Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2013, 22:32   #41
BonBon
Banneling

Standaard

Voor het handjes schudden met ongelovige mannen is er een andere regeling, als zij eerst hun hand uitsteken is het ok om die te schudden, maar de moslim mag niet zelf het initiatief nemen. Moet je eens op letten bij die 'gematigde' moslims rond je.

Citaat:
I am a Muslim women, and I will give you 3 rulings on shaking hands that I hope will answer your question:

1) The Ruling on Shaking Hands with Other Than the Mahram
Question:

Some men are in the habit of shaking hands with relatives whom they are not a Mahram to. But they do it by way of kinship or neighbourliness. What is the ruling on this? And is it enough for him if she places a piece of cloth over her hand, with the intention of screening her hand?
Answer:

It is not permissable for a man to shake hands with a woman who is unrelated to him, even if she placed a piece of cloth over her hand when shaking hands. And may peace and blessings be upon our Prophet, Muhammad and upon his family and Companions.

Permanent Committee for Research and Verdicts

Fatawa Islamiyah, Darussalam, volume 5, page 113

2) Prohibition of Shaking hands with Non-Related Women
Question:

Why does Islaam forbid a man from shaking the hand of a women he is not related to? Does shaking hands without lust invalidate one’s ablution?
Answer:

Islaam has forbidden that because it is a temptation. One of the greatest forms of temptation is for a man to touch a women he is not related to. Everything that leads to temptation is prohibited by the Law. This is why one is required to lower one’s gaze as a means of blocking evil. As for a man touching his wife, it does not invalidate the ablution. This is so even if it is done with lust-unless he releases some prostatic fluid or sperm. In that case, he must make ghusl if it were sperm; he must make ablution and wash his male organ and testicles if it were prostatic fluid.

Shaykh Muhammad bin Saalih al-`Uthaymeen
Islamic Fatawa Regarding Women - Darussalam Pg. 205

3) Shaking Hands with the Unbelievers
Question:

May Allaah reward you, if the unbelievers extend their hands to shake hands, should one refuse [to shake hands]?
Answer:

If they salaam (greet) you and extend their hands to you, then shake their hands there is no problem with it. As for you [Muslim] iniating the salaam (greeting) and the shaking of the hands then this is not allowed.

Shaykh Saalih al-Fawzaan
Silsilatu sharhir-Rasail, p241.
Translated by Abu 'Abdillaah al-Kashmiri

SOURCE: http://www.fatwaislam.com/fis/index.cfm?…

Laatst gewijzigd door BonBon : 15 mei 2013 om 22:33.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2013, 22:49   #42
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat niet zo schokkend. Bepaalde joden, hindoes en sommige christenen laten ook niet zo'n contact toe tussen de seksen.

Voorts hebben moslims, geïnspireerd door oudere Arabische en Perzische tradities, een veel uitvoeriger begroetingssysteem dan Westerlingen. Er heerst een echte etiquette rond, die zeer diep gaat (wat te zeggen, wat te doen, tegen en met wie te doen, in welke volgorde het te doen) en ook zeer breed (je bent eigenlijk min of meer verplicht iedereen vrede te wensen).
Oud 16 mei 2013, 00:04   #43
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
Het typische gezever, eerst zichzelf verheerlijken, allerlei voorbeelden geven hoe geweldig, ontwikkeld en openminded hij is om dan te verklaren dat god boven alles een houding is die veel respect verdient....om direct over te gaan op hoe bekrompen die vrouw wel niet is...

Een mens zou er eigenlijk keihard moeten mee lachen, maar mij lukt dat niet meer.
Het zou grappig zijn moesten er maar een tiental zulke hansworsten rondlopen hier, maar ondertussen zijn er al een miljoen, en dan is het minder lachen...
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2013, 00:08   #44
Buitenwipper
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik vind dat niet zo schokkend. Bepaalde joden, hindoes en sommige christenen laten ook niet zo'n contact toe tussen de seksen.

Voorts hebben moslims, geïnspireerd door oudere Arabische en Perzische tradities, een veel uitvoeriger begroetingssysteem dan Westerlingen. Er heerst een echte etiquette rond, die zeer diep gaat (wat te zeggen, wat te doen, tegen en met wie te doen, in welke volgorde het te doen) en ook zeer breed (je bent eigenlijk min of meer verplicht iedereen vrede te wensen).
2

Daarvoor iemand ontslagen geeft blijk van wereldvreemdheid.
Buitenwipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2013, 00:28   #45
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buitenwipper Bekijk bericht
2

Dat zal allemaal wel zo zijn, maar het vertekend beeld omtrent de islam hier in het westen komt vooral door landen waar ze nogal zuigen als de beesten. Quatar, Saudie-Arabië, Iraanse theocratie,...
Kameraad Mauser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2013, 00:38   #46
Buitenwipper
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kameraad Mauser Bekijk bericht
Dat zal allemaal wel zo zijn, maar het vertekend beeld omtrent de islam hier in het westen komt vooral door landen waar ze nogal zuigen als de beesten. Quatar, Saudie-Arabië, Iraanse theocratie,...
Voor 9/11 sprak niemand over islam. Dewinter sprak toen nog over de negers en vreemdelingen. Maar u hebt een punt.
Oud 16 mei 2013, 01:56   #47
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:

Die etiquette van uw moslimvriendjes kan mij gestolen worden. Ze zitten hier niet in hun zandbak.

Trouwens is er nog een geval (of meerdere) gekend in Nederland waarbij ditmaal een moslimvrouw haar onmiddelijk ontslag kreeg.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hand_geven

De rechtbank in Utrecht heeft op 30 augustus 2007 uitgesproken dat zeer demonstratief en zonder overleg weigeren voortaan handen te schudden zodanig verstoorde arbeidsverhoudingen opleverde dat ontslag gerechtvaardigd was.

LJN: BB2648, Rechtbank Utrecht , SBR 07/184, SBR 07/1116 en SBR 07/1332
Datum uitspraak: 30-08-2007
Datum publicatie: 31-08-2007
Rechtsgebied: Ambtenarenrecht
Soort procedure: Eerste aanleg - meervoudig
Inhoudsindicatie: Schorsing en ontslag docente die vanwege haar geloofsovertuiging geen handen meer wilden geven aan mannen. Dringend bijzonder geval, waarin het belang van de school schorsing rechtvaardigde. Voldoende grondslag voor de conclusie dat er sprake is van een vertrouwensbreuk. Daarmee zijn er gewichtige redenen aanwezig die voortzetting van het dienstverband in de weg staan. Geboden financiële compensatie onvoldoende.

Lees de uitermate uitvoerige uitspraak in beroep van de rechtbank.

http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BB2648

Aanpassen of ophoepelen zou het motto moeten zijn.

Citaat:
Voor 9/11 sprak niemand over islam. Dewinter sprak toen nog over de negers en vreemdelingen. Maar u hebt een punt.
Dat is dikke zever. Voor 9/11 waren die moslims al goed bezig nochthans met hun invasie en opdringerigheid. En toen waren ze al een "pain in the ass". Ik dacht dat de doorsnee Westerling zou stoppen met hun te pamperen. Ik heb er echter weinig van gemerkt tot hiertoe. En langzaam maar zeker word de infectie die de islam is enkel groter.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2013, 02:01   #48
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Wereldvreemdheid ?? Op uwe kop gevallen zeker ? Het zijn wel de moslims die wereldvreemd zijn, om het woord achterlijk en debiel nu voor ene keer en bij wijze van uitzondering eens niet te gebruiken.

Laatst gewijzigd door DeProf_eet : 16 mei 2013 om 02:02.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2013, 06:35   #49
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
2

Het zal wel meer geweest zijn dan die ene geweigerde handdruk, het feit dat hij er vroeger geen probleem van maakte zal wel meespelen en z'n bekeringsdrang. Hij maakt het gewoon zichzelf onmogelijk om daar te werken, heb dat eens als collega.

Extreme moslims of hindoes en christenen die ook zo denken kunnen nu eenmaal bepaalde functies niet uitvoeren omdat intersexueel contact noodzakelijk is, of omdat je een vrouw of homo als baas hebt. Als je je godsdienst boven je baan plaats dan creëer je problemen waar je alleen zelf voor verantwoordelijk bent.

Laatst gewijzigd door BonBon : 16 mei 2013 om 06:37.
Oud 16 mei 2013, 07:00   #50
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
Het typische gezever,
- eerst zichzelf verheerlijken,
- allerlei voorbeelden geven hoe geweldig, ontwikkeld en openminded hij is -
- om dan te verklaren dat god boven alles een houding is die veel respect verdient....
- om direct over te gaan op hoe bekrompen die vrouw wel niet is...
2.

Het is vrij opvallend, ja.
Oud 16 mei 2013, 07:13   #51
Buitenwipper
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
heb dat eens als collega.
Toch goed voor je, dan moet je geen handje schudden met een vieze vuile moslim.
Oud 16 mei 2013, 07:14   #52
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat ik op een bepaald moment koos om een godsdienst aan te hangen,
om te vervolgen met :
Citaat:
Trots dat ik voor mezelf heb leren denken, en geen leven leid van voorgekauwde angsten en ingegeven vooroordelen.
"Mijn godsdienst verbiedt mij een vrouw de hand te schudden doch ik ben wel vrij van allerlei vooroordelen en denk voor mezelf.

Is die vrouw hier niet mee opgezet dat heeft ze een groot ego en draagt ze oogkleppen".

Je moet het maar kunnen. Kan het nog idioter?

Laatst gewijzigd door Esperanza : 16 mei 2013 om 07:22.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2013, 07:21   #53
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit mannen gekust op het werk, en ik geef vrouwen ook liever een hand. Daarstraks nog een oncomfortabele situatie voorgehad bij de introductie van een nieuwe collega die zich vooroverboog terwijl ik haar een hand gaf. Heb dan maar gekust, maar ik vind dat toch een bizarre gewoonte om zomaar van dag 1 te doen. Met een bepaalde collega heb ik zelfs pas na anderhalf jaar eindelijk eens de afspraak gemaakt dat we elkaar 's ochtends een kus zouden geven nadat we eerder van elkaar wisten dat we het liever op een simpele handdruk houden.

Die handdruk gaat in Westerse traditie eeuwenlang terug, maar dat kussen is toch betrekkelijk recent - zeker tussen de seksen. Ik heb er eigenlijk wel begrip voor dat je iemand niet echt kunt dwingen je te kussen of een hand te geven en dat dit in ieder geval niéts zegt over het respect dat die persoon tegen jou heeft.

Zoals ik het begrepen heb, is de man dan ook niet ontslagen wegens een simpele handdruk zoals ook de columnist of pseudo-columnist laat uitschijnen maar om een aantal voorvallen die zijn werk in vraag stelden.

Je kunt moeilijk secretaresse willen worden als je weigert een computer te gebruiken, bijvoorbeeld.
als je veel met Franstaligen werkt, merk je dat veel, dat kussen tussen mannen. De eerste keer dat er zo'n man op jou afkomt, blijft schrikken.

ik vraag me wel af of deze werknemer ontslagen zou zijn, mocht hij nooit in contact met die minister zou gekomen zijn.
Oud 16 mei 2013, 07:56   #54
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch goed voor je, dan moet je geen handje schudden met een vieze vuile moslim.
Ach, zolang het z'n linkerhand niet is en zolang hij er niet van klaar komt ben ik al blij.
Oud 16 mei 2013, 07:57   #55
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
als je veel met Franstaligen werkt, merk je dat veel, dat kussen tussen mannen. De eerste keer dat er zo'n man op jou afkomt, blijft schrikken.

ik vraag me wel af of deze werknemer ontslagen zou zijn, mocht hij nooit in contact met die minister zou gekomen zijn.
Je merkt dat ze een reden zochten om hem buiten te kieperen, een bekeerde lul die z'n geloof aan iedereen zit te verkondigen is een rot pest om mee te werken, gelijk welk geloof.
Oud 16 mei 2013, 08:36   #56
E. Migrant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
wat een zever, als een vlaming respect betuigt aan een moslim door zijn hand op zijn hart te leggen, zijn ze blij.

kijk maar naar de reacties op dit artikel, en je ziet wie er leeft met "voorgekauwde angsten en ingegeven vooroordelen"

inderdaad, bijna iedereen die hier zo afkeurend reageert. om dat ze vanuit hun kleinburgerlijke ingesteldheid niet weten dat een hand geven aan een vrouw juist onrespectvol is voor moslims. blijkbaar willen jullie juist dat moslims jullie onrestpectvol behandelen. ieder zijn meug zeker?

ik wens jullie veel handen gegeven door moslims toe.
Al de moslims kunnen de pot op.
E. Migrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2013, 09:02   #57
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
wat een zever, als een vlaming respect betuigt aan een moslim door zijn hand op zijn hart te leggen, zijn ze blij.

kijk maar naar de reacties op dit artikel, en je ziet wie er leeft met "voorgekauwde angsten en ingegeven vooroordelen"

inderdaad, bijna iedereen die hier zo afkeurend reageert. om dat ze vanuit hun kleinburgerlijke ingesteldheid niet weten dat een hand geven aan een vrouw juist onrespectvol is voor moslims. blijkbaar willen jullie juist dat moslims jullie onrestpectvol behandelen. ieder zijn meug zeker?

ik wens jullie veel handen gegeven door moslims toe.
Kun je even uitleggen wat je bedoeld met" ingegeven vooroordelen en voorgekauwde angsten" want dit slaat toch alles, je lijkt niet eens enig besef te hebben waar het eigenlijk over gaat.

Zal het even samenvatten, het gaat over respect voor de gebruikelijke omgangsvormen voor mannen en vrouwen, en het weigeren van iemands hand, om welke reden dan ook is beledigend.
Dus mogen wij van iedereen verwachten om een uitgestoken hand niet te weigeren en al zeker niet omdat die persoon een vrouw is, dat je dit nog moet worden uitgelegd is gewoon zielig.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2013, 09:05   #58
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik vind het wel schokkend, dus wanneer Vlamingen handen gaan weigeren van mensen omdat het moslims zijn, relativeert u dan ook met dit praatje?
U doet aan cultuurrelativisme, om een manier die ik niet deel.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2013, 09:12   #59
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik vind het wel schokkend, dus wanneer Vlamingen handen gaan weigeren van mensen omdat het moslims zijn, relativeert u dan ook met dit praatje?
een ex-collega van mij, geen moslima, weigerde pertinent om een hand te geven, laat staan een kus. reden: ze had schrik om ziektes te krijgen.....

ook schokkend?
Oud 16 mei 2013, 09:17   #60
Buitenwipper
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
De moslim heeft een goede reden, wat is de uwe?

Misschien aanvaard die het wel.

Aanvaard u zijn reden dat hij het volgens zijn geloof niet mag? Of sta je er alsnog op?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be