Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2013, 19:22   #41
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat heeft ook niets met ritsen te maken.
Dan moet de op het rechter rijvak rijdende wagens alle links rijdende wagens laten voorgaan.
Het ritssysteem is pas een ritssysteem als de 'rits' wordt toegepast.
Dus, ieder om beurten.
Links, rechts, links, rechts, enz...
Het is niet de bedoeling dat twee of meer wagens uit dezelfde rijstrook na mekaar inritsen. Niet als die van de invoegende strook komen, noch als die op de in te voegen strook rijden.
Ik veronderstel dat de overheid in haar nieuwe wetgeving omtrent het ritsen dit duidelijk zal maken.
Alleszins is elke wetgeving voor interpretatie vatbaar en zal het pas na enkele maanden/jaren duidelijk zijn hoe de rechtspraak erop reageert. Ik kan enkel vermoeden dat de rechtspraak negatief ritsgedrag zal bestraffen. Dit omdat ze de bedoeling heeft het doel van de wetgeving trachten te laten naleven/weer te geven.

Laatst gewijzigd door job : 12 juni 2013 om 19:25.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 19:35   #42
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ja maar in de artikelen die ik in de online kranten hierover gelezen heb, zie ik enkel een verandering van de voorrangsregel. Ik heb niets gezien over een verbod om in te halen of verplichting om alternerend te ritsen. Vandaar dat deze "wet" zoals ze in de media gebracht wordt, me een onbehaaglijk gevoel geeft.

bijv. http://www.standaard.be/cnt/DMF20130612_00619801
Ik zie geen verandering van een voorrangsregel, die hoeven immers niet veranderd te worden wat ik al uitgelegd heb. In het buitenland hebben ze de bestaande voorrangsregels namelijk ook niet veranderd, hoeft helemaal niet.

Men zal "de Duitse versie" van dat ritsartikel nemen (ttz vertalen) en ook de borden.
Daar werkt de wet sinds 2001 elk jaar beter, want hoe meer bestuurders dat ritsartikel netjes opvolgen des te beter het werkt. Vooral de filelengte wordt quasi gehalveerd, want alle rijstroken gaan tenvolle benut worden tot aan de versmalling, achterliggende kruispunten in de file (waar het (file) verkeer af kan rijden of het dwarsverkeer wil oversteken) worden dan veel minder dichtgereden.

Zelfs het rechts voorbijrijden bij fileverkeer bij minstens twee rijstroken - het is immers geen inhalen - is toegelaten volgens art 16.2
Citaat:
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

Citaat:
9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;

3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 63.2 zijn aangebracht.

9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :

1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;

2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.
Nu profiteren de minder talrijke slimme bestuurders die pas aan de versmalling ritsen nog heel veel van de talrijke domme bestuurders, want hoe meer dommerikken hoe sneller de slimmerikken door die versmalling geraken.

Btw toen die wet in Duitsland uitkwam waren de eerste boetes ook tot 100 DM naargelang (in 2002 50 €), rekening houdend met de inflatie is die vooropgestelde 110 € boete dus redelijk normaal.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 juni 2013 om 19:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 19:52   #43
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Het ritssysteem is pas een ritssysteem als de 'rits' wordt toegepast.
Dus, ieder om beurten.
Links, rechts, links, rechts, enz...
Het is niet de bedoeling dat twee of meer wagens uit dezelfde rijstrook na mekaar inritsen. Niet als die van de invoegende strook komen, noch als die op de in te voegen strook rijden.
Ik veronderstel dat de overheid in haar nieuwe wetgeving omtrent het ritsen dit duidelijk zal maken.Alleszins is elke wetgeving voor interpretatie vatbaar en zal het pas na enkele maanden/jaren duidelijk zijn hoe de rechtspraak erop reageert. Ik kan enkel vermoeden dat de rechtspraak negatief ritsgedrag zal bestraffen. Dit omdat ze de bedoeling heeft het doel van de wetgeving trachten te laten naleven/weer te geven.
Ik hoop het.

Laatst gewijzigd door Bobke : 12 juni 2013 om 19:54.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 20:03   #44
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik rits al jaar en dag. Heb alleen niet veel zin om nog energie te steken in al die bekrompen figuren en dommeriken die het maar niet (kunnen) snappen.
Volledig mee eens, maar dat van die BMW rijders en consoorten laat dat maar vallen. Het zijn niet alleen zij die in de linkse rijstrook tot helemaal vooraan kruipen en zich dan opdringen en willen invoegen voor degene die rustig in zijn rij heeft staan aanschuiven. Trouwens hoe gaat dat dat dan geregeld worden met het verkeersreglement dat zegt dat als je van rijstrook veranderd je steeds moet voorrang geven aan het voertuig dat van die rijstrook gebruik maakt.

In de helft van de gevallen laat ik hen niet voorgaan.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 20:15   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Trouwens hoe gaat dat dat dan geregeld worden met het verkeersreglement dat zegt dat als je van rijstrook veranderd je steeds moet voorrang geven aan het voertuig dat van die rijstrook gebruik maakt.
Juist daarom komt dat nieuw wetsartikel in het verkeersreglement, BE kennende gaat men daarbij nog extra vermelden dat die bepaalde voorrangsregel - als de ritsvoorwaarden vervult zijn volgens nieuw rits-Art x.x - niet telt.

Ik zal het eens hypothetisch invullen om de mensen hier gerust te stellen.

Citaat:
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Wordt niet als manoeuvre beschouwd :
- bij het naderen van een wegversmalling bij het ritsen, of als het ritsprincipe volgens Art x.x van toepassing is.
- zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.

http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/171-art12

Laatst gewijzigd door Micele : 12 juni 2013 om 20:28.
Oud 12 juni 2013, 20:16   #46
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd, eindelijk of zowat 13 jaar na Duitsland en 9 jaar na Oostenrijk, als het in 2014 BE-wet wordt...

Waarom niet onmiddellijk ?

D en A hebben die wet ook uiteindelijk ingevoerd omdat hoffelijkheid niet werkt, zeker als de modale bestuurder-betweter het niet wil begrijpen.

Naja we zijn het gewend (politieke achterlijkheid ?) dat er pas verkeerswetten komen minstens zo´n 10 jaar na D-wetten of andere vb-landen.
Allez, Micele gij hebt normaal toch een redelijk zware voet. Ge beseft toch wel dat ge al degenen die ge dan voor moet laten gaan terug moet gaan inhalen. Het is niet omdat ik altijd asap plaats maak voor laagvliegers, dat anderen dat ook zo snel doen.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 20:23   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Allez, Micele gij hebt normaal toch een redelijk zware voet. Ge beseft toch wel dat ge al degenen die ge dan voor moet laten gaan terug moet gaan inhalen. Het is niet omdat ik altijd asap plaats maak voor laagvliegers, dat anderen dat ook zo snel doen.
Ik weet echt niet wat je bedoelt, wie zou ik waar moeten voorlaten en waarom zou ik die terug moeten inhalen ?
Oud 13 juni 2013, 02:18   #48
fbpolitics
Gouverneur

fbpolitics's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Huh... een wet
Diegenen die links bleven rijden tot aan de werken werden beschouwd als ASO's, ook al deden ze wat deze onzinnige wet nu opdringt.
Ik blijf in het vervolg altijd links rijden, en pak mijn voorrang zonder verpinken !

En wat bij een ongeval? Wie is in zijn recht?

Kortom: pure geldklopperij

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?

Laatst gewijzigd door fbpolitics : 13 juni 2013 om 02:18.
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 07:54   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Huh... een wet
Diegenen die links bleven rijden tot aan de werken werden beschouwd als ASO's
idd, maar enkel door onwetenden; links blijven rijden is nergens verboden bij fileverkeer, zelfs rechts inhalen is dan geen verboden inhalen maar voorbijrijdend rechts aanschuiven.

Citaat:
, ook al deden ze wat deze onzinnige wet nu opdringt.
die wet gaat dat helemaal niet opdringen (denk ik toch, alhoewel het niet slecht is want veel te vroeg ritsen is verkeershinderend),
iedereen mag i.p. rechts blijven aanschuiven al heeft dat langere files tot gevolg als het volledig benutten van beide rijstroken tot aan de versmalling. Die toekomstige wet zal enkel het ritsen regelen aan de versmalling, dus de hoffelijksregel wettelijk maken, en zal het afblokken of benutten van beide rijstroken strenger verbieden (dat was al verboden, 1e graadsovertreding en eigenlijk zelfs strafwetboek: moedwillig verkeer hinderen) ten koste van een gepastere verkeersboete of dan 2e graadsovertreding, ttz 110 €. Mag van mij ook het dubbele zijn.

Citaat:
Ik blijf in het vervolg altijd links rijden, en pak mijn voorrang zonder verpinken !
Je hebt enkel voorrang als je de ritsregel opvolgt, dus netjes pinken en in de hopelijk gelaten ritsruimte mag je dan invoegen (ttz één per één ritsen)

Citaat:
Dat bepaalt dan de rechtbank aan de hand van het afwegen van bestaande wetten zoals altijd geweest is. Door die wet meer zal het niet meer zo dikwijls tot Cassatie gaan om de voorrang van doorgang te bepalen bij een wegvallende rijstrook. Zie terechte post: http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=27

Citaat:
Neen, gewoon noodzaak. Je bewijst het net.
Het buitenland bewijst het trouwens ook met zijn ritswet sinds 2001. Die zijn niet achterlijk. Het buitenland heeft het ook vele jaren geprobeerd met hoffelijkheid te regelen, maar ook daar staat bij de ASO´s hoffelijkheid niet in hun woordenboek.

Ook de reacties in de kranten is zodanig bedroevend dat die ritswet pure noodzaak is. Die reacties geven weer maar eens blijk van de eigenschappen van een meerderheid van bestuurders in België:
- dom.
- koppig.
- asociaal.
- een hekel aan elke vorm van hoffelijkheid.
- zelfs geen elementair verkeersinzicht.
- geen enkele begaanheid met een globaal vlot verloop van het verkeer.
- egoïsme in de hoogste graad.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 juni 2013 om 08:19.
Oud 13 juni 2013, 08:19   #50
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Huh... een wet
Diegenen die links bleven rijden tot aan de werken werden beschouwd als ASO's, ook al deden ze wat deze onzinnige wet nu opdringt.
Toch niet hoor. Tenzij door hen die het principe van het ritsen niet kennen.
Wie zijn dan de ASO's ? Zij die de wet kennen of zij die de wet niet kennen ?

Citaat:
Zolang als je binnen de verkeerswetgeving blijft kan niemand daar aanstoot aan nemen.

Citaat:
De rechtspraak zal dit bepalen.

Citaat:
Neen, tenzij je je niet houdt aan de wetgeving.
Oud 13 juni 2013, 08:34   #51
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Dus ik mag gewoon langs de file rijden, me er op het laatste moment tussen duwen, en laten ze me er niet tussen, krijgen ze een boete?
Niiiiiice
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 08:36   #52
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Toch niet hoor. Tenzij door hen die het principe van het ritsen niet kennen.
Wie zijn dan de ASO's ? Zij die de wet kennen of zij die de wet niet kennen ?

Ik ken geen wet die zegt dat men bij wegversmalling op het linkervak moet blijven rijden tot aan de versmalling.
Het blijft dus asociaal een reeds gevormde wachtrij voorbij te rijden en dat wekt frustraties op.
Men zou meer energie moeten gestoken hebben om de weggebruikers duidelijk te maken dat men beter in twee rijen aanschuift.
En een verbod om in een file van vak te wisselen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 09:03   #53
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Dus ik mag gewoon langs de file rijden, me er op het laatste moment tussen duwen, en laten ze me er niet tussen, krijgen ze een boete?
Niiiiiice
En jij krijgt ook een boete, want je hebt je pinker niet aangezet (zie figuur).

"Tussen duwen" gaat immers niet dat heet ritsen nu.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 juni 2013 om 09:07.
Oud 13 juni 2013, 09:57   #54
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Ongetemde Leeuw's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ongetemde Leeuw
Standaard

Wat als ik op het rechtervak sta en er zijn drie pipo's die van links mij willen voorsteken. Ik ben het beu na de tweede want dat is geen ritsen, dat is voorsteken. ik rij door, knal boem accident. Dan ben ik in fout? Ah ja, de linkse had voorrang... :S
Oud 13 juni 2013, 09:58   #55
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik ken geen wet die zegt dat men bij wegversmalling op het linkervak moet blijven rijden tot aan de versmalling.
Je hebt gelijk.
De wet is er NU niet.

Maar het principe van het ritsen is uiteraard wel om op alle beschikbare rijstroken te blijven rijden, en slechts op het einde, en slechts dan, al ritsend zich naar één rijstrook te begeven.

Citaat:
Het blijft dus asociaal een reeds gevormde wachtrij voorbij te rijden en dat wekt frustraties op.
Het is helemaal niet asociaal om het principe van het ritsen te kennen en het toe te passen.

Blijkbaar wekt het alleen maar frustraties op bij velen van hen die zich reeds voortijdig naar de gevormde wachtrij hebben begeven. Tja.

Het systeem van het ritsen correct toepassen zoals het bedoeld is, zou hen een heleboel frustraties besparen.

Citaat:
Men zou meer energie moeten gestoken hebben om de weggebruikers duidelijk te maken dat men beter in twee rijen aanschuift.
En een verbod om in een file van vak te wisselen.
Het moet toch zijn dat het ooit eens duidelijk gecommuniceerd werd, anders was er absoluut geen enkele weggebruiker geweest die zou weten hoe je correct dient te ritsen.

Laatst gewijzigd door job : 13 juni 2013 om 09:58.
Oud 13 juni 2013, 10:03   #56
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw Bekijk bericht
Wat als ik op het rechtervak sta en er zijn drie pipo's die van links mij willen voorsteken. Ik ben het beu na de tweede want dat is geen ritsen, dat is voorsteken. ik rij door, knal boem accident. Dan ben ik in fout? Ah ja, de linkse had voorrang... :S
Pas als iedereen het principe van het ritsen correct toepast, zal de situatie zoals jij ze beschrijft zich niet meer kunnen voordoen. Alle rijstroken zouden dan immers op een gelijke wijze gebruikt worden. En iedereen zal wisselend -ritsend- op het einde van de wegversmalling in één strook invoegen. Zonder knarsetanden.

Laatst gewijzigd door job : 13 juni 2013 om 10:03.
Oud 13 juni 2013, 10:08   #57
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En jij krijgt ook een boete, want je hebt je pinker niet aangezet (zie figuur).

"Tussen duwen" gaat immers niet dat heet ritsen nu.
Ok, ok, dan steek ik mijn pinkerke uit alvorens mezelf ertussen te rammen.
Het brein van onze politici zit toch verdomme ook in hun aars hoor...
Als iedereen pas op het einde invoegt worden de files nog véél langer.
Nu goed, ik doe dus bovenstaand, wat ik vroeger niet had gedaan, maar nu wettelijk mag.
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 10:09   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen dan heb je een knal-boem door je eigen fout, al had je voorrang.

De belangrijkste regel van het verkeersreglement is altijd - zelf - ongevallen vermijden, de andere verkeersdeelnemers heb je immers niet in de hand.

Men moet zich aan alle verkeersregels houden.

Bekijk dit filmpje is, ongelooflijk hoe vele blinde van de file willen genieten terwijl er maar ene de gele borden leest. Een andere (na 30 sec) leest de borden maar half want voegt te vroeg in net aan het bord ritsen na 300 m.

https://www.youtube.com/watch?v=zEq45rDan8Q
Oud 13 juni 2013, 10:13   #59
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Neen, want wat jij beschrijft is niet ritsen, zoals je zelf al aangeeft.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 10:15   #60
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Als iedereen pas op het einde invoegt worden de files nog véél langer.
Dat mag je toch eens uitleggen. Ik kan je alvast garanderen dat het precies het omgekeerde zal zijn. Een klein beetje logisch nadenken volstaat om dat te begrijpen.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be