Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2013, 12:20   #41
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Als ik even, niet gestoord door enige kennis terzake, me laat leiden door wat op Wikipedia staat (en ja, dat is niet de meest betrouwbare bron)...
Er wordt gesproken over 5 miljoen doden, in een periode van 23 jaar. Dat zijn er gemiddeld zo'n 600 per dag - 365 dagen per jaar. In theorie zou dat dus 1200 handen per dag kunnen opleveren. Hoeveel handen passen er in één ton (niet 1000 kg, maar het houten vat)?

Niet dat ik geloof dat er echt 23 jaar lang dagelijks 1 ton naar Brussel werd gestuurd - maar het is niet zo onwaarschijnlijk dat dat gemiddelde gedurende enkele maanden gehaald werd.
en ondertussen tapten ze dan met hun tenen de rubber af nietwaar?

Trouwens waar haal je die 5 miljoen? Toch niet uit die Britse propaganda documentaire? Wie heeft dat geteld? Waren de negerkes netjes geregistreerd zodat ze konden weten wie vermist werd? Hebben ze er dan ook de gevangen slaven bijgeteld die door de arabische (lees tot islam bekeerde zwarte stammen) werden opgehaald en gecastreerd waarbij ongeveer de helft het leven liet? of moeten die nog eens in een andere genocidesommetje worden bijgeteld? Trouwens, hebben ze onderscheid gemaakt tussen de belgische afgehakte handjes en de handen die door de moslims werden afgehakt als shariastraf voor stelen? of moeten die ook nog eens in een apart rubriekje worden gezocht.
Ik zou namelijk denken dat Belgen als straf voor luiheid (dat zal het toen wel geheten hebben) eerder zweepslagen zouden gebruiken, zoals ze gewoon waren in de landen waar de slavernij hoogtij vierde. Ik heb alvast geen weet van slavenhouders die de handen van hun werkvolk afkapten en ze nadien voor de rest van hun leven van eten bleven voorzien. Me dunkt is het handjekap gedoe vooral een Allah-Hakmaar gedoe.

Bovendien weten we ook dat Leopold en zijn kornuiten de strijd hebben aangebonden met die arabische slavenjagers (ik denk niet dat het uit vredelievendheid was, maar eerder omdat die zijn werkvolk kwamen vangen, castreerden, de lijken lieten liggen en de handen afkapten van degenen die probeerden de slaven te stelen of iets anders. Ze namen dan wel die lastposten niet mee naar hun afzetmarkten, want wie kan nu iets doen met een slaaf zonder handen?

Maar daar moeten de poco luitjes weer niet over nadenken zie ik.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 4 juli 2013 om 12:28.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2013, 12:24   #42
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik even, niet gestoord door enige kennis terzake, me laat leiden door wat op Wikipedia staat (en ja, dat is niet de meest betrouwbare bron)...
Er wordt gesproken over 5 miljoen doden, in een periode van 23 jaar. Dat zijn er gemiddeld zo'n 600 per dag - 365 dagen per jaar. In theorie zou dat dus 1200 handen per dag kunnen opleveren. Hoeveel handen passen er in één ton (niet 1000 kg, maar het houten vat)?

Niet dat ik geloof dat er echt 23 jaar lang dagelijks 1 ton naar Brussel werd gestuurd - maar het is niet zo onwaarschijnlijk dat dat gemiddelde gedurende enkele maanden gehaald werd.
1/ Er zijn nergens bewijzen gevonden voor dat verschepen van 'tonnen' handjes. Geen bewijs wil weliswaar niet zeggen dat het niet gebeurd kan zijn, maar waarom zou dat dan wel gebeurd zijn ? De kosten om dat te verschepen alleen al zouden het niet waard geweest zijn....
2/ De enige reden voor dat handjeskappen zou kunnen geweest zijn : afschrikking : 'kijk eens wat er kan gebeuren als je de rubberquota niet haalt'... Maar zelfs dan zou dat systematisch en op zo'n schaal niet economisch rendabel geweest zijn.
3/ Dat handjeskappen was "enkel" als bewijs van het gebruik van munitie bij revoltes en dergelijke....wanneer zwarte soldaten alleen het veld werden ingestuurd..... Bij aanwezigheid van een blanke officier was dat niet nodig omdat de blanken op hun woord werden geloofd..... Dat alleen opereren werd al vlug verboden......omdat dat rap uitdraaide op stammentwisten en dat was niet goed voor de commercie......
4/ Bij die getallen van miljoenen doden werd geen rekening gehouden met het verschil tussen natuurlijke doden, al of niet door epidemies, en onnatuurlijke, bijv. gedood door soldaten. Zo is het natuurlijk niet moeilijk om aan grote getallen te komen....temeer daar die 'miljoenen' grove schattingen zijn....door de Engelsen..... Er was zelfs niet bekend hoeveel inlanders er waren.....
Oud 4 juli 2013, 12:25   #43
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Iedereen weet dat miljoenen Congolezen het "beleid" van onze goede vvorst, Leopold II de Belgique, niet hebben overleefd. Maar niemand weet precies hoeveel miljoenen er dat waren. Bovendien stierven ze niet allemaal aan afgehakte handen. Er stierven er misschien meer mét dan zonder handen.

Wie verzamelde de afgehakte handen? Wie rookte ze? Op wiens bevel en voor welke reden werden ze naar België opgestuurd? Dat koper en ivoor naar België werd gestuurd brengt op, maar gerookte negerhanden?
Oud 4 juli 2013, 12:28   #44
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Mijn punt is dat je iemand die (op een satirische manier) op overdrijving wijst niet op de vingers kunt tikken en tegelijk de overdrijving kracht bij zetten.
En waar zet ik de overdrijving kracht bij ? Pol een schoft noemen is iets totaal anders dan het hebben over afhakken en opsturen van kinderhanden en het vermassacreren van miljoenen inlanders.... Of niet soms ?
En diegene op wiens post ik antwoord is niet satirisch bezig.....die is doodserieus.......Ik zie toch geen satire in deze post :
Oorspronkelijk geplaatst door knip
Citaat:
De combinatie koningshuis en kinderhandjes geeft mij toch nog steeds een akelig gevoel.
Een poos geleden kwamen er namelijk regelmatig tonnen afgehakte en gedroogde kinderhandjes toe in Brussel.
Oud 4 juli 2013, 12:31   #45
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen weet dat miljoenen Congolezen het "beleid" van onze goede vvorst, Leopold II de Belgique, niet hebben overleefd. Maar niemand weet precies hoeveel miljoenen er dat waren. Bovendien stierven ze niet allemaal aan afgehakte handen. Er stierven er misschien meer mét dan zonder handen.

Wie verzamelde de afgehakte handen? Wie rookte ze? Op wiens bevel en voor welke reden werden ze naar België opgestuurd? Dat koper en ivoor naar België werd gestuurd brengt op, maar gerookte negerhanden?
Die werden in Antwerpen gelost en dan van een laagje chocolade voorzien. En daarom kennen we nu nog steeds de antwerpse negerhandjes (echt wel bruin(melk) en donkerbruin (fondant)

ziedewel?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 4 juli 2013, 12:34   #46
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Knuppel schreef:

Citaat:
Ik zie niet goed zitten hoe ze gedroogde mensenbeenderen in enveloppen met het koninklijke zegel hadden kunnen versturen.
Klojo antwoordde:

Citaat:
De handen van kinderen werden afgehakt indien de hoeveelheid rubber die werd opgehaald niet voldeed aan de verwachtingen van Leopold II. De handen werden gerookt en opgestuurd naar de Belgische aannemers ter telling. Per dag werd ongeveer een ton [1] aan afgehakte handen geteld.
Ik zou zeggen : eerst alles lezen vooraleer commentaar te geven ?
Waarom corrigeerde je mij als je zelf niet eens gelooft in wat uit Wikipedia komt?
Oud 4 juli 2013, 12:37   #47
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Die werden in Antwerpen gelost en dan van een laagje chocolade voorzien. En daarom kennen we nu nog steeds de antwerpse negerhandjes (echt wel bruin(melk) en donkerbruin (fondant)

ziedewel?
Leuk gevonden, Circe.

Maar hoe verklaar je dan de Antwerpse handjes die ik ooit ten geschenke kreeg? Dat waren bleke boterkoekjes.
Oud 4 juli 2013, 12:39   #48
knip
Gouverneur

knip's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Tiens, hebben ze dat 'citaat' uit de tekst gezwierd ? Ik zie het toch nergens staan....
En voor die tonnen die opgestuurd werden kan je zeker en vast een link naar een site met gedegen referenties geven, hé ?
Pol heeft heel wat op zijn geweten, maar als je met zo'n overdrijvingen afkomt gooi je je eigen ruiten in.

Heb net de Engelstalige Wikipagina hierover gelezen ..... daar staat dus te lezen dat op den duur er handen werden binnengebracht in plaats van rubber, dat was namelijk even goed....
Ik weet wel dat de economische 'regels' in die tijd anders waren dan nu, maar iemand zonder hand(en) kon geen rubber meer oogsten en was dus niet meer produktief...produktie....winst.... klinkt bekend ?
Maar kom, de link naar een wetenschappelijk onderlegd 'bewijs' komt nog wel....
Ik link naar Wikepedia welke de bron van deze quote heeft gehaald uit:

↑ Forbath, Peter The River Congo: The Discovery, Exploration and Exploitation of the World's Most Dramatic Rivers, Harper & Row, 1977, p. 374 ISBN 0061224901.

Alsook kan u info vinden in Encyclopedia Brittanica.

Ik ben niet bekend met het werk van Forbath... Maar ontkennen dat er handjes werden afgekapt is toch een beetje naief hoor. Daar is genoeg documentatie voor op het web (Gelieve dit zelf op te zoeken, ik ga dit niet voor u doen)
knip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2013, 12:41   #49
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leuk gevonden, Circe.

Maar hoe verklaar je dan de Antwerpse handjes die ik ooit ten geschenke kreeg? Dat waren bleke boterkoekjes.
hewel, dat moet je eens aan de neger uit die BBC reportage vragen hé? Hij was het die bij zo'n chocolade koekje zat te wenen hoor! Ik zou er niet aan denken om zoiets zèlf uit te vinden, ik wéét waar Antwerpen voor staat hé. Alleen die engelsen zullen er niet aan gedacht hebben dat Antwerp iets met "throwing a hand" te maken heeft.

Oud 4 juli 2013, 12:50   #50
knip
Gouverneur

knip's schermafbeelding

Standaard

Maar de details en bronnen discusie's terzijde.
Leopold 2 was een schoft die niet verlegen was bloed te laten vloeien voor eigen geldgewin.
Dit gebeurde ongetwijfeld ook bij de Britten en andere landen welke kolonie's hadden.
Maar ik vind het niet kunnen dat nazaten van deze schoft recht krijgen op een troon gewoon door het geboorterecht. Laat staan een protocolaire functie, maar dat ze zich gaan moeien met de regeringsvorming is echt niet meer van deze tijd.
knip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2013, 12:53   #51
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Knuppel schreef:

Klojo antwoordde:

Waarom corrigeerde je mij als je zelf niet eens gelooft in wat uit Wikipedia komt?
Knuppel schreef dat er wel degelijk tonnen naar België werden vervoerd, maar dat het volwassen handen waren....
Knuppel schreef dat er niet werd beweerd dat het elke dag was.....terwijl het daar wel degelijk staat te lezen.....
Het citaat staat niet te lezen in de Wiki waarnaar de link verwijst....of ik kan niet goed lezen.....
Het staat wel vermeld ergens in de Engelse Wikiversie...maar uit ervaring weet ik wel degelijk hoe die getallen en beweringen door het met Polleke CONCURRERENDE Engeland werden gemaakt/verspreid. Dus nee, wat in de Wiki staat neem ik NOOIT zomaar voor waar aan....
Oud 4 juli 2013, 12:54   #52
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door knip Bekijk bericht
Maar de details en bronnen discusie's terzijde.
Leopold 2 was een schoft die niet verlegen was bloed te laten vloeien voor eigen geldgewin.
Dit gebeurde ongetwijfeld ook bij de Britten en andere landen welke kolonie's hadden.
Maar ik vind het niet kunnen dat nazaten van deze schoft recht krijgen op een troon gewoon door het geboorterecht. Laat staan een protocolaire functie, maar dat ze zich gaan moeien met de regeringsvorming is echt niet meer van deze tijd.
iedereen die een troon erft omdat hij op het juiste moment uit de juiste broek (én bed) is geboren heeft zo'n grandioos verleden vrees ik.

Heel het koningschap is niet meer van deze tijd.
Dat miljard dat albert II op zijn spaarboekje heeft staan komt hoofdzakelijk uit de Generale Bank. De centjes die ze uit Congo hebben gehaald worden daar geeneens bijgeteld.

Maar ik heb dus wel een probleem met volgende fotookes

blijkbaar is het een belgische straf om bij het stelen invalide kinderen te maken waarbij - geheel naar koranitisch recht - hun rechterhand en linkervoet worden afgekapt.
Dit staat weer netjes in zo'n yale studie over Leopold. Dat maakt goede hardwerkende slaven mag ik aannemen?
http://www.yale.edu/gsp/colonial/belgian_congo/

en ho leuk... hier varieert het aantal slachtoffers al van 10 miljoen tot zelfs 13 miljoen. Wie biedt meer?

Citaat:
From 1885 to 1908, it is estimated that the Congolese native population decreased by about ten million people.[2] Historian Adam Hochshild identifies a number of causes for this loss under Leopold’s reign—murder, starvation, exhaustion and exposure, disease, and plummeting birth rates. Congolese historian Ndaywel e Nziem estimates the death toll at thirteen million.[7]
en hopla! kelderende geboortecijfers heten nu ook al genocide!

Laatst gewijzigd door circe : 4 juli 2013 om 13:00.
Oud 4 juli 2013, 12:55   #53
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door knip Bekijk bericht
Ik link naar Wikepedia welke de bron van deze quote heeft gehaald uit:

↑ Forbath, Peter The River Congo: The Discovery, Exploration and Exploitation of the World's Most Dramatic Rivers, Harper & Row, 1977, p. 374 ISBN 0061224901.

Alsook kan u info vinden in Encyclopedia Brittanica.

Ik ben niet bekend met het werk van Forbath... Maar ontkennen dat er handjes werden afgekapt is toch een beetje naief hoor. Daar is genoeg documentatie voor op het web (Gelieve dit zelf op te zoeken, ik ga dit niet voor u doen)
Ik ontken niet dat er handjes werden gekapt.....maar ik "geloof" niet in de hoeveelheden waarover sprake en niet in het waarom ervan.... En ik heb het web niet nodig om dat te zoeken, ik heb al lang genoeg in de archieven en bibliotheken doorgebracht om te weten wat 'gefabriceerd bewijs' is
Oud 4 juli 2013, 13:01   #54
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Ik ontken niet dat er handjes werden gekapt.....maar ik "geloof" niet in de hoeveelheden waarover sprake en niet in het waarom ervan.... En ik heb het web niet nodig om dat te zoeken, ik heb al lang genoeg in de archieven en bibliotheken doorgebracht om te weten wat 'gefabriceerd bewijs' is
voil�*! hierboven worden zelfs kelderende geboortecijfers als bron voor genocide aangehaald.

Oud 4 juli 2013, 13:01   #55
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
iedereen die een troon erft omdat hij op het juiste moment uit de juiste broek (én bed) is geboren heeft zo'n grandioos verleden vrees ik.
Heel het koningschap is niet meer van deze tijd.
Dat miljard dat albert II op zijn spaarboekje heeft staan komt hoofdzakelijk uit de Generale Bank. De centjes die ze uit Congo hebben gehaald worden daar geeneens bijgeteld.
Maar ik heb dus wel een probleem met volgende fotookes

blijkbaar is het een belgische straf om bij het stelen invalide kinderen te maken waarbij - geheel naar koranitisch recht - hun rechterhand en linkervoet worden afgekapt.
Dit staat weer netjes in zo'n yale studie over Leopold. Dat maakt goede hardwerkende slaven mag ik aannemen?
http://www.yale.edu/gsp/colonial/belgian_congo/
En niemand die ook maar 'melaatsheid' vermeldt.....of wacht, dat bestond niet in de Congo....
En nogmaals, ik ontken het handjeskappen niet, maar wel de 'oorzaak', (zeker) de 'hoeveelheid' en het 'doel'......
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be