Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2013, 20:10   #41
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat zou je wel graag zien, nietwaar. Het spijt jou te moeten ontgoochelen, maar het land van jouw idool staat er oneindig veel slechter voor. Meer nog, niet alleen zitten ze opgescheept met een kanjer van een begrotingsdeficit, maar psychische toestand van de bevolking is beneden nul. Het land verloedert zienderogen, ganse wijken in steden zoals Parijs en Marseille islamizeren aan een hoog tempo (op de autostade wordt de benaming "Marseille" ook reeds in het arabisch weergegeven), de Fransman voelt er zich niet meer thuis, de werkloosheid stijgt schrikbarend, ze worden met hun neus op het keiharde feit gedrukt dat ze de economische ontwikkeling van Duitsland al lang niet meer kunnen volgen, terwijl het Frans als internationale taal zakt als een baksteen.
Kunt u ook op mijn vraag antwoorden in verband met Waterloo?
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2013, 20:40   #42
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Ach ja, dan is het in België, met zo'n grote staatsschuld, inmiddels 13:00 uur en is men Nederland alvast voor gegaan

Ofwel, België als gidsland voor Nederland
Zijn bedoeling is om aan te tonen dat wij arrogant zijn.
Dus verweer is zinloos, ook al heb je gelijk.
Ik zie dat een aantal Belgen kennelijk genieten van andermans ellende.
Dat is de ware aard van veel Belgen.
Maar gelukkig zijn ze niet allemaal zo....
En daar put ik hoop uit voor de toekomst.
Oud 3 mei 2013, 20:50   #43
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat zou je wel graag zien, nietwaar. Het spijt jou te moeten ontgoochelen, maar het land van jouw idool staat er oneindig veel slechter voor. Meer nog, niet alleen zitten ze opgescheept met een kanjer van een begrotingsdeficit, maar psychische toestand van de bevolking is beneden nul. Het land verloedert zienderogen, ganse wijken in steden zoals Parijs en Marseille islamizeren aan een hoog tempo (op de autostade wordt de benaming "Marseille" ook reeds in het arabisch weergegeven), de Fransman voelt er zich niet meer thuis, de werkloosheid stijgt schrikbarend, ze worden met hun neus op het keiharde feit gedrukt dat ze de economische ontwikkeling van Duitsland al lang niet meer kunnen volgen, terwijl het Frans als internationale taal zakt als een baksteen.
Duitsland is ook niet alles. Met zijn hongerlonen zeker niet het aards paradijs. Hoelang ze dat kunnen volhouden...

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 mei 2013 om 20:51.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2013, 21:00   #44
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Duitsland is ook niet alles. Met zijn hongerlonen zeker niet het aards paradijs. Hoelang ze dat kunnen volhouden...
Net zolang alles goedkoop blijft en/of hun economie niet in elkaar stuikt, dat laatste is echter reeds goed op weg.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 3 mei 2013 om 21:13.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2013, 21:01   #45
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De arbeidsmoraal en de lust zur arbeit van de Duitsers is onnavolgbaar..
Lange tijd met hun samengewerkt.
Nog nooit meer zoiets meegemaakt.
Met hun inzet, efficiency en lean en mean mentaliteit zijn zij onverslaanbaar.
Duitsland is mijn gidsland.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 3 mei 2013 om 21:01.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2013, 23:05   #46
Grieksepool
Vreemdeling

Standaard

Voor mij persoonlijk is België het land waar ik mij als Nederlander het meest mee verwant voel, naast Nederland natuurlijk. Dezelfde taal, mooie natuur, vriendelijke mensen. Ik denk dat Nederland en België voor elkaar moeten opkomen internationaal gezien en de banden moeten aanhalen. Daarnaast moet er wederzijds respect zijn voor elkanders beslissingen. Ik zie hier iemand zeggen dat het invoeren van een wegen-vignet de verhouding tussen onze landen kan schaden, wat een onzin. De Belgen staan vrij hun eigen beslissingen te nemen en verdienen het dat er voor hun wegen wordt betaald door iedereen die er gebruik van maakt. En zeg nou zelf, niemand rijdt via Duitsland naar het grootste vakantieland van Europa.
Grieksepool is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2013, 23:14   #47
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
Nederlanders beginnen de Belgen steeds beter te kennen .door de media en korte vakantie-trips.
Ze merken steeds meer dat de jaloezie en Hollander-haat er bij de Belgen afdruipt.
Bij de reactie op de troon-wisseling is dat nog eens extra duidelijk geworden.
De verhouding tussen de buurlanden is op een dieptepunt aangekomen.
Nu nog de wegen-tax en het circus is compleet.
So what?
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2013, 23:22   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederlanders beginnen de Belgen steeds beter te kennen .door de media en korte vakantie-trips.
Ze merken steeds meer dat de jaloezie en Hollander-haat er bij de Belgen afdruipt.
Neen, eerder andersom.

Ik weet natuurlijk niet welke soort Belgen je bedoelt. LOL.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2013, 00:35   #49
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Zijn bedoeling is om aan te tonen dat wij arrogant zijn.
Dus verweer is zinloos, ook al heb je gelijk.
Ik zie dat een aantal Belgen kennelijk genieten van andermans ellende.
Dat is de ware aard van veel Belgen.
Maar gelukkig zijn ze niet allemaal zo....
En daar put ik hoop uit voor de toekomst.
Denk dat je het ook zo kunt zien. Weet niet meer wie op het forum aangaf, 40% van de Belgen heeft een nog grotere hekel aan Hollanders (wie dat ook mogen zijn overigens) dan aan Marokkanen. Dan heeft 60% van de Belgen er geen last van. Ofwel, het glas is niet halfleeg, maar halfvol

Waarom ik op het forum beland ben, was mee interesse daar ik met Vlamingen en Walen zowel gewerkt heb als mee gesport heb.
Puike lui en uitstekende en gezellige krachten om mee te werken.
Sinds deelname aan het forum en door veel lezen en etc. werd ik me pas bewust dat bij een deel van de Belgische bevolking een flinke mate aan antipathie heerst, tot bijna haat toe.

Merk aan jou dat je ook aan het omslaan bent. Ben lange tijd neutraal erin geweest, maar momenteel lijkt mij een samengaan, wat men vooral vanuit Vlaamse hoek propageert geen toekomst hebben. Vanaf 1830 zijn we ieder ons weegs gegaan en hebben ons ieder op onze eigen wijze verder ontwikkeld.

Het artikel welke je plaatste kende ik al wel, het legt veel bloot waarom zo’n samengaan een uiterst moeilijke weg zou zijn.
Met name het nationaal bewustzijn, wat door de eeuwen heeft moeten groeien heeft, er ook mee te maken.
Bij ons heeft zich een proces voltrokken dat men zich Nederlander is gaan voelen, welk een groot verschil is met wat in België plaatsvond.

Limburg bijvoorbeeld, op dat vlak wordt goed verwoord dat dit proces van nationaal bewustzijn ook voor Limburg geldt:
In het laatste kwart van de 19e eeuw begon de kentering en groeide er langzaam een Nederlands-nationaal gevoel in de provincie”
“Tijdens de oorlog werd het integratieproces voltooid”

Verhoudingen Belgie Nederland tussen de wereldoorlogen

Quote: België maakte in dit verband nog een andere kapitale denkfout. Het rekende er op dat m.n. in Nederlands-Limburg de herinneringen aan, om niet te zeggen de nostalgie naar
het “Belgisch verleden” nog steeds voortleefde.

De scheidingsregeling van 1839 was daar noch in Nederland, noch in Limburg enthousiast begroet.
In Holland was er nauwelijks interesse voor “dat ellendig strookje land”, en het integratieproces verliep traag en moeizaam.

In het laatste kwart van de 19e eeuw begon de kentering en groeide er langzaam een Nederlands-nationaal gevoel in de provincie.
De impact van de Nederlandse staat, hoe onvolkomen ook, liet zich voelen en stilaan vervaagde de herinnering aan het het “Belgisch verleden”.

Door de ontsluiting van de mijnen rond de eeuwwisseling nam de de belangstelling van Holland toe, wat leidde tot een grotere wederzijdse bekendheid. Tijdens de oorlog werd het integratieproces voltooid.
De Limburgse bevolking achtte zich wat gelukkig dat zij, in tegenstelling tot de Belgische buren, de dans ontsprongen was.
De contacten met Luik en de Belgische provincie werden verbroken en Limburg richtte zich, mede onder druk van de omstandigheden, definitief op het Noorden.
http://www.cegesoma.be/docs/media/ch...ele_chtp01.pdf

Wat Pajoske aangaf klopt in geen geval, als we dit artikel als uitgangspunt gebruiken

Quote: Stel dat er door Franstalige Belgen nog geen steenkolen ontdekt waren in NED-Limburg zou dat mogelijk een groot verschil gemaakt hebben.
Want dan was NED.-Limburg dat oninteressante vreemde aanhangsel van Nederland gebleven. Dat met misschien liever kwijt was.

O In het laatste kwart van de 19e eeuw begon de kentering en groeide er langzaam een Nederlands-nationaal gevoel in de provincie
O Tijdens de oorlog werd het integratieproces voltooid.

O De eerste Limburgse mijn werd in 1906 geopend
O In 1914, 8 jaar later, begon Limburgs (plus Zeeuws Vlaams) gebied voor België al te spelen.
O De eerste Belgisch Limburgse mijn gaat in 1917 in productie.
O Op dat ogenblik zijn de meeste Waalse bekkens al over hun hoogtepunt heen,

Bij de Zeeuws Vlamingen was men zelfs nog meer tegen België/Vlaanderen gekant geraakt dan in Limburg.

Met name dit laatste lijkt men in Vlaanderen over het hoofd te zien de consequenties van de huidige Westerschelde problematiek.
Geen enkele Nederlandse regering zal bij een volgende onderhandeling over de Westerschelde de Zeeuwen opnieuw kunnen laten barsten.
Geen Zeeuw zal er genoegen mee nemen dat er weer een polder onder water gaat en men opnieuw geschoffeerd gaat worden door de eigen Nederlandse regering.
Politiek/electoraal kan men zich dit niet veroorloven, buiten dat nemen de risico’s voor onszelf zodanig toe, bescherming tegen het water, dat het zelfs onmogelijk voor ons wordt.

Als we slechte verhoudingen gaan zien, zal dit in de nabije toekomst zondermeer op gaan spelen.
Niet alleen wat de Zeeuwen betreft (electoraal/politiek), maar ook gezien onze veiligheid tegen het water rest een volgende regering niet anders dan zich spijkerhard opstellen.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 4 mei 2013 om 00:38.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2013, 00:55   #50
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grieksepool Bekijk bericht
Voor mij persoonlijk is België het land waar ik mij als Nederlander het meest mee verwant voel, naast Nederland natuurlijk. Dezelfde taal, mooie natuur, vriendelijke mensen. Ik denk dat Nederland en België voor elkaar moeten opkomen internationaal gezien en de banden moeten aanhalen. Daarnaast moet er wederzijds respect zijn voor elkanders beslissingen. Ik zie hier iemand zeggen dat het invoeren van een wegen-vignet de verhouding tussen onze landen kan schaden, wat een onzin. De Belgen staan vrij hun eigen beslissingen te nemen en verdienen het dat er voor hun wegen wordt betaald door iedereen die er gebruik van maakt. En zeg nou zelf, niemand rijdt via Duitsland naar het grootste vakantieland van Europa.
Als je in dat opzicht spreekt over verwant voelen, voel je je dus ook verwant met de Walen. Dat is namelijk ook België. Nederlands .. dezelfde taal?
Oud 4 mei 2013, 01:05   #51
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Mijn naam is niet Hans. Hans Van de Cauter is onze voorzitter.

En wat is er verkeerd aan het terugeisen van gestolen goed? Ik heb niet gezegd dat dit met geweld moet gebeuren. Ik hou niet van geweld.
Eu, gaat u B. Luxemburg in dat geval teruggeven aan de Luxemburgers? Lijkt me een strak plan.
Oud 4 mei 2013, 01:07   #52
Grieksepool
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Als je in dat opzicht spreekt over verwant voelen, voel je je dus ook verwant met de Walen. Dat is namelijk ook België. Nederlands .. dezelfde taal?
Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik inderdaad meer verwantschap voel met de Vlamingen dan met de Walen. Maar zolang Vlaanderen niet onafhankelijk is, hebben we dus te maken met de staat België.
Grieksepool is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2013, 01:14   #53
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grieksepool Bekijk bericht
Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik inderdaad meer verwantschap voel met de Vlamingen dan met de Walen. Maar zolang Vlaanderen niet onafhankelijk is, hebben we dus te maken met de staat België.
en voel je je alleen maar verwant met de vlamingen omdat ze nederlands spreken

Laatst gewijzigd door Nvalid : 4 mei 2013 om 01:16.
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2013, 08:15   #54
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U woont in een ander land denk ik?
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2013, 08:49   #55
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus Bekijk bericht
U woont in een ander land denk ik?
Gezien uw "Locatie: Limburg allein" zal daar zeker sprake van zijn. Neem aan dat u in de republiek Limburg woont en niet in Nederland of België

Laatst gewijzigd door Adrian M : 4 mei 2013 om 08:50.
Oud 4 mei 2013, 09:12   #56
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Schitterend! Dat we d�*�*r niet vroeger aan gedacht hebben.

Zij : seg Piet, wat denk je van een uitstap naar Antwerpen? Of Gent?
Hij : ben je gek meid? Bij die achterlijke Vlamingen met wie we niks gemeen hebben... Nee, we gaan naar Kopenhagen!
Zij : is dat niet een beetje ver?
Hij : bijlange niet. 700 km verder dan Antwerpen. Te verwaarlozen. Trouwens, Spinoza heeft me dit aangeraden.
Zij : dan is het okay. Spinoza is tenslotte een intellectueel.
Wat heeft dat er nou mee te maken? Ideologisch staat Nederland dichter bij de Scandinavische landen dan bij België. Dit maakt samenwerking veel gemakkelijker. Maar dat staat een uitstapje naar Antwerpen of Gent niet in de weg.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2013, 09:24   #57
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Wat heeft dat er nou mee te maken? Ideologisch staat Nederland dichter bij de Scandinavische landen dan bij België. Dit maakt samenwerking veel gemakkelijker. Maar dat staat een uitstapje naar Antwerpen of Gent niet in de weg.
Quote: "Samenwerken lukt het beste met landen met een vergelijkbare militaire cultuur," aldus minister Hillen, "dus
zijn de nuchtere Noren natuurlijke partners voor Nederlanders."
Oud 4 mei 2013, 09:53   #58
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Quote: "Samenwerken lukt het beste met landen met een vergelijkbare militaire cultuur," aldus minister Hillen, "dus
zijn de nuchtere Noren natuurlijke partners voor Nederlanders."
Vergis je niet in de Noren, het zijn een volk van vechters.
Maar wel open en eerlijk, en dat kun je van veel andere volkeren niet zeggen.
Na een goed en eerlijk gevecht onderling zullen ze je de hand geven.
Samen in de kroeg gebroederlijk een drankje nuttigen als Vikingen onder elkaar.
Oud 4 mei 2013, 09:55   #59
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Denk dat je het ook zo kunt zien. Weet niet meer wie op het forum aangaf, 40% van de Belgen heeft een nog grotere hekel aan Hollanders (wie dat ook mogen zijn overigens) dan aan Marokkanen. Dan heeft 60% van de Belgen er geen last van. Ofwel, het glas is niet halfleeg, maar halfvol

Waarom ik op het forum beland ben, was mee interesse daar ik met Vlamingen en Walen zowel gewerkt heb als mee gesport heb.
Puike lui en uitstekende en gezellige krachten om mee te werken.
Sinds deelname aan het forum en door veel lezen en etc. werd ik me pas bewust dat bij een deel van de Belgische bevolking een flinke mate aan antipathie heerst, tot bijna haat toe.

Merk aan jou dat je ook aan het omslaan bent. Ben lange tijd neutraal erin geweest, maar momenteel lijkt mij een samengaan, wat men vooral vanuit Vlaamse hoek propageert geen toekomst hebben. Vanaf 1830 zijn we ieder ons weegs gegaan en hebben ons ieder op onze eigen wijze verder ontwikkeld.

Het artikel welke je plaatste kende ik al wel, het legt veel bloot waarom zo’n samengaan een uiterst moeilijke weg zou zijn.
Met name het nationaal bewustzijn, wat door de eeuwen heeft moeten groeien heeft, er ook mee te maken.
Bij ons heeft zich een proces voltrokken dat men zich Nederlander is gaan voelen, welk een groot verschil is met wat in België plaatsvond.

Limburg bijvoorbeeld, op dat vlak wordt goed verwoord dat dit proces van nationaal bewustzijn ook voor Limburg geldt:
In het laatste kwart van de 19e eeuw begon de kentering en groeide er langzaam een Nederlands-nationaal gevoel in de provincie”
“Tijdens de oorlog werd het integratieproces voltooid”

Verhoudingen Belgie Nederland tussen de wereldoorlogen

Quote: België maakte in dit verband nog een andere kapitale denkfout. Het rekende er op dat m.n. in Nederlands-Limburg de herinneringen aan, om niet te zeggen de nostalgie naar
het “Belgisch verleden” nog steeds voortleefde.

De scheidingsregeling van 1839 was daar noch in Nederland, noch in Limburg enthousiast begroet.
In Holland was er nauwelijks interesse voor “dat ellendig strookje land”, en het integratieproces verliep traag en moeizaam.

In het laatste kwart van de 19e eeuw begon de kentering en groeide er langzaam een Nederlands-nationaal gevoel in de provincie.
De impact van de Nederlandse staat, hoe onvolkomen ook, liet zich voelen en stilaan vervaagde de herinnering aan het het “Belgisch verleden”.

Door de ontsluiting van de mijnen rond de eeuwwisseling nam de de belangstelling van Holland toe, wat leidde tot een grotere wederzijdse bekendheid. Tijdens de oorlog werd het integratieproces voltooid.
De Limburgse bevolking achtte zich wat gelukkig dat zij, in tegenstelling tot de Belgische buren, de dans ontsprongen was.
De contacten met Luik en de Belgische provincie werden verbroken en Limburg richtte zich, mede onder druk van de omstandigheden, definitief op het Noorden.
http://www.cegesoma.be/docs/media/ch...ele_chtp01.pdf

Wat Pajoske aangaf klopt in geen geval, als we dit artikel als uitgangspunt gebruiken

Quote: Stel dat er door Franstalige Belgen nog geen steenkolen ontdekt waren in NED-Limburg zou dat mogelijk een groot verschil gemaakt hebben.
Want dan was NED.-Limburg dat oninteressante vreemde aanhangsel van Nederland gebleven. Dat met misschien liever kwijt was.

O In het laatste kwart van de 19e eeuw begon de kentering en groeide er langzaam een Nederlands-nationaal gevoel in de provincie
O Tijdens de oorlog werd het integratieproces voltooid.

O De eerste Limburgse mijn werd in 1906 geopend
O In 1914, 8 jaar later, begon Limburgs (plus Zeeuws Vlaams) gebied voor België al te spelen.
O De eerste Belgisch Limburgse mijn gaat in 1917 in productie.
O Op dat ogenblik zijn de meeste Waalse bekkens al over hun hoogtepunt heen,

Bij de Zeeuws Vlamingen was men zelfs nog meer tegen België/Vlaanderen gekant geraakt dan in Limburg.

Met name dit laatste lijkt men in Vlaanderen over het hoofd te zien de consequenties van de huidige Westerschelde problematiek.
Geen enkele Nederlandse regering zal bij een volgende onderhandeling over de Westerschelde de Zeeuwen opnieuw kunnen laten barsten.
Geen Zeeuw zal er genoegen mee nemen dat er weer een polder onder water gaat en men opnieuw geschoffeerd gaat worden door de eigen Nederlandse regering.
Politiek/electoraal kan men zich dit niet veroorloven, buiten dat nemen de risico’s voor onszelf zodanig toe, bescherming tegen het water, dat het zelfs onmogelijk voor ons wordt.

Als we slechte verhoudingen gaan zien, zal dit in de nabije toekomst zondermeer op gaan spelen.
Niet alleen wat de Zeeuwen betreft (electoraal/politiek), maar ook gezien onze veiligheid tegen het water rest een volgende regering niet anders dan zich spijkerhard opstellen.
Ik ben nog steeds voorstander van verregaande samenwerking, maar dan moet er wel wat in Vlaanderen veranderen.
Sonst geht es nicht.
Maar de NVA en VB zijn te laf om ook maar iets te doen aan het geschiedenisonderwijs.
Oud 4 mei 2013, 10:12   #60
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik ben nog steeds voorstander van verregaande samenwerking, maar dan moet er wel wat in Vlaanderen veranderen.
Sonst geht es nicht.
Maar de NVA en VB zijn te laf om ook maar iets te doen aan het geschiedenisonderwijs.
Samenwerking zoals met elk ander land zondermeer. Bij mij ligt die samenwerking meer nog bij Duitsland dan bij België. O.a. om ook mogelijk deze redenen:

Een Belgische Nederlander als ervaringsdeskundige
Niemand weet wellicht beter wat er allemaal mis kan gaan in de zakelijke contacten tussen Nederlanders en Belgen dan Dick Dresselhuis (64). Hij is directeur van de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg en weet moeiteloos drie goed bezochte seminars per jaar te organiseren waar hij eindeloos anekdotes, feiten en wetenswaardigheden kan oplepelen. Dresselhuis verhuisde als kind naar België (zijn vader werkte bij Bruynzeel), studeerde in Luik en huwde een Franssprekende Brusselse.

Bij het lenteseminar in Antwerpen zoemt de NKvK-directeur in op de cultuurverschillen. Die zijn veel groter dan iedereen denkt, is zijn centrale boodschap. ‘Vlamingen en Walen of Fransen hebben alles gemeen, behalve de taal. Vlamingen en Nederlanders hebben niets gemeen, behalve de taal.

En zelfs het Nederlands is een valkuil. Er zijn 3000 woorden die aan weerszijden van de grens een verschillende uitleg hebben. Hij weet dat sollicitaties en orders kunnen afketsen op woorden in brieven als ‘bedenkingen’ en ‘weerhouden’. Die betekenen in Vlaanderen ‘ideeën’ en ‘selecteren’.

Een advies van Dresselhuis is een grondige studie vooraf van de cultuur van de ander. Dan begrijpt de Nederlander dat Belgen anders omgaan met de overheid doordat zij tot 1830 altijd bezet zijn geweest.
Het helpt de Nederlander ook ervan doordrongen te zijn dat de Belg hem wel respecteert, maar niet van hem houdt, en dat hijzelf wel van de Belg houdt, maar hem niet respecteert.
België is het noordelijkste land van Zuid-Europa’, zegt Dresselhuis. ‘In België draait alles om contacten, waar het bij Nederlanders om de contracten gaat. Je moet de gevoeligheden van de ander goed kennen.’

http://zbc.nu/columns/nederlandse-be...gie-te-zoeken/

Hoe zie jij dit artikel?

Laatst gewijzigd door Adrian M : 4 mei 2013 om 10:14.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be