![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() De politie, beste Doris, en meer bepaald de wijkagent, MOET komen controleren of degene die zich op een bepaald adres wil inschrijven daar ook daadwerkelijk verblijft. De wijkagent mag alle noodzakelijke stappen ondernemen om zich daarvan te vergewissen. Pas wanneer een door de wijkagent ondertekend document ten gemeentehuize wordt afgeleverd, kan de inschrijving in het bevolkingsregister definitief gemaakt worden. Tot op dat ogenblik gaat het om een "voorlopige inschrijving".
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
referentie-adressen, zoals dorus zegt, worden wel gebruikt voor fraude. ik ken zo een koppel waarvan zowel man als vrouw van het ocmw leefden. ze woonden samen, maar huurden nog een extra studio aan een lage prijs. zo woonden ze voor het ocmw niet samen, en konden ze meer trekken. hoe je dit kan vermijden weet ik niet, het lijkt me vrij moeilijk. je kan er wel en wet tegen maken, maar hoe controleer je dit? het ocmw kan die man toch niet een week volgen om te zien of ie wel in zijn studio gaat slapen? sommige mensen zullen altijd proberen frauderen, de overheid moet dit proberen op te sporen, maar het is niet altijd mogelijk. verder vind ik dit eigenlijk de fout van de profiteurs, en niet van het ocmw. ik zou zelf ook van het ocmw kunnen trekken, omdat mijn officiele inkomen niet alle maanden boven het bestaansminimum ligt (onder de examens kan ik immers niet werken). ik zou zelfs mijn studentenjob kunnen opzeggen, en het geld dat ik van mijn moeder krijg niet aanmelden, en zo een volledig leefloon kunnen trekken. hoewel veel mensen (autochtonen) mij aansporen dit te doen, kies ik er echter voor mijn eigen boontjes te doppen. [font=Garamond](heb je de woordspeling ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het geval waar een samenwonend koppel een tweede domicilie neemt om extra uitkeringen te kunnen genieten, zou je misschien eerder kunnen spreken van een "nepadres". Het is net om dit soort van fraude tegen te gaan dat de wijkagent MOET langsgaan bij de "bewoner" om te controleren of die er daadwerkelijk woont. Het is natuurlijk niet erg moeilijk om zo'n wijkagent in de luren te leggen. Dergelijke toestanden zijn nu eenmaal inherent aan het systeem en zijn volgens mij onmogelijk uit te sluiten. Geen enkel systeem is zo sluitend dat het niet k�*n worden misbruikt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1. Indien je een officieel apart adres hebt en je krijgt bovendien onderhoudsgeld van je moeder, dan kan je moeder dit bedrag aftrekken van de belastingen. (moet wel eerst gerechterlijk worden vastgelegd of zoiets). In dat geval moet je het bedrag uiteraard zelf ook aangeven aan je belastingen. 2. Je eigen inkomsten uit je studentenjob moeten uiteraard worden aangegeven. 3. Indien je je officieel adres bij je moeder hebt staan, en vb. op een kotadres woont, dan ben je "ten laste" van je moeder en hoef jij dat onderhoudsgeld niet aan te geven, noch kan je moeder dat geld apart aftrekken van haar belastingen. Wel wordt dan bij je moeder een forfaitair bedrag afgehouden voor kinderen ten laste. Geen van alle hierboven vermelde dingen zijn volgens mij frauduleus.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ingenious heeft het erover dat ze eventueel ook steun of leefloon van het OCMW zou kunnen vragen. Dat heeft allemaal niets met de belastingen te maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Excellentie, ik antwoordde aan Ingenious ivm met haar/zijn? opmerking dat hij niet wou frauderen, terwijl ze dat helemaal niet hoeft te doen.
Studenten kunnen praktisch nooit een leefloon aanvragen, enfin ze kunnen het wel, maar dat wordt dan teruggevorderd bij de ouders, vermits ouders de plicht hebben om hun kinderen te laten studeren indien dezen dat wensen. (in elk geval bij het OCMW waar ik mijn informatie heb opgevraagd)
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Studenten kunnen wèl een leefloon aanvragen en dat wordt niet noodzakelijk bij de ouders teruggevorderd, zelfs niet als ze nog onderhoudsplichtig zijn. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn kan namelijk oordelen dat het niet opportuun is om terug te vorderen omdat daardoor bijvoorbeeld de familiebanden ernstig verstoord zouden kunnen raken. Men noemt dit "billijkheidsredenen". Bovendien is terugvordering sowieso afhankelijk van het inkomen van de onderhoudsplichtigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij welk OCMW heb jij dan gewerkt excellentie? Want dat opent uiteraard een hoop perspectieven voor een heleboel studenten!
Het vervelende lijkt me echter dat de studenten die "apart" wonen in een universiteitsstad waarschijnlijk niet terecht kunnen bij het OCMW van vb. Gent, Leuven, Antwerpen etc... Maar kom, we doen niet moeilijk: a. student heeft ambras met pa en ma (die laatsten vertikken het om te betalen) b. student gaat ergens wonen met aparte meterkes c. student vraagt aan het OCMW ter plekke om een leefloon d. ma en pa worden NIET teruggevorderd indien ze niet voldoende inkomsten hebben, volgens Raf. Wat zijn de criteria? Ik denk dat er wel een behoorlijk aantal studenten nu "ambras" kunnen gaan maken met ma en pa volgens mij!
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een student kan alleen terecht bij het OCMW van de gemeente waar hij gedomicilieerd is. Dat is dus meestal niet in de stad waar hij zijn "kot" heeft. De meeste universiteitssteden weigeren trouwens om studenten te domiciliëren op hun kotadres. Wist je dat niet? Heeft je "bron" je dat niet verteld? Ik heb trouwens niet gezegd dat er NOOIT wordt teruggevorderd [size=1](wanneer ga jij trouwens eindelijk eens leren lezen wat er STAAT in plaats van als een razende zottin te reageren op wat jij DENKT dat er staat?)[/size]. Ik heb gezegd dat het OCMW van terugvordering KAN afzien als de Raad voor Maatschappelijk Welzijn dat opportuun acht. Zoveel perspectieven worden er dus voor studenten niet geopend. Wat die criteria voor terugvordering betreft, bestaat er geen richtlijn. Dat behoort tot de discretionnaire bevoegdheid van het OCMW. De meeste OCMW's hanteren hiervoor eigen terugvorderingsschalen. Alleen de terugvordering van de tussenkomst voor bejaarden in rustoorden wordt volgens wettelijke barema's geregeld (en zelfs dan nog heeft het OCMW de mogelijkheid om af te zien van terugvordering).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is eigenlijk naast de kwestie maar de post van circe deed mij aan een ander probleem denken.
Wanneer men iemand in huis opneemt en naderhand blijkt die schulden te hebben, zou de deurwaarder beslag op uw inboedel kunnen leggen. Ook in dat geval kijkt men of de bewoner een aparte ingang heeft.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gelieve te noteren dat IK zei: Studenten kunnen [size=7]praktisch nooit[/size] een leefloon aanvragen, [size=1](wanneer ga jij trouwens eindelijk eens leren lezen wat er STAAT in plaats van als een razende zot(tin) te reageren op wat jij DENKT dat er staat?)[/size] Uw antwoord op PRAKTISCH NOOIT was trouwens: "WEER FOUT!" Wat was er dan fout aan PRAKTISCH NOOIT? Dat studenten niet op hun 'kot'adres kunnen worden gedomicilieerd wist ik natuurlijk. Dat studenten niet noodzakelijk een 'studentenwoning' hoeven te huren wist jij misschien niet? Echter, een student die in Gent een gewoon appartementje huurt (met afzonderlijke meterkes!!! nietwaar?) kan evenmin bij het OCMW van die stad terecht voor een 'studentenleefloon'. Maar dat wist jij natuurlijk ook wel al allemaal!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 15 augustus 2004 om 10:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dus ook hier ben je... WEER FOUT!
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
![]() en idd, er is weinig tegen te doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit is iets wat heel weinig alleenstaanden weten: zelfs zonder dat men het "for better for worse" gedeelte heeft uitgesproken, zelfs zonder dat men overeenkomt om 'samen' voor elkaar te zorgen, neemt de Belgische Wet dit klakkeloos aan als je op één adres woont (zonder aparte meterkes wel te verstaan ![]() Ik neem echter aan dat dit kan opgelost worden door de installtie van: - een aparte brievenbus + bel aan de voordeur - een aparte bel aan de deur van de slaapkamer - een elektriciteitsmeter in die slaapkamer - een watermeter + lavaboke in die slaapkamer? Is dat noodzakelijk? Er wordt ook nergens verondersteld dat men een aparte keuken, badkamer en WC moet hebben toch? Misschien is het voldoende om de slaapkamerlamp+wekker op een aparte meter aan te sluiten? Dat is een vraag voor onze expert te zake denk ik! Hoe kan ik anders mijn moeder-met-schulden bij mij thuis opnemen op haar oude dag? ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
![]() verder heeft raf gelijk. dat frauderen dat ik bedoelde had niets met belastingen te maken. wel met het feit dat ik officieel alleen woon (dus met aparte domicilie). mijn inkomen, zonder vergoeding die ik van mijn moeder krijg, zit onder het bestaanminimum. ik zou die vergoeding aan het ocmw kunnen verzwijgen, en zo een aanvulling van het ocmw kunnen krijgen zodat ik aan het bestaansminimum kom. wel frauderen dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
verder was er een tijd terug een reportage op tv over het stijgend aantal studenten die van een leefloon leven. het gebeurt dus iets meer dan praktisch nooit ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als jij je moeder-met-schulden in huis opneemt, neem je haar schulden mee op. Zo simpel is dat.
|
![]() |
![]() |