Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2013, 11:35   #41
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laynee Bekijk bericht
Je reageert in het onderwerp "de Koran en Ramadan"... en vraagt naar boeken die me hebben overtuigd?

Als introductie tot Mohamed vzmh raad ik u alvast zijn levensloop door Ibn Kathir (betrouwbare bron) aan.
Is in het Engels te vinden op het internet: http://www.islamawareness.net/Muhammed/ibn_kathir.html
Is dat alles ? WC eend adviseert WC eend. Heb je zo niet iets gelezen over het ontstaan van de Islam bijvoorbeeld ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2013, 11:40   #42
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Als introductie tot Mohamed vzmh raad ik u alvast zijn levensloop door Ibn Kathir (betrouwbare bron) aan.
Is in het Engels te vinden op het internet: http://www.islamawareness.net/Muhammed/ibn_kathir.html
Als dat een betrouwbare bron is... Whoa, da's een roman, geen biografie, geen documentaire. Een geidialiseerde levensloop, overgoten met suiker per ton. En de weglatingen zijn ook spectaculair.
Oud 26 juli 2013, 11:51   #43
Laynee
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Wat is het verband met ongelovige ??
Soera Al-Kafirun/De Ongelovigen werd eigenlijk geopenbaard na soera Al-Kawthar/De Overvloed.

In Kawthar beledigden de ongelovigen Mohamed vzmh met de term al-Abtar, maw ze zeiden dat hij afgesneden was van nageslacht omdat hij geen zonen had. In Kawthar ontkent Allah swt en zegt: "Voorwaar, Wij hebben u in overvloed het goede gegeven." Maw Mohamed vzmh zal weldegelijk een verre afstamming hebben en zijn naam zal tot de Dag des Oordeels worden genoemd. Hij vzmh is het verst verwijderd van abtar en de belediging houdt geen steek.

Dan zegt Allah swt in de volgende soera: "Zeg: "O gij ongelovigen (al-Kafiroon)"
Het woord dat de ongelovigen tegen Mohamed vzmh gebruikten was abtar, en het woord dat Allah dan tegen hen gebruikt is al-kafir.
Toen de ongelovigen Mohamed vzmh beledigden was dit niet gericht op zijn karakter of handelingen, maar als Allah swt hen bekritiseert is het een term die daar wel aan verbonden is. Kafir (ongelovige, ontkenner, verwerper) is voor Allah een zonde waaraan iemand schuldig is. Dus maakt Allah eerst een onderscheid tussen zij die geloven en zij die niet geloven, en zegt dan "Zeg... Daarom, voor jullie jullie geloof en voor mij mijn geloof."

Laatst gewijzigd door Laynee : 26 juli 2013 om 11:57.
Laynee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2013, 12:01   #44
Laynee
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Is dat alles ? WC eend adviseert WC eend. Heb je zo niet iets gelezen over het ontstaan van de Islam bijvoorbeeld ?
Van welke bron?

Laatst gewijzigd door Laynee : 26 juli 2013 om 12:01.
Oud 26 juli 2013, 12:01   #45
Laynee
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als dat een betrouwbare bron is... Whoa, da's een roman, geen biografie, geen documentaire. Een geidialiseerde levensloop, overgoten met suiker per ton. En de weglatingen zijn ook spectaculair.
Bronvermeldingen?
Oud 26 juli 2013, 12:09   #46
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Van welke bron?
O, je weet dus verder niks over je geloof. Je hebt dus duidelijk nooit iets gelezen over het ontstaan van de Islam, en dan heb ik het niet over de "WC eend adviseert WC eend "- versie. Ik bedoel wetenschappelijke onderzoeken. Niks dus.
Oud 26 juli 2013, 12:11   #47
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Ah en wat gaat gij boven halen? Die stammen oorlog waarbij bepaalde joodse stammen zijn omgekomen tijdens gevechten?
Jawadde dat is uit de context van die tijd getrokken.
We zullen dan onze ogen maar sluiten van alle misbruiken die de kerk tot op heden toelaat.
De man is toch al lang dood ?
En hem toch nog misdaden in zijn schoenen schuiven.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2013, 12:46   #48
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kafir (ongelovige, ontkenner, verwerper) is voor Allah een zonde waaraan iemand schuldig is.
Waar schuilt dan die zonde ??

Citaat:
Dus maakt Allah eerst een onderscheid tussen zij die geloven en zij die niet geloven, en zegt dan "Zeg... Daarom, voor jullie jullie geloof en voor mij mijn geloof."
Wat is er mis om anders te denken/geloven , niet te geloven ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2013, 12:48   #49
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dan maakt ge niet deel uit van het clubke hé, dat is niet enkel zo bij de islam.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2013, 13:19   #50
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bronvermeldingen?
Awel, de link naar de roman die u als absolute waarheid aanvaard. Bof, U kan U in goed gezelschap voelen, er zijn ook mensen die in "the force" geloven.

Waarop ik mijn uitspraak baseer dat uw "zaligmakend werk" niet meer is dan een pannekoekensiroop overgoten geïdealiseerde roman over Mohamed is.

De koran zelve*, algemene geschiedenisboeken die over het Oost Romeinse rijk gaan. Geschiedenisboeken die pre-islam Noord Afrika behandelen. Wikipedia uit gemakzucht en als beginplaats om links te volgen.

*Niet dat de koran eigenlijk een bruikbaar boekwerk is, de verzen zijn zo achterlijk opgesteld dat zelfs de goeie stukjes gemakkelijk misbruikt kunnen worden. Maar voor U kan ik hoofdstuk 4 aanbevelen. An-Nisa.

Laatst gewijzigd door maddox : 26 juli 2013 om 13:22.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2013, 13:54   #51
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De koran zelve, algemene geschiedenisboeken die over het Oost Romeinse rijk gaan. Geschiedenisboeken die pre-islam Noord Afrika behandelen. Wikipedia uit gemakzucht en als beginplaats om links te volgen.
Heeft ie vast nog nooit van gehoord.
Oud 26 juli 2013, 13:59   #52
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft ie vast nog nooit van gehoord.
En als daar al van gehoord is, dan worden deze boeken en links afgedaan als anti-islamtische en/of zionistische propaganda, of als we vriendelijk zijn, misbegrepen informatie uit de juiste context gerukt.
Oud 26 juli 2013, 14:56   #53
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En als daar al van gehoord is, dan worden deze boeken en links afgedaan als anti-islamtische en/of zionistische propaganda, of als we vriendelijk zijn, misbegrepen informatie uit de juiste context gerukt.
Typisch gevolg van indoctrinatie.
Oud 26 juli 2013, 15:14   #54
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Typisch gevolg van indoctrinatie.
Yep.

Een goeie indoctrinatie koppelt zeer simpele herhaalde acties , en het vormen/uitvoeren van afwijkende gedachten aan straffen of beloningen, naar gelang deze in het straatje past van de indoctrinant.
Pavlov had dit stuk goed door.

Elke "vooraf bepaalde" handeling koppelen aan een in se zinloze vers, riedeltje of gebed, en het niet gebruiken van die gekoppelde handeling publiekelijk bestraffen is een variante op Pavlovs demonstratie met honden.
Oud 26 juli 2013, 15:19   #55
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Yep.

Een goeie indoctrinatie koppelt zeer simpele herhaalde acties , en het vormen/uitvoeren van afwijkende gedachten aan straffen of beloningen, naar gelang deze in het straatje past van de indoctrinant.
Pavlov had dit stuk goed door.

Elke "vooraf bepaalde" handeling koppelen aan een in se zinloze vers, riedeltje of gebed, en het niet gebruiken van die gekoppelde handeling publiekelijk bestraffen is een variante op Pavlovs demonstratie met honden.
Herhaaldelijk bidden tot Allah maakt daar deel van uit.
Oud 26 juli 2013, 15:28   #56
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Herhaaldelijk bidden tot Allah maakt daar deel van uit.
Het is redelijk succesvol nietwaar.

5 keer per dag tapijsnuffelen. Elke intieme daad een rituele wassing. elk toiletbezoek, een rituele wassing, elk beestje geslacht volgens een bepaald ritueel, etc etc.

En de straffen op dat niet te doen kunnen "pittig" zijn.

Laatst gewijzigd door maddox : 26 juli 2013 om 15:28.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2013, 13:37   #57
Laynee
Banneling

Standaard

Citaat:

Het overtreden van de rechten van Allah en ondankbaarheid?

De rechten van Allah over Zijn schepselen, zijn de rechten die het meest behouden moeten worden. Allah is de Soevereine Schepper en behoeder van het universum. Hij is de Almachtige die alles heeft geschapen met absolute wijsheid. Allah is de Ene die elk wezen (en elke creatie) uit niets heeft geschapen.

Allah zegt dat hij de mens met een doel heeft geschapen. Allah zegt dat Hij Zijn dienaar of slaaf enkel heeft geschapen om Hem te aanbidden/adoreren/verheerlijken/prijzen/bevelen uit te voeren... (dit is dus meer dan het letterlijke bidden van 5 x per dag). Zoals er in de Koran staat: "En Ik heb de djinn en de mens slechts geschapen om Mij te dienen. Ik wens geen voorzieningen van hen, en ik wens niet dat zij Mij voeden. Voorwaar, Allah is de Voorziener, de Bezitter van sterke kracht." {QS 51:56-58}

Allah verwacht ook dat de mens dankbaarheid zal tonen voor al hetgeen Hij geeft:
"En Allah bracht jullie uit de buiken van jullie moeders voort terwijl jullie niets wisten. En Hij gaf jullie het gehoor en het zien en de harten. Hopelijk zullen jullie dankbaarheid tonen." {QS 16:78}

Allah maakt ook duidelijk HOE Hij wil dat de mens dit doet met Zijn openbaringen. De mens verkeert als dienaar/schepsel niet in de positie om zelf te bepalen hoe hij zich gedraagt tgo Zijn Schepper en Zijn schepping.
Naast leiding is Hij bovendien zo gul om een beloning te schenken: het Paradijs.

Maar degenen die Allah ongehoorzaam en ondankbaar zijn, moeten niet denken dat ze er ongestraft van zullen afkomen. Hun eeuwig verblijf zal de Hel zijn.

Laatst gewijzigd door Laynee : 27 juli 2013 om 13:39.
Oud 27 juli 2013, 13:44   #58
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

De rechten van Allah over Zijn schepselen, zijn de rechten die het meest behouden moeten worden. Allah is de Soevereine Schepper en behoeder van het universum. Hij is de Almachtige die alles heeft geschapen met absolute wijsheid. Allah is de Ene die elk wezen (en elke creatie) uit niets heeft geschapen.

Allah zegt dat hij de mens met een doel heeft geschapen. Allah zegt dat Hij Zijn dienaar of slaaf enkel heeft geschapen om Hem te aanbidden/adoreren/verheerlijken/prijzen/bevelen uit te voeren... (dit is dus meer dan het letterlijke bidden van 5 x per dag). Zoals er in de Koran staat: "En Ik heb de djinn en de mens slechts geschapen om Mij te dienen. Ik wens geen voorzieningen van hen, en ik wens niet dat zij Mij voeden. Voorwaar, Allah is de Voorziener, de Bezitter van sterke kracht." {QS 51:56-58}

Allah verwacht ook dat de mens dankbaarheid zal tonen voor al hetgeen Hij geeft:
"En Allah bracht jullie uit de buiken van jullie moeders voort terwijl jullie niets wisten. En Hij gaf jullie het gehoor en het zien en de harten. Hopelijk zullen jullie dankbaarheid tonen." {QS 16:78}

Allah maakt ook duidelijk HOE Hij wil dat de mens dit doet met Zijn openbaringen. De mens verkeert als dienaar/schepsel niet in de positie om zelf te bepalen hoe hij zich gedraagt tgo Zijn Schepper en Zijn schepping.
Naast leiding is Hij bovendien zo gul om een beloning te schenken: het Paradijs.

Maar degenen die Allah ongehoorzaam en ondankbaar zijn, moeten niet denken dat ze er ongestraft van zullen afkomen. Hun eeuwig verblijf zal de Hel zijn.
En verder geen literatuur over het ontstaan van de Islam gelezen ? Ga dan met je rommeltje maar op de markt staan.
Oud 28 juli 2013, 21:51   #59
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kan best zijn.
Maar ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat jij weet wat Allah wilt.
Citaat:
Allah zegt juist niets, dat is het hem nu juist.
Er lopen alleen een hoop mensen rond die beweren dat hij tot hen gesproken heeft.
En blijkbaar ook een massa dommeriken die dat geloven.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2013, 22:12   #60
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is welgeteld één ayah in de Koran die verwijst naar de Ramadan. Deze situeert zich in de 2e Surah van de Koran, nl. Al-Baraqah.
De ramadan duurt ongeveer een maand, als we de voorbereidingen meetellen kun je makkelijk stellen dat deze viering alleen al 1/10 van je leven beheerst. Iedereen die zoveel van z'n leven laat beheersen door een godsdienstige viering kun je toch als een extremist beschouwen vind ik.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be