Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2013, 16:38   #41
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Als men ziet hoeveel reizen er geboekt worden en dat de vliegtuigen allemaal stampvol zitten naar de meest exotische bestemmingen, dan kan men zich afvragen waar die hongerigen zich allemaal ophouden.
Ik meen dat die niet in die vliegtuigen zitten.
Oud 11 juni 2013, 23:04   #42
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JurgenD Bekijk bericht
Wees maar gerust dat dit een heel sociale samenleving zal moeten zijn want het is nu al zo goed als voorspelt door de economen dat binnen de 10 jaar het gros van het werk door robotica zal worden gedaan.

Ofwel gaan ze alle mensen naar de concentratiekampen moeten brengen ofwel gaan ze eens heel redelijk moeten nadenken wat het doel van een samenleving is.
Het werk door robots?

Dat moet dan toch robottenwerk zijn alvast.

Ik zie nog niet zo gauw een ploeg robots in de camionet te stappen.

Of een textielfabriek te openen met peperdure robots als ze in Cambodja voor 50€ per maand zich onnozel werken.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 09:32   #43
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlie don't Surf Bekijk bericht
mag mij gaan verantwoorden bij de RVA , alhoewel verantwoorden , of ik nu op dat gesprek ging of niet had achteraf bekeken weinig uitgemaakt , heb de man toen nog letterlijk gevraagd "Hoeveel MOET je er deze week nog schorsen" , dus na 6 maanden van "den dop" gegooid
Ik denk dat ik het probleem zie.

Je hebt nul social skills en nul gezond verstand.

Als ik U was, ik zou php programmeur worden.
Oud 12 juni 2013, 09:58   #44
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enkele maanden geleden ergens een artikel gelezen dat 1/3 van onze langdurige werklozen het gevolg is van psychologische problemen en het gebrek aan hulp en opvolging dat er is voor deze mensen . Kan hier spijtig genoeg persoonlijk over meespreken . Zonder teveel uit te weiden , een vijftal jaar gelden besloot ik te veranderen van job , heb toen een tweetal jaar een varia aan jobs gedaan , administratief werk , in schiften als arbeider , in de bouw , enz. , maar spijtig genoeg bleef mijn mentale gezondheid achteruitgaan , ben toen uiteindelijk in de werkloosheid verzeilt geraakt , had toen een uitkering van iets van een 850 als alleenstaande , na een drietal maand op gesprek bij VDAB voor mijn "heractivering" , mis een gesprek omwille van mijn gezondheid , mag mij gaan verantwoorden bij de RVA , alhoewel verantwoorden , of ik nu op dat gesprek ging of niet had achteraf bekeken weinig uitgemaakt , heb de man toen nog letterlijk gevraagd "Hoeveel MOET je er deze week nog schorsen" , dus na 6 maanden van "den dop" gegooid , geen inkomen meer en u kunt het al raden mijn mentale gezondheid werd er niet beter op , uiteindelijk nog een half jaar zonder elektriciteit en gas geleefd, maar ondertussen zijn we weer twee jaar verder en min of meer stabiel , heb van VDAB of RVA niets meer gehoord , heb nog eens een brief van het OCMW aangekregen waarin ik werd uitgenodigd op een gesprek maar daar ben ik niet op ingegaan , heb het wel gehad met onze "sociale" pennenduwers , geen idee waarom ik dit hier neerschrijf , waarschijnlijk zelfde reden als topic starter , frustratie
Het ocmw kon twee dingen voor jou doen: nagaan of ze je een toelage kon geven, en je helpen bij je gezondheidsproblemen, vb. om je terug in het arbeidscircuit te helpen.

Misschien had je een eigendom, waardoor je geen toelage kon bekomen. Of ben je zo koppig dat je wel centen van de dop wilt incasseren, maar niet van het ocmw ?

Maar waarom wou je dan niet geholpen worden voor je gezonheidsproblemen ?

Zelfs achteraf bekeken: had je levenslang kunnen doppen, dan had je je misschien genesteld in die hangmat, en was je nooit kunnen geraken aan de eigenwaarde die je nu blijkbaar terug op kunnen bouwen hebt.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 09:59   #45
Don Quichote
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlie don't Surf
mag mij gaan verantwoorden bij de RVA , alhoewel verantwoorden , of ik nu op dat gesprek ging of niet had achteraf bekeken weinig uitgemaakt , heb de man toen nog letterlijk gevraagd "Hoeveel MOET je er deze week nog schorsen" , dus na 6 maanden van "den dop" gegooid

Jaja,

Maar ik zou ook graag de andere klokken horen luiden;

Namelijk de andere talrijke plezantigheden die je uitgehaald hebt zodat RVA en VDAB het op hun heupen kregen.
Die RVA man beledigen is er dus 1 van.

Hehehe
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 10:04   #46
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Enkele maanden geleden ergens een artikel gelezen dat 1/3 van onze langdurige werklozen het gevolg is van psychologische problemen en het gebrek aan hulp en opvolging dat er is voor deze mensen . Kan hier spijtig genoeg persoonlijk over meespreken . Zonder teveel uit te weiden , een vijftal jaar gelden besloot ik te veranderen van job , heb toen een tweetal jaar een varia aan jobs gedaan , administratief werk , in schiften als arbeider , in de bouw , enz. , maar spijtig genoeg bleef mijn mentale gezondheid achteruitgaan , ben toen uiteindelijk in de werkloosheid verzeilt geraakt , had toen een uitkering van iets van een 850 als alleenstaande , na een drietal maand op gesprek bij VDAB voor mijn "heractivering" , mis een gesprek omwille van mijn gezondheid , mag mij gaan verantwoorden bij de RVA , alhoewel verantwoorden , of ik nu op dat gesprek ging of niet had achteraf bekeken weinig uitgemaakt , heb de man toen nog letterlijk gevraagd "Hoeveel MOET je er deze week nog schorsen" , dus na 6 maanden van "den dop" gegooid , geen inkomen meer en u kunt het al raden mijn mentale gezondheid werd er niet beter op , uiteindelijk nog een half jaar zonder elektriciteit en gas geleefd, maar ondertussen zijn we weer twee jaar verder en min of meer stabiel , heb van VDAB of RVA niets meer gehoord , heb nog eens een brief van het OCMW aangekregen waarin ik werd uitgenodigd op een gesprek maar daar ben ik niet op ingegaan , heb het wel gehad met onze "sociale" pennenduwers , geen idee waarom ik dit hier neerschrijf , waarschijnlijk zelfde reden als topic starter , frustratie
Niet geholpen willen worden is een perfect verdedigbare keuze.
Vanwaar de frustratie dan??
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 12:42   #47
Charlie don't Surf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Ik denk dat ik het probleem zie.

Je hebt nul social skills en nul gezond verstand.

Als ik U was, ik zou php programmeur worden.
En u werkt bij de RVA ?
Charlie don't Surf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 12:45   #48
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
En u werkt bij de RVA ?
Neen, maar programmeren is een goede carrière voor mensen zonder social skills.
Oud 12 juni 2013, 12:55   #49
Charlie don't Surf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlie don't Surf

Jaja,

Maar ik zou ook graag de andere klokken horen luiden;

Namelijk de andere talrijke plezantigheden die je uitgehaald hebt zodat RVA en VDAB het op hun heupen kregen.
Die RVA man beledigen is er dus 1 van.

Hehehe
Achteraf bekeken terecht geschorst , maar wat die talrijke plezantigheden betreft , heb enkel de RVA-man verrot gescholden maar voor de rest ...
Oud 12 juni 2013, 12:58   #50
Charlie don't Surf
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, maar programmeren is een goede carrière voor mensen zonder social skills.
En waarom zou ik geen social skills hebben?
Oud 12 juni 2013, 13:27   #51
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
En waarom zou ik geen social skills hebben?

Wanneer in gesprek met een ambtenaar die beslissingen maakt met verstrekkende financiele gevolgen voor jou, kan je niet eens je emoties onder controle houden maar ga je die persoon wat antagoniseren.
Oud 12 juni 2013, 13:35   #52
Charlie don't Surf
Banneling

Standaard

Citaat:

Wanneer in gesprek met een ambtenaar die beslissingen maakt met verstrekkende financiele gevolgen voor jou, kan je niet eens je emoties onder controle houden maar ga je die persoon wat antagoniseren.
, en u denkt dat ik van nature zo ben , en het was pas na een derde maal gehoord te hebben "... dan ga ik u toch schorsen..." dat ik mijn emoties de vrije loop liet , het zat er niet onmiddelllijk op ...
Oud 12 juni 2013, 13:38   #53
Charlie don't Surf
Banneling

Standaard

Citaat:
29/01/2013 - Belgische bedrijven, ziekenfondsen en arbeidsbemiddelingsdiensten dienen proactiever te zijn om mensen met geestelijke gezondheidsproblemen te helpen aan het werk te blijven of een baan te vinden, volgens een nieuw OESO-rapport.

Mental Health and Work: Belgium zegt dat één op de drie werklozen in meer of mindere mate lijdt aan geestelijke gezondheidsproblemen. De OESO schat dat de totale kost van geestelijke gezondheidsproblemen voor de Belgische economie en maatschappij jaarlijks rond de 3,4% van het BBP bedraagt aan verloren banen en gezondheidszorg.

Vier op de vijf werknemers met een geestelijke aandoening heeft moeite met het werk en afwezigheid door ziekte is twee tot driemaal hoger dan voor mensen zonder geestelijke aandoening. Invaliditeitsaanvragen op basis van geestelijke gebreken stijgen, met de sterkste toename onder jonge mensen. Psychische problemen vormen de basis voor bijna de helft van alle aanvragen in 2010 voor de leeftijdsgroep 20 tot 39 jaar, vergeleken met 20% voor de leeftjidsgroep 50-64.

“België kan voortbouwen op haar veelbelovende institutionele structuur om de uitdagingen omtrent de geestelijke gezondheidsproblemen en werk beter aan te pakken,” zegt Yves Leterme bij de lancering van het rapport in Brussel. “De bedragen die het de maatschappij en economie kost stijgen in België, net zoals in andere OESO-landen. Er is nu dringed actie nodig om mensen met psychische problemen te helpen hun baan te behouden of een nieuwe job te vinden.”

De arbeidswetgeving heeft een sterke focus op de preventie van psychosociale problemen op het werk en het geïntegreerde uitkeringsstelsel bij ziekte en invaliditeit van het RIZIV biedt ideale voorwaarden voor het nauw opvolgen van ziektemeldingen, snelle interventie en effectieve ondersteuning voor een snelle terugkeer naar werk.

Maar het rapport besluit dat het systeem over het algemeen slecht wordt uitgevoerd en te passief en reactief is. Werkgevers, arbeidsgeneesheren en ziekenfondsen dienen proactiever te zijn en hun samenwerking te verbeteren.

Belgen met geestelijke gezondheidsproblemen die hun baan verliezen blijven gemiddeld een lange tijd werkloosheidsuitkeringen trekken. Het is in België minder aantrekkelijk dan in de meeste OESO-landen om over te stappen naar een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Het voordeel is dat ze regelmatig in contact blijven met de arbeidsbemiddelingsdiensten, hetgeen een reïntegratie op de arbeidsmarkt kan vergemakkelijken. De arbeidsbemiddelingsdiensten moeten echter meer aandacht besteden aan de behoeften van mensen met psychische problemen om hen snel weer aan het werk te krijgen.

Pilootprojecten die sinds 2009 worden geleid door de arbeidsbemiddelingsdiensten in samenwerking met de medische en welzijnsector, zijn veelbelovend, zegt de OESO. Het rapport adviseert om deze programma’s verder uit te breiden naar alle regio’s en te onderbouwen met een juridisch kader en een systematisch co-financieringsmechanisme om de deelname van mensen met arbeidsongeschiktheidsuitkeringen of sociale bijstand te bevorderen.

De OESO adviseert dat de autoriteiten:

- De verplichtingen voor werkgevers om psychosociale problemen aan te pakken zorgvuldig implementeren en surveilleren, en sancties te verhogen bij niet-naleving.

- Systematisch de arbeidsgeneesheren betrekken bij de re-integratie van zieke werknemers.

- De samenwerking tussen ziekenfondsen en arbeidsbemiddelingsdiensten te bevorderen.

- Arbeidsgerichte geestelijke gezondheidszorg te ontwikkelen en te experimenteren om zorg- en arbeidsondersteuning te integreren.

- Kinderen en studenten met psychische problemen verder te integreren in het reguliere onderwijs en de overgang naar werk te verbeteren.
Oud 18 juni 2013, 09:46   #54
creemej
Burger

Standaard

@JurgenD: Volledig juist, spreek uit ervaring.

Als we hier uit willen geraken, dan moeten we volgens mij iets doen aan onze vrijheid, of juist aan de beperking daarvan.

Bij drafkoersen moeten de beste paarden starten met een handicap.

Wij mensen zijn erin geslaagd het zo te organiseren dat enkel nog universitairen en politici recht van spreken hebben. En nu moeten we op zoek naar oplossingen zoals: lagere loonkosten, mini-jobs, arbeidsmarkt voor 45+, arbeidsmarkt voor migranten. We hebben alles in onze maatschappij gebetonneerd, niets is nog spontaan.

Enkel in de sport, zoals bij de voetbal, ziet men nog dat individuele talenten het verschil kunnen maken. Een flits van Hazard of Messi of een gouden voorzet van De Bruyne bepalen meestal het resultaat. Oké heeel het team, blablabla ..., maar als Thibaut Courtois niet schittert, zou het snel anders zijn.

Hoeveel zouden Daniel Van Buyten en Dries Mertens verschillen in lichaamslengte?
In onze selectie-procedures voor de arbeidsmarkt, zou één van de twee geen kans maken.

Internationale HR-bureau's met hun eigen winstbejag bepalen wie nog wat mag doen. Velen belanden in diepe databanken zonder toekomst en moeten zoeken naar eigen uitwegen of haken volledig af.

Er zijn gewoon geen jobs, leugens over knelpunt-beroepen en al de rest.

Ik vind het spijtig om te zeggen, maar mijn land is een echt hypocriet land!

Laatst gewijzigd door creemej : 18 juni 2013 om 09:56.
creemej is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2013, 10:11   #55
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
@JurgenD: Volledig juist, spreek uit ervaring.

Als we hier uit willen geraken, dan moeten we volgens mij iets doen aan onze vrijheid, of juist aan de beperking daarvan.

Bij drafkoersen moeten de beste paarden starten met een handicap.

Wij mensen zijn erin geslaagd het zo te organiseren dat enkel nog universitairen en politici recht van spreken hebben. En nu moeten we op zoek naar oplossingen zoals: lagere loonkosten, mini-jobs, arbeidsmarkt voor 45+, arbeidsmarkt voor migranten. We hebben alles in onze maatschappij gebetonneerd, niets is nog spontaan.

Enkel in de sport, zoals bij de voetbal, ziet men nog dat individuele talenten het verschil kunnen maken. Een flits van Hazard of Messi of een gouden voorzet van De Bruyne bepalen meestal het resultaat. Oké heeel het team, blablabla ..., maar als Thibaut Courtois niet schittert, zou het snel anders zijn.

Hoeveel zouden Daniel Van Buyten en Dries Mertens verschillen in lichaamslengte?
In onze selectie-procedures voor de arbeidsmarkt, zou één van de twee geen kans maken.

Internationale HR-bureau's met hun eigen winstbejag bepalen wie nog wat mag doen. Velen belanden in diepe databanken zonder toekomst en moeten zoeken naar eigen uitwegen of haken volledig af.

Er zijn gewoon geen jobs, leugens over knelpunt-beroepen en al de rest.

Ik vind het spijtig om te zeggen, maar mijn land is een echt hypocriet land!
Ge hebt gelijk wat die knelpuntberoepen betreft. Stukadoor is zogezegd een knelpuntberoep , maar mijn klanten stukadoor gaan met bosjes failliet of ze moeten werken tegen schier onleefbare uurlonen om de concurrentie met de Polen en de Roemenen het hoofd te bieden , terwijl deze laatsten hier geen flikker belasting betalen , vermits hun maatschappelijke zetel ergens in Verwegistan zit.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be