Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2013, 21:42   #41
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Klopt toch? De meeste Vlamingen zijn minstens tweetalig. En hun eerste taal is "si locale" dat je die perfect kan negeren.
Gij hebt nog nooit Waals gehoord zeker? Daar gaat ge ook niet veel van meedragen hoor. En Brussels dan, nog zoiets. Ge moet compleet tweetalig zijn om een Brusselaar te verstaan.

http://www.youtube.com/watch?v=zWAHeNTVKpk

Laatst gewijzigd door Garry : 26 augustus 2013 om 21:54.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2013, 23:05   #42
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Franstaligen maken dus geen onderscheid tussen iemand die een taal spreekt als moedertaal en als tweede, derde enz.... taal ?
Daar geloof ik niets van.
Vlamingen doen dat toch ook.
Als het er op aan komt om het aantal Nederlandstaligen te tellen (meerderheid bepalen in België) wordt ik steevast als Nederlandstalige geteld. Nochtans is mijn enige moedertaal de Limburgse streektaal. Nederlands heb ik pas in de school geleerd, evenals Frans.

Pot en ketel...
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2013, 23:21   #43
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als het er op aan komt om het aantal Nederlandstaligen te tellen (meerderheid bepalen in België) wordt ik steevast als Nederlandstalige geteld. Nochtans is mijn enige moedertaal de Limburgse streektaal. Nederlands heb ik pas in de school geleerd, evenals Frans.

Pot en ketel...
Aha, we gaan nu de streektalen erbij tellen.
Dan gaat die Francophonie teller ook nog flink achteruit draaien, als we de occitaniërs, Bretoenen, Flamands, Niçois enz... eraf moeten trekken, en de overzeese gebieden zijn al helemaal parti.

Voor de administratie van een land is het wel handig als je bij de officiële taal gevoegd wordt die het dichtst bij je spreektaal ligt -- denk ik -- maar ik heb er wel begrip voor dat je jezelf eerst als Limburgstalige en daarna pas als Nederlandstalige beschouwt. Wat mij betreft zouden alle Limburgstalige gebieden in België, Nederland en Duitsland gerust een eigen natie binnen Europa mogen vormen met als landstaal "Algemeen Limburgs". Ik had het eerder over de statistieken op die Francophonie site die wat genuanceerder mogen zijn wat mij betreft, en men moet er duidelijk bij zeggen hoe ze zijn opgesteld. Dat is het punt wat ik van in het begin al probeer te maken. Spreek jij een mondje frans ? Gefeliciteerd want dan ben je lid van de Francophonie van de wereld. Da's toch wat raar, of niet ?
Oud 27 augustus 2013, 00:19   #44
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Alle Vlamingen worden verplicht Frans te leren op school, dus in principe kunnen ze daar gerust 11 miljoen Franssprekende Belgen van maken.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 04:43   #45
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
En vooral iedere Vlaming verplichten om Frans als tweede taal te leren...
je kunt gerust een politieke beslissing nemen om de jeugd geen Frans meer te leren... maar de realiteit is dat wie geen Frans spreekt weinig kans maakt op de arbeidsmarkt, en zeker al niet in Brussel, en dat het aantal franstaligen in Vlaamse steden, zeker rond Brussel, blijft toenemen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 06:27   #46
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Het is duidelijk dat N-VA-Kamerlid Zuhal Demir het woord "locuteur" niet heeft begrepen of moet ik zeggen niet heeft willen begrijpen.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 06:45   #47
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
(uit persmededeling N-VA):

En op die webstek staat dus inderdaad:

Nu, helemaal fout is dat natuurlijk niet - als je de Vlamingen die ook Frans spreken meetelt
Als je bij voorbeeld de fiche van Oostenrijk bekijkt, blijkt inderdaad dat het gaat om mensen die "Frans kunnen", los van de officiële situatie in het land.
http://www.francophonie.org/Autriche-83.html

Blijkbaar gebruikt de organisatie UN-cijfers, maar het is begrijpelijk dat dit in de Belgische context gevoelig ligt. Al denk ik niet dat je daar echt veel achter moet zoeken.
Oud 27 augustus 2013, 06:47   #48
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
je kunt gerust een politieke beslissing nemen om de jeugd geen Frans meer te leren... maar de realiteit is dat wie geen Frans spreekt weinig kans maakt op de arbeidsmarkt, en zeker al niet in Brussel, en dat het aantal franstaligen in Vlaamse steden, zeker rond Brussel, blijft toenemen.
De realiteit ook is dat nog steeds 60% van de Belgen Nederlands spreekt als eerste taal.

Een andere realiteit is dat na 198 jaar samenleven met een Nederlandstalige meerderheid de Franstaligen nog altijd niet het Nederlands als standaardvak op school hebben ingevoerd. Hoe kan ik dit niet als een gebrek aan respect interpreteren?

En kom aub niet af dat Nederlands geen belangrijke taal is, in België is ze dat wel, de meeste Belgen spenderen minstens 90% van hun tijd in dit land.
Oud 27 augustus 2013, 07:29   #49
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Pot en ketel...
Ben je daar weer met dezelfde flauwe kul?

Als jij zodanig gefrustreerd bent dat jouw Limburgs niet in gans Vlaanderen kan gebruikt worden, dan is de enig mogelijke conclusie dat jij het erg moeilijk hebt om je aan de realiteit aan te passen. Die realiteit is dat in gans Vlaanderen (jouw Limburg dus inbegrepen) het Nederlands wordt gehanteerd in de media, in het onderwijs en in de overheidsinstellingen. En dat reeds sinds een zéér lange tijd. Wordt wakker en begin met u aan te passen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 07:32   #50
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Het is duidelijk dat N-VA-Kamerlid Zuhal Demir het woord "locuteur" niet heeft begrepen of moet ik zeggen niet heeft willen begrijpen.
Dan wordt het hoog tijd dat ze bij de Franstaligen gaan beseffen dat "francophone" moet opgevat worden als "native speaker", en niet als iemand die kennis heeft van het Frans.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 07:38   #51
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Pot en ketel...
U kan gerust uw Limburgs in heel Vlaanderen spreken, probeer dat eens in Wallonië of Brussel.
Oud 27 augustus 2013, 07:51   #52
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ben je daar weer met dezelfde flauwe kul?

Als jij zodanig gefrustreerd bent dat jouw Limburgs niet in gans Vlaanderen kan gebruikt worden, dan is de enig mogelijke conclusie dat jij het erg moeilijk hebt om je aan de realiteit aan te passen. Die realiteit is dat in gans Vlaanderen (jouw Limburg dus inbegrepen) het Nederlands wordt gehanteerd in de media, in het onderwijs en in de overheidsinstellingen. En dat reeds sinds een zéér lange tijd. Wordt wakker en begin met u aan te passen.
volgens mij spreekt hij helemaal geen Limburgs, hoogstens standaardnederlands met wat Limburgse tongval en hier en daar wat regionale woorden.

Maar daar gaat het hem niet over, hij wil gewoon provoceren.
Oud 27 augustus 2013, 07:57   #53
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Allemaal de moeite niet waard om veel lawaai over te maken. De Vlamingen en Vlaanderen moeten zichzelf maar meer op de kaart zetten. Zoals Basken en Ieren dat doen, bijvoorbeeld.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 07:58   #54
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
(uit persmededeling N-VA):

En op die webstek staat dus inderdaad:

Nu, helemaal fout is dat natuurlijk niet - als je de Vlamingen die ook Frans spreken meetelt
als N-VA-Kamerlid Zuhal Demir hierover oprecht verontwaardigd is, hoeft zij niet te wachten, zij kan meteen maatregelen nemen op het niveau waar de N-VA mee in de regering zit : zij kan meteen voorstellen om de keuze tussen FR/ENG 2e en 3e taal vrij te laten (zoals ook in het Franstalig onderwijs het geval is overigens).

... ben eens benieuwd hoe stil het nu wordt op de N-VA banken ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 27 augustus 2013 om 08:01.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 08:00   #55
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als N-VA-Kamerlid Zuhal Demir hierover oprecht verontwaardigd is, hoeft hij niet te wachten, hij kan meteen maatregelen nemen op het niveau waar de N-VA mee in de regering zit : hij kan meteen voorstellen om de keuze tussen FR/ENG 2e en 3e taal vrij te laten (zoals ook in het Franstalig onderwijs het geval is overigens).

Hij?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 08:01   #56
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Allemaal de moeite niet waard om veel lawaai over te maken. De Vlamingen en Vlaanderen moeten zichzelf maar meer op de kaart zetten. Zoals Basken en Ieren dat doen, bijvoorbeeld.
²

en prioritair internationaal...
Oud 27 augustus 2013, 08:01   #57
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als N-VA-Kamerlid Zuhal Demir hierover oprecht verontwaardigd is, hoeft hij niet te wachten, hij kan meteen maatregelen nemen op het niveau waar de N-VA mee in de regering zit : hij kan meteen voorstellen om de keuze tussen FR/ENG 2e en 3e taal vrij te laten (zoals ook in het Franstalig onderwijs het geval is overigens).

we gaan onze beslissingen over onze jeugd toch niet laten afhangen van zulke zaken hé?
Oud 27 augustus 2013, 08:01   #58
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Hij?
foutje, rechtgezet
Oud 27 augustus 2013, 08:02   #59
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
we gaan onze beslissingen over onze jeugd toch niet laten afhangen van zulke zaken hé?
ik zou eerder zeggen : het is hoog tijd om de Vlaming (ook onze jeugd) zelf te laten beslissen.
Oud 27 augustus 2013, 08:05   #60
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ik zou eerder zeggen : het is hoog tijd om de Vlaming (ook onze jeugd) zelf te laten beslissen.
²
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be