik eens de trein wou nemen om vroeg genoeg ergens te zijn bleek dat er geen reed die op tijd kon aankomen.

Zowat 50 jaar geleden reden bepaalde treinen zelfs gemiddeld sneller als nu.
Het treinstation waar ik toen opstapte bestaat niet meer.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 mei 2013 om 20:23.
Oud 4 mei 2013, 21:10   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
http://www.express.be/sectors/?actio...&utm_campaign=
"Die technologieën zullen een grote impact hebben. Grote groepen bejaarden en gehandicapten zullen hun persoonlijke mobiliteit herwinnen omdat ze de auto kunnen opdragen hen te voeren naar elke bestemming die ze wensen. Bovendien zal het aantal verkeersdoden - dat op dit ogenblik geschat wordt op 1,2 miljoen slachtoffers per jaar in de hele wereld - gevoelig kunnen worden teruggeschroefd. Ook de kosten aan gezondheidszorg en verzekeraars zullen ook een belangrijke daling kennen

EN VLAMINGEN ZOUDEN BETER WERKEN AAN ZO EEN AUTO

http://kanaalz.knack.be/nieuws/z-nie...0287440344.htm
Citaat:
http://www.economist.com/blogs/econo...rks-driverless

How does a self-driving car work?

Apr 29th 2013

CARS that can drive themselves, a staple of science-fiction, have started to appear on roads in real life. Google’s self-driving vehicles are the best-known, but most carmakers are also developing them. In 2011 BMW sent a robotic car at motorway speeds from Munich, the German carmaker’s hometown, to Nuremberg, about 170km away (with a driver on board just in case). Audi got a self-driving TTS Coupe to negotiate 156 tight curves along nearly 20km of paved and dirt road on Colorado’s Pikes Peak, with nobody behind the wheel. Proponents say that driverless cars would reduce road deaths, ease congestion, reduce fuel consumption, improve the mobility of old and disabled people and free up time spent commuting. So how do they work?

In many ways self-driving cars are a logical extension of existing driver aids such as lane-keeping systems (which follow road markings and sound a warning and correct the steering if a vehicle starts to drift out of its lane), adaptive cruise control (which maintains a constant distance from the vehicle in front, rather than a constant speed), auto-parking systems (which can reverse a car into a parking space), emergency braking (which slams on the brakes if an obstacle, another vehicle or a pedestrian is detected in front of the car) and satellite-navigation systems. Computerised control of a car’s steering, acceleration and braking is already possible under some circumstances, in other words. For a car to drive itself, these systems must all be tied together using software, and supplemented with a set of sensors so that the software can tell what is going on around the vehicle.

Accordingly, today’s self-driving cars are covered with sensors. Mapping nearby features, spotting road edges and lane markings, reading signs and traffic lights and identifying pedestrians is done using a combination of cameras, radar and lidar (which works like radar, but with pulses of light rather than radio waves). Ultrasonic detectors provide more accurate mapping of the surroundings at short range, for example when parking. Gyroscopes, accelerometers and altimeters provide more accurate positioning than is possible using global-positioning system (GPS) satellites alone. Google’s cars scan their surroundings to build a detailed 3D map of features such as road edges, signs, guard-rails and overpasses. Each time a car follows a particular route, it collects more data to update the 3D map. Google’s software also ingests data on speed limits and recorded accidents. Because the car’s roof-mounted sensors can see in all directions, it arguably has greater situational awareness than a human driver. Google’s self-driving cars have clocked up 700,000km (435,000 miles) under autonomous control without incident. Snow-covered roads and temporary signs around roadworks still pose challenges, but the technology is improving all the time.

The BMW i3, an electric car capable of driving itself in stop-go traffic (by linking adaptive cruise control with lane-keeping) is due to go on sale later this year, but most observers expect it to be a few years before entirely autonomous vehicles are available. The transition is likely to be gradual. There is a continuum between a fully manual and a fully autonomous vehicle, and over the coming years it will slowly become possible to outsource more and more driving tasks to your car, particularly as tightening safety standards make driver aids compulsory. If fully autonomous vehicles do eventually become widespread, there could be dramatic consequences for car design, car ownership and urban planning. Some places might even ban manual driving, to save lives and ease congestion. Self-driving cars will not arrive overnight, but they are on their way

Laatst gewijzigd door Micele : 4 mei 2013 om 21:11.
Oud 4 mei 2013, 21:54   #50
Zwitser

Standaard

Citaat:
Je weet goed genoeg wat ik bedoel, dat als... al niet. Heb je anders geen argument ? Laat men dan (zeer) kleine kinderen alleen thuis in CH ? Leuke "familie-uitstap" dan.
Oh, ik zie volop families met kinderen in het OV hoor.

Citaat:
Ik krijg echt medelijden met die mensen die op het OV staan te wachten en na een kwartiertje passeer je daar weer met de auto en dezelfde mensen staan er nog. Vooraleer die maar opstappen op "busje komt zo", ben ik wslk al terug thuis. Dat noemt men ook "welvaart".
Ik sta nooit op het OV te wachten. Goed OV. Betekent gewoon dat ik een paar minuten voor vertrek op de halte ben.
Ik heb medelijden men mensen die ik zie rondjes draaien op zoek naar een parkeerplaats. Die moeten opletten niet teveel te drinken als ze op restaurant gaan. Die nooit meer een boek lezen. Die een kwart van hun inkomen aan vervoer uitgeven.

Citaat:
Het leven is zo al veel te kort om tijd te verspillen.
Autorijden is tijdverlies. Je bent slaaf van de auto. Ik laat mij liever rijden. Kan ik nog wat lezen.
Toen ik in Nederland elke dag naar Rotterdam pendelde was ik met het OV inderdaad twee uur langer per week onderweg. Dat waren twee uur waarbij ik bij elkaar zo'n 100 euro bespaarde. Dus het equivalent van een bijbaantje aan 50 euro per uur. Een bijbaantje waar ik gewoon kon blijven zitten en mijn krant lezen.
Als de kost van je auto, gedeeld door de tijdwinst hoger is dansje uurloon, danken je beter, zowel financieel, als kwa tijd door gewoon met het OV. Te gaan en wat minder te werken. Ik en mijn vrouw werken nu beiden deeltijds. Dat kunnen we ons verloorloven, oa omdat we geen auto hebben...
... repeat ...
Oud 4 mei 2013, 23:13   #51
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Het is toch fascinerend om te lezen hoe mensen een lofzang op de auto afsteken, maar ondertussen gemakshalve de vele nadelen (dure kostprijs, onderhoud, brandstofkosten, verzekeringskosten, ellenlange file, risico op zware ongevallen, parkeerproblemen, parkeerkosten e.d.) vergeten.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2013, 23:13   #52
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh, ik zie volop families met kinderen in het OV hoor.
natuurlijk volop de kinderwagens puilen uit op het bagagerek. LOL
Of de kinderfietsen stel je in de gang.

De slaafjes van het OV dan, lijkt wel een kleine gevangenis daar op een zielig hoopje bijeen te plakken, als men als plaats krijgt voor te zitten.

Citaat:
Ik sta nooit op het OV te wachten. Goed OV. Betekent gewoon dat ik een paar minuten voor vertrek op de halte ben.
Dus sta je ook te wachten. Rijdt het OV daar ook ´s nachts ? Rijdt het OV overal naartoe ? Wow welk mirakelland is dat ? LOL.

Citaat:
Ik heb medelijden men mensen die ik zie rondjes draaien op zoek naar een parkeerplaats.
Neen, ik rij naar de eerste de beste parking mooi aangegeven waar er nog plaatsen zijn. No problem. Best een mooie droge overdekte parking, in Bazel was dat geen probleem, zelfs gratis.
In de steden waar ik geregeld kom vindt ik blindelings de beste plaatsjes.

Citaat:
Die moeten opletten niet teveel te drinken als ze op restaurant gaan.
Ach bij 0,5 promille mag je al serieus wat drinken bij een maaltijd. Zelfs vrouwen die rijden. En je hoeft je geen zorgen te maken dat je de laatste bus, trein of metro mist, in Parijs moest ik zelfs 2 km gaan voor dat ik een taxi kreeg, de metro was dicht om 01.00 hr, fini.

Citaat:
Die nooit meer een boek lezen.
In mijn redelijk kleine gezinswagen kunnen tot 4 mensen een boek lezen, ik als bestuurder niet, maar men kan natuurlijk van bestuurder wisselen wanneer ik toevallig goesting heb op wat lectuur in de auto. Maar lezen tijdens het rijden maakt veel mensen ziek, behalve op rechte (snel)wegen.
In de bus zal men zeker misselijk worden.

Citaat:
Die een kwart van hun inkomen aan vervoer uitgeven.
Je rekent helemaal verkeerd. Dat beetje geld wordt ruim gecompenseerd door levenskwaliteit. We hebben zelfs 2 auto´s. Eentje houdt zelfs zijn waarde en is binnenkort oldtimer.

Citaat:
Autorijden is tijdverlies.
Niets anders als pure tijdwinst, je moet goed zot zijn uren en uren te verliezen aan zo´n onpersoonlijk OV.
Citaat:
Je bent slaaf van de auto.
Helemaal niet ik heb zelfs plezier in het autorijden. Freude am Fahren. Ik zoek me de schoonste en rustige wegen -en tijden- natuurlijk zelf uit.

Citaat:
Ik laat mij liever rijden.
Ik eerder zelden, behalve als het moet natuurlijk.

Citaat:
Kan ik nog wat lezen.
Voor lezen heb ik dan tijd genoeg als ik thuis ben, jij blijkbaar niet want je moet nog thuis geraken. Ik stap uit in mijn huisgarage (automatische poort) netjes droog bij slecht weer, zelfs een jas hoef ik niet aan te doen.

Citaat:
Toen ik in Nederland elke dag naar Rotterdam pendelde was ik met het OV inderdaad twee uur langer per week onderweg. Dat waren twee uur waarbij ik bij elkaar zo'n 100 euro bespaarde. Dus het equivalent van een bijbaantje aan 50 euro per uur. Een bijbaantje waar ik gewoon kon blijven zitten en mijn krant lezen.
Wij reden met 3 naar Nederland met de auto, elke weekend afwisselend en deelden dat beetje kosten door 3, 2 konden wat slapen muziekje horen of wat lezen.

Ik zie al dat je amper iets van de autobelevenis kent, blijkbaar denk je dat het verboden is in de auto te lezen. LOL.

Betreft topic heb je dus niets te vertellen ?
Citaat:
If fully autonomous vehicles do eventually become widespread, there could be dramatic consequences for car design, car ownership and urban planning. Some places might even ban manual driving, to save lives and ease congestion. Self-driving cars will not arrive overnight, but they are on their way
Lijkt me dan het einde van het OV zoals we het nu kennen.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 mei 2013 om 23:36.
Oud 5 mei 2013, 09:23   #53
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp het verband niet tussen enerzijds zelfrijdende auto's en anderzijds de teloorgang van het openbaar vervoer.

Stel dat zelfrijdende auto's ooit ingevoerd worden, en stel dat het betaalbaar, veilig en praktisch is - ik ben al heel genereus hier - dan kan er misschien een daling van het gebruik van het openbaar vervoer optreden.

Tegelijkertijd voorzie ik massa's en massa's meer file, want iedereen zal met zo een auto willen of kunnen rijden, en veel minder parkeerplaats, waardoor de mensen uiteindelijk (gedeeltelijk) naar het openbaar vervoer zullen teruggrijpen.
Oud 5 mei 2013, 09:57   #54
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ik begrijp het verband niet tussen enerzijds zelfrijdende auto's en anderzijds de teloorgang van het openbaar vervoer.

Stel dat zelfrijdende auto's ooit ingevoerd worden, en stel dat het betaalbaar, veilig en praktisch is - ik ben al heel genereus hier - dan kan er misschien een daling van het gebruik van het openbaar vervoer optreden.

Tegelijkertijd voorzie ik massa's en massa's meer file, want iedereen zal met zo een auto willen of kunnen rijden, en veel minder parkeerplaats, waardoor de mensen uiteindelijk (gedeeltelijk) naar het openbaar vervoer zullen teruggrijpen.
En waarom zou een kompacte auto - afgestemd op ruimte voor passagiers - meer plaats innemen als een bus ? Nog nooit geen busfile gezien?

Dat moet je me toch eens uitleggen hoor. Als ik denk hoeveel plaats een lompe brede bus nodig heeft voor te parkeren of te draaien. amai.

Het is zeker integendeel. Ook qua bezettingsgraad in %/totaal plaatsen zal zo´n auto veel betere resultaten halen, ook die brede en ruime businfra hoeft niet bij zo´n auto.

Alleen al de brede gang in de bus maakt al een groot verschil in breedte, die is er immers niet nodig in een auto waar in de regel elke zitplaats zijn eigen portier heeft. Een auto heeft aan 1,6 m breedte ruim genoeg plaats, een bus is ~ 2,55 m breed als ik me niet vergis.

Blijkbaar ken je weinig van afmetingen en eigenschappen van een auto, of je denkt niet verder na.

Als er dan al een bus rijdt dan is deze al het begin (kan veel smaller):
http://www.mobimix.be/inhoud/2006/6/21/3712
http://www.youtube.com/watch?v=mAjLe...ture=endscreen

http://www.youtube.com/watch?v=_PP-a...ture=endscreen
elke passager een eigen portier, snel in en uitstappen, enz..., hoge snelheden (250 kmh) gelijk een sportlimousine enz..., maw snelAUTObus met 23 individuele plaatsen en point to point -in time- verplaatsingen.

Citaat:
Superbus Dubai

This is the world's first super bus, crafted with state-of-the-art materials which seats 23 passengers and had a top speed of 155mph (250kmh).Developed in Holland by an astronaut and a former Formula One aerodynamics expert, the midnight-blue, electric-powered vehicle costs £7million and was flown to the United Arab Emirates where it will be used by a sheikh.The hi-tech bus means he will be able to complete the 75-mile commute from Dubai to neighbouring Abu Dhabi in under 30 minutes . it is 49ft long (15 metres), 8ft wide (2.5 metres) and 5ft 5in high (1.65 metres).
Kan natuurlijk ook tot in stadscentra rijden, YT filmpjes uit Nederland genoeg.
Of neem best de website voor alle info:
http://www.superbusproject.com/

En eventueel deze Chinees voor in de steden en ballingsgebieden:
http://www.youtube.com/watch?v=pVeZ1...ture=endscreen
The new super bus like a light rail train suspended above the traffic on the highway, while cars can pass through from below, the scientific solution to the road traffic area occupied by the bus.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 mei 2013 om 10:24.
Oud 5 mei 2013, 11:23   #55
sepper
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

de files zouden voor een groot deel opgelost worden, files worden veroorzaakt door de afstand die mensen laten (een automatische wagen kan gemakkelijk veilig op een halve meter van de voorligger rijden op 120km/u), de mensen niet tussen laten bij opritten en afritten, waardoor ze remmen (een automatische wagen kan dit op tijd te weten komen en dar anticiperend op handelen), of het remmen doordat de voorligger vertraagt, die erachter remt nog harder enz tot er een accordeonfile ontstaat (aan automatische wagen doet dit niet op voorwaarde dat er communicatie is tussen de wagens, ook deze technologie bestaat al)

Wat parking betreft: de wagen rijdt leeg tot aan de rand van de stad en zet zich daar neer (als er al geen gebruik wordt gemaakt van gedeelde wagens, wat ook heel goed mogelijk is).
sepper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2013, 12:54   #56
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
de files zouden voor een groot deel opgelost worden, files worden veroorzaakt door de afstand die mensen laten (een automatische wagen kan gemakkelijk veilig op een halve meter van de voorligger rijden op 120km/u), de mensen niet tussen laten bij opritten en afritten, waardoor ze remmen (een automatische wagen kan dit op tijd te weten komen en dar anticiperend op handelen), of het remmen doordat de voorligger vertraagt, die erachter remt nog harder enz tot er een accordeonfile ontstaat (aan automatische wagen doet dit niet op voorwaarde dat er communicatie is tussen de wagens, ook deze technologie bestaat al)
Vind je nu ook niet dat dit alles wel heel erg verre toekomstmuziek is ?

Citaat:
Wat parking betreft: de wagen rijdt leeg tot aan de rand van de stad en zet zich daar neer (als er al geen gebruik wordt gemaakt van gedeelde wagens, wat ook heel goed mogelijk is)
En dan kun je nog drie kwartier door de regen stappen naar je eigenlijke bestemming...

Praktisch is anders.
Oud 5 mei 2013, 13:24   #57
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom zou een kompacte auto - afgestemd op ruimte voor passagiers - meer plaats innemen als een bus ? Nog nooit geen busfile gezien?
Nu begin je plotseling over "compacte" auto's.

Citaat:
Dat moet je me toch eens uitleggen hoor. Als ik denk hoeveel plaats een lompe brede bus nodig heeft voor te parkeren of te draaien. amai.
Er kunnen dan ook 10 keer zoveel mensen in als in een auto, 20 keer zoveel als we over een dubbeldekker spreken.

Daarbij, een bus parkeert niet, die stopt enkel aan speciaal daar voorziene haltes.

Citaat:
Alleen al de brede gang in de bus maakt al een groot verschil in breedte, die is er immers niet nodig in een auto waar in de regel elke zitplaats zijn eigen portier heeft. Een auto heeft aan 1,6 m breedte ruim genoeg plaats, een bus is ~ 2,55 m breed als ik me niet vergis.
In die brede gang in de bus is niet zomaar lucht, daar kunnen gemakkelijk 15 mensen in rechtstaan, kinderwagens en reiskoffers kunnen er geplaatst worden en zelfs rolstoelen.

Ik begrijp trouwens niet waar je naar toe wil om een bus met een wagen te vergelijken. Een gemiddelde auto is trouwens breder dan jouw 1,60 meter en een lijnbus is maximum 2,55 meter, maar smaller vindt men ook voldoende.
Oud 5 mei 2013, 14:25   #58
sepper
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Vind je nu ook niet dat dit alles wel heel erg verre toekomstmuziek is ?

En dan kun je nog drie kwartier door de regen stappen naar je eigenlijke bestemming...

Praktisch is anders.
De technologie is er al (al lang eigenlijk, vliegtuigen kunnen van vliegveld tot vliegveld op automatische piloot, rekening houdend met andere vliegtuigen; treinen en metro's kunnen volledig automatisch rijden). Het enige wat er nodig is, zijn een computertje in de wagen, sensoren en wat kleine elektromotoren om de verschillende onderdelen te besturen. In een volgende stap kan dat uitgebreid worden met een externe rekenmodule door de overheid gefinancierd en onderhouden (wat ook gemakkelijk technisch haalbaar is) dat alle routes van alle wagens berekent, bijhoudt en optimaliseert.

Als je alles altijd als toekomstmuziek gaat bestempelen, komen we nergens.
Als de wagen je voor je deur afzet en dan leeg naar een parking aan de rand van de stad rijdt zoals ik heb geschreven, hoe ver staat je huis van de weg zodat je drie kwartier moet stappen tot je er bent? Ben jij miljonair?
Oud 5 mei 2013, 15:31   #59
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
De technologie is er al (al lang eigenlijk, vliegtuigen kunnen van vliegveld tot vliegveld op automatische piloot, rekening houdend met andere vliegtuigen; treinen en metro's kunnen volledig automatisch rijden). Het enige wat er nodig is, zijn een computertje in de wagen, sensoren en wat kleine elektromotoren om de verschillende onderdelen te besturen. In een volgende stap kan dat uitgebreid worden met een externe rekenmodule door de overheid gefinancierd en onderhouden (wat ook gemakkelijk technisch haalbaar is) dat alle routes van alle wagens berekent, bijhoudt en optimaliseert.
Tot zover de privacy. Is het goed als ik deze kelk aan mij laat passeren ? Ik zal er, ook zonder zelfrijdende auto, wel geraken.

Citaat:
Als je alles altijd als toekomstmuziek gaat bestempelen, komen we nergens.
Da's een dooddoener. Enige zin voor realiteit mag wel.

Citaat:
Als de wagen je voor je deur afzet en dan leeg naar een parking aan de rand van de stad rijdt zoals ik heb geschreven, hoe ver staat je huis van de weg zodat je drie kwartier moet stappen tot je er bent? Ben jij miljonair?
Dat heb je helemaal niet beschreven. Je schreef:

Citaat:
Wat parking betreft: de wagen rijdt leeg tot aan de rand van de stad en zet zich daar neer (als er al geen gebruik wordt gemaakt van gedeelde wagens, wat ook heel goed mogelijk is).
Oud 5 mei 2013, 19:09   #60
sepper
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Tot zover de privacy. Is het goed als ik deze kelk aan mij laat passeren ? Ik zal er, ook zonder zelfrijdende auto, wel geraken.

Da's een dooddoener. Enige zin voor realiteit mag wel.

Dat heb je helemaal niet beschreven. Je schreef:
Maar dan zal het wel een stuk duurder zijn: zelf rijden, meer plaats op de weg innemen door slechte reactietijden, een hogere kans op ongevallen,... .

Laten we even realistisch zijn: alles als toekomstmuziek bestempelen is ook een dooddoener.
Hoe oud bent u eigenlijk? Ik heb zelden zo'n conservatieve mening gelezen.

Bij de weg, heb ik niet geschreven dat een computer voor een latere fase is, voor nog meer geoptimaliseerd verkeer? Toch heb ik twee opmerkingen bij je reactie: niemand is geïnteresseerd waar je naartoe gaat, als je toch schrik hebt, heb je iets te verbergen en dan zou het beter zijn moest dat inderdaad gecontroleerd worden.

Ik heb inderdaad geschreven dat ze leeg rijdt

Laatst gewijzigd door sepper : 5 mei 2013 om 19:10.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be